Financiele opties 30+ student thuiswonend

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Financiele opties 30+ student thuiswonend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 15:29

Ik zou eerst even contact met DUO opnemen, bel ze even. Het is namelijk inderdaad zo dat als je al een lening had voordat je 30 werd, en deze in principe gewoon door zou lopen, én je nog recht hebt wat betreft maanden/jaren (minimaal 7 jaar lenen voor hoger onderwijs), dan zij hij gewoon door moeten lopen ook als je 30 bent. Misschien is er iets fout gegaan?

Ragdollcat
Berichten: 14666
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 15:51

Polly schreef:
Wat bedraagt de huur dan? Ik vind het nogal een beste klap geld voor iemand die thuis woon5.



Ik vind het geen beste klap geld hoor.
Zitten ook andere kosten bij in, dat hele bedrag is incl. de huur.
Dat is geen groot bedrag alles bij elkaar per maand.

Persoon is 30 jaar..........

Eerlijk gezegd vind ik het echt nogal wat, dat je op je 30ste nog studeert en geen inkomen hebt en nog bij je ouders woont en op hun kosten leeft, terwijl de ouders het niet breed hebben en hun keuze niet is.
Persoon mag allang blij zijn dat die nog bij de ouders mag wonen op hun 30ste.

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Financiele opties 30+ student thuiswonend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 16:02

Je weet niet hoe het komt dat ze weer thuis woont he. Misschien wel net relatie uit oid?

In welke regio woont deze persoon ongeveer? Zeker rond steden moet het niet zo moeilijk zijn om in een winkel ofzo te werken.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Financiele opties 30+ student thuiswonend

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 17:37

Een flink aantal call centers heeft juist nu tijdelijk mensen nodig, o.a. zorgverzekeraars. Heb al verschillende gezien die tot januari of februari mensen zochten.

Depende

Berichten: 3514
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Financiele opties 30+ student thuiswonend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:45

In principe is het wonen bij de ouders geen belemmering voor bijstandsverlening. Daar is in 2015 de kostendelersnorm voor inwerking getreden. Zij zou dus ‘gewoon’ een aanvraag kunnen doen via werk.nl als er geen andere mogelijkheden zijn om in het levensonderhoud te voorzien. Op grond van de kostendelersnorm zou ze dan € 616,92 per maand hebben.

Zelf zou ik (omdat bijstand echt zo niet ‘fijn’ is) eerder kijken naar bezuinigen op de kosten in overleg met de ouders de huur uitstellen, als het om 2/3 maanden gaat zou dat toch mogelijk moeten zijn. En bijvoorbeeld wel een kleine bijdrage in de boodschappen te doen.

Paloedie

Berichten: 992
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Deventer/Epe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:48

Depende schreef:
In principe is het wonen bij de ouders geen belemmering voor bijstandsverlening. Daar is in 2015 de kostendelersnorm voor inwerking getreden. Zij zou dus ‘gewoon’ een aanvraag kunnen doen via werk.nl als er geen andere mogelijkheden zijn om in het levensonderhoud te voorzien. Op grond van de kostendelersnorm zou ze dan € 616,92 per maand hebben.

Zelf zou ik (omdat bijstand echt zo niet ‘fijn’ is) eerder kijken naar bezuinigen op de kosten in overleg met de ouders de huur uitstellen, als het om 2/3 maanden gaat zou dat toch mogelijk moeten zijn. En bijvoorbeeld wel een kleine bijdrage in de boodschappen te doen.


Of er recht is op bijstand als er een voltijd studie gevolgd wordt is een tweede ;) uitgangsprincipe is dat werk voor opleiding gaat en al het werk passend is.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-18 13:59

eilleen333 schreef:
Het vinden van werk wordt niet makkelijker al blijkt dat de persoon in kwestie vermoedelijk binnen 2-3 maanden weer ontslag gaat nemen. Dan wordt er eerder gekozen voor iemand die een langere periode kan blijven.
En ja, er is gesolliciteerd, het gaat om de mogelijkheden die er zijn als werk vinden niet (op tijd!) is gelukt.


Maar dan meld je dat toch niet?
Het gaat ook om “vermoedelijk” ontslag nemen.