Hoe paardenhobby op CV?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dee_Es

Berichten: 3664
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:17

Het hangt misschien een beetje af van de branche waarin je solliciteert maar mijn ervaring is dat het vermelden van hobby's wel eens nuttig kan zijn. Door mijn paardenhobby heb ik een hoop skills opgedaan die ook tijdens mijn loopbaan van pas komen. Mijn huidige baan heeft zeer weinig met paarden van doen maar er werd wel degelijk op in gegaan tijdens het sollicitatiegesprek.

Het dier bij naam noemen zou ik niet doen, dan kan je ook de namen van je kinderen, katten en chinchilla's op je cv gaat zetten, dat wordt een beetje te bont denk ik.

Zie nu dat een hoop anderen dit ook al zeggen :o

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:20

Paris_ schreef:
Ik vind dat paardrijden/paardensport wel degelijk op je cv mag thuishoren.
Zoals je als voetballer kunt zeggen dat je een goede teamplayer bent, kun je als paardenliefhebber goed leiderschap geven en samenwerken met je paard.
Hoe je dit het beste kunt verwoorden weet ik zo 123 niet, ik ben eigen baas dus heb nog nooit gesolliciteerd. :')
Maar ik denk wel dat het een waardevolle toevoeging kan zijn als dit ook enigszins aansluit op de functie! Het vertelt ook iets over jou als persoon, een beetje goede werkgever is daar hopelijk ook in geïnteresseerd.


Ik zou je niet meer serieus nemen als je dat mij zou vertellen in een sollicitatie gesprek.. hoi ik ben pietje, en ik kan goed leidinggeven want ik heb een paard :+

Roodvos

Berichten: 6661
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:23

Flevolander schreef:
Paris_ schreef:
Ik vind dat paardrijden/paardensport wel degelijk op je cv mag thuishoren.
Zoals je als voetballer kunt zeggen dat je een goede teamplayer bent, kun je als paardenliefhebber goed leiderschap geven en samenwerken met je paard.
Hoe je dit het beste kunt verwoorden weet ik zo 123 niet, ik ben eigen baas dus heb nog nooit gesolliciteerd. :')
Maar ik denk wel dat het een waardevolle toevoeging kan zijn als dit ook enigszins aansluit op de functie! Het vertelt ook iets over jou als persoon, een beetje goede werkgever is daar hopelijk ook in geïnteresseerd.


Ik zou je niet meer serieus nemen als je dat mij zou vertellen in een sollicitatie gesprek.. hoi ik ben pietje, en ik kan goed leidinggeven want ik heb een paard :+

Ik zou jou dan als werkgever niet meer serieus nemen.
Er zijn heuse managementtrainingen "spiegelen met paarden". Juist om mensen/managers zich bewust te maken van de invloed van hun non-verbale communicatie. Dus m.b.t. leiderschap en het hebben van een paard: op de juiste manier kan je daar zeker wat mee op je C.V. Is mijn mening dan.

Flevolander

Berichten: 3841
Geregistreerd: 24-11-01
Woonplaats: Utrecht

Re: Hoe paardenhobby op CV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:26

Ja, zijn mensen die daar rijk van worden.. laat die geitenwollensokken maar aan mij voorbij gaan..

Jessica_K

Berichten: 400
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-18 12:27

Haha, dan heb ik ook nog een mooi verhaal. Tijdens een sollicitatiegesprek vroeg iemand me naar mijn doorzettingsvermogen. Ik kon op dat moment geen goede voorbeelden uit mijn werkende leven bedenken, en toen heb ik verteld over mijn paard waarmee ik een aantal jaar veel moeilijkheden heb gehad, en waarbij het na jaren doorzetten en blijven geloven toch goed is gekomen. Ik heb de baan gekregen :)

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:27

Ik heb het 'vroeger' wel eens benoemt omdat ik het iets vond toevoegen. Dan solliciteerde ik voor een bijbaan of stage. Vond dan dat mijn paard en de zorg die ik daarvoor droeg liet zien dat ik discipline heb en doorzet. Ik zou het nu niet meer zo snel doen, tenzij het relevant is voor de baan waar ik op solliciteer.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:29

Ik heb bij mijn hobbies staan: Paardensport Reining,Working cowhorse. Vinden mensen interessant dus dan worden ze altijd nieuwsgierig. Mensen vragen altijd wat het inhoud. Scouting is ook een hele goede trigger op een CV. Heb zo toch een paar baantjes binnen gehaald puur omdat degene die de solliciataties deed ook zelf erbij zat. Daardoor vind ik het toch belangrijk om hobbies te vermelden dan kun je toch al een connectie maken zonder uberhaupt op solliciatie geweest te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 12:30

Magrathea schreef:
Ik vind een blokje met (relevante) hobby's zeker passen. Het lijkt me eerlijk gezegd ook sterk als de rest van je CV wel goed is ze hem op basis daarvan spontaan bij het oud papier gooien.

Activiteiten linken vaak ook naar (positieve) eigenschappen hè. Iemand die graag kookt is waarschijnlijk creatief en houdt ervan om dingen voor anderen te doen, een paardenmens is waarschijnlijk niet vies van hard werken, zal geduldig zijn en zal niet zo snel staan miepen als het een keer een druppel regent dat hij/zij te laat op werk komt, een marathonloper is een doorzetter, waarschijnlijk fysiek gezond en mentaal sterk.

Om terug te komen op je vraag, ik zou 'paardensport' neerzetten, termen als grondwerk zou ik vermijden want dat weten ze toch niet. Ik heb een CV met enkele balkjes met hobby's, maar dus alleen de dingen waarvan ik hoop dat er positieve eigenschappen aan worden gekoppeld. :)

Dat kan, maar het kan net zo goed zijn dat een werkgever er negatieve eigenschappen aan koppelt. Iemand die fanatiek marathons rent zal veel vrije dagen opnemen om zich voor te bereiden en de daadwerkelijke marathons te rennen, loopt snel blessures op en zal daarom misschien in de ziektewet terecht komen. Iemand met paarden moet na/rondom werktijd nog naar een paard en zal dus minder snel een paar uurtjes extra blijven als er een situatie is waarin dat nodig is.

Natuurlijk kan je dat kapot beredeneren en zijn er mensen die ook niet langer willen blijven omdat ze graag op de bank GTST willen kijken, of mensen die om kinderen meer vrije tijd op moeten nemen dan anderen, of iemand die van de trap dondert. Maar ik denk wel dat niet alle werkgevers positieve eigenschappen aan dit soort hobby's koppelen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:27

Emmaa_ schreef:
Magrathea schreef:
Ik vind een blokje met (relevante) hobby's zeker passen. Het lijkt me eerlijk gezegd ook sterk als de rest van je CV wel goed is ze hem op basis daarvan spontaan bij het oud papier gooien.

Activiteiten linken vaak ook naar (positieve) eigenschappen hè. Iemand die graag kookt is waarschijnlijk creatief en houdt ervan om dingen voor anderen te doen, een paardenmens is waarschijnlijk niet vies van hard werken, zal geduldig zijn en zal niet zo snel staan miepen als het een keer een druppel regent dat hij/zij te laat op werk komt, een marathonloper is een doorzetter, waarschijnlijk fysiek gezond en mentaal sterk.

Om terug te komen op je vraag, ik zou 'paardensport' neerzetten, termen als grondwerk zou ik vermijden want dat weten ze toch niet. Ik heb een CV met enkele balkjes met hobby's, maar dus alleen de dingen waarvan ik hoop dat er positieve eigenschappen aan worden gekoppeld. :)

Dat kan, maar het kan net zo goed zijn dat een werkgever er negatieve eigenschappen aan koppelt. Iemand die fanatiek marathons rent zal veel vrije dagen opnemen om zich voor te bereiden en de daadwerkelijke marathons te rennen, loopt snel blessures op en zal daarom misschien in de ziektewet terecht komen. Iemand met paarden moet na/rondom werktijd nog naar een paard en zal dus minder snel een paar uurtjes extra blijven als er een situatie is waarin dat nodig is.

Natuurlijk kan je dat kapot beredeneren en zijn er mensen die ook niet langer willen blijven omdat ze graag op de bank GTST willen kijken, of mensen die om kinderen meer vrije tijd op moeten nemen dan anderen, of iemand die van de trap dondert. Maar ik denk wel dat niet alle werkgevers positieve eigenschappen aan dit soort hobby's koppelen.

Tja, maar dat ligt dan ook een beetje aan je eigen instelling. Dan zou je op een cv zonder vrijetijdsactiviteiten weer kunnen zeggen dat die persoon een saaie doos is zonder persoonlijkheid :+

Ik zou persoonlijk ook niet voor iemand willen werken die bij het lezen van mijn cv direct het onderste - negatiefste - uit de kan wil halen. Dat zegt dan weer wat over hoe die persoon leiding geeft denk ik :=

DiantaM
Berichten: 11274
Geregistreerd: 10-04-04

Re: Hoe paardenhobby op CV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:36

In de juridische wereld zijn mensen erg geïnteresseerd in je hobby’s. Het gaat ook om hoe een persoon is en niet alleen om werkervaring.

Ik zou het verwoorden als paardensport.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Hoe paardenhobby op CV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:37

In andere sectoren is dat net hetzelfde.

b000tje
Berichten: 65
Geregistreerd: 15-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:48

Vaak hebben hobby's wel degelijk nut om te vertellen, laat zien dat je nog tot meer in staat bent en motivatie buiten verplichten dingen zoals werk. Daarbij draagt het bij aan het beeld dat geschetst word aan de werkgevers. Op mijn CV heb ik beschreven aan paardrijden te doen, en daarbij welke takken van de sport ik beoefen. Hierdoor word een CV veel persoonlijker

Morganlefay

Berichten: 8695
Geregistreerd: 05-05-11
Woonplaats: Orkney

Re: Hoe paardenhobby op CV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:54

Bij staat mijn hobby bij het stukje overige en dan als groene vingers en paarden.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:56

Ik ben werkgever, en ik moet eerlijk zeggen dat de hobbies van de mensen mij niet boeien in die mate dat ik het op hun CV wil lezen. Wat ze in hun vrije tijd doen, dat is hun zaak. Of ze zich nu bezighouden met naakt voor hond te spelen, schaken, postzegels te verzamelen of paardrijden, I don't care at all. Als de persoon mij aanstaat zou ik er wel tijdens het sollicitatiegesprek durven naar vragen. Maar als je -tig CV's moet doorploegen, wil je echt geen overbodige informatie erin.
Integendeel : als ik er hobbies zou in lezen die ik als 'gevaarlijk' interpreteer, dan zou ik die persoon durven overslaan omdat ik niet met teveel ziekteverzuim wil kampen omdat hij/zij weer eens in het gips zit. Mee opletten, dus.
Trouwens : de meeste werkgevers zullen bij een mogelijke kandidaat wel eens de sociale media checken. Wellicht zullen daar wel foto's van jou en je paard op te vinden zijn.

_Bianca

Berichten: 709
Geregistreerd: 03-01-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 13:57

Ik heb mijn hele CV op 1 A4-tje, met daarbij alleen mijn relevante werkervaring, met tevens een korte omschrijving van wat ik heb gedaan in die functie(s).
Daarnaast heb ik wat kortere 'kopjes': opleidingen, cursussen & trainingen, softwarekennis en competenties. Maar ook: Interesses. En onder interesses heb ik in een paar regels omschreven wat ik doe in mijn vrije tijd.

In jouw geval, zou ik dan bijvoorbeeld zoiets doen (valt nog niet mee, omdat ik je niet ken haha):

Mijn vrije tijd besteed ik veelal aan mijn paard. Ik train mijn paard bijvoorbeeld graag vanaf de grond en in de weekenden rijd ik vaak met hem buiten.
Daarnaast ben ik graag thuis bij mijn (huisdieren?) en vind ik het leuk om af en toe met vriendinnen naar de film te gaan.


Ik vind het wel belangrijk dat het voor mensen begrijpelijk is wat je doet. Iemand zonder paard weet niet wat 'grondwerk' is, dus probeer dat dan uit te leggen :)

Wat mij betreft is je CV jouw 'visitekaartje' en zijn hobby's een groot onderdeel van jou. Dus die horen zéker op je CV thuis! :j

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:00

sevke schreef:
Ik ben werkgever, en ik moet eerlijk zeggen dat de hobbies van de mensen mij niet boeien in die mate dat ik het op hun CV wil lezen. Wat ze in hun vrije tijd doen, dat is hun zaak. Of ze zich nu bezighouden met naakt voor hond te spelen, schaken, postzegels te verzamelen of paardrijden, I don't care at all. Als de persoon mij aanstaat zou ik er wel tijdens het sollicitatiegesprek durven naar vragen. Maar als je -tig CV's moet doorploegen, wil je echt geen overbodige informatie erin.
Integendeel : als ik er hobbies zou in lezen die ik als 'gevaarlijk' interpreteer, dan zou ik die persoon durven overslaan omdat ik niet met teveel ziekteverzuim wil kampen omdat hij/zij weer eens in het gips zit. Mee opletten, dus.
Trouwens : de meeste werkgevers zullen bij een mogelijke kandidaat wel eens de sociale media checken. Wellicht zullen daar wel foto's van jou en je paard op te vinden zijn.

Maar ik neem toch aan dat als het je niet interesseert je het gewoon overslaat?
Bij mij staat het helemaal onderaan, als je uberhaupt daar komt ben ik al blij :D

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:03

FloortjeM schreef:
Winged schreef:

dat is echt wel een gemiste kans. Als werkgever kijk ik als het cv er verder netjes uitziet, echt ook wel naar hobby's en vrijetijdsbesteding. Ik moet ook met zo iemand door een deur kunnen en als die dan een diepe passie heeft waar ik iets mee kan, heeft zo iemand echt wel een streepje vóór. Een grote internationale klant van mij nodigt voor zijn managementteam echt bij voorkeur mensen uit op gesprek die iets met klassieke muziek hebben. Als dat dan wel zo is, maar het staat er niet op, is dat dus zonde.

In jouw geval zou ik iets zetten van 'mijn schaarse vrije tijd besteed ik het liefst aan mijn paard'.


Een streepje voor in: ah jij houdt ook van paarden, dus ik neem jou ipv pietje die een slangenhobby heeft? Dat vind ik nogal lijken op leeftijdsdiscriminatie.....oordelen op wat iemand in zijn vrije tijd doet, leeftijd of geslacht mag echt niet kunnen meebeslissen in wie je aanneemt. Dat vind ik echt mega onbeschoft als dit zo zou zijn.
Als je nou een echt paardenpersoon zoekt dan snap ik dat je daar voor gaat, maar voor een functie die niks met hobbys e.d. te maken heeft vind ik dit echt wel heel erg...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:05

Hier geen hobbies op mijn CV en tot nu toe altijd uitgenodigd op gesprek. Komt dan vanzelf ter sprake, maar of ik in het weekend in de tuin sta te wroeten of een auto was als hobby, gaat ze vooraf niet echt iets aan. Scheelt misschien wel dat mijn opleidingen diergerelateerd zijn, dus de verwachting is toch wel dat je een paardenmeisje bent _O-

Mijn CV past op 1 A4, bevat een zijbalk met algemene gegevens, een kort stukje over mijzelf en belangrijke vaardigheden. En het hoofddeel is opleidingen, minor en major thesis in meer detail, extracurriculaire activiteiten en werkervaring. En dan past het allemaal precies zonder dat het heel druk is.

Als ze vervolgens op linkedin kijken is dat grotendeels gelijkaardig (alleen tweetalig). En neuzen ze nog op facebook dan zien ze snel genoeg profielfoto's met beesten..

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Re: Hoe paardenhobby op CV?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:09

Inderdaad idinn, ik vind dat het om je ervaring, kwaliteit en opleiding moet gaan in een CV, waarvoor jij werk zoekt en hoe jij op die dingen in het bedrijf past. Niet om wat de werkgever graag wil welke hobby's jij hebt en daar op afknapt....

Romeo2007
Berichten: 4694
Geregistreerd: 24-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:11

Ik krijg dagelijks veel cv's onder mijn neus en kijk degelijk wel naar de hobby's.
Ik zie zoveel: 'Lezen, wandelen, reizen'. Bah..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:13

Romeo2007 schreef:
Ik krijg dagelijks veel cv's onder mijn neus en kijk degelijk wel naar de hobby's.
Ik zie zoveel: 'Lezen, wandelen, reizen'. Bah..

Maar dat is dus wat ik kwalijk vind. Want waarom is het bah om lezen of reizen als hobby te hebben? Of om ervan te genieten om elk weekend een lekkere wandeling te gaan maken? Jij vindt dat bah, de volgende vindt 'paardensport' bah.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:19

Nou inderdaad.. dat zijn ook dingen die ik in mijn vrije tijd veel/graag doe. Je hoeft dat toch niet op te poetsen, omdat heel veel mensen daar hetzelfde over denken?

Thestral

Berichten: 1231
Geregistreerd: 27-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:19

Emmaa_ schreef:
Romeo2007 schreef:
Ik krijg dagelijks veel cv's onder mijn neus en kijk degelijk wel naar de hobby's.
Ik zie zoveel: 'Lezen, wandelen, reizen'. Bah..

Maar dat is dus wat ik kwalijk vind. Want waarom is het bah om lezen of reizen als hobby te hebben? Of om ervan te genieten om elk weekend een lekkere wandeling te gaan maken? Jij vindt dat bah, de volgende vindt 'paardensport' bah.


Nou inderdaad. Volgens mij mag je zo helemaal niet oordelen over wie je wel en niet aanneemt. Discriminatie noemen ze dat. Wat erg om te lezen dat er in dit topic al meerdere werkgevers zijn die zo hun nieuwe werknemers uitkiezen. Dat vind ik pas BAH.

Klijntje

Berichten: 2796
Geregistreerd: 21-08-03
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:20

Hmm, ik heb een collega gehad die in haar vrije tijd paarden van een handelsstal reed (niet betaald geloof ik), maar dat mocht officieel niemand weten, want het zou risicovol zijn en dus zou ze meer kans hebben op blessures en daardoor verzuim. Het stond bij haar dus zeker weten niet op haar CV vermeld.

Charaz

Berichten: 24294
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 14:23

Wij krijgen regelmatig sollicitatiebrieven voor een stage plaats en wandelen en lezen is wel heel standaard, iemand met een paardenhobby heeft bij mij altijd een streepje voor hoor :j