Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Taart meenemen, ja of nee?

Poll eindigt op

Ja
281 (34%)
Nee
539 (65%)

Totaal aantal stemmen: 820


HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 04:12

Cer schreef:
Ik vind het lastig om te beoordelen..
sowieso is het lezen van een vacaturetekst bijzonder ingewikkeld.. ik heb me regelmatig afgevraagd of de schrijvers van die teksten zelf enig idee hadden wat ze opgeschreven hadden :')

Als er bij een baan creativiteit / humor / spontaniteit gevraagd wordt, is het al lastig omdat je die dingen niet kunt meten. Hoe meet je humor? En wie zegt dan wat dat is?

<knip>

Ik vind zelf dat als HR mensen in hun advertentie iets zetten als "humor" dat ze dan al niet weten waar ze het over hebben omdat het niet meetbaar is. <knip>)


Met humor wordt niet bedoeld: grapjes maken, maar eerder "flexibel met een situatie om kunnen gaan/iets licht opvatten" :+
Tenzij je voor stand up comedian solliciteert, dan kun je humor letterlijk opvatten.

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 08:53

HippoLogic schreef:
Met humor wordt niet bedoeld: grapjes maken, maar eerder "flexibel met een situatie om kunnen gaan/iets licht opvatten" :+
Tenzij je voor stand up comedian solliciteert, dan kun je humor letterlijk opvatten.


Dát vind ik echt een HELE slechte omschrijving van humor :j
Als je op die manier vacatureteksten moet gaan lezen is het einde een beetje zoek.

Onder humor versta ik dat er op een afdeling gelachen kan worden als de situatie het toelaat.
Dat je inderdaad op een druk moment een grapje kan maken om de spanning / stress te verlichten.
Ja, dat het er gezellig is zelfs :j

Als ik op een afdeling zou werken waar ze humor omschrijven als 'flexibel met een situatie omgaan' heb ik het idee dat ik tussen een bende starre lachloze mensen zit.. daar zou ik voor passen.

DonDon

Berichten: 4531
Geregistreerd: 12-05-09
Woonplaats: In de Liemers

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:12

Misschien kan je wél iets kleins meenemen, zou denk ik geen hele tijd meenemen. Wel heel leuk bedacht!

Abracadabra9

Berichten: 5006
Geregistreerd: 23-03-07

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 13:57

Ik vind het (net als jij) een lastige situatie TS. Enerzijds zeg ik ja (humor, ijsbreker, lef), anderzijds zeg ik nee omdat het minder professioneel kan overkomen. Het ligt ook wel aan de functie en het bedrijf.

daantjuhhh

Berichten: 26875
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:12

Amburtjoz schreef:
Ik vind het (net als jij) een lastige situatie TS. Enerzijds zeg ik ja (humor, ijsbreker, lef), anderzijds zeg ik nee omdat het minder professioneel kan overkomen. Het ligt ook wel aan de functie en het bedrijf.

En dan ook nog weer aan de persoon die de sollicitatie af neemt.
Ik heb 2 managers,. Ik weet eigenlijk zeker dat de een het heel leuk zou vinden! Maar mijn andere manager zou heel anders reageren.
Zelfde functie, zelfde afdeling, zelfde bedrijf.

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:21

Nee, absoluut niet doen. Ik zou het hier in ieder geval niet waarderen als een sollicitant taart meebrengt. Je creëert een hele rare situatie als je dat doet.

Abracadabra9

Berichten: 5006
Geregistreerd: 23-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:33

daantjuhhh schreef:
Amburtjoz schreef:
Ik vind het (net als jij) een lastige situatie TS. Enerzijds zeg ik ja (humor, ijsbreker, lef), anderzijds zeg ik nee omdat het minder professioneel kan overkomen. Het ligt ook wel aan de functie en het bedrijf.

En dan ook nog weer aan de persoon die de sollicitatie af neemt.
Ik heb 2 managers,. Ik weet eigenlijk zeker dat de een het heel leuk zou vinden! Maar mijn andere manager zou heel anders reageren.
Zelfde functie, zelfde afdeling, zelfde bedrijf.


Ja inderdaad :j Ik zou er zelf (als ik een sollicitatie zou afnemen) wel om kunnen lachen, maarja die persoon ken je op voorhand natuurlijk niet. Dus dan beter het zekere voor het onzekere nemen en het niet doen denk ik..

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:36

Gewoon lekker iets meenemen dat je in je tas kan houden, maar als het goed voelt toch er uit kan halen. Dan ben je op alles voorbereid en ga je met het fijnste gevoel naar dat gesprek toe :j

Shadow0

Berichten: 43520
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:36

Chevax: wat voor 'rare' situatie creeer je dan? Als je geen zin hebt in taart zeg je toch gewoon 'leuk gebaar maar nee dank je' of 'we zitten helaas krap in de tijd dus het lijkt me niet zo handig' of iets dergelijks? Ik probeer me te bedenken wat voor onprofessionele situaties dit kan geven, maar kom er eigenlijk niet uit.
Taart is toch iets heel normaals, of je het nou wel aanneemt of niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:36

Wel humor.

Je kunt ook jezelf verontschuldigen dat je geen taart hebt meegebracht en beloven dat je dat bij een tweede gesprek goed gaat maken. :D

Cer

Berichten: 30168
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:38

wat hebben sommige mensen een rare reactie op taart??
Iemand neemt wat mee omdat ie jarig is.. kunnen we daar niet eens meer mee omgaan?
dat zegt ook wat over degene die de sollicitatie afneemt en hoe die omgaat met onbekende situaties :')
verwachten ze van de sollicitant wel zeker.... :D

enjoy86
Berichten: 839
Geregistreerd: 04-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:42

safina schreef:
Wel humor.

Je kunt ook jezelf verontschuldigen dat je geen taart hebt meegebracht en beloven dat je dat bij een tweede gesprek goed gaat maken. :D


Dit vind ik echt een goede oplossing/middenweg! _/-\o_

marley93

Berichten: 6040
Geregistreerd: 07-07-12
Woonplaats: Koog aan de Zaan

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 14:49

Topic niet gelezen, maar: ik heb eens cupcakes gebakken en meegenomen naar een sollicitatiegesprek.
Ik kreeg de stageplek waar ik op solliciteerde, maar het was wel een beetje awkward toen niemand een cupcake wilde.
(Uiteindelijk heb ik ze bij de bushalte staan opeten om het in mijn eentje te vieren, dus ik zag het nadeel niet per se. :+ )

Lizz

Berichten: 8894
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:08

enjoy86 schreef:
safina schreef:
Wel humor.

Je kunt ook jezelf verontschuldigen dat je geen taart hebt meegebracht en beloven dat je dat bij een tweede gesprek goed gaat maken. :D


Dit vind ik echt een goede oplossing/middenweg! _/-\o_

Dit vind ik ook een goed idee!

Sabri

Berichten: 1405
Geregistreerd: 28-06-04
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:11

Komt op mij nogal overdreven over om een taart mee te nemen. Ik heb dus nee gestemd. Een sollicitatie is een formele gebeurtenis en tenzij je bij een bakker solliciteerd zou ik het echt afraden. Men kan het al snel opvatten als dat jij je verjaardag blijkbaar belangrijker vindt dan die functie..En dat het zo grappig is aan taart meenemen zie ik niet zo. Ik denk hooguit dat je het risico neemt dat men je lastig vindt omdat je niet voldoet aan het protocol. Hopelijk dat je er ook niet met een feestjurkje naartoe gaat..

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:16

Shadow0 schreef:
Chevax: wat voor 'rare' situatie creeer je dan? Als je geen zin hebt in taart zeg je toch gewoon 'leuk gebaar maar nee dank je' of 'we zitten helaas krap in de tijd dus het lijkt me niet zo handig' of iets dergelijks? Ik probeer me te bedenken wat voor onprofessionele situaties dit kan geven, maar kom er eigenlijk niet uit.
Taart is toch iets heel normaals, of je het nou wel aanneemt of niet?


Je begrijpt niet dat dat niet bepaald professioneel is? Oké, de sollicitant komt met taart. En dan? Is het de bedoeling dat het meteen wordt opgegeten? Of juist niet?
"O jee, waar zijn de bordjes?"
"Hmmm, ik lust helemaal geen taart."
"oliebol, wie snijdt die taart?"
"Leuk hoor, zo'n sollicitant, maar nu zit alles onder de kruimels en de volgende staat al te wachten."
"Als ik die taart nu gezellig samen met haar eet, voel ik me dan ook verplicht om haar aan te nemen?"

Het is een sollicitatie, geen date.

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:19

Wat enorm moeilijk gedacht zeg. Zegt meer over de inflexibiliteit van de werkgever dan de professionaliteit van de sollicitant.

Als een leverancier of prospect een taart komt brengen als relatiegeschenk dan denk je dat toch ook niet, ‘oliebol, als we deze accepteren moeten we straks wel bij hem bestellen’.
Wat een onzin :7

Autumnn

Berichten: 8042
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:24

Britt schreef:
Wat enorm moeilijk gedacht zeg. Zegt meer over de inflexibiliteit van de werkgever dan de professionaliteit van de sollicitant.

Als een leverancier of prospect een taart komt brengen als relatiegeschenk dan denk je dat toch ook niet, ‘oliebol, als we deze accepteren moeten we straks wel bij hem bestellen’.
Wat een onzin :7


Dit is echt appels met peren vergelijken :') .
Als je het perse in de prospect-sfeer wilt houden; je prospect brengt toch ook geen taart mee bij een eerste kennismaking?

claudiadvx

Berichten: 2798
Geregistreerd: 11-01-14
Woonplaats: Emmer-Compascuum

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:29

Doen!

Anne.

Berichten: 5131
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:29

Mocht je het echt willen en alle rare situaties uit de weg willen gaan, kan je altijd nog iets kleins meenemen, petit-fours, kleine gebakje(s).. en dan kijken of je verjaardag in de sollicitatie ter sprake komt. Mocht dat zo zijn, dan zal ik op het einde van het gesprek, bij het bedanken voor de tijd een klein doosje geven onder het mom van 'wie jarig is trakteert'. Komt je verjaardag niet ter sprake, dan zou ik het lekker laten voor wat het is..

Dan zit je niet met de awkward situatie dat je tijdens een gesprek gebakjes in je gezicht zit te duwen en hoeft niemand te twijfelen over 'wat er nu gebeurd'.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:33

safina schreef:
Wel humor.

Je kunt ook jezelf verontschuldigen dat je geen taart hebt meegebracht en beloven dat je dat bij een tweede gesprek goed gaat maken. :D

*\o/*

Britt

Berichten: 18893
Geregistreerd: 18-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:37

Autumnn schreef:
Britt schreef:
Wat enorm moeilijk gedacht zeg. Zegt meer over de inflexibiliteit van de werkgever dan de professionaliteit van de sollicitant.

Als een leverancier of prospect een taart komt brengen als relatiegeschenk dan denk je dat toch ook niet, ‘oliebol, als we deze accepteren moeten we straks wel bij hem bestellen’.
Wat een onzin :7


Dit is echt appels met peren vergelijken :') .
Als je het perse in de prospect-sfeer wilt houden; je prospect brengt toch ook geen taart mee bij een eerste kennismaking?


Juist wel! Goede binnenkomer en brengt vaak gelijk gesprek op gang :) Al laat je het maar achter, je hebt iig een indruk gemaakt.

Er zijn zooooveel mensen die solliciteren, je mag best iets ludieks doen om op te vallen. Zolang het maar niet ongepast is en niemand in verlegenheid brengt. Maar als je je door een stukje gebak al geneert zeg dat, mijns inziens, echt meer over diegene dan over de persoon die het gebak meeneemt uit sociaal oogpunt.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:43

chevax schreef:
Shadow0 schreef:
Chevax: wat voor 'rare' situatie creeer je dan? Als je geen zin hebt in taart zeg je toch gewoon 'leuk gebaar maar nee dank je' of 'we zitten helaas krap in de tijd dus het lijkt me niet zo handig' of iets dergelijks? Ik probeer me te bedenken wat voor onprofessionele situaties dit kan geven, maar kom er eigenlijk niet uit.
Taart is toch iets heel normaals, of je het nou wel aanneemt of niet?


Je begrijpt niet dat dat niet bepaald professioneel is? Oké, de sollicitant komt met taart. En dan? Is het de bedoeling dat het meteen wordt opgegeten? Of juist niet?
"O jee, waar zijn de bordjes?"
"Hmmm, ik lust helemaal geen taart."
"oliebol, wie snijdt die taart?"
"Leuk hoor, zo'n sollicitant, maar nu zit alles onder de kruimels en de volgende staat al te wachten."
"Als ik die taart nu gezellig samen met haar eet, voel ik me dan ook verplicht om haar aan te nemen?"


Het is een sollicitatie, geen date.



Over denken in problemen en niet in oplossingen gesproken :')
Geeft meteen een beeld van de denkwijze van degene die het gesprek doet als dit de reactie van de werkgever zou zijn.

TS; Leuk idee, ik zou gaan voor iets kleiners en handzamers zodat je het kan achterlaten en ze het lekker bij de koffie kunnen nemen oid.
Laatst bijgewerkt door Pistasche op 03-01-19 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

daantjuhhh

Berichten: 26875
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:43

chevax schreef:
Shadow0 schreef:
Chevax: wat voor 'rare' situatie creeer je dan? Als je geen zin hebt in taart zeg je toch gewoon 'leuk gebaar maar nee dank je' of 'we zitten helaas krap in de tijd dus het lijkt me niet zo handig' of iets dergelijks? Ik probeer me te bedenken wat voor onprofessionele situaties dit kan geven, maar kom er eigenlijk niet uit.
Taart is toch iets heel normaals, of je het nou wel aanneemt of niet?


Je begrijpt niet dat dat niet bepaald professioneel is? Oké, de sollicitant komt met taart. En dan? Is het de bedoeling dat het meteen wordt opgegeten? Of juist niet?
"O jee, waar zijn de bordjes?"
"Hmmm, ik lust helemaal geen taart."
"oliebol, wie snijdt die taart?"
"Leuk hoor, zo'n sollicitant, maar nu zit alles onder de kruimels en de volgende staat al te wachten."
"Als ik die taart nu gezellig samen met haar eet, voel ik me dan ook verplicht om haar aan te nemen?"

Het is een sollicitatie, geen date.


Je kunt toch ook gewoon bedanken in z'n situatie.
Bedankt voor de taart. Helaas hebben we nu niet genoeg tijd hiervoor.

Je verwacht dat een sollicitant op elke situatie goed kan reageren, maar zelf kun je niet bedenken dat je op z'n moment ook gewoon eerlijk kunt zijn?

Schuur_

Berichten: 4886
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 15:48

Ik wou net zeggen. Ik loop zo vaak binnen bij een potentiele klant met wat lekkers. Al zijn het maar speculaasjes die ik die ochtend bij de bakker ben tegen gekomen. Komt zoveel makkelijker en leuker binnen als met lege handen en wordt eigenlijk altijd goed onthaald. Sterker nog, als mensen op onze showlocatie komen staat er altijd, echt ALTIJD, gebak klaar voor bij de koffie. Dat is mijn trademark en wordt goed onthouden en gewaardeerd.

Ik zou het juist leuk vinden als een sollicitant met iets lekkers afkomt. Maar verwacht wel niet dat ik het meteen open maak of met je ga delen. Grote kans dat ik het in de koelkast zet voor een later moment.

Vind het wel schokkend hoe bekrompen mensen zijn. Alsof een sollicitatie een stijf en formeel gedoe is... En dacht ik dat ze ik Belgie kouwe kakkers waren.