4e jaar opleiding HBO-Rechten naar Universiteit (master)

Moderators: Dani, Polly, ynskek, Mondy, Ladybird, Shanna, Hanmar, Princesj

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Ruiter1997

4e jaar opleiding HBO-Rechten naar Universiteit (master)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-08-18 21:58

Hoi allemaal,

Momenteel ga ik naar alweer het 4e leerjaar van mijn HBO-Rechten opleiding. De opleiding is mij tot nu toe erg goed afgegaan. Vanaf toen ik met de opleiding begon, wist ik dat ik hierna nog verder wilde op de Universiteit om daar een master (Rechtsgeleerdheid) te gaan volgen. Nu wil ik mij voor die tijd even heel goed inlezen over hoe het allemaal precies gaat op de uni. Misschien heb jij zelf ook de overstap van HBO-Rechten naar de Uni gemaakt en kun jij mij hiermee een beetje helpen/hierover informeren.
Hoe zien de lesdagen eruit? Hoeveel contacturen heb je iedere week? hoelaat starten de colleges? Is de stof veel moeilijker of gewoon veel meer? Etc. Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaringen.
Waarschijnlijk wil ik naar de Universiteit Nijmegen, aangezien dit dichter bij is (omdat ik waarschijnlijk heen en weer wil gaan reizen).
Heel erg graag hoor ik jullie ervaringen!

MissMiekjee

Re: 4e jaar opleiding HBO-Rechten naar Universiteit (master)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-18 22:32

Ik heb geen ervaring met de overstap van specifiek HBO Rechten naar WO, maar ik kan je wel mijn ervaring van de uni vertellen :). Ik heb gestudeerd in Rotterdam, wel deeltijd. Dat maakt voor de onderwijsvorm wel wat uit, maar voor de stof niet.

Het is inderdaad heel belangrijk om je doel voor ogen te hebben. Als je dit echt wil, dan komt het ook goed. Ervaring leert dat we beginnen met ca. 300 studenten (alleen deeltijd, met de voltijd erbij weet ik het niet precies), en er na 3 bachelorjaren ongeveer 20 nominaal afstuderen. De uitstroom is gewoon heel groot, omdat mensen niet goed weten waar ze aan beginnen. De professor heeft wel eens verteld dat de getallen voor de voltijd weliswaar anders liggen, maar daar hetzelfde fenomeen zich eigenlijk voordoet: er stoppen heel veel studenten omdat de studie ze uiteindelijk toch niet ligt.

Als je van het HBO naar de WO master wil, zul je een pre-master moeten volgen. In de pre-master krijg je vakken die je op het HBO nog niet voldoende diepgaand hebt behandeld. Dat zijn stiekem nog best wel wat vakken. De pre-master duurt in Rotterdam 1 jaar, maar dat kan per universiteit verschillen. Alles komt nog een keer aan bod: privaatrecht, staats- en bestuursrecht, Europees recht en strafrecht.

Hoe laat de colleges starten staat niet vast. Dat kan de ene dag om 9 uur zijn, en de andere dag om kwart voor 2. Soms moet je voor anderhalf uur naar de uni, en soms voor een hele dag. Over de contacturen kan ik je natuurlijk geen eerlijk beeld geven, ik had maar 4 niet-verplichte contacturen per week. Nu meen ik dat voltijdstudenten een heel stuk meer contacturen hadden inclusief aanwezigheidsplicht. Dat maakt de studie altijd een stuk makkelijker :).
Je hebt hoorcollege en werkcollege. Bij de hoorcolleges ga je in een grote zaal luisteren (en eventueel noteren) wat de hoogleraar te zeggen heeft. Die hoorcolleges zijn met de gehele groep, en die kan heel groot zijn. In de werkcolleges ga je aan de slag met casussen in kleine groepjes, maar dat concept zul je wel kennen ;). Het is in ieder geval allemaal wat minder schools opgezet dan je gewend bent, er wordt veel zelfdiscipline en verantwoordelijkheid gevraagd, maar dat geeft ook veel vrijheid. De begeleiding zul je op eigen initiatief moeten benaderen mocht je die graag willen. Daarentegen is de begeleiding die je kan krijgen wel erg goed.

Is de stof moeilijker? Mwah, dat idee heb ik niet, misschien wel iets meer verdiepend. Er is minder sprake van "letterlijke informatie" en meer ruimte voor eigen interpretatie van de stof. Hoogleraren zijn daarin ook erg open-minded, ze horen ook graag jouw visie over een bepaald vraagstuk en daaruit kan een interessante discussie ontstaan :). Is de stof meer? Jazeker, dat wel. Er wordt erg veel gevraagd van de studenten, je moet veel parate kennis hebben om een tentamen te halen. Ik denk dat dat aspect maakt dat studenten de opleiding "zwaar" vinden. Echter, als je goed leert, hoofd- en bijzaken van elkaar kunt onderscheiden en de stof gewoon netjes per week bijhoudt, kun je alles prima halen :).

De uni heeft wel veel minder praktijk. Wij schrijven niet zoveel concrete brieven bijvoorbeeld, maar zijn meer gericht op onderzoek. Zo krijg je veel essayopdrachten waarin je je visie over een bepaald onderwerp vanuit meerdere kanten moet belichten.

Grote voordelen aan de uni: hoogleraren kunnen geweldig (en veel) vertellen over hun vak, zijn altijd enthousiast om je te helpen en hebben ook ruime praktijkervaring. Dat heeft in ieder geval mij ontzettend geholpen bij het begrijpen van de stof. Sommige stof staat namelijk bekend als "taai", maar omdat er zo levendig verteld werd, werd de stof ineens veel prettiger om te leren. Daarnaast is de communicatie vanuit de uni, zowel vanuit de planning als vanuit de studieadviseurs en de hoogleraren, heel erg duidelijk. Je weet precies waar je aan toe bent, want dat communiceren ze goed en tijdig. Dat gaf mij een hoop rust, en diezelfde geluiden heb ik van medestudenten ook opgevangen :).

Dus wanneer je genoeg zelfdiscipline en motivatie hebt, is de uni na het HBO prima te doen. Kan het eigenlijk alleen maar aanraden, want een universitaire opleiding in rechten biedt veel meer mogelijkheden voor je carrière +:)+ . Ik hoop dat je een beetje een eerlijk beeld hebt gekregen, mocht je nog vragen hebben, kun je me natuurlijk altijd berichten!

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-08-18 14:27

Heel erg bedankt voor jou bericht! Dit heeft mij zeker een beter beeld gegeven en enigszins ook gerustgesteld. Mocht ik tzt nog vragen hebben dan zal ik jou deze wel even doorsturen middels een pb. Voor nu heel erg bedankt.

Mocht iemand aan de universiteit Nijmegen master rechten studeren, dan hoor ik graag ook jou ervaringen, want dat zal de uni worden waar ik straks dan naartoe zal gaan. :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-18 16:06

Als aanvulling op MissMiekje: ik had tijdens m'n master ongeveer 8 uur college per week. Per vak 2 uur hoorcollege (lang niet altijd nuttig) en 2 uur werkgroep (meestal wel nuttig).

Voor een (succesvolle ;) ) rechtenstudie, moet je op een bepaalde manier kunnen denken/redeneren en verbanden leggen. Kan je dat, dan moet je er natuurlijk wel tijd in steken, maar is de studie goed te doen. Kan je dat niet, dan is het heel hard werken en de vraag of je het haalt.

Ik denk dat je tijdens de pre-master heel kritisch over je eigen kunnen moet zijn, want als je die met hakken over de sloot haalt, is een master waarschijnlijk te hoog gegrepen.

Heel veel succes in ieder geval en ik hoop natuurlijk dat je het haalt!

Life's a bitch so you can't win.
M. Python

Maartje9

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:16

Wellicht een wat late reactie maar ik vond het toch wel de moeite waard om te reageren. Ik ben dan na mijn HBO propedeuse overgestapt naar de uni, dus via een andere weg dan jij, maar ik studeer wel in Nijmegen aan de Radboud Universiteit. Geen master nog voor mij, ik zit op dit moment in mijn derde jaar. Ik kan je wel vertellen dat ik de Radboud een ontzettend fijne universiteit vind! Echt goede ervaringen mee. De meeste hoorcollege docenten kunnen echt wel interessant vertellen en met veel enthousiasme. Bij werkgroepen is het alleen zaak dat je je inschrijft bij de juiste docent naar mijn mening, daar zijn er ook wel een aantal waar ik liever niet zit :j.

Ook zijn de docenten heel toegankelijk. De college's starten 's ochtends om half 9 en er wordt gewerkt met 'blokken'. Elk college duurt 2 keer 3 kwartier, met een kwartier pauze er tussen. Dus als je om half 9 begint is het college om kwart over 10 afgelopen. Vervolgens zit er weer een kwartier pauze tussen het volgende college en na het 2e college is de middagpauze.

Over de overstap HBO - universiteit is weinig eenduidigs te zeggen vind ik. Ik had op het HBO wel nette cijfers, maar ik sprong er niet uit. Een medestudent van mij op het HBO die naar dezelfde uni is gegaan had wel ontzettend hoge cijfers, maar is na een jaar afgehaakt met maar 10 studiepunten. Het is echt de manier van onderwijs die je moet liggen. Ik ben zelf heel erg gesteld op individueel werken, dus alle groepsprojecten die ik op het HBO vaak had, lagen mij totaal niet. Deze manier van studeren past veel beter bij mij. En wat de stof betreft, het is een stuk meer en het gaat vooral een stuk sneller. Het gaat een stuk dieper op de stof in dan het meer globale wat ik op het HBO kreeg. Maar dat maakt het wel veel leuker vind ik!

Ik hoop dat je hier ondanks dat ik nog geen master doe toch wat aan hebt en als je nog vragen hebt mag je me altijd PBen. :D

_irene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-18 15:40

Als je het graag wilt zou ik het zeker gaan doen!
Ik ben 4 jaar na mijn HBO de pre-master Rechtsgeleerdheid in Tilburg gaan doen en nu bezig met de master.

Het is naar mijn idee niet zozeer moeilijker maar wel meer qua stof. Maar daarbij is natuurlijk ook de vraag waar je voor gaat. Ga je voor een 10 dan zul je zo goed als alle stof moeten bestuderen, maar ga je voor een 7 dan ben je met het goed volgen van de colleges en jurisprudentie kennen al een heel eind.

In de pre-master had ik 5 vakken per semester. Er waren 2 semesters per schooljaar. Van september tot en met november colleges. December tentamens en januari hertentamens. Februari tot en met april colleges. Mei tentamens en juni hertentamens. Qua colleges per vak per week 1 hoorcollege en 1 werkcollege. Alleen de hoorcolleges worden vaak opgenomen en online gezet dus daarvoor hoefde ik niet perse naar de uni. Hoe laat de colleges starten is heel verschillend.

Ruiter1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-09-18 19:47

Wauw super Irene, heel erg bedankt voor jou informatie! Daar heb ik zeker wat aan. Begin nu nog meer het gevoel te krijgen om het gewoon te gaan doen! Ik wil geen 10, maar wel zeker een 7 of hoger.

_irene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 07:50

Ik ben blij om te horen dat je er iets aan hebt! Naar mijn idee valt het echt heel erg mee allemaal. Veel universiteiten hebben ook een speciale informatie dag/avond voor de pre-master Rechtsgeleerdheid. Dat kan ook helpen om een goed beeld te krijgen. Tevens heb ik vantevoren open dagen van masters bezocht om te kunnen zien waar ik het uiteindelijk voor ging doen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie