Diergeneeskunde in België na HAVO?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Diergeneeskunde in België na HAVO?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 17:53

Hallo allemaal,

Ik ben me momenteel aan het oriënteren op een mogelijk andere studie.

Nu lijkt diergeneeskunde mij al sinds ik jonger was een erg interessante opleiding. Echter heb ik dit tijdens de middelbare school aan de kant geschoven omdat je hier in Nederland een VWO diploma voor nodig hebt en ik de HAVO heb gedaan.

Nu kwam ik er achter dat je in België met een propedeuse kan starten. Echter vroeg ik mij af of dit wel haalbaar is zonder voorkennis van wiskunde/biologie/scheikunde ed. op VWO niveau.

Op de HAVO heb ik Wiskunde A, Biologie en Scheikunde gehad maar dit is wel al 3 jaar geleden. Ik heb hierna 2 jaar HBO fotografie gedaan en nu een tussenjaar. Wel altijd goede cijfers gehad, het is niet zo dat ik echt hard heb moeten knokken om deze vakken te halen.

Wat vinden jullie?

Alvast bedankt!

E_C

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 17:54

Bedenk je goed dat een redelijk aantal mensen met een VWO voorgrond in NL diergeneeskunde in België niet halen. Dus ik zou er goed over na denken als ik jou was.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 17:57

E_C schreef:
Bedenk je goed dat een redelijk aantal mensen met een VWO voorgrond in NL diergeneeskunde in België niet halen. Dus ik zou er goed over na denken als ik jou was.

En zijn er bepaalde redenen waarom ze het niet halen?

En is dit alleen bij diergeneeskunde het geval of bij studies op Belgische universiteiten in het algemeen?

MairiMacBran

Re: Diergeneeskunde in België na HAVO?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:12

Voor zover ik weet moet je een toelatingsexamen afleggen als je vanuit een ander land in België wil studeren en dat examen is bepaald niet mals, ook niet voor mensen met vwo als vooropleiding. Het onderwijssysteem in België is heel anders dan hier en veel mensen halen dat examen dan ook niet.
De vriendin van mijn zoon heeft afgelopen jaar haar vwo gehaald, is uitgeloot voor geneeskunde en heeft het geprobeerd in België, maar ondanks het feit dat ze het vwo met twee vingers in haar neus gedaan heeft kwam ze niet door het examen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:15

Gewoon omdat het niveau hoog is.
Met achterstand van wiskunde,biologie,wetenschappen,....lijkt het me bijna onmogelijk....

Tja,het niveau van unief is hoger dan een minder lange opleiding,overal is er behoorlijke uitval,maar ik denk dat dit in nl net zo is?

Voor zover ik weet is er voor diergeneeskunde geen toelatingsproef,voor geneeskunde wel(ook voor Belgen)

Franciee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 18:16

Ik studeer ook diergeneeskunde in België met een HAVO diploma! Zit inmiddels in de derde bachelor (4e jaar op de uni)! Je hebt inderdaad wel een HBO propedeuse nodig, maar de opleiding maakt niet uit. Ik wil je hier of via pb wel verder uitleg geven!

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-19 18:21

MairiMacBran schreef:
Voor zover ik weet moet je een toelatingsexamen afleggen als je vanuit een ander land in België wil studeren en dat examen is bepaald niet mals, ook niet voor mensen met vwo als vooropleiding. Het onderwijssysteem in België is heel anders dan hier en veel mensen halen dat examen dan ook niet.
De vriendin van mijn zoon heeft afgelopen jaar haar vwo gehaald, is uitgeloot voor geneeskunde en heeft het geprobeerd in België, maar ondanks het feit dat ze het vwo met twee vingers in haar neus gedaan heeft kwam ze niet door het examen.

Van de info die ik gevonden heb moet je een propedeuse hebben en een ijkingstest doen. Echter staat er dat de ijkingstest niet bindend is. Kan zijn dat ik niet goed gekeken heb hoor maar volgensmij is het niet helemaal hetzelfde voor diergeneeskunde en gewone geneeskunde.

Franciee schreef:
Ik studeer ook diergeneeskunde in België met een HAVO diploma! Zit inmiddels in de derde bachelor (4e jaar op de uni)! Je hebt inderdaad wel een HBO propedeuse nodig, maar de opleiding maakt niet uit. Ik wil je hier of via pb wel verder uitleg geven!

Propedeuse heb ik! Ik zou graag uitleg krijgen via pb :)