Help! SPSS..

Moderators: Polly, Ladybird, ynskek, Hanmar, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

DewiRox

Help! SPSS..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-12-18 12:39

Goedemiddag!

Al een aantal weken ben ik druk met mijn afstudeerscriptie en op het moment aangekomen bij het statistiek gedeelte (SPSS). Nu weet ik dat huiswerkvragen niet mogen, maar ik loop momenteel een beetje vast en iedereen die ik benader met mijn vraag geeft aan mij daar niet bij te kunnen helpen. Het is waarschijnlijk een kleinigheidje, maar ik heb eigenlijk even de blik nodig van iemand die weet waar ik mee bezig ben :).

Ik ben bij de docent geweest die bij ons op de opleiding (Hbo Bewegingstechnologie) een aantal lessen statistiek heeft gegeven om te checken wat ik in eerste instantie had gedaan. Hij wees mij erop dat dat niet de juiste manier was en heeft samen met mij doorgenomen wat ik volgens hem wel had moeten doen. Deze stappen heb ik nu doorgelopen en dit heeft mij een output gegeven. Alleen.. Ik snap niet zo goed wat deze output precies zegt en hoe ik het kan toepassen in mijn scriptie. Die docent kan mijn vraag helaas niet zo goed beantwoorden, vandaar dat ik het hier probeer.

Voor mijn scriptie heb ik in totaal 10 proefpersonen laten lopen onder 3 condities, hieruit is per conditie een waarde gekomen voor het piekmoment en piekvermogen. Binnen een proefpersoon wil ik deze piekwaardes met elkaar vergelijken en dus wat zeggen over de significantie. In SPSS heb ik 'repeated measures' toegepast en rekening gehouden met dat het gaat om 'within'.

Wat ik van mijn docent begreep is dat ik dan kan kijken naar de significantie van Hotelling's trace. Echter geeft dit alles mij een groot vraagteken..

Ik hoop eigenlijk via deze weg iemand te bereiken die mij even verder op weg wil helpen, want volgens mij is het helemaal niet zo moeilijk, maar ik loop er momenteel wel opt bast.

Bedankt alvast!

~ leef vandaag, want niemand heeft je een morgen beloofd ~

Spianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:49

Wat begrijp je precies niet aan de Hotelling’s trace?

Als je mij de output kunt laten zien (via pb?) dan kan ik je hiermee misschien wel verder helpen :)

Spirit & Rianne
Don't wish away your days for better ones ahead.

Gracezellaa

Re: Help! SPSS..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-18 12:55

gomir

Re: Help! SPSS..

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-18 22:38

Beetje lastig om antwoord te geven als je de data en output niet voor je hebt, maar is het niet zo dat je nu een p-waarde krijgt of er een verschil is en dat je dan nog verder moet zoeken waar het verschil zit? Tussen meting 1 en 2, tussen meting 1 en 3 en/of tussen meting 2 en 3. Met welke test je dat dan doet is afhankelijk van of er sprake is van een normale verdeling.

Of ga je echt alleen naar de individuele metingen per patient kijken en niet naar de groep als geheel (rekening houdend met gepaarde/afhankelijke metingen)?

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie