Student weigeren uit werkgroep?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
verootjoo
Berichten: 35653
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:12

Gezien de stagiaires die we hier steeds vaker zien en steeds vaker stoppen tijdens de stage denk ik niet dat het slecht is om tijdens de opleiding al een ‘voorselectie’ te maken := Wij hebben dan wel HBO stagiaires, maar ik vrees dat het niet veel uitmaakt.

Vind wel de regels streng van hoeveel fouten je mag hebben. Maar aanwezigheidsplicht en de plicht om je werk te maken vind ik normaal.

Wat wel jammer is, is dat de scholen niet lijken te beseffen dat de meeste studenten dankzij de invoering van het leenstelsel wel veel moeten werken naast hun studie om überhaupt te kunnen studeren... Dat is nu echt anders dan toen ik studeerde. Ik werkte er amper naast, omdat het niet nodig was. En veel van mijn medestudenten ook niet.

GrumpyCat

Berichten: 2082
Geregistreerd: 21-05-13
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:14

Ik volg zelf ook een rechtenstudie (aan de Radboud Universiteit). Bij ons zijn ze wat betreft aanwezigheidsverplichting (terecht) ook vrij streng. Maximaal 2 of 3 keer afwezig en anders volgt uitsluiting voor het tentamen (bijzondere omstandigheden daargelaten natuurlijk). Dit zorgt er wel voor dat de meeste studenten goed voorbereid in de les zitten, waardoor de lessen op een passend tempo gegeven kunnen worden.

Wat betreft het x aantal vragen wat je goed moet hebben alvorens je aan de aanwezigheidsverplichting voldoet vind ik wel enigszins te ver gaan. Mijns inziens moet het vooral draaien om de inzet die je hebt verricht en niet direct om het resultaat. Natuurlijk is het van belang dat het resultaat er ook naar is, maar je bent er immers om te leren. Bovendien zijn er tentamenmomenten om je kennis te testen.

Silenna

Berichten: 2986
Geregistreerd: 20-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:17

plieza schreef:
DreamGuide schreef:
Ik snap inderdaad wel dat er gewoon opdrachten moeten worden gemaakt, dat lijkt me ook vrij normaal. Ik snap dan ook niet de opmerkingen over lakse studenten of dat we niet zouden willen werken oid. Maar om maar even wat te noemen, 2 jaar terug heb ik hele ernstige longontseking gehad waarbij ik 2 weken niks kon doen, dan had ik dus gewoon pech gehad.

Het tijdsraam waar binnen deze opdrachten gemaakt mogen worden is ook zeer klein, op maandagmiddag het hoorcollege met de info die je nodig hebt voor de vragen, dan op dinsdagochtend het werkcollege. Dus in minder dan 24 uur een hele zwik opdrachten, de opdrachten die je achteraf krijgt moeten ook diezelfde dinsdag worde ingeleverd. Als er dan eens iets belangrijks tussenkomt dan heb je dus meteen een groot probleem.

Zoals andere ook al aangaven, ik werk naast mijn studie ook nog gewoon. De studie die ik vorig jaar volgde bood veel meer ruimte om dingen op een moment te doen dat je zelf uit kwam, zodat je ook nog tijd had voor andere activiteiten. Zoals praktijk ervaring, stages of werken


Even twee dingen uitgelicht, als je ernstige longontsteking hebt kan je dit bij je docent aankaarten, of bij de examencommissie. Die kunnen dan besluiten dat je aan een uitzonderingssituatie voldoet en dat een soepelere omgang met de regels gerechtvaardigd is. Dus dit is niet van toepassing in het algemeen.
Verder is het inderdaad zo dat de werkdruk hoog is. Dit is ook een vorm van schifting. Als jij de werkdruk niet aankan omdat de opdrachten voor jou teveel tijd kosten is misschien het niveau te hoog. Zo simpel redeneert de universiteit. Zeker bij een grote studie als rechten. Dus dan moet je keuzes maken in hoeveel uur je waar in wil steken. Je geeft ook aan dat je nog werkt. De UvA bijvoorbeeld vindt oprecht dat studenten dat allemaal zelf mogen weten, maar ze verwachten wel dat je je aan je studieverplichtingen houdt. Doordeweeks (en in het weekend stiekem) vinden ze dat jij je moet vrijhouden voor studeren. Als het jou allemaal gemakkelijk af gaat en je daarnaast kan werken, geen probleem. Als dat niet zo is, jouw probleem. Jij wil rechten studeren.

Dat je 5 van de 20 opdrachten niet kan maken omdat je er echt niet uitkomt vind ik persoonlijk opvallend. Kon je niet met medestudenten overleggen wat er verwacht werd? Of op wat voor een andere manier dan ook proberen toch de opdrachten te maken? Er wordt bij de UvA een hoge mate van zelfredzaamheid verwacht. Ik weet niet aan welke universiteit je precies studeert, maar als het de UvA is zal je veel zelf moeten doen en uitzoeken. Dat klinkt heel hard en dat is het gedeeltelijk ook. Maar de meeste universiteiten hebben zoveel studenten, zeker bij studies zoals rechten, dat ze het om meerdere redenen niet als privéonderwijs kunnen organiseren. Met dus ook de gevolgen dat het in de pas meelopen is of pech hebben.


75% van de opdrachten kunnen maken tijdens de les en 25% niet is opvallend? Sorry maar daar begrijp ik echt niets van. Je zit daar toch om te leren?

Shadow0

Berichten: 43514
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 15:19

Ik vind het behoorlijk overdreven en snap niet waar dat voor nodig is. Ik heb zelf deelgenomen aan werkgroepen en afgaand op hoe die verliepen waren er niet echt veel problemen? Als het gaat om groepsdiscussies is het fijn als er genoeg studenten zijn in een wergroep die zich hebben voorbereid, maar met 'genoeg' ben je, ook bij een groepsdiscussie, vaak al een heel eind als dat er 3 of 4 zijn.

Mensen die niet voorbereid zijn hebben in zoverre pech dat er geen tijd hoeft te worden uitgetrokken om dingen te behandelen die je ook gewoon had kunnen lezen, en dat is in die werkgroepen wel eens voorgekomen, dat de begeleider iemands inbreng afkapte met 'het is beter om eerst de tekst te lezen en dan gaan we nu verder met' en dan aandacht richten op de mensen die wel de moeite hebben genomen. (Er werd dus wel opgelet dat de werkcolleges en groepen niet opgingen aan het herhalen van dingen die je had moeten doen, tenzij het duidelijk was dat er meerderen waren die wel de moeite hadden genomen, maar er niet uitkwamen. En wat ook wel gebeurde was dat er soms een extra werkgroep werd ingelast: normale schema bleef voor de normale stof, maar er kwam een extra mogelijheid om een bepaald onderwerp te herhalen. Soms kwam dit uit de docent of de werkgroepbegeleiders, soms werd het initiatief door de studievereniging genomen, in z'n algemeenheid werd het gewoon goed opgepakt vond ik.)

Ik had ook niet het idee dat dat heel moeilijk in te schatten was of mensen daar wel of niet oprecht in zijn en dat het nodig was om daar hele uitgebreide vaste regels voor te maken.

En bij werkgroepen waar je vooral individueel aan de gang gaat, maakt het eigenlijk nog minder uit.

We hadden wel vaak beoordeelde opdrachten per week of per college, maar die opdrachten waren in principe vrijwillig, en gaven vooral voordelen: extra oefening en extra feedback, soms gaf het bonuspunten, of telden de cijfers van de huiswerkopdrachten mee als deel van het eindcijfer. Het was bijna altijd de moeite om dat te doen, maar als er iets tussenkwam dan betekende dat zeker niet dat je meteen overal van werd uitgesloten. Ik vond dat een fijn systeem (filosofie, UU)
Ook kon je soms deeltentamens doen of een extra herkansing op basis van je inzet. Moest niet, maar maakte het wel een stuk overzichtelijker en haalbaarder.

Dat werkte toen prima, en ik zou niet weten waarom dat niet meer zou kunnen werken en waarom jullie faculteit het op deze manier invult. Is er een Studieraad en/of studievereniging die hier meer van weet, en waar je wellicht ook kunt aankaarten of het ook anders kan?

plieza

Berichten: 198
Geregistreerd: 09-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 16:01

Liesje1611 schreef:
75% van de opdrachten kunnen maken tijdens de les en 25% niet is opvallend? Sorry maar daar begrijp ik echt niets van. Je zit daar toch om te leren?



Een kwart van het werk niet kunnen maken is vrij veel. TS geeft ook niet aan dat ze het tijdens de les niet afkreeg maar dat het opdrachten waren die van tevoren gemaakt moesten worden (als ik het goed begrepen heb).
Je zit er inderdaad om te leren. Die opdrachten zijn ook vaak goed te maken met behulp van de collegestof, google en je medestudenten. Een kwart van de opdrachten niet kunnen maken is gewoon veel. Je zit er om te leren, maar niet om alles voorgekauwd te krijgen. Dus als je er niet uitkomt moet je zelf actie ondernemen om er wel uit te komen. Dat kan dus ook beteken dat je contact opneemt met de docent. En je mag ook fouten maken, alleen als ze als eis stellen dat 17 van de 20 gemaakt moeten zijn en goed, vermoed ik persoonlijk dat het dingen zijn die je in de colleges kan vinden. Het zijn strengere eisen dan bij tentamens.

Maar TS, je hebt inmiddels een aantal opties gekregen van mensen, zoals de studieadviseur benaderen, tot de studentendecaan. Als je echt vindt dat het te veel is zou ik dat zeker doen. Probeer dan ook meerdere medestudenten mee te krijgen. Als je het met meerdere mensen aanhangig maakt heb je meer kans dat er naar je klacht geluisterd wordt. De universiteit heeft waarschijnlijk voor een deel express de hoge werkdruk, ook als vorm van schifting. Ze verwachten dat een groot deel afvalt, en dan hebben ze nog heel veel studenten.
En verder kan je als advies alleen maar meegeven dat je voor deze universitaire studie misschien harder moet werken in de vorm van tijdsinvestering dan voor de andere. Of dat redelijk is of niet, ik persoonlijk vind het passen bij de universiteit.
De universiteiten zelf zijn ook niet gelukkig met de afschaffing van de basisbeurs en alle uren die studenten buiten de studie moeten maken voor baantjes en stages en dergelijke. Maar de universiteiten worden wel geacht kwaliteitsopleidingen te verzorgen. En die zijn nou eenmaal zwaar.

muntdrop

Berichten: 2971
Geregistreerd: 02-08-12

Re: Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 16:26

Zo dat is inderdaad best streng. Ik herken dit gelukkig niet. Ik studeer ook aan de uva maar zowel mijn bachelor als nu mijn master zijn redelijk kleinschalig, ik denk dat dat ook wel een verschil maakt. Bij ons was er in het eerste jaar wen een aanwezigheids plicht voor werkcolleges, maar als je echt een goede reden had waardoor je er niet bij kon zijn werd er eventueel een uitzondering gemaakt.

Ik vind het argument 'ja op je werk moet je ook goed voorbereid en op tijd komen' niet helemaal juist. Ten eerste wordt je voor je werk betaald, terwijl je voor een studie juist een flinke som geld moet neerleggen. Bij alle bijbaantjes die ik heb gehad werd er ook altijd heel normaal gereageerd als ik een keer ziek was, of te laat door overmacht. Voor zover ik weet is dat in een gezond werk klimaat ook de normale gang van zaken toch.

In ieder geval vind ik het een heel vervelend probleem voor je TS. Ik denk helaas alleen niet dat je hier direct iets aan kunt doen. Ik denk namelijk dat het feit dat je populaire studie doet met erg veel concurrentie ook enigsinds een rol speelt in de gang van zaken.

Shadow0

Berichten: 43514
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 16:27

plieza schreef:
Je zit er inderdaad om te leren. Die opdrachten zijn ook vaak goed te maken met behulp van de collegestof, google en je medestudenten.


Soms. Dat kan ik op basis van mijn ervaring dan weer niet zeggen: dat de opdrachten ook werkelijk altijd haalbaar zijn. Sowieso leert niet iedereen op dezelfde manier. Ik had een vak waarbij ik vrij stelselmatig precies ondersteboven dacht van de meeste anderen. Na een tijdje het vak mee te maken wist ik dat wel te veranderen maar daar had ik dus wel de docent / werkcollegebegeleiders bij nodig. Vak ging daarna prima, maar niet op voorhand.

Citaat:
De universiteit heeft waarschijnlijk voor een deel express de hoge werkdruk, ook als vorm van schifting.


Dat vind ik dus geen aanvaardbaar principe. Het gaat om studie, niet om mensen uit te laten vallen. En dat beleid wordt wel des te wranger als het duizenden euro's kost.

Citaat:
Maar de universiteiten worden wel geacht kwaliteitsopleidingen te verzorgen. En die zijn nou eenmaal zwaar.


Dit klinkt wat mij betreft meer als goedkoop massa-onderwijs dan als kwaliteit? Kwalitatief goed onderwijs ziet er volgens mij heel anders uit, en gaat volgens mij veel meer uit van het studenten in staat stellen om goed te doen (zoals dus de manier waarop onze opdrachten werden ingesteld: uitnodigend maar niet beperkend) dan om mensen zo snel mogelijk te laten afvallen of onder druk tot allerlei zaken te verplichten.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:43

Shadow schreef:
Dat vind ik dus geen aanvaardbaar principe. Het gaat om studie, niet om mensen uit te laten vallen. En dat beleid wordt wel des te wranger als het duizenden euro's kost

Waar je rekening mee moet houden is dat de werkdruk in de juridische wereld (en vanzelfsprekend in tal van andere vakken) doorgaans zwaar is. Daarmee bedoel ik niet dat een opleiding bewust strenge eisen moet stellen om daarmee een groot percentage van de studenten af te laten vallen, maar niet meekomen kan wel een signaal zijn dat het vak misschien te heftig of niet helemaal geschikt is voor iemand. Die voorbereiding is imo zeker waardevol.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 17:56

Tja. Ik ben ook al veel jaren een godsvermogen aan het betalen om te studeren. En ik weet intussen heel zeker dat de leerstijl die de universiteit hanteert niet past bij mij.
Echter ben ik natuurlijk niet verplicht om de universiteit af te ronden en het staat mij vrij om er wat langer over te doen als ik die tijd nodig heb. Ik heb dit jaar ook dispensatie gekregen omdat er ADD is vastgesteld bij mij, daar komen dan wat versoepelingen bij kijken.

Het is persoonlijk nooit in me opgekomen om te klagen over de inrichting van een vak := je weet het van tevoren, dan moet je zorgen dat je daar een goede planning op maakt. Dus op tijd beginnen en die dingen waar je niet uitkomt even voor langs de docent of je medestudenten lopen. Daar zijn ze ook voor. (Die docenten dan.) Opdrachten in groepjes maken werkt ook goed. Ik neem aan dat de opdracht niet 1 dag voor de deadline bekend is?

Het is leuk om te stellen dat niet iedereen op dezelfde manier leert etc etc maar eerlijk? Het was voor mij als persoon beter geweest als ze mij eruit hadden geknikkerd na mijn tweede jaar. Dat had me een hoop geld, overspanningsverschijnselen, stress en wat al niet gescheeld. Ik ben erg blij dat ik nu bijna klaar ben maar dat heeft me heeeel veel tijd gekost. En dat is niet zo positief als je zou denken.

Hoe dan ook, als je echt denkt dat je oneerlijk wordt behandeld kun je hiervoor terecht bij de studieadviseur. Die hebben meestal inloopuren.

Shadow0

Berichten: 43514
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:27

Laurie schreef:
Waar je rekening mee moet houden is dat de werkdruk in de juridische wereld (en vanzelfsprekend in tal van andere vakken) doorgaans zwaar is. Daarmee bedoel ik niet dat een opleiding bewust strenge eisen moet stellen om daarmee een groot percentage van de studenten af te laten vallen, maar niet meekomen kan wel een signaal zijn dat het vak misschien te heftig of niet helemaal geschikt is voor iemand. Die voorbereiding is imo zeker waardevol.


Ik vind dat universiteiten zijn om op te leiden in academisch denken. Niet om voorselectie voor een beroepsgroep te zijn.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:27

Riel schreef:
Goed dat universiteiten iets willen doen om studenten er toe aan te zetten om heel actief mee te werken tijdens de lessen/werkcolleges. Je volgt dan veel beter de les en haalt veel meer uit je opleiding als je zich heel goed voorbereid voor de volgende les. Studeren = voltijds werken en dit moet je kwaliteitsvol en goed doen. Op je werk later moet je ook kwaliteit leveren.


Dat is zo. Het is zoveel fijner om een les te volgen waarbij iedereen zich in ieder geval heeft ingelezen.

Echter. Studeren = voltijds werken is heel nobel. Wie gaat die studie dan betalen? :Y) gaan we allemaal aan de torenhoge lening en zetten we onze eigen doorstroom op slot (denk aan de hypotheek...)?

Wanneer ik mij ziek meld op mijn werk wordt ik toch ook niet direct afgeschoten? Stimuleren om naar een les te komen met wat meer voorkennis is helemaal prima. Maar de universiteiten en hogescholen moeten niet doorslaan.

Ik was trouwens een typische 6-jes student, want ik koos vaak voor werken i.p.v. huiswerk maken, maar had wel uitschieters bij vakken die linkte met mijn interesses of docenten die echt goed uit konden leggen (hoe vaak komt het niet voor dat een docent de sheets opleest en bij een afwijkende vraag het antwoord verschuldigd moet blijven).

Nu volg ik via mijn werk een opleiding en ben echt de grootste nerd die er bestaat. 1. Omdat ik het enorm interssant vind en 2. 95% van de docenten weten écht waar ze het over hebben.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 09-11-18 19:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43514
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:44

Magrathea schreef:
Het is persoonlijk nooit in me opgekomen om te klagen over de inrichting van een vak :=


Waarom niet? Je wordt toch opgeleid tot kritisch denken? Ik heb geregeld kritiek geleverd op de inrichting van vakken of verzocht tot veranderingen. Je hoeft je niet overal maar aan te onderwerpen. Studies mogen eisen stellen aan hun studenten, maar studenen ook aan hun studies. En dat gaat niet om het 'wegkomen met' allerlei dingen, maar gewoon het zoeken naar een realistische invulling die recht doet aan het vak maar ook haalbaar is vanuit de student. Soms schat een docent een opdracht gewoon verkeerd in, de docent denkt dat het een uurtje werk is maar de studenten zijn er na vier uur nog niet uit. Dat is ook een aantal keer voorgekomen bij hele groepen studenten tegelijk (en dan vooral als er een nieuwe docent was of het vak een andere inhoud heeft gekregen, of als een eerder vak bepaalde voorkennis ineens niet meer behandelde en het dus aannames deed die niet meer kloppen.)

Citaat:
je weet het van tevoren, dan moet je zorgen dat je daar een goede planning op maakt.


Dit is niet altijd waar trouwens: lang niet alle opdrachten krijg je tot in detail op voorhand, en het is niet altijd redelijk om alles ver van tevoren te kunnen doen. Dit is dus precies het punt waarop mijn opleiding gelukkig over het algemeen erg open stond voor oplossingen en feedback. Verkeerde inschattingen gebeuren, wel vaker dan 1 keer ook, en over het algemeen kreeg je kansen om het je op een andere manier alsnog eigen te maken. Dan moet je het werk nog steeds doen trouwens - maar je ligt er gewoon niet meteen bij de eerste of tweede fout al definitief uit zonder toegang tot manieren om het op te lossen.
Dat lijkt mij een prima eigenschap van een goede opleiding.

Citaat:
Het is leuk om te stellen dat niet iedereen op dezelfde manier leert etc etc maar eerlijk? Het was voor mij als persoon beter geweest als ze mij eruit hadden geknikkerd na mijn tweede jaar. Dat had me een hoop geld, overspanningsverschijnselen, stress en wat al niet gescheeld.


Maar nog eerlijker? Het is niet de verantwoording van de opleiding om te kiezen wat het beste voor jou is: het mooie aan volwassen worden is dat je die keuze zelf zou mogen maken. JIJ kunt bepalen wat het beste voor je is.

Studies zijn voor mij plekken waar je je zou moeten kunnen ontwikkelen: in kennis en vaardigheden over het onderwerp maar als het even kan ook in kennis over jezelf en vertrouwen in je eigen beslissingen. Dat krijg je niet in een systeem dat exact dichttimmert hoe je moet zijn. En ik heb er geen moeite mee dat er gevraagd wordt om je voor te bereiden op werkgroepen, maar dit soort rigide manieren zijn overdreven en volgens mij meestal onnodig.

Sannens
Berichten: 1413
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:51

Shadow0 schreef:
Magrathea schreef:
Het is persoonlijk nooit in me opgekomen om te klagen over de inrichting van een vak :=


Waarom niet? Je wordt toch opgeleid tot kritisch denken? Ik heb geregeld kritiek geleverd op de inrichting van vakken of verzocht tot veranderingen. Je hoeft je niet overal maar aan te onderwerpen. Studies mogen eisen stellen aan hun studenten, maar studenen ook aan hun studies. En dat gaat niet om het 'wegkomen met' allerlei dingen, maar gewoon het zoeken naar een realistische invulling die recht doet aan het vak maar ook haalbaar is vanuit de student. Soms schat een docent een opdracht gewoon verkeerd in, de docent denkt dat het een uurtje werk is maar de studenten zijn er na vier uur nog niet uit. Dat is ook een aantal keer voorgekomen bij hele groepen studenten tegelijk (en dan vooral als er een nieuwe docent was of het vak een andere inhoud heeft gekregen, of als een eerder vak bepaalde voorkennis ineens niet meer behandelde en het dus aannames deed die niet meer kloppen.)


Ik heb ongeveer het hele topic gelezen maar ik wist niet zo goed wat ik moest reageren, totdat ik dit zag.

Maar Margaretha, hebben jullie dan geen studentvertegenwoordiging? Zover ik weet is dat op elke opleiding aanwezig (en zelfs op middelbare scholen in de vorm van een medezeggenschapsraad of leerlingenraad) en helpen de studenten met het invullen en verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs. Zelf ben ik jaren actief geweest met dit bij mijn opleiding in Maastricht en ik weet dat elke andere universiteit dat ook oppakte bij dezelfde opleiding. Allemaal op een iets andere manier, maar de mening van studenten werd zeker weten zwaar meegewogen, want in tegenstelling van wat volgens mij veel mensen hier denken, zijn de studenten vaak juist strenger bij het bedenken van regels en het bedenken van de inhoud van vakken. Ten minste, zo heb ik dat in mijn opleiding geneeskunde ervaren, waarbij de universiteit het graag wat vrijer houdt en er vanuit de studentvertegenwoordiging juist vaak meer gehamerd wordt op regels en wat structuur.

Ik vind in ieder geval bepaalde onderdelen die TS benoemd ook erg streng en ik zelf zou dat niet prettig hebben gevonden om op zo'n manier gehaast te moeten leren. Maar ja, dat is de reden dat ik voor een vrijer systeem heb gekozen met meer zelfstudie in Maastricht.

Ik vind het alleen jammer om hier weer zoveel vooroordelen te lezen over de luie studenten waarbij de regels goed zijn omdat ze anders geen flikker doen. Beetje zonde om een toekomstige generatie zo af te schilderen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 18:59

Maar Shadow, een universiteit timmert je ook niet dicht hoe je moet zijn. Het staat je altijd vrij om te veranderen van studie of universiteit.
Verder vind ik je implicatie dat ik ben opgeleid tot kritiekloze student ook een beetje jammer, over het algemeen staan de docenten hier erg open voor feedback maar juist niet bij de vakken waar het nodig was. En weet je, dat is jammer, maar tegenslagen zijn nu eenmaal deel van het leven. En leren daarmee om te gaan is ook waardevol.
Rigide eisen stellen aan een werkgroep is een keuze van de docent/universiteit en daar kun je in meegaan of iets anders doen. Blijkbaar is deze methode al jaren effectief (of niet, dat weet ik niet), en ik moet ook zeggen dat het echt geen slecht ding is om studenten die liever de kantjes er vanaf lopen te weren. Dat heeft niks te maken met "iedereen moet de kans krijgen om zich te ontwikkelen" maar meer met "als je dit al niet wil doen dan kun je misschien beter voor een ander vakgebied/niveau kiezen".

@Snorlex, het ECTS systeem is gebaseerd op 1 ECTS (studiepunt) = 28 uur. 15 punten per kwartaal * 28 uur / 10 weken in het kwartaal = 42u per week. Zonder insinutaties te doen over de werkmotivatie van TS, ik zie toch wel eens studenten hier die met 4 contacturen in de week het zo raar vinden dat ze voor een vijfpuntsvak zoveel nog zelf moeten doen. Ja, die punten komen niet uit de lucht vallen hè :o
Dat het leenstelsel belachelijk is ben ik met je eens, maar op dit moment is dat nu eenmaal hoe het systeem in elkaar zit. Ik denk daarnaast niet dat een discussie hierover heel relevant is voor de situatie van TS. Studies minder belastend maken zodat we tijd hebben voor bijbaantjes lijkt me ook niet iets wat het niveau denderend gaat verhogen :o?

@Sannens, die is er wel, maar ik hoorde er persoonlijk maar weinig van (in de bachelor dus). In de master is er geloof ik ook wel een onderwijscommissie maar die doet niet zoveel omdat het hier eigenlijk allemaal wel prima is, en mensen eerder gewoon een ander vak kiezen of zelf een oplossing zoeken (bijv in gesprek met de docent om te vragen wat de mogelijkheden zijn).

Shadow0

Berichten: 43514
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:05

Magrathea schreef:
Maar Shadow, een universiteit timmert je ook niet dicht hoe je moet zijn. Het staat je altijd vrij om te veranderen van studie of universiteit.


Klets :) Als de invulling is dat je een toelatingstoets tot de werkgroep moet doen en een aanwezigheidsplicht waarbij je max 1 keer afwezig mag zijn, dan valt dat echt prima onder 'dichtgetimmerd.'

Citaat:
En weet je, dat is jammer, maar tegenslagen zijn nu eenmaal deel van het leven. En leren daarmee om te gaan is ook waardevol.


Heerlijk, Cliche University :D Daar betaal je als student in elk geval geen duizenden euro's voor. Je kunt ze namelijk gratis krijgen als je hier bij de bushalte gaat staan :D

Citaat:
en ik moet ook zeggen dat het echt geen slecht ding is om studenten die liever de kantjes er vanaf lopen te weren.


Toch is dat een redelijk vreemd uitgangspunt in een tijd waarin studenten veel vaker overspannen raken dan vanwege de feesten de kantjes ervanaf lopen. Ze zijn een probleem aan het aanpakken dat niet zo groot is, en daardoor vallen studenten uit die helemaal niet uit hoeven te vallen.

Mijn kritisch denken zegt dat dat vooral nodeloze verspilling is van de motivatie van studenten die juist wel hun best willen doen, en waarbij je echt op grond van een paar fouten in een enkele opdracht niet kunt zeggen dat ze [x] ongeschikt zijn.

Thioro

Berichten: 3998
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:08

Ik vind de regels niet schokkend eigenlijk. Zelfs op de lagere school moest je toch ook gewoon huiswerk maken en niet met smoesjes aankomen?
Op de universiteit is dat dan nog een tandje zwaarder en het is niet omdat je ervoor betaald dat ze je dan maar het diploma op een gouden schoteltje moeten geven.

Onvoorbereid naar een werkgroep komen is strontvervelend voor de andere studenten.

Dat 17 op 20 halen snap ik niet helemaal. Was dat een tussentijdse test od?
Als de stof/opdracht te moeilijk is moet je daarbij hulp zoeken (andere studenten, mentor, leerbegeleiding etc) en niet in een hoekje zitten kniezen.
Op universitair denkniveau mag er wel enige zelfstandigheid en initiatief verwacht worden.

Zelf ook een universitaire studie gedaan die als zwaar bekend staat (en het naar mijn mening ook is) en daar hadden we ook van die grapjes.
Werkopdracht niet op tijd af: je hoefde niet meer naar het examen te komen, kon gelijk door naar de herkansingen.
Te laat op kliniek: dag dubbel inhalen. Niet kunnen komen vanwege ziekte: elke gemiste dag dubbel inhalen. Had je een medisch attest dan moest je elke dag wel inhalen maar niet dubbel.
En dat in een ritme waar er geen ruimte was voor inhalen. Je had in het laatste jaar bijna elke week stage (ik persoonlijk 43 weken op een jaar) en moest tussendoor ook nog colleges volgen of thesissen afwerken. Je bekeek het maar hoe je het rond kreeg.
En ja dat deden ze express om te schiften (slagingspercentage eerste jaar: toen ik er zat was dat ongeveer 25%, ze zijn nog strenger geworden, zit nu op 5% geloof ik) omdat er veel dromers op de studie afkomen maar de arbeidsmarkt in België al oververzadigd is. Maar politiek gezien willen ze iedereen het recht geven eender welke studie te doen dus de universiteiten moeten wat om dat gekanaliseerd te krijgen.
Het laatste jaar zo druk en zonder morren was ook zogenaamd om ons voor te bereiden op het werkleven.
Heb in m'n hele werkleven nooit zo hard moeten werken als in m'n laatste studiejaar :').

En ja ik heb ook bijbaantjes gehad naast m'n studie en ja toen dat echt niet meer te combineren was heb ik moeten lenen.

Dat universiteiten geen voorselectie mogen zijn voor een beroepsgroep is natuurlijk onzin.
Het is geen zomerkamp. Ze moeten geschikte mensen voor het beroep afleveren en als dat beroep zwaar is en/of een verzadigde arbeidsmarkt heeft ja dan moeten universiteiten waken over de kwaliteit die ze leveren en hun uitstroom binnen de perken houden.

Shadow0

Berichten: 43514
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:12

Huiswerk op de basisschool is ook belachelijke onzin :(

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:20

Shadow0 schreef:
Huiswerk op de basisschool is ook belachelijke onzin :(


Want??

Zijn ze lekker voorbereid als ze op de middelbare school met huiswerk overladen worden.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:21

Magrathea schreef:
@Snorlex, het ECTS systeem is gebaseerd op 1 ECTS (studiepunt) = 28 uur. 15 punten per kwartaal * 28 uur / 10 weken in het kwartaal = 42u per week. Zonder insinutaties te doen over de werkmotivatie van TS, ik zie toch wel eens studenten hier die met 4 contacturen in de week het zo raar vinden dat ze voor een vijfpuntsvak zoveel nog zelf moeten doen. Ja, die punten komen niet uit de lucht vallen hè :o
Dat het leenstelsel belachelijk is ben ik met je eens, maar op dit moment is dat nu eenmaal hoe het systeem in elkaar zit. Ik denk daarnaast niet dat een discussie hierover heel relevant is voor de situatie van TS. Studies minder belastend maken zodat we tijd hebben voor bijbaantjes lijkt me ook niet iets wat het niveau denderend gaat verhogen


Nee natuurlijk niet, maar de inrichting van de studie speelt wel mee. Als er sprake is van een zeer kort tijdsvak voor het maken van opdrachten en je vervolgens strenge eisen stelt aan de toelating tot het werkcollege... geef studenten dan de tijd om de opdrachten voor te bereiden en een en ander zelf in te delen. De meeste studenten hebben een bijbaan, zeker met het leenstelsel. Daar mag een universiteit best wat begrip voor tonen zonder dat de studiebelasting omlaag moet.

Zet de opdrachten bijvoorbeeld tijdig online zodat een student al wat voorwerk kan doen, na het werkcollege nog wat verbeteringen door kan voeren en dan in kan leveren.

Of verwacht dat studenten een aantal vragen beantwoorden en deze inleveren. Niet inleveren of pure kul inleveren betekent geen deelname aan het werkcollege. Voor de wel serieus gemaakte opdrachten: borduur verder op de gemaakte opdrachten tijdens het werkcollege maar ga studenten niet bij voorbaat uitsluiten omdat er teveel foute antwoorden bij staan. Die studenten hebben het werkcollege juist nodig.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 09-11-18 19:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43514
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:38

Supervixen:
- omdat het geen zin heeft om kinderen iets op te dringen waar ze nog niet aan toe zijn. Onze globale onderwijslijnen zijn ooit zo ontstaan omdat ze redelijk samenvallen met de ontwikkeling van kinderen. Heel vroeg beginnen met lezen heeft bv bij veel kinderen geen zin, omdat ze qua ontwikkeling gewoon nog niet toe zijn om dat zo te doen. Zijn ze daar wel aan toe, dan gaat die stap veel makkelijker, soms bijna vanzelf.
Maar steeds meer vinden we dat we kinderen moeten 'voorbereiden' op het vervolg, in plaats van dat we het vervolg laten volgen op wat er eerst komt. Dus een kleuterklas was een plek die redelijk goed aansloot bij de ontwikkeling van kleuters (waar bv nog veel tactiel materiaal is) maar wordt nu meer een plek die moet voorbereiden op wat er in groep 3 gaat gebeuren.
En de basisschool wordt dus meer een plek die voor wil bereiden op de middelbare school, alleen heeft dat dus geen zin want dat werkt helemaal niet. Dus dat geeft eerder frustratie dan dat het wat toevoegt

- er is een urennorm: kinderen mogen niet meer dan een bepaald aantal uur op school zitten, en dat vinden we belangrijk omdat kinderen genoeg de tijd moeten krijgen om andere dingen te kunnen doen die ook belangrijk zijn. Huiswerk past daar dan niet bij.

- het geeft een groot verschil tussen kinderen die een steunende omgeving hebben en waar ze het huiswerk rustig en met hulp kunnen maken, of kinderen die dat niet hebben (alleen al een huilende baby in huis maakt de mogelijkheid tot lekker rustig samen rekensommetjes maken aanzienlijk anders.)

- als het huiswerk niet goed verloopt geeft dat gedoe tussen ouders en kinderen en tast daarmee de relatie aan
- ouders hebben niet dezelfde didactische kennis als de leerkracht, daar hebben we de leerkracht immers voor. De methodes die op school gebruikt worden zijn lang niet altijd duidelijk bij de ouders, die het vervolgens 'verkeerd' voor kunnen doen, in elk geval niet volgens de methode.
- het laat de lijn tussen school en rust vervagen en legt daarmee volgens mij inderdaad de basis voor het makkelijk overspoeld kunnen raken later: er is nooit een tijd helemaal van jezelf, er moet altijd nog wel iets.

Laat kinderen op de basisschool daar vooral lekker weg van blijven - en op de middelbare school zou er ook veel minder ingezet moeten worden op huiswerk en veel meer op het werken op school. (Als ik terugkijk dan is het duidelijk dat de methode van actief werken in een lokaal met een behulpzame docent die op vragen reageert zoveel waardevoller dan zelf in je eentje aan het werk om daarna te horen dat het wel of niet fout is.)
De nadruk verschuift wel wat - sommige dingen kunnen uiteindelijk wel meer thuis maar vooral niet te vroeg mee beginnen en niet teveel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 19:42

Ik studeer Rechtsgeleerdheid aan de EUR en hier is ook regel dat je maximaal 1x een werkgroep mag missen, hier moet je dan nog een vervangende opdracht voor maken. Ben je er vaker niet dan mag je niet deelnemen aan het tentamen.

Ook moeten we alle tentamens halen dit jaar dus het is best wel een big deal om het maar zo te zeggen, dus je wordt wel echt gedwongen om je voor te bereiden en aanwezig te zijn. Het is fijn om in een groep te werken waarin iedereen zijn deel heeft gedaan en heb er zelf dus geen problemen mee als ik eerlijk ben.

Sannens
Berichten: 1413
Geregistreerd: 20-08-13
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:10

Magrathea schreef:
@Sannens, die is er wel, maar ik hoorde er persoonlijk maar weinig van (in de bachelor dus). In de master is er geloof ik ook wel een onderwijscommissie maar die doet niet zoveel omdat het hier eigenlijk allemaal wel prima is, en mensen eerder gewoon een ander vak kiezen of zelf een oplossing zoeken (bijv in gesprek met de docent om te vragen wat de mogelijkheden zijn).


Bij ons op de universiteit hebben ze echt een hele grote rol. Zo zitten ze in de toetsingscommissie, maar helpen ze ook met het maken van het nieuwe curriculum dat over 1,5 jaar ingaat.
De mening van studenten bij ons is immens en elke jaarlaag heeft zijn eigen jaarvertegenwoordigers. :)

Mogelijk dat de TS dat op zo'n manier kan oppakken?

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:13

Ook op HBO is dit zo, in elk geval in Groningen MWD en Emmen HBM

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:15

Ik ben het zomaar eens echt volledig eens met shadow :)

Ik ben oprecht blij dat ik in mijn opleiding (HBO) destijds de volledige vrijheid had om dingen gewoon NIET te doen. Zolang je je punten maar haalde. Er zijn vakken waar ik geen enkele lezing van gevolgd heb en en 2 weken voor het examen het boek uit het plastic haalde en gewoon goede punten voor haalde.
Omgekeerd waren er vakken waar ik heel hard voor moest werken.
Nog afgezien dat er naast de studie nog fiks geld verdiend moest worden wat ook tijd kost.

Persoonlijk zie ik geen enkele meerwaarde in het overdreven schoolse geregel, dan leer je helemaal niet om zelf te prioriseren en organiseren.

kimmysan
Berichten: 1632
Geregistreerd: 23-02-07
Woonplaats: Achterhoek

Re: Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:28

Ik ga ook volledig mee met Shadow.
Ik vind het betutteling. Ik had geen universitaire studie kunnen doen als ze mij deze manier van (gedwongen) leren zo hadden opgedrongen. Daarom functioneerde ik op de middelbare school ook voor geen meter. Gelukkig deel ik de ervaring van TS totaal niet en kon ik zelf plannen en kiezen waar ik nog meer voor moest doen. Hierdoor was ik een stuk gelukkiger en haalde prima cijfers.