Dochter wil graag leren lezen, hoe? Verstandig?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Akhal_Teke

Berichten: 2535
Geregistreerd: 22-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 12:41

Bloemetje75 schreef:
cruesli schreef:
Ik kon ook lezen op mijn 4de. In begin groep 2 las ik de ondertiteling van de tv mee.
Daarop hebben mijn ouders mij groep 2 laten overslaan en naar groep 3 laten zetten op aanraden van school.

Ik wil je adviseren, om haar nooit een groep te laten overslaan. Sociaal emotioneel zit je namelijk op een geheel ander niveau als de klasgenootjes. Was hier echt absoluut geen succes en heb er mijn leven lang last van gehad, want overal ben je altijd een jaar jonger dan de rest. Waar ik in groep 7 nog met barbies speelde, en donald duck shirtjes prachtig vond, hadden mijn klasgenootjes het over jongens en make-up bijvoorbeeld. Ik ben dan mede hierdoor ook jarenlang gepest.


Ik ben het hier niet mee eens! Mijn zoon versnelde van groep 4 naar groep 6 en bloeide helemaal op. Langer bij zijn leeftijdsgenootjes was echt niet beter geweest.
Wel of niet versnellen moet je per kind en per school (wat kunnen ze bieden, hoe is het nivo en vriendschappen in de klas ) en situatie bekijken. Je kunt daar geen algemene “nooit doen / altijd doen” uitspraken over doen.


En daarom moet dit ook gewoon per kind bekeken worden. Er is geen standaard oplossing.