Schade aan bedrijfsauto baas wilt geld zien...

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
tootje71

Berichten: 5112
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Schade aan bedrijfsauto baas wilt geld zien...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-18 11:00

Allemaal heel erg bedankt voor jullie tips hier heeft hij zeker wat aan +:)+ . Wat betreft een ander baantje die heeft hij al hij heeft op zijn stage een baan aangeboden gekregen maar moest dit nog tegen zijn huidige werkvever vertellen. Dat durfde hij gisteren dus niet omdat die man zo boos deed.

Christiene
Berichten: 7729
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 11:10

De werkgever kan het niet verzekeren wat personeel stuk rijd kwa auto's meen ik.

Het is voor hun eigen rekening als het niet opzettelijk gebeurt en dus wel als de werknemer het zelf veroorzaakt door wangedrag.

Hij heeft zeker een maand opzegtermijn?
Zit niet in proefperiode dan kun je weg blijven namelijk. Niet netjes maar als het escaleert is dat niet vreemd
Laatst bijgewerkt door Christiene op 04-11-18 11:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Berichten: 43516
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 11:11

Dit soort dingen kunnen reden zijn om vakbondslidmaatschap te overwegen. Voor jongeren is dat erg goed te doen, en je krijgt specifieke juridische hulp bij dit soort zaken. (Maar als je nu hulp wilt voor iets wat al gebeurd is, dan krijg je die niet gratis.)

Verder: dit risico is helemaal voor de werkgever. Niet betalen, en vooral ook niet akkoord gaan met verrekening met het salaris of straks als hij weggaat met vakantiedagen die nog niet uitbetaald zijn. Dan wordt er vaak 'financiele kwijting' verleent wat betekent dat je zoon en zijn werkgever elkaar geen geld meer schuldig zijn. Als deze schade daarin verrekend is, en je zoon heeft dus nog niet alles ontvangen, dan niet tekenen en weer advies vragen aan de rechtsbijstand over hoe dat alsnog te vorderen.

desi92
Berichten: 1724
Geregistreerd: 25-04-12
Woonplaats: 's-Heerenberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 11:12

Ik heb ook een keer schade gereden met het busje van het werk. Wel andere sector maar maakt niet uit gok ik. Ze probeerden het ook eerst via mijn te verhalen maar mijn verzekering gaf aan dat de werkgever hier verzeker voor moet zijn. Het is daarna zonder problemen door mijn werkgever geregeld

XxLMMxX
Berichten: 3126
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Schade aan bedrijfsauto baas wilt geld zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 11:45

Als mijn werkgever mij vraagt te rijden, is dat voor zijn risico. Tenzij bewezen kan worden dat je roekeloos rijdt, maar lijkt mij dat een parkeerschade of iets dergelijks daar niet onder valt. Boetes zijn hier bijvoorbeeld wel voor jezelf.
Het is helemaal niet gek dat je als beginnend bestuurder een deukje rijdt. En een bedrijfsauto is hartstikke wennen als je vanaf een lesauto komt.
Niet betalen gaan hoor.
Lijkt me moeilijk voor je zoon als werkgever daarop aandringt. Sneu ook voor hem na altijd trouwe dienst.

Anoniem

Re: Schade aan bedrijfsauto baas wilt geld zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:21

Op mijn werk hebben 2 collega's eens op elkaar gezeten met 2 zakelijke auto's (1 in eigendom en 1 leaseauto) Lekker stoer doen op de snelweg en een file te laat opgemerkt :roll: Zelfs zij hebben beide niets hoeven betalen, kosten waren allemaal voor mijn werkgever.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:51

IJsco_Love schreef:
[***] schreef:
Ik heb vorig jaar arbeidsrecht gehad, en in mijn samenvattingen staat:

-Risicoaansprakelijkheid van werkgever: risicoaansprakelijk voor de fout van zijn werknemer indien:
1.Het een fout van een ondergeschikte betreft, dus de ondergeschikte zelf aansprakelijk is.
2.De kans op de fout is vergroot door de opdracht tot het verrichten van de taak.
3.De werkgever heeft zeggenschap over de gedragingen waarin de fout was gelegen.
Er is hier dus weer sprake van hoofdelijke aansprakelijkheid.
Er is ook sprake van risicoaansprakelijkheid, de werkgever is ook schuldig als hem geen schuld treft. Behalve als de functionele samenhang ontbreekt, bijvoorbeeld wanneer de ondergeschikte tijdens werkuren en gewelddelict pleegt.

-Regres: als de werknemer verantwoordelijk is gesteld voor de schade, maar de ondergeschikte de schade heeft veroorzaakt door opzettelijk/bewust/roekeloos handelen. Dan kan hij het bedrag terug vorderen door een regres.

Dus hoe ik het begrijp is de werknemer gewoon aansprakelijk maar hij heeft wel regresrecht, dus als je zoon echt te hard achteruit gereden lijkt het me dat het alsnog niet onder roekeloos handelen valt. En dan nog moet de werknemer het kunnen bewijzen.

Wel een lekkere werknemer zeg. Bij ons hebben we verschillende dingen meegemaakt: benzine in een diesel auto getankt met als gevolg een duur bezoekje bij de garage, tankdop eraf gereden ect. maar dit alles was nooit met opzet maar gewoon menselijke fouten en daarom ook nooit teruggehaald op de werknemer.



Bedoel jij niet meerdere keren soms werkgever waar je werknemer zegt? Vooral in de laatste twee alinea (behalve dan weer de laatste zin)? Of begrijp ik het niet goed :Y)

Ja... mijn Nederlands is niet meer zo goed denk ik :') Maar werkgever is dus aansprakelijk bedoel ik. (kan het niet meer aanpassen)

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 13:48

Christiene schreef:
De werkgever kan het niet verzekeren wat personeel stuk rijd kwa auto's meen ik.

Jazeker wel. :j
Ze kunnen gewoon een allrisk verzekering afsluiten op hun auto's.

Christiene
Berichten: 7729
Geregistreerd: 18-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 13:54

Brainless schreef:
Christiene schreef:
De werkgever kan het niet verzekeren wat personeel stuk rijd kwa auto's meen ik.

Jazeker wel. :j
Ze kunnen gewoon een allrisk verzekering afsluiten op hun auto's.

Dat is dan toch verstandig als eigenaar.

Iris82

Berichten: 39853
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:01

Afhankelijk van de waarde van de auto's en de kosten van de allrisk dekking is dat wel of niet een goed idee.

Marie111
Berichten: 4675
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:33

Goh, dat verklaart waarom er zo vaak schade aan de lease - / bedrijfsauto's van het bedrijf van een kennis is.
Werknemers kunnen maar lekker hun gang gaan. De baas betaalt het lekker wel (en die baas maar dag en nacht werken om bedrijf niet failliet te laten gaan....).
Zou willen dat werknemers daar eens wat meer rekening mee zouden houden. Met hun eigen auto's zijn ze meestal veel voorzichtiger.

Ik heb nog geleerd om extra voorzichtig te zijn met spullen van een ander. Krijg geregeld de indruk dat dat een hele ouderwetse gedachte is. Blijkbaar is het nu heel gewoon om roekeloos te doen, omdat het toch niet van jezelf is.

Maar we dwalen af van de vraag. Ik vind het heel sneu voor die jongen, maar ik zou het dus heel gewoon vinden dat hij moet meebetalen aan de schade. Als het zijn eigen auto (of die van Julie) was geweest, had dat toch ook gemoeten?

Leer voor de volgende keer om voor het instappen even goed om je heen te kijken.
Laatst bijgewerkt door Marie111 op 05-11-18 00:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Grit

Berichten: 6146
Geregistreerd: 09-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:56

Dat was voor het (koeriers)bedrijf waar ik werk ook een reden om de koeriers een extra clausule te laten tekenen. Dan kwamen de Caddy's nieuw van de trailer af en binnen een paar dagen had elke auto al wel ergens schade. Dat had niets meer te maken met 'ongelukjes'.
Het laten tekenen van de bijlage scheelde aanzienlijk in de schades, dat kan ook geen toeval zijn.

Neemt niet weg dat het dubieus is, ik zou het niet accepteren, maar ik kan het wel begrijpen. Ik vond het al frustrerend om te zien en de auto's zijn ook net zo goed de visite kaartjes. Je kan niet continue elke auto weer weg sturen voor herstel.

Maar dat vind ik een andere situatie dan waar de zoon van TS nu mee te maken heeft.

Hutcherson

Berichten: 7363
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Schade aan bedrijfsauto baas wilt geld zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 01:04

Ik vraag me dan toch af hoe dat zit met gebruik van eigen autos.
Ik las in een eerdere link dat eventuele kosten ook voor de werkgever zijn aan eigen autos.. Maar dat lijkt me best fraudegevoelig? Als ze een extra bumpertje willen laten vervangen of een extra deukje dat ze eerder hebben gereden er gelijk uit willen laten halen... 'betaald de werkgever toch wel'. Alsof die een geldboom heeft.

Boras
Berichten: 9953
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:17

De zorgplicht die een werkgever heeft voor zijn werknemer stopt nu eenmaal niet wanneer de werknemer onder werktijd geld voor de baas verdient vanuit zijn eigen auto.

Wil je als werkgever dergelijke fraude voorkomen, dan laat je je personeel tijdens dienstreizen in een bedrijfsoto rijden. Simpel.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:06

Marie111 schreef:
Goh, dat verklaart waarom er zo vaak schade aan de lease - / bedrijfsauto's van het bedrijf van een kennis is.
Werknemers kunnen maar lekker hun gang gaan. De baas betaalt het lekker wel (en die baas maar dag en nacht werken om bedrijf niet failliet te laten gaan....).

Nee hoor.
Bij een lease auto heb je vaak (bij eigen schuld) een eigen risico.
Mijn man heeft nu wat schade (flinke krassen op de hoek) aan zijn lease auto (niet zelf gedaan, maar de veroorzaker is gevlogen) maar dit kost wel zijn ER helaas.

Bij bouwbusjes enzo zie je vaak dat de baas niet de schade laat maken (aan de bus zelf) omdat ze meestal alleen WA hebben.
Voor schade aan andere zijn ze gewoon verzekerd.

Leaseauot's zijn (meestal) AllRisk verzekerd, maar kennen wel een ER.
Ook bij inleveren met schade wordt deze alsnog verhaald op de bestuurder.
De baas betaald daarvoor niets extra (alleen het lease bedrag); dat zit nl bij de lease in.

Exitium

Berichten: 7153
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Re: Schade aan bedrijfsauto baas wilt geld zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:40


Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 12:21

Exitium schreef:
ER mag in principe ook niet doorbelast worden aan de werknemer.

https://rechtennieuws.nl/39568/schade-a ... en-risico/

Citaat:
In de arbeidsovereenkomst en/of het personeelshandboek duidelijke afspraken opnemen, bijvoorbeeld:
– wanneer schade wordt aangemerkt als ontstaan “buiten werktijd”;

Het mag dus wel; mits de schade buiten werktijd (en door eigen schuld) is ontstaan.

tootje71

Berichten: 5112
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Schade aan bedrijfsauto baas wilt geld zien...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-18 13:07

Nou ik heb gebeld met de arag, zij zeiden ook dat mijn zoon zijn baas niets schuldig is. Mochten we er niet uitkomen dan springt de arag in. Ben benieuwd.

Shona_
Berichten: 721
Geregistreerd: 30-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 13:16

Marie111 schreef:
Goh, dat verklaart waarom er zo vaak schade aan de lease - / bedrijfsauto's van het bedrijf van een kennis is.
Werknemers kunnen maar lekker hun gang gaan. De baas betaalt het lekker wel (en die baas maar dag en nacht werken om bedrijf niet failliet te laten gaan....).
Zou willen dat werknemers daar eens wat meer rekening mee zouden houden. Met hun eigen auto's zijn ze meestal veel voorzichtiger.

Ik heb nog geleerd om extra voorzichtig te zijn met spullen van een ander. Krijg geregeld de indruk dat dat een hele ouderwetse gedachte is. Blijkbaar is het nu heel gewoon om roekeloos te doen, omdat het toch niet van jezelf is.

Maar we dwalen af van de vraag. Ik vind het heel sneu voor die jongen, maar ik zou het dus heel gewoon vinden dat hij moet meebetalen aan de schade. Als het zijn eigen auto (of die van Julie) was geweest, had dat toch ook gemoeten?

Leer voor de volgende keer om voor het instappen even goed om je heen te kijken.


Je dwaalt inderdaad af en vind je opmerking echt nergens op slaan.

Mijn vriend heeft een lease auto van de zaak en wij zijn er juist heel zuinig op, juist omdat het van een ander is!

TS, fijn dat jullie contact hebben gehad, ben benieuwd. Succes :)

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Schade aan bedrijfsauto baas wilt geld zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 03:50

Hoe is het afgelopen?

tootje71

Berichten: 5112
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Schade aan bedrijfsauto baas wilt geld zien...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 08:14

De arag heeft het overgenomen en ik hoor deze week meer. Mijn zoon is zaterdag gewoon gaan werken en heeft de baas niet gezien. Verder er niets meer over gehoord. We mogen ook niet meer corresponderen of het er over hebben. Dus nog even afwachten.....

Sansevieria
Berichten: 4212
Geregistreerd: 06-10-04
Woonplaats: Overal en nergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 08:16

Brainless schreef:
Marie111 schreef:
Goh, dat verklaart waarom er zo vaak schade aan de lease - / bedrijfsauto's van het bedrijf van een kennis is.
Werknemers kunnen maar lekker hun gang gaan. De baas betaalt het lekker wel (en die baas maar dag en nacht werken om bedrijf niet failliet te laten gaan....).

Nee hoor.
Bij een lease auto heb je vaak (bij eigen schuld) een eigen risico.
Mijn man heeft nu wat schade (flinke krassen op de hoek) aan zijn lease auto (niet zelf gedaan, maar de veroorzaker is gevlogen) maar dit kost wel zijn ER helaas.

Bij bouwbusjes enzo zie je vaak dat de baas niet de schade laat maken (aan de bus zelf) omdat ze meestal alleen WA hebben.
Voor schade aan andere zijn ze gewoon verzekerd.

Leaseauot's zijn (meestal) AllRisk verzekerd, maar kennen wel een ER.
Ook bij inleveren met schade wordt deze alsnog verhaald op de bestuurder.
De baas betaald daarvoor niets extra (alleen het lease bedrag); dat zit nl bij de lease in
.

Nee hoor, bij het bedrijf waar ik voor werk krijgt de firma de rekening van schade bij inleveren op het einde leasecontract.
En die bedragen zijn af en toe niet min kan ik je zeggen.
Bij sommige mensen zouden ze dat voor mij zeker wel op de bestuurder mogen verhalen, als je af en toe ziet hoe er met die wagens is omgegaan :')

In het geval van TS haar zoon vind ik dat een heel ander verhaal, dat is geen opzet of onachtzaamheid.

Getup

Berichten: 8291
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Schade aan bedrijfsauto baas wilt geld zien...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-18 09:03

Plus dat hij in de vulploeg werkt en zijn baas hem zelf gevraagd heeft om een bestelling af te leveren . Wat hij dus braaf gedaan heeft, net in t bezit van n rijbewijs.

Maar gelukkig hebben jullie hulp

tootje71

Berichten: 5112
Geregistreerd: 09-01-10
Woonplaats: zw.prov.utr.

Re: Schade aan bedrijfsauto baas wilt geld zien...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-18 10:14

Ik ben inderdaad blij dat wij de confrontatie niet meer hoeven aan gaan met zijn baas want ik denk dat ik hem vol scheld := ... 1 nadeel ik doe mijn boodschappen niet meer hier in het dorp in de winkel dus moet nu verderop....ik wil die man gewoon niet tegen komen en gun hem mijn geld niet meer...flapdrol