Geneeskunde

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
char1900
Berichten: 664
Geregistreerd: 14-03-13
Woonplaats: thuis.

Geneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-18 09:17

Hai ik heb een vraag over de opleiding geneeskunde, stel je voor dat ik niet ingeloot wordt (die kans is natuurlijk best wel aanwezig aangezien het een pittige toets is) dan zeiden mensen om me heen dat ik dan gewoon een jaar biomedische wetenschappen kan studeren en het dat jaar daarna weer bij de loting geneeskunde kan gaan proberen. Maar hoe kan ik bmw (biomedische wetenschappen) gaan studeren nadat ik weet dat ik niet ingeloot ben voor geneeskunde. Want de opleiding bmw is ook numurus fixus en je mag je volgensmij niet voor 2 fixusopleidingen inschrijven.. dus wat moet ik nou doen als ik niet ingeloot wordt? Kan ik dan nog bmw studeren? Groetjes Charlotte

mignonne2403

Berichten: 1411
Geregistreerd: 28-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:20

Voor BMW kan je ook opgeven, in dezelfde periode als geneeskunde (voor 15 januari?), en dan moet je voor deze twee studies selectie doen. Je mag per jaar 2 selecties doen (niet twee maal geneeskunde). Maar, zeker als je dit in dezelfde stad doet zal het wel erg pittig worden qua leerstof, aangezien ze vaak rond dezelfde datum vallen, maar dat kan je ook even bekijken op de site van de opleiding.

char1900
Berichten: 664
Geregistreerd: 14-03-13
Woonplaats: thuis.

Re: Geneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-18 09:21

Oke dankjewel, het zal toch wel moeten want als ik niet ingeloot wordt en niet mee heb gedaan voor bmw dan zit ik daar zonder opleiding..

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Re: Geneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 09:56

Ik zou als ik jou was lekker gaan oriënteren op een goede tweede keuze en niet zomaar BMW gaan doen, omdat anderen zeggen dat het een goed plan B is. Ik studeer ook een plan B studie van Geneeskunde en iedereen die het niet leuk vindt, die krijg het nogal zwaar. Je moet je in stof gaan mengen en krijgt veel practica. Gezien je zegt dat je anders zonder opleiding zit, heb ik het idee dat je niet na een maand wilt stoppen en dat is wel wat heel veel mensen doen... Natuurlijk heeft elke studie stomme vakken, maar als jij je door een jaar heen moet slaan dan word je ook niet blij.

Dus mijn tip: kies een plan b (en c) waarvan jij denkt daar wil ik op zijn minst de bachelor van afronden. Ik hoop van harte dat je wordt toegelaten bij GK. Waar heb je je aangemeld?

Essie73
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 16147
Geregistreerd: 04-02-07
Woonplaats: Waterland

Re: Geneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 23:46

Omdat dit over een studie gaat verplaats ik het topic naar school, studie en werk (STW)

verootjoo
Berichten: 35642
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 16:22

char1900 schreef:
Oke dankjewel, het zal toch wel moeten want als ik niet ingeloot wordt en niet mee heb gedaan voor bmw dan zit ik daar zonder opleiding..


BMW is toch niet de enige opleiding die je als alternatief kan doen?
Ik zou echt iets zoeken waar je je wat meer in hebt verdiept en wat je ook echt leuk vindt. Een opleiding doen omdat andere mensen zeggen dat het een goed idee is, is in principe nooit een goed idee :+ Straks ben je het volgende jaar nog steeds niet ingeloot voor geneeskunde en dan zit je met een opleiding die niet bij je past.

Er zijn meer opleidingen met raakvlakken op geneeskunde. Bv Farmacie, farmaceutische wetenschappen, biomedische technologie, bio-farmaceutische wetenschappen.

theadora99

Berichten: 3632
Geregistreerd: 26-05-11

Re: Geneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 16:32

Met BMW kan je evt ook doorstromen met summa en alsnog geneeskundige worden, zeg maar haha

xjuulsz
Berichten: 59
Geregistreerd: 04-06-13

Re: Geneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 21:19

Je mag je idd inschrijven voor 2 numerus fixus opleiding! Misschien is Gezondheidswetenschappen in Maastricht anders iets?

FelineNanet

Berichten: 1630
Geregistreerd: 03-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 23:57

theadora99 schreef:
Met BMW kan je evt ook doorstromen met summa en alsnog geneeskundige worden, zeg maar haha


Maar hiermee vergeet je dat je alsnog eerst een hele bachelor BMW moet doorlopen en als je dat niet als eerste keuze hebt, dan is drie jaar nogal lang :+ . Vergeet ook de cijfers niet van summa, 300 aanmeldingen en 25 plekken. Mensen zonder dubbele bachelor of cum laude geslaagd, komen eigenlijk niet binnen. Tuurlijk is er altijd die kans, maar zie jij jezelf eerst 3 jaar een studie doen die niet je voorkeur had én mega hoge cijfers hebben én een goed CV ernaast om dan misschien binnen te komen ergens? Stel het lukt niet, dan heb je een goed plan B gewoon 3 jaar uitgesteld...

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 23:58

xjuulsz schreef:
Je mag je idd inschrijven voor 2 numerus fixus opleiding! Misschien is Gezondheidswetenschappen in Maastricht anders iets?

Is dat iets alleen universitair of is dit nog niet zo lang zo?
Want dit was zeker niet zo toen ik 3 jaar terug met studeren begon

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Geneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 00:11

2 jaar geleden was het eerste jaar dat je voor 2 fixus opleidingen kon inschrijven ;)
Je kunt ook zoeken naar een opleiding met fixus waar je niet veel voor hoeft te doen. Ik doe zelf Technische Geneeskunde (op de UT) en voor de selectie hoef je niets voor te bereiden waardoor je Geneeskunde selectie er niet onder lijdt.

Maar zo'n opleiding moet natuurlijk wel bij je passen :)

laraxXxemma

Berichten: 4688
Geregistreerd: 23-11-11
Woonplaats: Wakkerdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 00:45

*houdt zich in* Wat ongelofelijk typisch weer. Ik mocht er dus maar voor 1 inschrijven. Heb dan geluk gehad dat het ook die ene is geworden :')

Dus je mag je gewoon ervoor inschrijven. Maar ik zou iets doen waarvan je zeker denkt dat je het leuk gaat vinden. Je jaar is namelijk pas "verspild" als je zomaar iets gaat doen. Is ook echt niet motiverend voor de leerstof om maar iets te kiezen wat meer mensen zeggen.

Ik had hetzelfde als jij met verloskunde. Ook met toetsing (geen fixus), 200 die meededen en 40 of 48 plekken. Is weinig kans en ik heb uiteindelijk ook de toets niet gehaald. Ik heb me ondertussen voor mijn huidige studie (fixus) ingeschreven, ook met de gedachte dan probeer ik het volgend jaar nog eens. Die poging is er nooit meer gekomen :D Ik werd hier toegelaten en ben er nooit meer weg gegaan, ook nooit meer aan getwijfeld. Ben zo goed op mijn plek op deze studie, waarschijnlijk beter dan ik ooit bij verloskunde was geweest. Zo kan het ook lopen. Kies dus een tweede optie die je ook oprecht leuk lijkt.