Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:39

Laat je vriendin eens langs het juridisch Loket gaan met haar contract.
Dat advies is gratis maar kan wel heel waardevol zijn voor nu en in de toekomst hoe ze dit moet aanpakken.

Als ze een contract heeft voor 20 uur per week hoort ze dat ook betaald te krijgen ookal is ze ziek.
Met kanttekening dat dat eventueel 70% van het loon kan zijn als dat zo vermeld staat in het contract.

Maar helemaal niks dat is alleen zo bij een uitzendbureau naar mijn weten.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 22:40

En lekkere werkgever.... Die mogen ze zn bedrijf best sluiten op deze manier grrrr.
Ik ga haar de tips doorgeven en van de week even bellen met UWV. Even....
Ik vrees dat dit een gevalletje 'laat maar zitten' wordt. Terwijl ze nu rond moet komen van €500. Bijstand kan niet ivm partner die gelukkig ook gewoon verdiend.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:40

Ik vind het alleen Beetje vaag... is er een reden dat de familie haar niet gelooft?
Heeft de arts hier nog iets over gezegd.
Ik snap de baas ook wel...
Maar (!) wat hij doet is tegen de wet in. Als zij zwart op wit een uren contact heeft. Is hij haar VERPLICHT de 20 uur uit te betalen. Echter ja... stel ze gaat de zw in. Je krijgt nog maar 75 procent ofso van je loon.
Mmm lastig. Vooral ook omdat ze wel gewoon steeds gewerkt heb al eigenlijk een aantal jaar....
Denk dat ze gewoon echt veel te laat aan de bel heeft getrokken. En om eerlijk te zijn twijfel ik of ze ook echt zoveel pijn heeft of dat het eerder pschychs is ( wat overigens ook heel erg is! Vorm van burn out bv)
Ik denk dat ze eerder een Wajong moet gaan aanvragen dat een zw...
Dat kan je ook op “eigen” houtje doen. Maar het is een lang proces.
Maar als je je op tijd aanmeld, dus zegmaar nu. Is het nog te overzien.

Tevens is de baas verplicht om aan bepaalde eisen te voldoen,
Die gewoon wettelijk zijn vast gesteld. Ik zou dan ook naar het juridisch loket gaan voor advies. En ALLES SCHRIFTELIJK, dan maar brieven schrijven.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:43

RoyceMack schreef:
En lekkere werkgever.... Die mogen ze zn bedrijf best sluiten op deze manier grrrr.
Ik ga haar de tips doorgeven en van de week even bellen met UWV. Even....
Ik vrees dat dit een gevalletje 'laat maar zitten' wordt. Terwijl ze nu rond moet komen van €500. Bijstand kan niet ivm partner die gelukkig ook gewoon verdiend.


Als ze laat maar zitten doet, is het misschien her beste om gewoon te kijken of partner genoeg verdient voor 2...
Bijstand krijg je altijd. Tenzij hij dus genoeg verdient voor 2 (ook als het minimum van het minimum is) dan zou ik met een sociaal wijkteam gaan praten waar je recht op heb of kan krijgen.

Edit: je kan altijd iig proberen bijstand aan te vragen, kost veel tijd. Maar nee heb je en ja kan je krijgen ;)

Levitate
Berichten: 1183
Geregistreerd: 20-08-12
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:45

Ineke2 schreef:
Laat je vriendin eens langs het juridisch Loket gaan met haar contract.
Dat advies is gratis maar kan wel heel waardevol zijn voor nu en in de toekomst hoe ze dit moet aanpakken.

Als ze een contract heeft voor 20 uur per week hoort ze dat ook betaald te krijgen ookal is ze ziek.
Met kanttekening dat dat eventueel 70% van het loon kan zijn als dat zo vermeld staat in het contract.

Maar helemaal niks dat is alleen zo bij een uitzendbureau naar mijn weten.

Zelfs dan niet ;) Als je er maar lang genoeg werkt. Ik kreeg ook gewoon betaald als ik ziek was.


Maar TS, jij kunt er heel hard aan trekken... Maar als je vriendin niet wil en ook er niet de wil voor maakt, heeft het geen zin. Jij kunt oplossingen aandragen, maar als zij er geen moeite in wil steken....

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 22:46

miesnaom schreef:
Ik vind het alleen Beetje vaag... is er een reden dat de familie haar niet gelooft?
Heeft de arts hier nog iets over gezegd.
Ik snap de baas ook wel...
Maar (!) wat hij doet is tegen de wet in. Als zij zwart op wit een uren contact heeft. Is hij haar VERPLICHT de 20 uur uit te betalen. Echter ja... stel ze gaat de zw in. Je krijgt nog maar 75 procent ofso van je loon.
Mmm lastig. Vooral ook omdat ze wel gewoon steeds gewerkt heb al eigenlijk een aantal jaar....
Denk dat ze gewoon echt veel te laat aan de bel heeft getrokken. En om eerlijk te zijn twijfel ik of ze ook echt zoveel pijn heeft of dat het eerder pschychs is ( wat overigens ook heel erg is! Vorm van burn out bv)
Ik denk dat ze eerder een Wajong moet gaan aanvragen dat een zw...
Dat kan je ook op “eigen” houtje doen. Maar het is een lang proces.
Maar als je je op tijd aanmeld, dus zegmaar nu. Is het nog te overzien.

Tevens is de baas verplicht om aan bepaalde eisen te voldoen,
Die gewoon wettelijk zijn vast gesteld. Ik zou dan ook naar het juridisch loket gaan voor advies. En ALLES SCHRIFTELIJK, dan maar brieven schrijven.


Heel eerlijk, familie is vrij simpel. Heb je je poot niet gebroken? Dat ze het gips zien? Dan zal het allemaal wel meevalen aldus hun. Familie is gemaakt om te werken en doen niks anders.
Ze trekken haar verhaal continue in twijfel en ze vertelt ze eigenlijk niks meer. Geloof me ik ben al ruim 4 jaar van dichtbij betrokken en ze bijt zich door de pijn heen en blijft leuke dingen ondernemen. Daardoor zie je niet veel aan haar. Behalve dat ze alles met rechts doet ipv links. Ze gaat ook binnenkort het chronische pijnrevalidatie traject in. Het gaat haar er niet om dat ze de ziektewet in gaat maar dat er een beoordeling arbeidsvermogen komt om te kijken hoeveel zij kan werken en een WIA aan te vragen voor de uren die ze nooit zal kunnen werken.
Daar heb je een arbo traject en uwv voor nodig.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 22:49

miesnaom schreef:
RoyceMack schreef:
En lekkere werkgever.... Die mogen ze zn bedrijf best sluiten op deze manier grrrr.
Ik ga haar de tips doorgeven en van de week even bellen met UWV. Even....
Ik vrees dat dit een gevalletje 'laat maar zitten' wordt. Terwijl ze nu rond moet komen van €500. Bijstand kan niet ivm partner die gelukkig ook gewoon verdiend.


Als ze laat maar zitten doet, is het misschien her beste om gewoon te kijken of partner genoeg verdient voor 2...
Bijstand krijg je altijd. Tenzij hij dus genoeg verdient voor 2 (ook als het minimum van het minimum is) dan zou ik met een sociaal wijkteam gaan praten waar je recht op heb of kan krijgen.

Edit: je kan altijd iig proberen bijstand aan te vragen, kost veel tijd. Maar nee heb je en ja kan je krijgen ;)


Dat heeft ze al geprobeert bij de gemeente en gesprek met de wmo hebben we al ggehad (ik heb haar daarmee geholpen) voor huishoudelijke hulp etc. Hier komt het op neer dat ze een bijdrage heeft van €400 per maand.

@floriske: je hebt zeker gelijk maar zelf regelen probeert ze al 4 jaar. Ze heeft geen idee. Op mijn advies belt ze het UWV met de vraag wat te doen.
Hier begrijpen ze haar verkeerd of zij brengt de boodschap/vraag niet juist over en ze zit ineens op het verkeerde spoor.
Laatst bijgewerkt door Hutcherson op 18-08-18 22:50, in het totaal 1 keer bewerkt

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:50

Ik snap het. Dat vind ik heel vervelend voor je vriendin. Maar dat is toch ook een Wajong? Dat je wordt gekeurd.
Bv 50 procent en ze geven
Dan aan welk werk je wel kan doen.
Je moet wel echt stevig in je schoenen staan. Ze kunnen heel banketstaaf doen. Dus sowieso samen met bv jou. Naar alle gesprekken gaan.

Edit: 400 euro per maand krijgt ze al? Dat is al best veel toch?
Dan moet je je afvragen of je het traject in wilt. Want als het UWV zegt we hebben dit werk, dan mag je niet weigeren.
Naar mijn weten
Laatst bijgewerkt door miesnaom op 18-08-18 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 22:51

Wajong is als je helemaal niet kunt werken of enkel met begeleiding. Ze kan best werken. Wss 16-20 uur per week. Zonder begeleiding. Dus dan zit je op de WIA voor de uren die zij niet kan werken.

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:53

RoyceMack schreef:
Wajong is als je helemaal niet kunt werken of enkel met begeleiding. Ze kan best werken. Wss 16-20 uur per week. Zonder begeleiding. Dus dan zit je op de WIA voor de uren die zij niet kan werken.


Oke, ik dacht dat Wajong was voor als je iets chronisch mankeerde en daardoor voor een deel afgekeurd wordt.
Excuses!

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 22:53

Geeft niet! Tis heel ingewikkeld met al dke afkortingen!
Ik denk dat er snel een beoordeling arbeidsvermogen moet komen. En een grove sanctie voor dit bedrijf!

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:58

RoyceMack schreef:
Geeft niet! Tis heel ingewikkeld met al dke afkortingen!
Ik denk dat er snel een beoordeling arbeidsvermogen moet komen. En een grove sanctie voor dit bedrijf!


Yep die afkortingen zijn verschrikkelijk...
Hoop dat je vriendin voorzich zelf opkomt!
En een fijne oplossing vind uiteindelijk .

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 22:59

De leiding van dat bedrijf verdiend inderdaad een flinke tik op de vingers!

miesnaom
Berichten: 822
Geregistreerd: 08-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 23:01

Ineke2 schreef:
De leiding van dat bedrijf verdiend inderdaad een flinke tik op de vingers!


En ook dit!

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 23:13

Vind ik ook! Echter wil zij dat die werkgever niet aandoen. Want ze woont in een dorp met ons kent ons. Ik zou daar niet zo onder de indruk van zijn maar het is wel haar traject dus haar wil is wet wat dat betreft.
Ik hoop dat ze doorzet.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 23:22

RoyceMack schreef:
Wajong is als je helemaal niet kunt werken of enkel met begeleiding. Ze kan best werken. Wss 16-20 uur per week. Zonder begeleiding. Dus dan zit je op de WIA voor de uren die zij niet kan werken.


WAJONG kan ook gelden voor mensen die deels zijn afgekeurd en heeft niets met begeleiding te maken.
Sterker nog, sinds enkele jaren wordt er juist ingezet door de overheid om een meer WAJONGers toch (meer) aan het werk te krijgen.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-18 23:27

WIA is echt wet inkomen naar arbeidsvermogen en hier hebben ze weer twee varianten in. Als je nooit meer kunt werken of als je wellicht wel gedeeltelijk weer kunt gaan werken.
Hoe dan ook, ik heb haar al bericht dat ze eens naar het juridisch loket moet gaan en even moet kijken of ze rechtsbijstand in kan zetten.

Paardenfann4
Berichten: 1342
Geregistreerd: 15-08-17
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 23:28

Ze kan zich straks als dit niet met de werkgever opgelost wordt, alsnog ziek melden bij het UWV. Dan is ze ziek tijdens de WW. Dan pakken die dat verder op als de klachten chronisch blijken te zijn. Ik denk zelf dat ze dat het beste kan doen en nog even door kan bijten. Anders wordt het een heel moeilijk gedoe met deze werkgever. Erg vervelend dat die zich niet aan de regels en wetten wil houden. Ze had eigenlijk gewoon ziek moeten blijven en er desnoods een jurist op moeten zetten als ze niet betaald kreeg. Nu is ze al die tijd blijven werken en is het erg lastig om nu nog verhaal te halen.

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 23:33

RoyceMack schreef:
WIA is echt wet inkomen naar arbeidsvermogen en hier hebben ze weer twee varianten in. Als je nooit meer kunt werken of als je wellicht wel gedeeltelijk weer kunt gaan werken.
Hoe dan ook, ik heb haar al bericht dat ze eens naar het juridisch loket moet gaan en even moet kijken of ze rechtsbijstand in kan zetten.


Kan kloppen hoor dat de WIA daar voor is.
Maar wat je zei over de WAJONG klopte niet, daar reageerde ik op.
Ik heb met meerdere wajongers gewerkt en sommigen hadden inderdaad begeleiding nodig (al dan niet vanwege hun beperkte arbeidsvermogen) maar het meerendeel van mijn oud collega's kon prima zonder extra begeleiding hun werk uitvoeren.

Electra63

Berichten: 17842
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 23:37

Als zij ziek uit dienst gaat, ontvangt zij een ziektewet-uitkering ipv WW. Deze uitkering wordt verhaald op de werkgever. De meeste werkgevers hebben zich daar tegen verzekerd. Maar het kost de (ex-)werkgever sowieso geld als zij ziek blijft.
Voor een werkgever is het gunstiger als werknemer niet ziek uit dienst gaat. WW aanvraagt en na de toekenning van de WW zich ziek meldt. Dan komt de ziektewet-uitkering ten laste van het UWV.

Sourire
Berichten: 814
Geregistreerd: 15-08-11
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 00:38

Met het UWV hebben jullie op dit moment nog niets te doen. Ik zou het initiatief wat arbo ed betreft ook meer bij de werkgever leggen. Jullie zijn druk aan het denken maar eigenlijk zou werkgever dat moeten doen. Als vriendin ziek is meldt zij zich ziek bij haar werkgever. Werkgever is verplicht het loon (deels) door te betalen. Weigert hij dat? Zoek dan contact met het juridisch loket (die hebben ook voorbeeld brieven). Bij langdurige ziekte zal een werkgever normaliter een arts inschakelen, dit is niet aan jullie om te regelen (je moet wel meewerken). Het contract verloopt al bijna, dus ik zou het niet te spannend maken.

Ik zeg wel je hebt niets met UWV te doen, maar eigenlijk heb je dat wel. Heeft werkgever al laten weten od het contract wel of niet wordt verlengd? Als het niet wordt verlengd is het zaak nu WW aan te vragen mocht ze niet ziek uit dienst gaan. Je kan ook als je in de WW zit je ziekmelden, ook dan kom je in de ziektewet. Allemaal niet volgens het boekje, maar als ik het goed begrijp is ze nog maar een week od twee bij deze werkgever. Je kan je afvragen of je voor die laatste weken (mocht contract niet verlengd worden) je nog zoveel op de hals wil halen.

(edit)
WIA is nu helemaal nog niet aan de orde. Dan ben je al snel twee jaar verder voor daar sprake van is.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 01:44

Electra63 schreef:
Als zij ziek uit dienst gaat, ontvangt zij een ziektewet-uitkering ipv WW. Deze uitkering wordt verhaald op de werkgever. De meeste werkgevers hebben zich daar tegen verzekerd. Maar het kost de (ex-)werkgever sowieso geld als zij ziek blijft.
Voor een werkgever is het gunstiger als werknemer niet ziek uit dienst gaat. WW aanvraagt en na de toekenning van de WW zich ziek meldt. Dan komt de ziektewet-uitkering ten laste van het UWV.


Volgens mij klopt dit niet.
De verzuimverzekering kan de werkgever afsluiten om geen financiele schade te lijden vanwege ziekmelding van een medewerker. Het loon wordt dan doorbetaald middels die verzekering. Deze verzekering is niet verplicht. Arbo is wel verplicht en hierbij sluit een werkgever een contract af met een bedrijf dat deze diensten aanbied. Afhankelijk van je abonnement of pakket zitten hier kosten in verzekerd. En soms zal een werkgever de kosten zelf betalen.
Arbodienst zet de medewerker na maximaal 2 jaar ziek zijn, over naar het UWV en dan valt het onder de vleugel van UWV. Hiervoor betalen ondernemers ook elk jaar inkomensafhankelijke bijdrage voor de gezondheidszorg (we betalen dus allemaal een beetje om dit soort kosten te dekken vanuit de overheid). Eenmaal uit dienst, of twee jaar ziek, dan neemt UWV het over. Zou wat zijn dat die kosten daarna ook nog voor rekening van de werkgever komen. Dan gaan er een hoop kleine bedrijven failliet denk ik.

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 01:47

Sourire schreef:
Met het UWV hebben jullie op dit moment nog niets te doen. Ik zou het initiatief wat arbo ed betreft ook meer bij de werkgever leggen. Jullie zijn druk aan het denken maar eigenlijk zou werkgever dat moeten doen. Als vriendin ziek is meldt zij zich ziek bij haar werkgever. Werkgever is verplicht het loon (deels) door te betalen. Weigert hij dat? Zoek dan contact met het juridisch loket (die hebben ook voorbeeld brieven). Bij langdurige ziekte zal een werkgever normaliter een arts inschakelen, dit is niet aan jullie om te regelen (je moet wel meewerken). Het contract verloopt al bijna, dus ik zou het niet te spannend maken.

Ik zeg wel je hebt niets met UWV te doen, maar eigenlijk heb je dat wel. Heeft werkgever al laten weten od het contract wel of niet wordt verlengd? Als het niet wordt verlengd is het zaak nu WW aan te vragen mocht ze niet ziek uit dienst gaan. Je kan ook als je in de WW zit je ziekmelden, ook dan kom je in de ziektewet. Allemaal niet volgens het boekje, maar als ik het goed begrijp is ze nog maar een week od twee bij deze werkgever. Je kan je afvragen of je voor die laatste weken (mocht contract niet verlengd worden) je nog zoveel op de hals wil halen.

(edit)
WIA is nu helemaal nog niet aan de orde. Dan ben je al snel twee jaar verder voor daar sprake van is.


Je kunt vervroegd wia aanvragen. Maar hiervoor is toestemming van bedrijfsarts nodig.
De werkgever heeft mondeling laten weten dat hij het contract niet ging verlengen. Dit is gedaan op 16 juli. Contract verloopt op 30 augustus hoorde ik zojuist.

daantjuhhh

Berichten: 26869
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-18 01:50

Ga alsjeblieft naar een juridisch loket.
Bij mijn moeder is er op dezelfde manier behoorlijk veel aan de knikker geweest. Uiteindelijk heeft het haar geld gekost.
Die baas wil er gewoon onderuit komen.
Maar dat is ten koste van haar.
Hij denkt ook niet aan haar, dus hoeft zij ook geen rekening te houden met hem.
Hij denkt ook niet goh ik heb een bedrijf in een ons kent ons dorp. Wat zal ze over mij en mijn bedrijf zeggen.
Dus waarom zou zij dat wel doen?

Hutcherson

Berichten: 7350
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Werkgever niet aangesloten bij ARBO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-18 02:01

Goede vraag! Ik denk precies hetzelfde! Maar blijkbaar is niet iedereen even zeker en weerbaar. Ze weet ook niet goed wat nu wel en niet verplicht is en wat haar rechten zijn. Dat moet ik haar vertellen. Geeft natuurlijk niks want je kunt niet alles weten en het is deels mijn werk. Vind dit zoon bizarre situatie. Ze gaat maandag de rechtsbijstand bellen.