Vraag aan medewerkers Kinderopvang

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Vraag aan medewerkers Kinderopvang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 16:44

Hallo lieve kinderopvangleiders en -leidsters van Bokt,

Ik heb een vraag aan jullie! Ik moet een maatwerkcursus in elkaar gaan zetten, Engels voor medewerk(st)ers in de kinderopvang. Ik heb wel wat info gekregen van een aantal mensen, maar lang niet genoeg om een hele cursus te kunnen vullen!

Ervan uitgaande dat je Engels op een laag niveau is, maar je wel veel expat-ouders over de vloer krijgt die hun kinderen bij je brengen. Wat zou je specifiek willen leren/weten?

Alvast bedankt!

ista

Re: Vraag aan medewerkers Kinderopvang

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:47

Engels? :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 16:48

Ja duh :+ Maar wat specifiek? Zijn er gesprekken die je niet gevoerd krijgt, woorden/zinnen/begrippen die je niet kunt uitleggen?

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 16:52

Ik werk niet in de kinderopvang, maar het lijkt me lastig om dit in de vorm van een cursus te gieten. Ouders geven bij het brengen natuurlijk hun eigen overdracht en die moet je wel kunnen begrijpen. Bij het ophalen kun je aan de hand van het dagprogramma van de opvang de overdracht vertellen.

Verder worden de kinderen geobserveerd op verschillende gebieden (motorisch, sociaal, emotioneel, etc.) Hier zul je dus ook enige kennis van moeten hebben lijkt me.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 16:55

Dat klopt ja. Ik vind het daarom ook lastig om er een cursus van te maken. Ik vermoed dat ik begin met een aantal rollenspellen en dan eens kijken wat daaruit rolt (pun intended :+ ) :)

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:00

Ik zou ook eens kijken of je van de kant van de ouders informatie kan krijgen. Welke informatie geven zij aan de leidsters en wat willen ze graag overgedragen hebben?

Ik zou denk ik inzetten op durven spreken. Daar schort het vaak het meeste aan.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 17:05

Dat klopt zeker! Dat wordt ook de nummer-1-inzet: spreken en durven spreken (maar dat geldt eigenlijk 90% van de tijd voor cursussen voor volwassenen).

Ik heb intussen mijn lesboeken van de pabo uit het stof getrokken: 'ontwikkelend onderwijs' en 'ontwikkelingspsychologie'. Je zou zeggen dat ik ook daar wel wat inspiratie uit zou moeten kunnen halen!

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:26

ik ga nog even voor je denken... Ik heb veel kinderen van expat ouders op mijn groep, maar mijn Engels is ook best goed. ik heb dus zelf niet zo veel issues qua uitleggen en overdracht. Je kan nog kijken naar het boek 'Pedagogisch kader kindercentra 0-4' daar zou je ook best wat aan kunnen hebben. Dat hebben ze waarschijnlijk op het KDV wel. Daar is ook een 4-13 versie van.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-19 17:41

Bedankt voor de tip!

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 17:54

Ik heb gemerkt (toen ik nog in de kinderopvang werkte) dat deze ouders het fijn vinden om te weten wat het dagritme van hun kind is.
Ook de haal en breng tijden waren belangrijk (ik kreeg geregeld ouders die te laat/vroeg kwamen).

Ook heb ik meegemaakt dat het voor een ouder onduidelijk was waar het kind nou heenging wanneer hij/zij 4 werd en vanaf wanneer dat nou moest.
Zo bracht deze ouder het kind gewoon naar de opvang, terwijl zij naar de basisschool moest.
Ze hadden daarnaast ook niet begrepen dat ze gebruik konden maken van de naschoolse opvang, het kind bleef nog een lange tijd bij de juf en ouders waren aan het werk.

Ook is het belangrijk dat er goed vermeld wordt dat het aangeven van een allergie van groot belang is (of het eten van bepaald vlees niet bijv).

balli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-19 18:18

Ik werk niet in de kinderopvang (heb vroeger wel op een BSO gewerkt, verwacht een kleintje en werk in het MBO-onderwijs) en ik zou als ik jou was eens even zoeken naar wat er wordt gedaan aan gespreksvoering binnen de opleiding pedagogisch medewerker en welke "officiële gesprekken" er bestaan binnen de kinderopvang (intake, overdracht, observatieverslag, enz.).
Ik zou zelf een cursus opbouwen in blokken (thema's) aan de hand van veel voorkomende gesprekken.

Volgens mij zit het deels in de woordenschat, klein stukje grammatica (ook met een slechte grammatica kun je je nog best verstaanbaar maken) en inderdaad het gesprekken voeren (spreken, maar ook luisteren). En check ook even bij de organisatie of ze ook een geschreven overdracht (in bijv. KDV-schriftje) moeten doen en wat daar voor dingen in moeten staan).

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-19 13:12

Uit je vragen merk ik op dat je niet echt een idee hebt wat er op een dag zoal besproken wordt met ouders, en wat er allemaal bij komt kijken. Ik neem aan dat je een opdrachtgever hebt? Bespreek daarmee dan gewoon wat voor contact er allemaal is tussen pedagogisch medewerker en ouder, wat er zoal besproken moet worden. Zelf had ik er niet zoveel problemen mee, was op onze locatie degene die er het handigste in was. Nu op mijn huidige werk niet meer mee te maken.
Als ik zelf een lijstje maak:
- intake (en daar komen veel termen bij kijken)
- overdracht, zowel in de ochtend als met ophalen
- welbevinden bespreken
- bijzonderheden over studiedagen, vakantiedagen e.d.
- tussendoor helpen met dingen vertalen als ze er niet uit komen (wij hadden een digitaal ouderportaal, alleen Nederlands, ze snapten er niets van)
- alle afdelingen waar ze mee te maken hebben doorverwijzen

En dat is zo uit het hoofd een greep waar ik mee te maken had met deze ouders, de incidentele dingen nog niet mee gerekend omdat je die weer vergeet.

Denk er ook aan dat niet iedere expat ouder goed Engels kan, dus de PM-ers moeten ook in staat zijn om het zelf op een hoger niveau te begrijpen, maar het dan simpeler uit te leggen. Ik heb ouders uit India gehad bijvoorbeeld die ik bijna met handen en voeten alles moest uitleggen. Dan maakt slecht begrip van Engels wel echt een nog groter probleem.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 13:26

Gezien de omgeving weet ik waar de expat-ouders werkzaam zijn (werk ik zelf ook), en die zijn allemaal zeer kundig in engels, wellicht de partners niet. Ook de mensen uit India. Het zijn doorgaans mensen met master opleidingen die meerdere degrees hebben behaald. Engels is ook de voertaal binnen het bedrijf.
Wat ik wel mis, is het ook nodig voor de kinderen?
Ik zal wel eens aan buitenlandse collega's vragen die kinderen hebben, wat zij belangrijk vinden en wat zij missen in taalvaardigheid.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 14:31

Neonlight schreef:
en die zijn allemaal zeer kundig in engels, wellicht de partners niet. Ook de mensen uit India.

Tussen de partners heb ik ook wel duidelijke verschillen gezien ja. In mijn geval waren het ouders uit India, maar ik weet dat dit echt niet in alle gevallen geldt. Bij ons was de ouder die het slechtst Engels sprak vaak ook degene die we het meest zagen omdat de ander dan nog aan het werk was.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 15:52

Dan heeft de partner weinig scholing gehad. Juist degenen uit India spreken goed Engels, omdat dat de 2de taal van het land is (voormalig Engelse kolonie). Vergeleken andere Aziatische landen spreken zij echt goed Engels en met een accent dat nog goed verstaanbaar is (in tegenstelling tot Koreaners, Taiwanesers en Chinezen).

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 16:21

Hm een instaptest om te kijken of je hier wel behoefte aan hebt. Ik werk op MBO4 niveau maar ben niet zo geschoold. Zo’n cursus Engels lijkt me echt vreselijk nutteloos en zonde van mijn tijd en geld.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-19 16:26

Pff als ik ooit ook een cursus Engels moet doen word ik gek :+
Werk nu 1,5 jaar in de kinderopvang en begin nu aan mijn 3e cursus. Er komt sowieso ook nog een 4e. Het houdt in ieder geval niet op.
Nu ben ik ook nog eens heel slecht in Engels, dus dat zal dan wat worden :+

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-19 16:30

De medewerkers die hieraan meedoen hebben zich allemaal zelf aangemeld omdat zij het gevoel hadden en hebben dat ze hier behoefte aan hebben :) Het bedrijf betaalt, dus zonde van je geld is het nooit.

Het gaat inderdaad om voornamelijk ouders uit China en India (maar ook wel Europa), ik denk dat je wel recht zit met je gokje Neon :) . Met name de partners hebben wat minder kaas gegeten van het Engels dan de 'werkende expats'. Het is daarom inderdaad aan de ene kant extra lastig voor de (voornamelijk) meiden van de kinderopvang, aan de andere kant: als het grammaticaal niet helemaal klopt, ach... Als ze zich maar verstaanbaar kunnen maken en de ouders kunnen verstaan.
[Edit] voor de kindjes is het niet nodig. Het gaat voornamelijk over de baby/peutergroep. De kinderen van de BSO krijgen Nederlands op school. [/edit]

Ik heb het als volgt aangepakt:
Ik heb een beginnetje gemaakt van een lijst met enerzijds woordjes en anderzijds wat 'essential phrases'. Deze heb ik ze zelf laten aanvullen en dat is inmiddels toch wel een heel lijstje geworden. Daarnaast zijn we bezig met rollenspellen, niet alleen standaard overdrachten (want dat gaat veelal nog wel, daar kun je van tevoren over nadenken), maar ook onverwachte situaties. Ik zit inderdaad helemaal niet in die business, heb daar ook nooit gezeten met mijn eigen kinderen, en krijg vrij weinig input vanuit het bedrijf. Dus dan de dames zelf maar aan het werk gezet :) Ze mailen mij door de week heen ook situaties die ze tegenkomen of nog bedenken, waar ze moeite mee hebben. Daarmee kunnen we dan dus ook aan het werk in de lessen.

Super bedankt voor jullie input!