Verkeerde studiekeuze of studiemoment? Help!

Moderators: Polly, Ladybird, Hanmar, ynskek, Mondy, Shanna, Princesj, Dani, EvelijnS

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

immanuela29

Verkeerde studiekeuze of studiemoment? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-18 20:25

Hoi!

Ik ben dit schooljaar net begonnen met een nieuwe HBO opleiding. Namelijk hippische bedrijfskunde. Ik had hiervoor paardenhouderij gedaan en vond deze opleiding gewoon super leuk klinken!Mijn concentratie en motivatie zijn namelijk totaal niet te vinden bij de opleiding. Alles gaat ook gewoon nu al mis. Maar daarnaast heb ik ook nog eens nu echt hele grote prive omstandigheden die plaats vinden. Ik kan er helaas niks van kwijt, maar het is echt het een op het ander waardoor ik elk moment wel in tranen kan uitvallen. En al helemaal niet meer op school kan zitten. Nu loop ik dus al heel erg achter met school. Alles gaat super snel. Mijn groepje op school wordt steeds kwaad op mij dat ik er nog steeds niet veel van begrijp en zeggen steeds boos dat ik beter moet opletten. Mijn motivatie in school zakt nog meer weg. Dan gaat het nog verder mis bij de prive omstandigheden. En nu zit ik echt in de put...
Ik weet nu dus niet of ik de opleiding gewoon niet (meer?) leuk vind of dat ik gewoon nu echt geen tijd en zin meer heb in mijn opleiding door de priveomstandigheden. Maar in ieder geval ben ik bang dat ik zo nu al het jaar niet doorkom...

Wat moet ik doen?
(Bedankt voor het lezen, best wel een deprimerend verhaal -O- )

[o]

Kairos

Re: Verkeerde studiekeuze of studiemoment? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:26

Is er niet zoiets als een studieadviseur waarmee je kunt praten?

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:27

Wat vervelend voor je zeg! Het HBO is ook wel flink pittig, dus ik kan mij voorstellen dat het niet aan de opleiding ligt, maar vooral de omschakeling. Zou dat het kunnen zijn?

Heb je al contact met een SLB'er of een decaan? Vaak kunnen die je wel goed helpen/begeleiden/motiveren of helpen een bepaalde keus te kunnen maken.

immanuela29

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-18 20:29

Ik ga morgen kijken of ik met mijn mentor erover kan praten. Maar weet niet in hoeverre zij ermee kan helpen.

[o]

assileM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 20:34

Ik heb zelf redelijk vergelijkbare ‘problemen’ op dit moment. Ook begonnen met een HBO en veel oliebol privé. Aan het begin van de studie ben ik gelijk naar de decaan gestapt. Zij heeft mij nu a erg kunnen helpen. Dus ik raad je aan bij school aan te kloppen en daar gewoon open en eerlijk te zijn :)

'Bij vlagen ben ik geniaal, helaas is het windstil.'

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 21:55

immanuela29 schreef:
Ik ga morgen kijken of ik met mijn mentor erover kan praten. Maar weet niet in hoeverre zij ermee kan helpen.

Daar heb je een mentor voor! Zij hebben er veel belang bij dat jij de goede keuzes maakt en daardoor je studie kan afronden of optijd een andere keus kan maken. Niemand heeft er baat bij dat je onderweg struikelt dus dat willen zij net zo goed voorkomen :)

Doutz16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:12

Ik heb deze studie afgelopen jaar gedaan. Je kan me eventueel een berichtje sturen. Je mentor kan je hier vast mee helpen! En het juiste advies geven.

En wat betreft groepjes, wees eerlijk wat er speelt. Dan kom je al heel ver

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-18 22:27

Heb jij zelf het idee dat jij binnen nu en een maand stabieler wordt qua motivatie en prive omstandigheden?
Zo niet, dan adviseer ik je wel om uit je groepje te stappen. Niks irritanter voor je groepsgenoten om zo tegen te worden gehouden (ook zij willen graag een goede start van hun opleiding).
Klinkt heel kort door de bocht maar heb zelf meermaals zulke groepjes gehad. Levert heel veel stress op en dat lijkt me voor jou ook niet prettig.

Wellicht kun je in februari weer starten? Of misschien toch een andere studie?
Ga idd eerst eens praten met je studieloonbaan begeleider?

Second star to the right, straight on till morning.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie