_Ekenna schreef:Nu heb ik er niet zo heel veel verstand van, dus correct me if I’m wrong.. maar volgens mij is het belangrijk dat je werkgever je wel in de juiste belastingschaal indeeld (en dus niet alleen het loon dat je van hem krijgt berekend, maar beide lonen meetelt) voor de loonheffingskorting, anders moet je uiteindelijk nog steeds heel veel terug betalen.
Nee. Dat hoeft niet. Dat kan ook niet, want een werkgever heeft er in principe niets mee te maken wat jij bij andere baantjes verdient.
Het nadeel is wel dat als je door twee baantjes in een hogere schijf komt, je over dat deel van je loon meer belasting moet betalen. Maar met een nul-uren contract en een studie gok ik niet dat je snel in die situatie terecht komt.
Mocht je nu wel bakken met geld verdienen en bang zijn dat je in een schijf te hoog komt, dan kun je er eventueel voor kiezen om bij beide banen de loonheffingskorting niet te laten toepassen. Dit trekt later dan recht bij je aangifte inkomstenbelasting waar de loonheffingskortingen correct worden verrekend (met het deel dat je in een hogere schijf moet betalen).
Overigens... TS je noemt het een bonus. Dat is het dus niet hè. Laat je niet wijsmaken door een werkgever dat hij je een bonus geeft. Loonheffingskorting is gewoon iets waar je recht op hebt, wat erbij hoort.
Stel dat je gaat onderhandelen over je loon bijvoorbeeld en hij zegt "ja maar je hebt net al die bonus gehad", dan is dat een kul argument.
Ik zeg niet dat dit bij jou zo is hoor, maar ik wilde toch even benadrukken dat het geen bonus is, maar een korting op je te betalen belasting waar je recht op hebt.