Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Taart meenemen, ja of nee?

Poll eindigt op

Ja
281 (34%)
Nee
539 (65%)

Totaal aantal stemmen: 820


Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 08:13

Ik zou toch denken dat juist HR mensen een paar skills moeten hebben, buiten slechts het observeren van mensen. ze zijn ook het visite kaartje van het bedrijf, zij moeten aangeven waarom zij leuk zijn om bij te werken.. Plus dat ze met mensen om moeten kunnen gaan.. Human (?) Resource ..

maar ik snap nu wel dat ik vaak slecht met ze door 1 deur kan.. starre boekgeschoolde types .. (even gechargeerd) :j
Maar door het aantal sollitatiegesprekken wat ik in mn leven heb gevoerd, heb ik er ook geen positief beeld van gekregen, dus ik ben bevooroordeeld :j
Als sollicitant moet je je hele leven op tafel leggen, de meest absurde vragen beanwoorden, maar zelf komen ze nergens mee. Moet je voor de gein eens vragen "en, is dit bedrijf financieel gezond? menen jullie dit door te kunnen zetten of moet ik rekening houden met een faillisement binnen een aantal jaren".. :')

Laat staan als je op je eigen verjaardag, omdat je een gezellig iemand bent, een chocolaatje meeneemt ..

maar gelukkig lees ik hier ook reacties van HR mensen die hier wel leuk mee om kunnen gaan :j

Suzanne F.

Berichten: 49443
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 08:23

Wat een verschillende meningen en visies. Zo zijn er ook veel verschillende mensen en veel verschillende bedrijven. Ik denk echt dat je het af moet wachten of het past. Kijken met wie je het gesprek hebt en hoe het gesprek loopt. Soms loopt het heel natuurlijk en fijn en soms heel stroef en ongemakkelijk. Als ze zelf een beetje scherp zijn dan merken ze in je cv zelf al op dat je die dag jarig bent. Dan kan je altijd nog je traktatie uit de tas toveren als het passend is. Beetje aanvoelen denk ik.

Marije_jiplover

Berichten: 25374
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 08:25

Jeetje wat een discussie over een taart!

Ik ben het lang niet altijd met Shadow eens, maar haar posts in dit topic wel!

Wees alsjeblieft jezelf in een sollicitatiegesprek, als je een baan zoekt waar je je op je plek wil gaan voelen.

Ik heb overigens goede ervaringen met mezelf blijven en een beetje humor in een sollicitatiegesprek brengen. Er werd later nog op teruggekomen dat men dat kon waarderen, zelfs toen het rapport van mijn assessment een aantal van die karaktertrekken als gesprekspunten had aangemerkt.
Kwam de HR medewerker nog op terug, dat dat nu juist was wat ze in mij waardeerden. (Nu sloeg dat hele assessment eigenlijk kant noch wal, mevrouw had mijn CV helemaal niet gelezen en kwam gaandeweg het interview er pas achter dat ik anders was dan de gemiddelde kandidaat voor mijn functie die zij te 'testen' kreeg, wat dus gewoon keurig netjes in mijn CV vermeld stond. Mede door mijn ervaring hebben ze later een ander bureau ingeschakeld).

Zo zie je maar weer, ook in dit topic, wat de een heel belangrijk vind, vind de ander niks en vice versa.

Maar jezelf blijven in een sollicitatiegesprek is wel het beste advies dat ik kan geven.

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:45

HR is toch bij de meeste bedrijven tegenwoording outsourced? De HR dame of heer heeft dan niet meer perse echt wat met het bedrijf te doen.

Suzanne F.

Berichten: 49443
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:52

Sizzle schreef:
HR is toch bij de meeste bedrijven tegenwoording outsourced? De HR dame of heer heeft dan niet meer perse echt wat met het bedrijf te doen.


Nou bij de bedrijven die ik ken is HR gewoon eigen personeel.

KimD

Berichten: 20470
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 09:57

Cer schreef:
Ik zou toch denken dat juist HR mensen een paar skills moeten hebben, buiten slechts het observeren van mensen. ze zijn ook het visite kaartje van het bedrijf, zij moeten aangeven waarom zij leuk zijn om bij te werken.. Plus dat ze met mensen om moeten kunnen gaan.. Human (?) Resource ..

maar ik snap nu wel dat ik vaak slecht met ze door 1 deur kan.. starre boekgeschoolde types .. (even gechargeerd) :j
Maar door het aantal sollitatiegesprekken wat ik in mn leven heb gevoerd, heb ik er ook geen positief beeld van gekregen, dus ik ben bevooroordeeld :j
Als sollicitant moet je je hele leven op tafel leggen, de meest absurde vragen beanwoorden, maar zelf komen ze nergens mee. Moet je voor de gein eens vragen "en, is dit bedrijf financieel gezond? menen jullie dit door te kunnen zetten of moet ik rekening houden met een faillisement binnen een aantal jaren".. :')

Laat staan als je op je eigen verjaardag, omdat je een gezellig iemand bent, een chocolaatje meeneemt ..

maar gelukkig lees ik hier ook reacties van HR mensen die hier wel leuk mee om kunnen gaan :j


Die van ons zitten op een hoofdkantoor, die ziet niemand. :+

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:37

Dus een HR-manager is star als hij of zij niet meegaat in om het even wat een sollicitant uit z'n hoed tovert? De ene een taart, de ander maakt graag zelf sokken (en kan dat in een topic heel goed beredeneren) en weer een derde heeft groentesoep gemaakt. Wat is aanvaardbaar en wat niet?

Als je bent overtuigd van je kwalificaties, is al deze poppenkast toch nergens voor nodig? Dan ga je vol vertrouwen een gesprek in en weet je dat je door je kennis en kunde een goede indruk achterlaat, zonder jezelf te kwalificeren als "dat meisje met die taart".

Ibbel

Berichten: 49241
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:38

HR ziet bij ons pas in de tweede ronde de kandidaat.

Het is prima dat je "jezelf moet zijn". Maar ben je jezelf door de aandacht te vestigen op je verjaardag door taart mee te nemen? Is dat hét belangrijkste van jezelf om over te brengen?

Ik vind het een ontzettende gok, met iets toch wel belangrijkst als een mogelijke baan, om dit soort 'geintjes' te doen. Bij een sollicitatiegesprek geldt een bepaalde etiquette. Dat kan je star en strak vinden, maar dat maakt wél dat degene aan de andere kant van de tafel een oordeel kan vellen.

Je mag bij een dressuurproef ook niet kakelbont binnen komen rijden. Dan kan de jury je niet goed beoordelen. Hoe 'eigen' het ook voor jou als ruiter is om je paard iedere dag van top tot teen in de glitters te zetten.

Cer

Berichten: 30203
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:41

Je vestigt de aandacht niet op je verjaardag.. je neemt wat gezelligs mee..
Dat je het ziet als 'aandacht vestigen op de verjaardag' is een interpretatie.. en zegt wat over degene die het op die manier opvat.. :j

Etiquette gelden allang niet meer, wat zijn de etiquette voor video sollicitaties bijv. Of speeddates? Alles is veranderd denk ik.
En bij bepaalde functies horen bepaalde 'gedragingen', dat is zeker. Maar het is ook van belang de mens achter de functie te zien.
Dat iemand een traktatie meeneemt wil helemaal niet zeggen dat die bijv niet kan notuleren (wie doet DAT nog tegenwoordig, maar goed) Ik vind dat zo kortzichtig :j Maar then again, ik zou dus ook niet graag werken bij een bedrijf wat het zo zwart/wit ziet..
Het is raar dat innovatieve bedrijven als Google of CooBlue het goed doen, en dat de starre functies en bedrijven toch in een soort ouderwets juk blijven hangen.. Dat is niet helemaal meer van deze tijd. Niet dat alles een coolblue moet zijn, maar ook niet alles moet een ganzenverenadvocatenkantoorsfeer zijn..

Ibbel

Berichten: 49241
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 10:46

Bij een face-to-face gesprek geldt nog steeds een bepaalde etiquette. En voor speeddates en videos gelden net zo goed bepaalde regels.

En zéker in de zorg is er een hoop heel erg strikt geprotocolleerd, en ook de sollicitatieprocedures.

Pistasche

Berichten: 6676
Geregistreerd: 02-01-07
Woonplaats: Boktlid nr. # 56477

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 11:00

Ibbel schreef:
HR ziet bij ons pas in de tweede ronde de kandidaat.

Het is prima dat je "jezelf moet zijn". Maar ben je jezelf door de aandacht te vestigen op je verjaardag door taart mee te nemen? Is dat hét belangrijkste van jezelf om over te brengen?

Ik vind het een ontzettende gok, met iets toch wel belangrijkst als een mogelijke baan, om dit soort 'geintjes' te doen. Bij een sollicitatiegesprek geldt een bepaalde etiquette. Dat kan je star en strak vinden, maar dat maakt wél dat degene aan de andere kant van de tafel een oordeel kan vellen.

Je mag bij een dressuurproef ook niet kakelbont binnen komen rijden. Dan kan de jury je niet goed beoordelen. Hoe 'eigen' het ook voor jou als ruiter is om je paard iedere dag van top tot teen in de glitters te zetten.


Niet? Alle kleuren zijn toch toegestaan tegenwoordig? Heb al genoeg knalroze combinaties voorbij zien komen. Het is een keus die je zelf moet maken en waar bij je je goed voelt of niet. Juist iets doen waar je voor staat laat zien dat je keuzes durft te maken die anderen niet maken.

Solliciteren is niet meer het formele solliciteren uit het verleden (grotendeels dan, afhankelijk van de functie/het bedrijf natuurlijk...Maar dat kan TS zelf vast goed genoeg aanvoelen). Van managementspellen tot (inderdaad) speeddates tot videos. Ze willen jou als persoon zien en niet iemand die de keurige sollicitant speelt.

We hebben het niet over TS die een feestmuts op wil zetten en met een confetti kanon binnenkomt, ze neemt een kleine attentie mee omdat ze jarig is. Hartstikke spontane actie en wat kan daar verkeerd aan zijn. Ze weten meteen met wat voor karakter ze te maken hebben. Een goede gesprekspartner vanuit het bedrijf zou daar juist iets achter zoeken qua competenties in plaats van dat ze zich zorgen maken waar de taartvorkjes liggen of dat ze de taart direct nu moeten opeten omdat het anders niet gezellig overkomt vanuit het bedrijf. De reactie op de attentie zou voor mij juist doorslaggevend zijn om te kijken hoe zij reageren op zoiets spontaans en hoe zij daarin staan, zegt veel over de sfeer binnen het bedrijf.

Hypericum
Berichten: 359
Geregistreerd: 23-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:24

Ja ik zeg ook doen.
Goed je hebt meerdere takken van sport binnen de acute gezondheidszorg en ligt er even aan wat voor een functie het betreft.
Maar er van uitgaande dat het een ‘aan het bed’ functie is (niet helemaal juist omschreven, maar iig direct contact met patiënten) zeg ik zeker doen.
Ik zou het geweldig vinden in ieder geval als je zo bij mij op gesprek kwam.
Het zegt wat over je durf, over een stukje relativeringsvermogen, dat je buiten de gebaande paden durft te denken, dat je durft te doen.
Ja voor mij zou het alleen maar een pre zijn :j

Maar snap ook dat mensen die in een totaal andere sector werken er anders in staan.
(De zwartste humor vind je vaak ook binnen de acute zorg/ggz, schrikken buitenstaanders ook vaak van)

Kleine toevoeging, om het verschil met andere sectoren te laten zien. Ik heb bijv binnen deze tak met diverse eindverantwoordelijken (directieleden, psychiaters, afdelingshoofden) gewerkt die vol zaten met piercings, tattoos, dreads, hanekam whatever) en dat zie je in het bedrijfsleven ook niet snel ;-)

Sizzle

Berichten: 35730
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:34

Bij een academische baan zou ik het problemloos doen, daar gingen de sollicitaties ergens tussen de 4 en 6 uur, daar was uitgebreid tijd voor een gebakje :P
Bij een startup waar ik laatst was had ik het ook gerust gedaan.
Je moet gewoon weten of de situatie het toe laat.

Speirs

Berichten: 1691
Geregistreerd: 20-07-14

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 12:57

Als je er voor kiest om het wel te doen, gá er dan ook voor. Doe het alleen als je zeker weet dat dit past bij hoe je je wilt presenteren. En dat je het kan aanbieden zonder twijfels maar gewoon, omdat dit is hoe je bent.

Niet dat je begint te blozen omdat het toch wel wat spannend is. Dan lijkt het meer een truukje.

Doe het 100% of doe het niet, zou ik zeggen ;)

Schuur_

Berichten: 4908
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 13:16



Zolang TS zo niet binnenkomt is het toch prima? Faline, chevax: in wat voor industrie werk jij dan dat dit allemaal zo zwaar ongepast is?

Ik ben blij dat in mijn sector er lekker los met elkaar wordt omgegaan en dat we ook rustig kunnen uiteten met een groep of spontaan afspreken in een bar (tja je moet wat aan de andere kant van de wereld op een beurs) en dat we niet spontaan 't speen krijgen als er iets spontaan gebeurd.

Ondertussen sta ik weer in de supermarkt voor lekkers te kopen want moet volgende week weer naar een klant in Noorwegen, dan naar NL en dan naar UK. Kan niet met lege handen aankomen.

Oh en op je vorige reactie: stel dat ik het verkeerd gelezen zou hebben dat je niet jezelf bedoelde maar dat EEN recruiter beinvloed zou worden door een soesje, dan zit deze recruiter duidelijk niet op de plaats. Erg om dan de schuld aan TS te geven omdat de recruiter niet geschikt is voor de job.

Het is anders als je gaat solliciteren voor in de Nike fabriek of het Bol.com magazijn. Daar ben je gewoon een nummer maar voor een functie zoals die van TS? Waar je in nauw contact staat met mensen, je een hecht team moet vormen en vooral spontaniteit en sociaal zijn belangrijk zijn? Naast de assertiviteit en een 'handen uit de mouwen' mentaliteit? Daar vind ik dit juist heel erg gepast

chevax

Berichten: 11338
Geregistreerd: 17-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 15:10

Schuur_ schreef:
[ Video ]

Zolang TS zo niet binnenkomt is het toch prima? Faline, chevax: in wat voor industrie werk jij dan dat dit allemaal zo zwaar ongepast is?

Ik ben blij dat in mijn sector er lekker los met elkaar wordt omgegaan en dat we ook rustig kunnen uiteten met een groep of spontaan afspreken in een bar (tja je moet wat aan de andere kant van de wereld op een beurs) en dat we niet spontaan 't speen krijgen als er iets spontaan gebeurd.

Ondertussen sta ik weer in de supermarkt voor lekkers te kopen want moet volgende week weer naar een klant in Noorwegen, dan naar NL en dan naar UK. Kan niet met lege handen aankomen.

Oh en op je vorige reactie: stel dat ik het verkeerd gelezen zou hebben dat je niet jezelf bedoelde maar dat EEN recruiter beinvloed zou worden door een soesje, dan zit deze recruiter duidelijk niet op de plaats. Erg om dan de schuld aan TS te geven omdat de recruiter niet geschikt is voor de job.

Het is anders als je gaat solliciteren voor in de Nike fabriek of het Bol.com magazijn. Daar ben je gewoon een nummer maar voor een functie zoals die van TS? Waar je in nauw contact staat met mensen, je een hecht team moet vormen en vooral spontaniteit en sociaal zijn belangrijk zijn? Naast de assertiviteit en een 'handen uit de mouwen' mentaliteit? Daar vind ik dit juist heel erg gepast


Het zal je verbazen, maar in de "creatieve" sector, wat voor veel mensen gelijk staat aan los. Het tegendeel is waar.
Er is niks mis mee om iets lekkers mee te nemen, als je elkaar kent. Op sollicitatiegesprek vind ik het not done en bij mij zou het ook niet goed vallen. Ik moet ook eerlijk zeggen dat van alle creatievelingen waar ik mee werk (art directors, copywriters) er niemand hier binnen is gekomen met een taart. Wél met een goed portfolio.

Saar4
Berichten: 2354
Geregistreerd: 26-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 16:55

Ik voer regelmatig sollicitatiegesprekken en zou het echt NIET waarderen als een sollicitant met taart aan zou komen. Los van dat ik het ongepast vind is het ook zo dat ik op dagen met gesprekken een heel strakke planning heb en in een half uur moet uitvogelen of je geschikt bent voor de functie en of je binnen het team past. Taart uitdelen gaat allemaal van die tijd af, dus nee, echt niet doen.

Edit: ik werk in de GGZ / wetenschap en voer voornamelijk gesprekken met psychologen en onderzoekers.

Punt is dat het heel individueel is of het gewaardeerd wordt of niet. Ik zou het risico gewoon niet nemen. Als iemand het niet waardeert betekent dat niet dat het een formele organisatie is waar je in een keurslijf zit. Andersom heb je bij wel waardering geen enkele garantie dat je in een leuk informeel bedrijf terechtkomt. Zou me richten op de inhoud als ik jou was!

Tanya
Berichten: 10084
Geregistreerd: 28-12-01

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 17:07

Ik werk ook in de acute gezondheidszorg en denk dat het bij ons wel gewaardeerd zou worden... ben het verder met shadow eens.

En blijf wel benieuwd naar wat je uiteindelijk gaat doen, wanneer je gesprek is en hoe het afloopt!

KimD

Berichten: 20470
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-19 22:23

Wat denk iedereen hier moeilijk.

TS kan toch ook gewoon één stuk taart van de banketbakker geven, kost hooguit 30 seconden. Werkgever zet taart aan de kant, bedankt en ziet er de humor van in, en door.

NoGo

Berichten: 1902
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 03:38

Riel schreef:
Een taart op sollicitatie? :+ Blijf gewoon in je rol als sollicitant! :-)

Ik zou een dergelijke sollicitant uitnodigen voor een volgend eerste gesprek en mij verontschuldigen voor de uitnodiging op de verjaardag. Werk = werk en dan moet je professioneel blijven. Zeker als je ergens nieuw bent (en zelfs nog niet bent aangenomen) moet je niet onmiddellijk in de feestmodus gaan... Het geeft wat mij betreft een verkeerde indruk.

*wtf momentje uit*
Dit vind ik echt ronduit onbeschoft! Jij of iemand uit je bedrijf, let niet op en de jarige sollicitant die toch op zijn of haar verjaardag gewoon komt, stuur je weer naar huis???
Waar is de proffesionaliteit dan om na je verontschuldiging gewoon je gesprek te houden en in je rol te blijven als werkgever?


Ibbel schreef:
Bij een face-to-face gesprek geldt nog steeds een bepaalde etiquette. En voor speeddates en videos gelden net zo goed bepaalde regels.

En zéker in de zorg is er een hoop heel erg strikt geprotocolleerd, en ook de sollicitatieprocedures.

Echt?
Waar kan ik dit terug vinden, hier heb ik echt nog nooit van gehoord?

Verder is de discussie over wel of geen taart erg interresant om te lezen.
Ik denk dat vele het teveel laten afhangen van eigen gevoel.
Als prof. zou je iemand niet hoeven aannemen of af moeten wijzen op basis van een taart, maar op basis van het gesprek en de skills van een sollicitant.
Feit dat sommige al zo 'geirriteerd' zijn over een taartje en o jee wat als het een raar moment creeert vind ik vooral veel zeggen over de professionaliteit van degene die het gesprek afneemt.
Ik ben namelijk van mening dat iemand die sollicitatie gesprekken afneemt ook in staat moet zijn om dit soort onverwachte situatie's op te lossen en op juiste wijze af te handelen.

Shalimar

Berichten: 1521
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 08:58

Ik begrijp ook de humor van de taart niet. Het is een aardig gebaar maar ik vind het niet passen bij de setting van een sollicitatiegesprek. Je verjaardag vieren en een taartje eten doe je toch met mensen en collega's die relatief dicht bij je staan... Je gesprekspartners op een sollicitatiegesprek zijn vreemden met een helder doel en (tijds)kader, functioneel en gericht. That's all. Je verjaardag is in je eigen beleving misschien belangrijk maar niet voor de anderen. Het voelt voor mij ook getruuct, ook al is dat misschien helemaal niet zo bedoeld.

Shalimar

Berichten: 1521
Geregistreerd: 24-01-09

Re: Sollicitatie op verjaardag, taart meenemen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:03

Lig in een deuk ondertussen want heb het net voorgelegd aan mijn partner. Die zegt gelijk, nee waarom zou je dat doen, het zijn vreemden. Je gaat toch ook niet bij de supermarkt of de bushalte taart uitdelen omdat je jarig bent _O-

maras

Berichten: 2348
Geregistreerd: 04-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:36

Shalimar schreef:
Lig in een deuk ondertussen want heb het net voorgelegd aan mijn partner. Die zegt gelijk, nee waarom zou je dat doen, het zijn vreemden. Je gaat toch ook niet bij de supermarkt of de bushalte taart uitdelen omdat je jarig bent _O-

Dat is toch weer iets heel anders want ts is uitgenodigd om te komen solliciteren op haar verjaardag, als het bedrijf de cv heeft gezien en daar mag je vanuit gaan dan hebben ze haar geboortedatum gezien. Bij de supermarkt of de bushalte weet niemand elkaars geboortedatum.
Ik vind het een vriendelijk gebaar om wat te trakteren op je verjaardag dus ik zeg doen en succes met je sollicitatie!!

Bravura
Berichten: 5944
Geregistreerd: 19-01-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 09:50

Er zijn mensen die een voorwerp mee naar gesprek nemen en daar hun verhaal rondom hunzelf en hetgeen ze voor het bedrijf kunnen betekenen omheen praten. Misschien een interessante manier om je voor te stellen en waar die taart voor staat in connectie met het bedrijf. Totaal niets over je verjaardag. Laten ze maar naar die taart in dat doosje kijken en luisteren naar jouw verhaal. Mogen ze zich af vragen waarom taart. Ook daar kun je een antwoord op geven mbt connectie met het bedrijf en klanten ed. Creatief zijn dus.
Ze zullen zich vast af vragen of ze het ook te proeven krijgen. Laat ze in de waan dat die taart gewoon jouw voorwerp is. Daarna laten staan of bij de receptie alsnog achter laten. Er zijn er zat die echt niet nadenken dat het die dag toevallig je verjaardag is. En dat hoeft ook niet. Kwartje mag ook later vallen. En beginnen ze er wel over, dan nog
...die taart is jouw voorwerp om je relaas omheen te maken. Vooral niet aanbieden voor of tijdens je gesprek. :+ En geen aandacht geven aan je verjaardag.

Riel

Berichten: 2143
Geregistreerd: 04-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-19 14:33

NoGo schreef:
Riel schreef:
Een taart op sollicitatie? :+ Blijf gewoon in je rol als sollicitant! :-)

Ik zou een dergelijke sollicitant uitnodigen voor een volgend eerste gesprek en mij verontschuldigen voor de uitnodiging op de verjaardag. Werk = werk en dan moet je professioneel blijven. Zeker als je ergens nieuw bent (en zelfs nog niet bent aangenomen) moet je niet onmiddellijk in de feestmodus gaan... Het geeft wat mij betreft een verkeerde indruk.

*wtf momentje uit*
Dit vind ik echt ronduit onbeschoft! Jij of iemand uit je bedrijf, let niet op en de jarige sollicitant die toch op zijn of haar verjaardag gewoon komt, stuur je weer naar huis???
Waar is de proffesionaliteit dan om na je verontschuldiging gewoon je gesprek te houden en in je rol te blijven als werkgever?
Dat doe je toch als je de kandidaat een nieuwe uitnodiging geeft? Een sollicitatie gaat over je kwaliteiten als medewerker en daar hoort geen taart bij vind ik. Het gaat om wat je kwalitatief te bieden hebt op je werk. Zelf neem ik geen sollicitaties af (gelukkig want ik zou iedereen willen aannemen :P het lijkt mij een hele moeilijk job) maar ik zou het net zoals Saar4 heel ongemakkelijk en vreemd vinden en ook helemaal niet gepast. Het is wat mij betreft geen goede start van het gesprek en daarom lijkt mij een geheel nieuw gesprek op een andere dag het beste voor zowel de kandidaat als de HR medewerker.

Shalimar schreef:
Lig in een deuk ondertussen want heb het net voorgelegd aan mijn partner. Die zegt gelijk, nee waarom zou je dat doen, het zijn vreemden. Je gaat toch ook niet bij de supermarkt of de bushalte taart uitdelen omdat je jarig bent _O-
Dat laatste vind ik zelfs meer gepast dan taart meebrengen op sollicitatie. :D