Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:54

Maya_Mariel schreef:
'University of Applied Sciences' is inderdaad HBO, maar ik neem aan dat je school een naam heeft? Ik weet dat Fontys bijv. Fontys University of Applied Sciences is in het Engels.

Misschien al door meerdere gezegd, maar gebruik nooit afkortingen (don't, I'm etc.) in Brits Engelse solicitatiebrieven. Afsluiting van je brief, het is 'Sincerily' (yours weglaten), maar persoonlijk zou ik gaan voor 'Kind regards'.

Kind regards is juist best wel informeel, zou ik niet doen.

https://nl.bab.la/uitdrukkingen/zakelij ... nds-engels
"yours sincerely" is het meest gebruikelijk, ik denk dat je dat ook juist wil doen om aan te geven dat je weet hoe een nette Engelse brief eruit ziet :+

FirebirdM
Berichten: 536
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:54

Is er niet iemand in je omgeving die je hulp kan vragen met Engels, waarvan je zeker weet dat hij of zij het benodigde taalniveau heeft?

Pas op dat je mail geen mengelmoes van correcties en schrijfstijlen wordt door bokt je brief te laten schrijven. Als je een langere brief mag sturen (wat je natuurlijk wil), gaat dat inconsistente alleen nog maar meer opvallen. Als je iemand hebt die je helpt en dat ook bij de vervolgcorrespondentie kan doen is dat risico al een stuk minder, mits je dus weet dat diegene dat ook goed en grondig kan. :) In dit topic staan goede correcties maar ook onhandige dingen, als je dan overal wat van meepikt ben je eigenlijk nog nergens.

Nou ben ik even onbetrouwbaar als alle andere internetvreemden hier, maar vis toch deze er even uit aangezien ik hem nog niet voorbij heb zien komen en dat met woordenboek makkelijk te controleren is: appliance betekent (meestal) apparaat of toestel, application is sollicitatie, dus hou dat eerste woord vooral buiten je brief. ;)

Hoe dan ook, gaaf idee voor een stageplek, succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 12:59

FirebirdM schreef:
Is er niet iemand in je omgeving die je hulp kan vragen met Engels, waarvan je zeker weet dat hij of zij het benodigde taalniveau heeft?

Pas op dat je mail geen mengelmoes van correcties en schrijfstijlen wordt door bokt je brief te laten schrijven. Als je een langere brief mag sturen (wat je natuurlijk wil), gaat dat inconsistente alleen nog maar meer opvallen. Als je iemand hebt die je helpt en dat ook bij de vervolgcorrespondentie kan doen is dat risico al een stuk minder, mits je dus weet dat diegene dat ook goed en grondig kan. :) In dit topic staan goede correcties maar ook onhandige dingen, als je dan overal wat van meepikt ben je eigenlijk nog nergens.

Nou ben ik even onbetrouwbaar als alle andere internetvreemden hier, maar vis toch deze er even uit aangezien ik hem nog niet voorbij heb zien komen en dat met woordenboek makkelijk te controleren is: appliance betekent (meestal) apparaat of toestel, application is sollicitatie, dus hou dat eerste woord vooral buiten je brief. ;)

Hoe dan ook, gaaf idee voor een stageplek, succes!


Haha ja ik merkte gisteren ook al dat dit niet gaat werken zo, maar ik heb er wel heel veel aan. Ik heb idd iemand in mijn omgeving die heel goed professioneel Engels kan, hij heeft Engels op het hoogste niveau behaald in NL, ik weet niet meer zo goed hoe dat nou heette. Soort van cursus oid.

Maya_Mariel
Berichten: 92
Geregistreerd: 07-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:02

Magrathea schreef:
Maya_Mariel schreef:
'University of Applied Sciences' is inderdaad HBO, maar ik neem aan dat je school een naam heeft? Ik weet dat Fontys bijv. Fontys University of Applied Sciences is in het Engels.

Misschien al door meerdere gezegd, maar gebruik nooit afkortingen (don't, I'm etc.) in Brits Engelse solicitatiebrieven. Afsluiting van je brief, het is 'Sincerily' (yours weglaten), maar persoonlijk zou ik gaan voor 'Kind regards'.

Kind regards is juist best wel informeel, zou ik niet doen.

https://nl.bab.la/uitdrukkingen/zakelij ... nds-engels
"yours sincerely" is het meest gebruikelijk, ik denk dat je dat ook juist wil doen om aan te geven dat je weet hoe een nette Engelse brief eruit ziet :+


Dan ga ik lekker tegen de website in, heb nog nooit 'yours sincerely' onder een brief zien staan, het is echt 'sincerely' :Y) Wat betreft meer formeel of informeel, kind regards is het meest gebruikte en alle universiteiten, bedrijven etc. waar ik in de UK contact mee heb gehad gebruiken dat. Maar goed, TS moet het zelf weten, iedereen heeft zijn eigen voorkeur natuurlijk :)

Anoniem

Re: Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:05

Ik heb toch echt op de middelbare school al geleerd dat ht in zakelijke brieven yours sincerely is, en dat kom ik nu ook steeds tegen op voorbeeldsites. :=

FirebirdM
Berichten: 536
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:07

Joolien schreef:
Haha ja ik merkte gisteren ook al dat dit niet gaat werken zo, maar ik heb er wel heel veel aan. Ik heb idd iemand in mijn omgeving die heel goed professioneel Engels kan, hij heeft Engels op het hoogste niveau behaald in NL, ik weet niet meer zo goed hoe dat nou heette. Soort van cursus oid.


Cambridge proficient in english? Nou zo iemand dus, strikken die handel!

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27985
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:10

Even snel tussendoor want ik heb lang niet alles gelezen: 'Yours sincerely' gebruik je als je in de aanhef de naam van degene gebruikt aan wie je schrijft. Is de naam niet bekend en gebruik je dus 'Dear Sir/Madam', dan gebruik je 'Yours faithfully'. Voor een zakelijke brief NOOIT kind regards doen, zeker niet bij zakelijk contact met een Brits bedrijf (waar je verder nog geen contacten hebt). Dat is echt not done.

Mocht je nog een final check voor je Engels willen, roep maar, dan kijk ik er nog even naar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:12

FirebirdM schreef:
Joolien schreef:
Haha ja ik merkte gisteren ook al dat dit niet gaat werken zo, maar ik heb er wel heel veel aan. Ik heb idd iemand in mijn omgeving die heel goed professioneel Engels kan, hij heeft Engels op het hoogste niveau behaald in NL, ik weet niet meer zo goed hoe dat nou heette. Soort van cursus oid.


Cambridge proficient in english? Nou zo iemand dus, strikken die handel!

Ja die ja!

Ok, ik ga nu beginnen met schrijven. Heb eerst nog even mijn linkedin geupdated, daar kijken ze vaak genoeg op :)

gabyfedde

Berichten: 11898
Geregistreerd: 17-11-02
Woonplaats: Gällivare (Zweeds Lapland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:15

Ik kan je verder niet helpen, maar ik denk dat je met alle hulp hier echt een DIJK van een brief krijgt! Veel succes!

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:32

Vooral niet te direct zijn: beetje persoonlijke stijl aan de brief geven mag best, maar er zit het een wereld van verschil tussen wat een Nederlander 'direct' vind, en wat een Engelse daarvan denkt. Je eerste email vind ik bijvoorbeeld al heul erg direct voor aan een Brits bedrijf. Probeer zo beleefd mogelijk te zijn, en vraag niet te veel van ze! Gaat het via een bekende aanmeldingsprocedure (aka nemen ze überhaupt interns aan, en hebben ze een connectie met je universiteit?), zo niet bedenk goed naar wat voor een email adres je dit bericht stuurt, en wie het dus zal lezen. Wellicht is het dan slimmer om eerst te vragen of ze sollicitaties aannemen voor interns en zo ja, naar welk email adres je die mag sturen/wie je daarover mag bellen. Grote kans dat de persoon die jij via deze email bereikt totaal geen idee of zeggenschap heeft over het psychologische gedeelte van het bedrijf.

In je eerste brief staan nog best veel taalfouten, dus laat het zeker even nakijken door iemand die echt goed Engels kan, het liefst een native speaker! Je maakt ook een aantal fouten in hoe je een bedrijf benadert voor een internship, misschien kan je school je daarbij helpen. Vragen naar hun bestaande stress management bijvoorbeeld is echt een no-go, dat is informatie die ze helemaal niet aan jou hoeven te verstrekken. Rider gaf erg goede taal-feedback en ook een stukje cultureel begrip. Ik zou daaraan toevoegen dat je heel duidelijk moet laten weten waar je naar op zoek bent. Zeker laten weten dat je een bepaald afstudeer project hebt wat je bij hun wil doen, en wat zo'n stage inhoudt. Stuur ze eventueel ook de contactgegevens van iemand van je school door!

Most importantly zou ik ze vooral niet 'koud' benaderen: eerst een introductie email sturen met de vraag of je überhaupt mag solliciteren, en zoja wie je hierover mag benaderen. (Tenzij het een bestaand internship programma is, maar uit je berichten lijkt het me van niet?). Anders heb je grote kans dat je email direct de prullenbak in gaat.

Vanillia

Berichten: 7658
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:45

Hm TS, ik heb al veel stagiairs binnengehaald en begeleid en ik zou niet warm worden van zo'n brief..

Ten eerste is het doel van je brief zoals hij nu is niet duidelijk. In eerste instantie geef je aan dat je je wil aanmelden voor een stage, daarna zeg je dat je voordat je je officieel aanmeld nog wat vragen wil stellen.

Ten tweede zou ik je echt aanraden om op een andere manier aan antwoorden op je vragen te komen. Bijv. door via LinkedIn je vragen te stellen aan iemand die bij RBR werkt. Je krijgt maar 1 kans voor een eerste indruk bij HR, als je dan een gewaagde brief wil schrijven zorg dan dat je je daarvóór al je feiten op een rijtje hebt.

Ik mis echt de 'what's in it for me?' waarbij de 'me' in dit geval RBR is. Jij verwacht van hun een stageplek, maar wat hebben zij daaraan? Je wil aan de gang in een team wat aan alle kanten al begeleid wordt zodat het zo efficiënt mogelijk presteert onder druk. Dat is ze ook niet aan komen waaien en is gegarandeerd ook het resultaat van hard werken. Waarom zouden ze gaan experimenteren met hun werkwijze op basis van een niet-bewezen hersenspinsel van een willekeurige student (no offense). Ik ben wel benieuwd naar je 'experience with creating such programmes'. Je geeft daar geen bewijs voor, maar is in mijn ogen in dit geval juist super relevant.

Het is niet mijn bedoeling om gemeen over te komen want ik vind je ambitie absoluut bewonderenswaardig, maar imo echt niet realistisch vanuit RBR oogpunt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 13:53

Vanillia schreef:
Hm TS, ik heb al veel stagiairs binnengehaald en begeleid en ik zou niet warm worden van zo'n brief..

Ten eerste is het doel van je brief zoals hij nu is niet duidelijk. In eerste instantie geef je aan dat je je wil aanmelden voor een stage, daarna zeg je dat je voordat je je officieel aanmeld nog wat vragen wil stellen.

Ten tweede zou ik je echt aanraden om op een andere manier aan antwoorden op je vragen te komen. Bijv. door via LinkedIn je vragen te stellen aan iemand die bij RBR werkt. Je krijgt maar 1 kans voor een eerste indruk bij HR, als je dan een gewaagde brief wil schrijven zorg dan dat je je daarvóór al je feiten op een rijtje hebt.

Ik mis echt de 'what's in it for me?' waarbij de 'me' in dit geval RBR is. Jij verwacht van hun een stageplek, maar wat hebben zij daaraan? Je wil aan de gang in een team wat aan alle kanten al begeleid wordt zodat het zo efficiënt mogelijk presteert onder druk. Dat is ze ook niet aan komen waaien en is gegarandeerd ook het resultaat van hard werken. Waarom zouden ze gaan experimenteren met hun werkwijze op basis van een niet-bewezen hersenspinsel van een willekeurige student (no offense). Ik ben wel benieuwd naar je 'experience with creating such programmes'. Je geeft daar geen bewijs voor, maar is in mijn ogen in dit geval juist super relevant.

Het is niet mijn bedoeling om gemeen over te komen want ik vind je ambitie absoluut bewonderenswaardig, maar imo echt niet realistisch vanuit RBR oogpunt.


Lastig lastig. Zoveel meningen, ,zoveel ideeën. Ik raak een beetje overspoeld van dit alles := Ik heb juist een format geschreven om hun wat te bieden, dus ik heb weldergelijk iets te bieden. Ik ga het even laten bezinken, want ik krijg een beetje hoofdpijn van alle info en meningen :')

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Re: Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:07

Haha, vraag onze MAX via zijn site...daar zul je vast antwooden krijgen van zijn PR mensen! Wie weet nog een uitnodiging ook!

FirebirdM
Berichten: 536
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:11

Indestal schreef:
Haha, vraag onze MAX via zijn site...daar zul je vast antwooden krijgen van zijn PR mensen! Wie weet nog een uitnodiging ook!


Volgens mij moet je dat juist niet willen :')

https://sport360.com/article/formula-on ... ns-make-up

Citaat:
Psychology not part of F1 wonderkid Max Verstappen's make-up

“If you are a bit weak in your head maybe you can train your mind but it will never be your strong point.

...

But so many people think your psychology is such a massive thing. For me, it’s not necessary.”

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:13

Ha, ik zie dat het om de coaching gaat, Rico Verhoeven is een grote vriend van Max en zij hebben de zelfde mental coach, vraag eens wie dat is, en benader hem om verder te komen.

Verder hebben ze een heel team om zich heen en ik verwacht eerlijk gezgd niet dar je daar dicht bij komt, daar gaat veel te veel persoonlijke issues in om en is veel te privacy gevoelig.

Wel zou je bv bij de coach van zowel Max als Rico eens kunnen vragen of er bij de leden van het coachingsteam mogelijkhden zijn.

Bij Red Bull zelf verwacht ik niet, die huren mensen in en dat gaat op persoonlijke titel.

Verder succes!

troi
Berichten: 17021
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 14:28

Eens met vanillia. Ik zou er ook niet heel enthousiast van worden. Eerder wordt ik enthousiast van iemand die aangeeft te willen meewerken in het al bestaande systeem en daarbij aangeeft bekend te zijn met de theoretische onderbouwing.

Verder kom je denk ik niet onder een 52 weken periode uit.

En je vergeet de kruiwagen! Met welke prof/lector kan jij goed overweg? Zonder (op zijn minst) een begeleidende brief met klinkende naam maak je veel minder kans. Ga netwerken/ koekjes uitdelen bij mensen op jouw school. Of desnoods mail en bel anderen in NL met een goede naam.

Edit:
Wat wil je eruit halen? Ben je bereid suf kantoorwerk te doen? De eerste maanden vooral kopieren en koffie halen zijn niet ongebruikelijk. Bewijs eerst eens dat je tot veel bereid bent! Dan mag je eens mee naar een vergadering voor de notulen en na 9 maand mag je eens je mond open doen! Dat is de status in zo’n groot bedrijf. Ook met al je wilde plannen ben je een klein radartje, je gaat niet hun systeem veranderen. Hoogstens, met veel mazzel, het bijslijpen en iets verder ontwikkelen.

En dan nog is het, naast keihard werken en incasseren, geweldig leuk en super leerzaam! Maar wees wel bescheiden, je bent ‘maar’ een stageair in hun ogen.

Overigens ben ik op bovenstaande manier op de design afdeling van mercedes beland. Het kan dus wel echt!

janouk
Blogger

Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:09

https://www.linkedin.com/jobs/view/907207371/

Het lezen van de openstaande vacatures geeft je altijd een goed inzicht wat een bedrijf zoekt in kandidaten. Ook als het niet een vacature is voor jouw vakgebied.

Je zou ook HR RBR kunnen bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn voor stages en wat de regels etc zijn voor stagiaires vanuit het buitenland. (contactgegevens staan bij de vacatures op linkedin)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:20

janouk schreef:
https://www.linkedin.com/jobs/view/907207371/

Het lezen van de openstaande vacatures geeft je altijd een goed inzicht wat een bedrijf zoekt in kandidaten. Ook als het niet een vacature is voor jouw vakgebied.

Je zou ook HR RBR kunnen bellen en vragen wat de mogelijkheden zijn voor stages en wat de regels etc zijn voor stagiaires vanuit het buitenland. (contactgegevens staan bij de vacatures op linkedin)


Kijk ik zo scheel haha? Ik zoek alles af, maar kan t niet vinden. Ik heb wel gevonden wie de vacatures heeft geplaatst, maar om die nou meteen lastig te vallen :P

janouk
Blogger

Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-18 15:28

ik pb je de naam HR Advisor RBR: zij kan je vast meer vertellen over eisen aan staigaires binnen RBR

Anoniem

Re: Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 13:47

Frustrerend, gisteravond lig ik op bed en rollen de zinnen zo door mijn hoofd. Ik was echter te moe om iets op te schrijven oid, en ben daardoor ook weer de helft kwijt :')
Ik zit wel te denken om het bescheiden te houden, maar om wat termen vanuit de F1 te gebruiken als link.

Andewi
Berichten: 330
Geregistreerd: 03-08-12

Re: Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:02

Mark potter is hoofd HR bij read bull racing in Milton Keynes.. receptionististe is altijd heel vriendelijk gewoon even bellen en vragen of je mark kunt spreken... Ik werk samen met de transport afdeling daar vanuit het bedijf waarvoor ik werk.

Zeepsop

Berichten: 2145
Geregistreerd: 03-01-12
Woonplaats: Brabant

Re: Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:10

Het valt me op dat sommige mensen die jou verbeteren, vervolgens een foute verbetering geven. :+ Het makkelijkste is inderdaad om iemand in jouw omgeving te vragen om hulp. Daarnaast heb je ook nog programma's als Grammarly die je kan gebruiken!

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Re: Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:13

Ik vraag me alleen af hoe je in het Engels een team wil gaan ondersteunen als je engels nog niet optimaal is. Geen verwijt, maar als psycholoog kan ik zeggen dat als je geen native speaker (of dat niveau haalt) bent van welke taal dan ook, het effect in die taal sowieso een stuk lager ligt.

Neem dat ook mee in je verhaal: hoe ga je dat oplossen. Pro-activiteit wordt altijd wel beloond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-18 14:17

Belsje schreef:
Ik vraag me alleen af hoe je in het Engels een team wil gaan ondersteunen als je engels nog niet optimaal is. Geen verwijt, maar als psycholoog kan ik zeggen dat als je geen native speaker (of dat niveau haalt) bent van welke taal dan ook, het effect in die taal sowieso een stuk lager ligt.

Neem dat ook mee in je verhaal: hoe ga je dat oplossen. Pro-activiteit wordt altijd wel beloond.

Dit proces alleen heeft me al wel in laten zien dat mijn professionele Engels toch minder sterk is dan ik dacht, dus ik ga er nog wel wat mee doen.

janouk
Blogger

Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Engelse sollicitatiebrief schrijven, do's and don'ts.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-18 06:46

Gewoon gaan voor je droom, Joolien.
Het team bestaat uit zoveel nationaliteiten, die het prima samen redden met ieders Engels. En als je ondergedompeld bent in Engels, pak je de taal heel snel op.