Student weigeren uit werkgroep?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:36

Sizzle schreef:
Ik ben het zomaar eens echt volledig eens met shadow :)

Ik ben oprecht blij dat ik in mijn opleiding (HBO) destijds de volledige vrijheid had om dingen gewoon NIET te doen. Zolang je je punten maar haalde. Er zijn vakken waar ik geen enkele lezing van gevolgd heb en en 2 weken voor het examen het boek uit het plastic haalde en gewoon goede punten voor haalde.
Omgekeerd waren er vakken waar ik heel hard voor moest werken.
Nog afgezien dat er naast de studie nog fiks geld verdiend moest worden wat ook tijd kost.

Persoonlijk zie ik geen enkele meerwaarde in het overdreven schoolse geregel, dan leer je helemaal niet om zelf te prioriseren en organiseren.



Daar ben ik het mee eens Sizzle!

Ik studeer ook aan het hbo (deeltijdstudie, dus natuurlijk wel iets anders dan voltijd en het niveau ligt een tandje lager dan op de uni).
We krijgen echt 0 euro stufi, dus het lijkt me heel logisch dat studenten naast hun studie willen gaan werken. Sommige vakken liggen me echt heel erg, en kom ik op het werk regelmatig tegen. Als ik dan het boek een keer doorlees en een paar opdrachten maak dan haal ik bij wijze van spreken met twee vingers in mn neus het tentamen. Ik ben blij dat mijn school me dan de vrijheid geeft om niet heel schools die lessen te volgen en opdrachten te maken, maar thuis te blijven en te gaan werken zodat ik de studie kan financieren. Prioriteiten stellen vind ik heel belangrijk, en ik heb er een hekel aan om mijn tijd te verspillen.
Ik ben ervan overtuigd dat ik op deze manier leer om efficiënt te werken, ik ben geen zesjescultuur-type en mijn gemiddelde is echt wel hoog, maar ik doe daarvoor niet meer dan nodig. Op mijn werk precies hetzelfde: ook daar moet je toch tijd steken in dingen die nuttig zijn, in plaats van geld verspillen aan onzin? En natuurlijk ga ik hier ook wel eens mee de mist in, maar daar leer je toch ook van? Ik ben echt geen voorbeeld-student, maar door vallen en opstaan leer je imo wel wat voor jou het beste werkt, en hoe jij het beste leert.
Ik denk dat de luie studenten die er te weinig voor willen doen uiteindelijk toch niet gaan slagen. Als je gemotiveerd bent en graag wilt slagen, ga je vanzelf colleges voorbereiden en je best doen, anders kom je er simpelweg niet.
Net als kimmysan was de middelbare school ook gewoon niet mijn ding, deze vrije manier van leren werkt voor mij gewoon beter, en dat is niet omdat ik lui ben en geen motivatie heb. Op mijn werk functioneer ik ook prima, omdat ik daar iets doe wat bij me past. Het is echt niet zo dat alles wat ik daar doe heel leuk is, maar het heeft wel allemaal een doel.

Sizzle

Berichten: 35695
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 20:42

Ik heb les gegeven aan masterstudenten en op die uni hing ook een enorme regelcultuur.
Persoonlijk was ik geschokt dat de studenten aan het eind van hun masters zo enorm opgejaagd waren om alles op bepaalde tijden af te maken omdat ze het idee hadden dat anders hun leven zou gaan falen. Echt een totaal verkeerde boodschap wat mij betreft -O-

Supervixen

Berichten: 12842
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:02

Shadow0 schreef:
Supervixen:
- omdat het geen zin heeft om kinderen iets op te dringen waar ze nog niet aan toe zijn. Onze globale onderwijslijnen zijn ooit zo ontstaan omdat ze redelijk samenvallen met de ontwikkeling van kinderen. Heel vroeg beginnen met lezen heeft bv bij veel kinderen geen zin, omdat ze qua ontwikkeling gewoon nog niet toe zijn om dat zo te doen. Zijn ze daar wel aan toe, dan gaat die stap veel makkelijker, soms bijna vanzelf.
Maar steeds meer vinden we dat we kinderen moeten 'voorbereiden' op het vervolg, in plaats van dat we het vervolg laten volgen op wat er eerst komt. Dus een kleuterklas was een plek die redelijk goed aansloot bij de ontwikkeling van kleuters (waar bv nog veel tactiel materiaal is) maar wordt nu meer een plek die moet voorbereiden op wat er in groep 3 gaat gebeuren.
En de basisschool wordt dus meer een plek die voor wil bereiden op de middelbare school, alleen heeft dat dus geen zin want dat werkt helemaal niet. Dus dat geeft eerder frustratie dan dat het wat toevoegt

- er is een urennorm: kinderen mogen niet meer dan een bepaald aantal uur op school zitten, en dat vinden we belangrijk omdat kinderen genoeg de tijd moeten krijgen om andere dingen te kunnen doen die ook belangrijk zijn. Huiswerk past daar dan niet bij.

- het geeft een groot verschil tussen kinderen die een steunende omgeving hebben en waar ze het huiswerk rustig en met hulp kunnen maken, of kinderen die dat niet hebben (alleen al een huilende baby in huis maakt de mogelijkheid tot lekker rustig samen rekensommetjes maken aanzienlijk anders.)

- als het huiswerk niet goed verloopt geeft dat gedoe tussen ouders en kinderen en tast daarmee de relatie aan
- ouders hebben niet dezelfde didactische kennis als de leerkracht, daar hebben we de leerkracht immers voor. De methodes die op school gebruikt worden zijn lang niet altijd duidelijk bij de ouders, die het vervolgens 'verkeerd' voor kunnen doen, in elk geval niet volgens de methode.
- het laat de lijn tussen school en rust vervagen en legt daarmee volgens mij inderdaad de basis voor het makkelijk overspoeld kunnen raken later: er is nooit een tijd helemaal van jezelf, er moet altijd nog wel iets.

Laat kinderen op de basisschool daar vooral lekker weg van blijven - en op de middelbare school zou er ook veel minder ingezet moeten worden op huiswerk en veel meer op het werken op school. (Als ik terugkijk dan is het duidelijk dat de methode van actief werken in een lokaal met een behulpzame docent die op vragen reageert zoveel waardevoller dan zelf in je eentje aan het werk om daarna te horen dat het wel of niet fout is.)
De nadruk verschuift wel wat - sommige dingen kunnen uiteindelijk wel meer thuis maar vooral niet te vroeg mee beginnen en niet teveel.


Je spreekt uit ervaring?
Ik sta 17 jaar voor de klas, in het basisonderwijs, groep 3/4.
Ja, ik geef de kinderen af en toe wat mee naar huis. Ik vind dat school een samenwerking moet zijn tussen ouders, kinderen en de leerkrachten. Ik vind dat je samen verantwoordelijk bent voor het leerproces van je kind.
Leren kan op allerlei speelse manieren en hoeft niet het in je eentje dom maken van sommetjes te zijn.

Jij ziet huiswerk als iets negatiefs. Waarschijnlijk heb je er zelf vroeger problemen mee gehad.
Ik geef het mijn kinderen geheel vrijblijvend mee, ze hoeven ook niks in te leveren of af te hebben.
Als er slechte lezers zijn vraag ik aan ouders of ze thuis met hun kind willen oefenen. Ik zeg er meteen bij dat dit echt maar max 10 minuten per dag hoeft en als het frustraties oplevert, dat ze ermee moeten stoppen. Het lijkt mij meer dan normaal dat je als ouder hieraan meewerkt. Je wilt toch als ouder ook dat je kind vooruit gaat?

De kinderen vinden het hartstikke leuk als ik een a4tje meegeef waarop woordjes staan die ze kunnen lezen, ze zijn trots dat ze ouders thuis die woordjes voor kunnen lezen (groep 3) en vinden het zelf ook leuk om te oefenen.

Groep 4 geef ik wat woordjes mee van spelling en de woorden die bij taal centraal staan met hun betekenis. Twee a4tjes per maand zijn dat.
Wat ze er thuis mee doen moeten ze zelf weten. Ook hier vinden de meeste kinderen het heel leuk dat ze thuis wat mogen oefenen. Ik hoor nooit gemopper.

Naast mijn mails waarin ik vertel wat we doen op school, krijgen ouders zo ook beter een beeld van waar hun kinderen mee bezig zijn en wat ze allemaal moeten kunnen/kennen.

Maar goed dit is off topic, maar ik wilde toch even op je relaas reageren.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 21:45

Supervixen schreef:
Ik sta 17 jaar voor de klas, in het basisonderwijs, groep 3/4.


Mooi. Heb je onderbouwing van onderzoek dat aantoont dat huiswerk positief werkt bij jonge kinderen? Niet alleen eigen ervaring dus, maar ook onderbouwd onderzoek? Welke pedagogen en ontwikkelingspsychologen vinden dit een goed idee?

Citaat:
Jij ziet huiswerk als iets negatiefs. Waarschijnlijk heb je er zelf vroeger problemen mee gehad.


Wow, dan speel je het op de persoon!

Maar ik wil er toch op wijzen dat er veel kinderen zijn die kampen met stress, spanning, een laag zelfbeeld, faalangst, en dat huiswerk (of het nou vrijwillig, 'vrijwillig' of gedwongen is) daarin een negatieve rol kunnen spelen. Deels doordat meer oefenen niet helpt om meer ontspanning te krijgen (wel soms voor iets specifieks, maar niet als basis), omdat het in stand houdt dat kinderen van alles moeten, en omdat het maakt dat school nooit 'af' is. Het luikje naar school en schoolwerk en schools leren staat altijd open.
(En... de reactie hoeft niet altijd direct te zijn. Het kan prima dat kinderen zowel goed meedoen en het huiswerk enthousiast maken en het idee altijd goed te moeten presteren internaliseren.)

Mijn eerste advies aan studenten die veel moeite hebben met de stress van een studie is om tijd en plaats te reserveren waarin je 'aan' staat, maar ook nadrukkelijk tijd en plaats te reserveren waarin je niets hoeft. Laat schoolwerk vooral op school, zodat het een andere plek kan zijn dan thuis en een kind dat echt los kan laten.
En zelfs als je het daar niet mee eens bent, vind ik dat mijn argumenten inhoudelijk (en ook door docenten, pedagogen en anderen voldoende onderbouwd zijn) om ze beter te weerleggen dan met beroep op emotionele personlijke argumenten.

Samenvattend en weer terug naar het topic: laat mensen. Laat kinderen buiten schooltijd lekker met rust, laat studenten lekker een aantal colleges verslapen en verprutsen, geef ruimte ipv alles te willen sturen en regelen en vormen.

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:05

Maar moet alles dan maar komen aanwaaien?
Ik snap het probleem van huiswerk niet zo. Uiteraard moet je er niet onder bedolven worden, zeker niet op jonge leeftijd.
Ben op zich ook wel voor bvb studie-uren waarbij huiswerk dan bvb op school gemaakt wordt.

En studenten die hoorcolleges verslapen zijn er zat, eigen keuze. Ik had er alleen mezelf mee want helaas niet de beschikking over het stel hersens dat vanzelf leert dus moest wel een beetje moeite doen ofwel naar hoorcolleges gaan ofwel thuis zelf aan de cursus werken maar een hele dag liggen ronken werkte niet voor mij.
Er zijn echter hele kuddes studenten die wel hele dagen hun roes kunnen uitslapen en toch nog vlot door de studies geraken, alleen maar fijn voor hen.
Hoorcolleges zijn ook zelden verplicht maar van werkgroepen/opdrachten/praktijk etc kan ik wel begrijpen dat het verplicht is en dat er enige voorbereiding gewenst is.

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 22:26

Thioro schreef:
En studenten die hoorcolleges verslapen zijn er zat, eigen keuze. Ik had er alleen mezelf mee want helaas niet de beschikking over het stel hersens dat vanzelf leert dus moest wel een beetje moeite doen ofwel naar hoorcolleges gaan ofwel thuis zelf aan de cursus werken maar een hele dag liggen ronken werkte niet voor mij.


En da's toch een hele mooie ervaring?

Maar die eigen keuze en de mogelijkheid om dat te ervaren wordt dus dichtgetimmerd door allerlei schoolse regels in te voeren.

Voor mij was het zo bevrijdend om te kunnen ervaren dat ik de keuze had om wel of niet naar college te gaan. Ook naar de werkgroepen. En te ervaren hoeveel het uitmaakt of je wel of niet voorbereidt.

En ik vraag me dus echt af of het zo'n probleem is. Zoals gezegd, interessant groepsdiscussies vinden in mijn ervaring al plaats als je 3 of 4 studenten hebt die mee willen doen, en die waren er bij ons in elk geval wel altijd te vinden. Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand die de opdrachten vooraf inderdaad doet en 15 van de 20 vragen wel goed heeft, werkelijk zo ongemotiveerd is dat het een negatieve impact op een werkgroep heeft.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Re: Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:00

Als de opleiding nog enig groepswerk vereist kom je met drie of vier mensen per werkgroep natuurlijk niet zo ver.

Nagini
Berichten: 11281
Geregistreerd: 04-06-05
Woonplaats: Auckland, NZ

Re: Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-18 23:29

Ik ben het ook volledig eens met Shadow.
Huiswerk op de basisschool heeft helemaal geen toegevoegde waarde (en guess what, ik ben een basisschool leerkracht).

Ben het er ook niet mee eens dat de opleidingsdruk een afspiegeling is van de echte baan en ze je willen voorbereiden.
Toen ik de Pabo deed was me door meerdere leerkrachten en mentoren verteld dat onderwijs niets voor mij was en io beter zou stoppen met de opleiding.

Inmiddels ben ik gekwalificeerd in 3 verschillende landen om les te geven met 2x een vast (permanent) contract in zowel UK als nu in Melbourne.
Dus die “afspiegeling” is niet altijd zo cookie cutter perfect als sommige mensen willen laten zien.

Vind de hoeveelheid opdrachten dat je krijgt ook erg veel en zou ook kijken of er iets mee te doen is.

DreamGuide

Berichten: 2016
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-18 00:06

Ik heb al geprobeerd te 'overleggen' in hoe streng die regels nou precies waren. Ik heb ook eerlijk bij de docent gemeld dat ik er maar 15 ipv 17 goed had, en dat ik graag wilde bespreken hoe ik die andere vragen had moeten beantwoorden, omdat ik het niet in het boek, niet in mijn aantekeningen van het hoorcollege en niet op google kon vinden. Maar nee, de regels waren de regels, en 15 is geen 17. Ik ben behoorlijk verlegen dus het is best moeilijk om in dit soort situaties contact te zoeken met medestudenten, maar dat is in de toekomst dan maar mijn enige hoop.

Over het ziek zijn waren ze ook vrij duidelijk, je mag 1 werkgroep missen, en die moet je dan eigenlijk reserveren voor als je een keer ziek bent. Anders moet je maar ziek op het college komen ofzo? Daar wilden ze verder niet over uit wijden.

De mensen die zeggen dat je verplicht bent om een enorm aantal uur in je studie te steken omdat dat nou eenmaal nodig is, daar ben ik het niet mee eens. Vorig jaar heb ik ook met veel minder uren mijn vakken gehaald, omdat ik het gewoon handig had ingepland om mijn andere activiteiten heen.
Daarnaast ben ik van mening dat werkervaring op doen en meewerken in verenigingen (zo doe ik ook samen met een ander het dressuurcomité op stal) juist ontzettend belangrijk is voor je toekomst. Steeds meer werkgevers vinden het belangrijk als mensen niet alleen een studie hebben afgerond, maar vooral ook praktijkervaring hebben.

Universiteit maakt het op deze manier wel érg moeilijk om hier ruimte voor te bieden, zeker omdat er helemaal geen overleg in mogelijk is.

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 00:26

Maar je hebt natuurlijk ziek en ziek. Als je longontsteking hebt kan ik me haast niet voorstellen dat er geen decaan, studieadviseur of mentor is waarbij je aan kunt geven dat er sprake is van een overmachtsituatie.

terrabeertje
Berichten: 1090
Geregistreerd: 22-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 00:40

Ik heb eigenlijk alleen de eerste halve pagina gelezen en vind sommige reacties echt kortzichtig. Ik ben 17 jaar en zit nu in mn eerste jaar HBO en halleluja wat ben ik blij dat er bij mij niet van die achterlijke regels gelden zeg.
Ik betaal +/- 2000 euro aan schoolgeld per jaar en dan daarbij ook nog boeken. Hoe krijg ik dat ooit bij elkaar? Werken denk ik toch. Dus geen leven naast een studie is eigenlijk niet te doen. Daarbij, op je werk en hoe sommigen het willen noemen; "het echte leven" krijg je hoop ik betaalt voor wat je aflevert? Daarbij denk ik niet dat je ontslagen word als je vaker dan 1x ziek bent, zou wel van de zotte zijn denk ik.

Uiteraard snap ik dát er regels zijn, ik moet bijvoorbeeld de volle 60 studiepunten halen om mijn Propedeuse op zak te mogen steken. Hoe ik die studiepunten behaal maakt mijn school verder eigenlijk niet zo veel uit, is dit door netjes bij iedere les te zijn en iedere huiswerkopdracht te maken of de avond voor een tentamen een boek uit je kop te knallen: een 5,5 is een 5,5 en studiepunten zijn binnen. Misschien is dit het andere uiterste en zouden ze hier een goede middenweg in moeten/kunnen zoeken maar ik vind het absurd dat er hier een aantal mensen meteen roepen dat ze het volkomen eens zijn met de regels.
Begrijp me niet verkeerd, ik kan er ergens zeker wel inkomen.. maar dit is wel t uiterste.

Edit: Ik zie dat er na mij al meerdere reacties in deze richting zijn geplaatst! Fijn dat ik er niet alleen zo over denk en excuus als hierdoor mijn reactie niet echt van toepassing is. :)

Ygritte

Berichten: 726
Geregistreerd: 11-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 01:47

Dat je zonder goede reden niet meer dan 1 of 2 huiswerkopgaven/werkcolleges mag missen voordat je een tentamenkans misloopt vind ik niet meer dan normaal, en heb ik ook regelmatig meegemaakt op de universiteit.

Ik heb ervaring van twee kanten (van de studentkant maar ook vanuit de docentkant als werkgroepdocent) en niets is zo vervelend als mensen die onvoorbereid zijn terwijl jij als docent of groepsgenootje wel het artikel hebt gelezen en je hebt voorbereid. Dat getuigt ook van wederzijds respect: de docent doet moeite je iets bij te brengen, dus doe jij als student in elk geval minimale moeite om ook inspanning te leveren. Sommige studenten lijken het bijna vanzelfsprekend te vinden om studiepunten te halen door gewoon een beetje rond te hangen in het werkcollege, maar dat is natuurlijk niet helemaal de bedoeling van kennis vergaren. :o

Natuurlijk is het zo dat de huidige student ook veel druk heeft: om te werken en de studie te bekostigen, nevenactiviteiten voor een mooi cv te doen, prestatiedruk, etc., maar dat vind ik geen excuus om ook niet eens het minimum voor een vak te doen, en vind het geheel terecht dat studenten die helemaal geen huiswerk maken worden geweigerd van een werkgroep of tentamenkans. Ik heb Bachelor jaar 1 lesgegeven en hoor juist ook vaak van studenten dat ze het fijn vinden om zo’n duidelijke stok achter de deur hebben om de stof door het semester heen bij te houden, dat is rechtstreeks van de middelbare school vaak lastig. :j

Ik vind het echter een stuk minder normaal om te eisen dat dit wekelijkse huiswerk bijna volledig correct gemaakt moet zijn. Zijn er geen herkansingen? Meestal moet je bij onderdelen die een cijfer krijgen (zoals dit) ook een herkansing aanbieden. Misschien staat dit in de syllabus van het vak, en als het niet duidelijk is staat er misschien in de OER hoe cijfers op jullie opleiding en faculteit werken?

Wat ik wel eens heb gezien (en wat ik een goede middenweg vind) is de eis om voor het college een serieuze poging in te leveren. Voor een vak moesten studenten bijvoorbeeld vantevoren vier vragen beantwoorden over de theorie en daar een paar argumenten voor geven: het was niet erg als je antwoorden niet helemaal klopten, als je maar een serieuze poging had ingeleverd en geen plagiaat gepleegd had (werd automatisch gecheckt). Na afloop konden studenten dan zelf deze opdracht nakijken, als ze wilden.

TS, als je moeite met de stof hebt kun je misschien klasgenoten vragen? Samen studeren helpt vaak, zeker als je dingen aan anderen uit moet leggen! Als er echt problemen zijn met de planning kun je altijd de studie-adviseur benaderen en aangeven dat de aanwezigheidseisen voor jou lastig zijn (om reden X), of aangeven dat je het lastig vind om alle huiswerkopgaven in te leveren. Hulp vragen is sowieso nooit fout als het lastig gaat!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33798
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 04:27

Ik zit dit met verbazing te lezen. Bij mij op mijn HBO opleiding heerst een slecht leerklimaat. Niemand bereidt zijn colleges voor en/of doet huiswerk. Hooguit een paar... daar zijn de colleges ook op ingericht. Dus als je het wel doet (zoals ik eerst deed en gewend was) dan zit je dubbel werk te doen en verveel jij je.

Verplichte vakken? Men komt altijd een half uur te laat en mist gewoon 25% of meer van de lessen en mogen het gewoon afronden. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 09:12

Wat goed dat je aan de docent hebt gevraagd hoe je het dan beter had kunnen doen. En wat waardeloos dat je 'regels zijn regels' als antwoord kreeg - dat is toch ook geen antwoord op je vraag?! >;)

Hier op de uni verkopen ze ook klappers/readers met samenvattingen van de relevante stof voor rechten; is dat bij jullie ook? Misschien heb je daar wat aan.

DreamGuide schreef:
Daarnaast ben ik van mening dat werkervaring op doen en meewerken in verenigingen (zo doe ik ook samen met een ander het dressuurcomité op stal) juist ontzettend belangrijk is voor je toekomst. Steeds meer werkgevers vinden het belangrijk als mensen niet alleen een studie hebben afgerond, maar vooral ook praktijkervaring hebben.

Ja, al helemaal in jouw vakgebied met zóveel studenten is juist dat CV iets waarmee je je kunt onderscheiden. Eerder schreef ik dat ik het normaal vind dat je al je opdrachten moet doen - dat vind ik nog steeds, maar inderdaad wél met ruimte om dat te combineren met een leven buiten je studie. Kan me voorstellen dat dat niet lukt als je het dezelfde dag nog moet inleveren. Behalve de korte deadlines - is de studielast wel normaal?

Ik hoop dat er iemand is (die niet jouw docent is) aan wie je dit kunt voorleggen. Studieadviseur, mentor?

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-18 09:49

Ik ben het toch een keer eens met Shadow.

Iedereen leert op zijn eigen manier en om dan vanuit school die manier te bepalen vind ik heel vervelend.
Op de middelbare had ik daar dus ook echt moeite mee. Dat ging allemaal maar heel moeizaam, totdat ik daarna naar het hbo ging. Man wat een makkie heb ik nu zeg in vergelijking met toen. Maar als ik dat zeg dan zie mensen heel gek op kijken.

Voor mij is het makkelijker, omdat ik zelf mijn tijd mag indelen en bepalen hoe ik leer. Ik kom dan dus ook alleen naar de lessen waarvan ik weet dat ik ze nodig heb.. de overige tijd kan ik dan mooi gebruiken om alvast te leren.

Op de middelbare had ik in principe alleen maar naar scheikunde en m&o gehoeven als ik dat zelf mocht bepalen en ik weet zeker dat ik dan hogere cijfers had gehaald dan waarmee ik nu ben geslaagd. Ik zeer gewoon beter door het zelf uit een boek te halen, dan dat ik ook nog eens naar een les moet komen.

Dus kortom: laat iedereen lekker leren en kennis vergaren op de manier die hij/zij wil. Niet iedereen werkt immers hetzelfde.

Ts, heel vervelend dat je docent zo reageerde. Kan je het niet hogerop zoeken? En geef het vooral netjes aan, laat merken dat je echt de gedachte erachter wel begrijpt, maar dat het bij jou op deze manier juist niet werkt. En dat je wil zoeken naar een oplossing.

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 00:12

DreamGuide schreef:
Het tijdsraam waar binnen deze opdrachten gemaakt mogen worden is ook zeer klein, op maandagmiddag het hoorcollege met de info die je nodig hebt voor de vragen, dan op dinsdagochtend het werkcollege. Dus in minder dan 24 uur een hele zwik opdrachten, de opdrachten die je achteraf krijgt moeten ook diezelfde dinsdag worde ingeleverd. Als er dan eens iets belangrijks tussenkomt dan heb je dus meteen een groot probleem.


Dit vind ik een beetje een vreemde opmerking, je hebt het HC toch niet nodig om de opdrachten te maken? In mijn tijd was de UU ook al vrij streng qua werkgroep- en herkansingsbeleid, maar de HC's heb ik meer dan eens overgeslagen (vooral als het op de Uithof was..).

Zit je trouwens in je eerste jaar? Want volgens mij proberen ze daar ook nog flink te schiften. Toen ik begon waren er 1.000 eerstejaars. In het tweede jaar waren dat er beduidend minder.
Dat wil niet zeggen dat dit een 'eerlijke' manier is, maar de universiteit heeft daar blijkbaar wel bewust voor gekozen.

senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 00:36

Tja, en steeds meer twintigers die ernstig burnout zijn... Hoe zou dat toch komen?!
De beste, innovatieve prestaties worden niet geleverd door de mensen die altijd braaf tussen de lijntjes kleuren, maar die van het leven genieten.

Tiggs

Berichten: 7527
Geregistreerd: 30-05-11
Woonplaats: Dunning-Kruger Park

Re: Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 15:00

Oh TS, mocht je een keer iets hebben waar je niet uitkomt en het privaatrecht betreft: stuur me gerust een pb! Ik zit erop :D

Anoniem

Re: Student weigeren uit werkgroep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-18 13:33

Ik vind het heel dubbel. Nou doe ik een HBO opleiding en geen uni, en denk ik dat daar echt wel een verschil in ligt, maar bij ons zijn er ook een aantal vakken met hele strenge eisen wbt huiswerk en aanwezigheid. Ik heb daar eens wat vragen over gesteld omdat ik het ronduit infantiel vind en inderdaad van mening ben dat ik genoeg collegegeld betaal om mijn eigen studiepad te kunnen bepalen. Ik heb toen als antwoord gekregen dat bleek dat studenten tijdens het blok niet genoeg aandacht besteedden aan het vak en daardoor uiteindelijk de toets of het dossier niet haalden. Ze hebben er toen dus voor gekozen om een aantal opdrachten verspreid door he blok verplicht te maken en daarna haalde bijna iedereen het.

Bij ons heb je overigens meestal wel de keuze om aanwezigheidsplicht en huiswerk te omzeilen door het vak in de herkansing te doen en alleen het eindproduct in te leveren. Dat is leuk in de theorie, maar in de praktijk zorgt het voor een erg rommelig studierooster en uitloop.