Ik zit met een probleem met mijn bijbaantje en ik hoop dat 1 van jullie mij uit de brand kan helpen. Ik weet zelf namelijk nu niet wat mijn rechten zijn.
Het zit zo: ik werk sinds juni 2016 op basis van een 0-urencontract als bezorger bij een supermarkt. Om de 4 weken vindt salarisbetaling plaats, dat is ook altijd goed gegaan. In juni dit jaar is mijn contract omgezet naar een vast contract. Verder is hierin niks verandert in dit contract en zijn we op dezelfde voorwaarden verder gegaan.
Nu vorige week woensdag zou er weer salaris uitbetaald moeten worden, maar heb ik niks ontvangen. In de hoop dit alsnog te ontvangen heb het een paar dagen aangekeken, om vervolgens melding te doen bij mijn leidinggevende. Die kwam met allerlei suggesties (vakantie, vergeten te klokken e.d.), maar dit was het allemaal niet. Mijn uren zijn ook nog terug gezocht en ik heb in de betreffende periode gewoon gewerkt. Dit is vervolgens verder uitgezocht en uit het mailcontact met mijn baas maak ik het volgende op:
Mijn contract is 'per ongeluk' (dus buiten mijn weten om) omgezet naar een 12 uren contract. In juni en juli ben ik zeker over die uren heen gegaan, maar in augustus en september niet. Dit betekent volgens mijn baas dat ik behoorlijk veel minuren gemaakt heb, en daardoor teveel betaald ben in augustus. Dat laatste kan kloppen, ik vond het toen een behoorlijk bedrag wat ik aan salaris kreeg, maar daar heb ik, achteraf misschien dom, niks achter gezocht. Mede omdat het niet schrikbarend hoog was, gewoon iets meer dan verwacht. Omdat ik toen teveel betaald heb gekregen (namelijk voor 12 uur per week, terwijl ik er minder werkte), is dat gecompenseerd met afgelopen 4 weken. Ik werk nu namelijk nogsteeds minder dan 12 uur per week.
Ik ben hier echt kwaad om, dit 12 uren contract heb ik nooit gewild, nooit ook maar iets van gehoord (want het is 'per ongeluk' gegaan), laat staan mijn handtekening onder gezet. Mijn baas noemt dit ''heel vervelend dat dit zonder mededeling is gegaan''. Maar dit kan toch nooit? Dat er buiten mijn weten om een contract 'per ongeluk' wordt omgezet waarvan ik nu de dupe ben? Nu het studiejaar begonnen is kom ik nooit aan 12 uur per week... Lekker dan, een maand zonder loon.
Ik vraag mij nu dus af wat mijn rechten zijn en wat ik nu met deze situatie aan moet omdat ik het echt te belachelijk voor woorden vind

Bedankt allemaal voor het lezen van dit verhaal