Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoe hoog is jouw studieschuld?

Onder de 10.000
355 (57%)
10.000-15.000
64 (10%)
15.000-20.000
48 (7%)
20.000-25.000
30 (4%)
25.000-30.000
22 (3%)
30.000-35.000
18 (2%)
35.000-40.000
15 (2%)
40.000-45.000
15 (2%)
45.000-50.000
9 (1%)
50.000-55.000
9 (1%)
55.000-60.000
7 (1%)
60.000-65.000
4 (0%)
Hoger dan 65.000
18 (2%)

Totaal aantal stemmen: 614


__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 07:32

Lizz schreef:
__Sannne schreef:

Uhm nee.

In het oude stelsel (vóór september 2015 begonnen aan HO) is er de basis beurs, aanvullende beurs, studentenreisproduct en lening.
In het nieuwe stelsel (ná september 2015 begonnen aan HO) is er de aanvullende beurs, studentenreisproduct en lening.

Zowel bij het oude als nieuwe stelsel wordt alles wat geen lening is omgezet tot een gift, en hoef je dus niet terug te betalen, als je binnen 10 jaar een diploma behaalt.

Voor MBO 3/4 geldt hetzelfde als oude stelsel HO. Voor MBO 1/2 hoef je sowieso enkel je lening terug te betalen. Ook als je geen diploma haalt.

Oooh ik heb het dan altijd verkeerd begrepen.
Ik heb overigens met oude stelsel gestudeerd.
Dat van mbo wist ik inderdaad, maar ging even uit van ho en wo.

Maar hoeveel krijg je dan als gift in nieuwe stelsel? (Mits je klaar bent binnen 10 jaar).


Op het moment is de maximale aanvullende beurs voor het HO €391 per maand, deze wordt elk jaar ietsjes hoger. Maar is dus afhankelijk van het inkomen van de ouders, ik krijg helemaal geen aanvullende beurs bijvoorbeeld. Jammer maar helaas.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:01

MarjanB schreef:
Waarom is werken geen optie? Ik werkte vaak s avonds en in het weekend. Heb die jaren niet paard gereden omdat ik daar niet aan toe kwam ivm bijbaantjes maar verdiende zat om niks te hoeven lenen.

Met mijn huidige baan moet ik bijna 2x zoveel werken om toe te komen, en zoals eerder gezegd gaat dat niet (deels vanwege de openingsuren van het café en deels vanwege het feit dat de eigenaar liever veel zelf doet vanwege dat het een opstartende onderneming is). Tevens is werk een van de oorzaken dat ik nu een langstudeerder ben := Dus ik ben er nogal huiverig om...

Ik kan me daarnaast geen situatie voorstellen waarin ik naast een fulltime studie er ook een fulltime bijbaan bij zou kunnen hebben (20-40u). Zo'n supermens ben ik niet :o Nog afgezien van het feit dat ik eenvoudigweg niet aangenomen word bij bijvoorbeeld de AH, Hema etc omdat ik te oud ben en dat ik gewoon niet geschikt ben voor een baan in de bediening (daar kan je wat van vinden maar dat is nu eenmaal zo :o ) Oja en had ik al gezegd dat ik waarschijnlijk 1,5u per dag enkele reis onderweg ben naar mijn stage? Als ik mij daarnaast luxes wil veroorloven zoals eten en slapen is een baan daarnaast vrij lastig :o

Dus ja, in theorie is werk zeker een optie, maar in de praktijk niet.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:22

Ik vind die dingen altijd een beetje dubbel.. Hoewel ik nu ik een vaste baan heb echt wel eens terugverlangen naar de flexibiliteit van studeren en ook terugkijkend wel denk dat de drukte eigenlijk wel minder was dan ik toen dacht, voelde dat toen ik studeerde echt niet zo.

Mensen denken soms wel echt heel makkelijk over (veel) werken naast een studie. Het is toch eigenlijk van de zotte dat je een fulltime studie doet. Waarvan de overheid zelf zegt dat het 40u per week kost en ernaast nog werkt om jezelf te onderhouden?
Natuurlijk kosten echt niet alle studies altijd 40 uur, en heb je ook veel vakantie, maar het is echt wel pittig om ernaast ook te werken. Studies komen ook niet altijd met gelijke belasting en mocht je qua salaris in een jeugdschaal vallen dan loopt het echt niet binnen...

Al die regelingen zijn gewoon niet gemaakt voor studenten die zichzelf zonder lening moeten onderhouden. Een kamer in Utrecht kost momenteel meer dan een sociale huurwoning. Eten is voor studenten net zo duur als voor ieder ander, net als zorgverzekeringen, etc. Etc. Etc.

Ik weet dat er studenten bestaan die lenen om te kunnen feesten, maar het voelt wel echt heel oneerlijk om te doen alsof dat de meerderheid van de studenten is. De meesten wonen op een hok van 12m2 en komen rond van ongeveer 700 euro in de maand. Dat is echt geen vetpot. Ik snap exorbitant lenen ook niet. Lenen om een paard te kunnen onderhouden zou ik ook niet doen, dat is luxe. Maar de meesten lenen om te kunnen eten. Gun ze dan ook een weekje vakantie, of een biertje in de kroeg.

Als je het zo bekijkt is in het nieuwe stelsel een schuld van 35000 echt niet gek. En tik je in het oude stelsel ook al snel de 20-25000 aan als je niets van je ouders krijgt. Dan leef je nog eens heel zuinig ook.

djuulsie

Berichten: 12789
Geregistreerd: 13-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:28

Ik vind t best schokkend dat zoveel mensen luchtig doen over zwijgen over een studieschuld. Die regels zijn er niet om je te pesten, maar om je te behoeden in de financiële problemen te komen.

Ik had een schuld van 8.000,- oud stelsel, maar mijn studie niet afgemaakt. Ik ben begonnen met afbetalen en toen ik samen een huis ging kopen de rest (4000 ongeveer) in een keer afbetaald van de overwaarde van ons oude huis.

Vind het wel bizar dat er in een rijk land als dit zich zoveel mensen zo diep in de schulden moeten steken. Natuurlijk zijn het 'gunstige' voorwaarden, maar het is een schuld non the less.

Kimsel94
Berichten: 602
Geregistreerd: 04-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:29

Wow, wat een bedragen zeg!
Ik ben net afgestudeerd en vond mijn schuld van 9000 euro eigenlijk een hoop...
Ben ook al rustig aan begonnen met aflossen, omdat ik toch op termijn eens uit huis wil en met een schuld is een hypotheek krijgen natuurlijk een dingetje..

Ik heb dan ook alleen voor mijn collegegeld/boeken geleend. Had me voorbereid op 2500eu per leerjaar, mijn ouders betaalden niets en aanvullende beurs kreeg ik ook niet omdat mijn ouders bij zouden dragen, nou pech dus voor mij.....
Tijdens mijn studie had ik natuurlijk ook voor mijn paard te zorgen, daarvoor werkte ik 10-15 uur per week om dat allemaal te bekostigen, ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om voor mijn studie mijn paard te verkopen. Dus ik heb slechts minimaal geld geleend om mijn studie te kunnen bekostigen, en nu ik een fulltime baan heb sinds ik afgestudeerd ben, kan ik rustig alvast wat aflossen, ookal hoeft dat nu in principe nog niet..

Azmay

Berichten: 17991
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:32

Tegenwoordig vragen ze eigenlijk altijd naar studieschuld als je een hypotheek aanvraagt, en dan mag je niet liegen. Dus beter dat je het niet stiekem achter houd, inderdaad ook voor je eigen financiele zekerheid.

Zelf had ik na 2 jaar een schuld van 10k ongeveer, thuis wonen was eigenlijk niet meer te doen en mijn ouders betaalde niets mee. Had een goed betaalde zaterdagbaan zolang ik het nog redde met mijn gezondheid en leefde behoorlijk zuinig maar die schuld heb je zo..

Lizz

Berichten: 8893
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:33

__Sannne schreef:
Lizz schreef:
Oooh ik heb het dan altijd verkeerd begrepen.
Ik heb overigens met oude stelsel gestudeerd.
Dat van mbo wist ik inderdaad, maar ging even uit van ho en wo.

Maar hoeveel krijg je dan als gift in nieuwe stelsel? (Mits je klaar bent binnen 10 jaar).


Op het moment is de maximale aanvullende beurs voor het HO €391 per maand, deze wordt elk jaar ietsjes hoger. Maar is dus afhankelijk van het inkomen van de ouders, ik krijg helemaal geen aanvullende beurs bijvoorbeeld. Jammer maar helaas.

Ah nu ik het zo lees gaat er een :)* branden.
Dus de beurs wordt opgesteld nav het inkomen van je ouders. Dus hoe lager het inkomen hoe hoger de beurs. Dus stel je ouders vallen in het segment laagste inkomens kun je dus 391 euro aanvullende beurs krijgen en deze wordt omgezet in een gift mits je binnen 10 jaar klaar bent.

Volgens mij had je tijdens mijn studietijd ook zo iets, maar pin me er niet op vast.
Ik had toen een klasgenoot die veel meer kreeg dan ik en naar eigen zeggen niets extra leende maar idd meer kreeg ivm inkomen ouders. Daar stond ik toen al van te kijken, wist ook niet of ik het moest geloven.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 08:57

Pfoe, schrik wel van de bedragen hier! Ik heb een hbo gedaan (en afgerond in drie jaar, nadat ik eerst een jaar verspeeld had met een andere studie) en daarna een wo (twee jaar, afgerond). In totaal dus zes jaar gestudeerd. De hbo studie hebben mijn ouders betaald De twee jaar daarna (premaster en master) heb ik zelf betaald - nou ja, geleend dus. Helaas stagneerde ergens in de master het reisproduct ook, dus auto en van Breda naar Leiden meerdere keren per week. Ik werkte ca. 30 uur per week náást een voltijd studie én reed nog 3-4 dagen in de week paard. Het kan. Ik zou het niet iedereen aanraden alleen...

Helaas dus wel een studieschuld van een kleine 8000 euro overgehouden aan die studietijd. Die heb ik gewoon vermeld bij mijn hypotheekaanvraag en ondanks een niet heel royaal salaris (universitaire studie = hoog salaris gaat dus écht niet op, in mijn studierichting is gewoon geen werk te vinden helaas, dus ik werk al jaren in de richting van mijn hbo studie) heb ik wel in mijn eentje een huis. Betekent wel dat ik daarnaast niet echt gekke dingen doe.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:10

Verzwijgen of niet. Ik heb daar verschillende gesprekken over gehad met mensen die het wel of niet gedaan hebben / in het werkveld zitten.

Wanneer je verzwijgt, op de max van je hypotheek gaat zitten en alles met moeite kan betalen omdat je kosten wat kost maximaal wilt wonen dan zeg ik wat een domme/onhandige keuze.

Maar ik ken ook mensen met een extreme studieschuld, die nu een behoorlijk salaris hebben en een huis hebben gekocht van 225.000 euro. Zij zouden zich kunnen onderhouden met een halve baan van een van beide.
Wanneer zij de studieschuld vermeld hadden, dan hadden zij nergens een hypotheek kunnen krijgen.

Zij hebben er voor gekozen het niet aan te geven en nu extra te sparen zodat ze het straks in een keer af kunnen lossen.

Het zou mijn keuze niet zijn maar ik kan het in sommige gevallen wel begrijpen.



Ikzelf ben gestart met een studieschuld van 15k en nu nog 9k over. 12 jaar gestudeerd, 3 HBO-WO studies, op kamers en thuis nog wat paarden. Mijn ouders betaalde de eerste 2 studies en de paarden. Ik kreeg toen nog een uitwonende beurs. Maar ik heb als een student geleefd en de laatste 4 jaar vol geleend...

Nu inmiddels in mijn 3e koophuis en ivm overwaarde van vorige woonhuizen nooit aan hoeven geven ivm eigen geld in huis.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 06-08-18 09:21, in het totaal 2 keer bewerkt

Matheno

Berichten: 7943
Geregistreerd: 06-01-11
Woonplaats: Luttelgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:12

0.

Ik heb altijd veel gewerkt naast mijn studie.

Tink89
Berichten: 2942
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:33

Ik heb ook een hele flinke studieschuld en heb die verzwegen voor m'n hypotheek. Ik woonde al jaren (gedwongen) in een huurwoning van 750 euro kale huur per maand (want ik verdiende te veel voor sociaal), maar zou door mijn studieschuld geen huis kunnen kopen met bruto (!) maandlasten van 625 per maand, netto zo'n € 525 per maand. Ik kon maximaal 110.000 lenen door m'n studieschuld, maar daar koop je (ook hier in Brabant) nog geen flatje met 1 slaapkamer voor. Nu houd ik elke maand geld over, los ik keurig af en heb ik werkeloosheid, arbeidsongeschiktheid en overlijden netjes verzekerd. Ik vind het dus niet dom om je studieschuld te verzwijgen. Het is simpelweg belachelijk hoe je vastzit tussen twee markten als je een schuld hebt. Sociale huur mag niet, want je inkomen is te hoog. Een appartement kan niet, want je krijgt de hypotheek niet, ondanks dat je door jaren te duur huren zeker weet dat je die kunt betalen. Particuliere huur is peperduur, waardoor sparen of extra aflossen haast onmogelijk is.

Edit: overigens heb ik altijd parttime gewerkt naast m'n studie, maar kreeg ik geen aanvullende beurs omdat mijn vader (die ik al jaren niet gesproken heb) financieel zou moeten of kunnen bijdragen. Ik woonde te ver van de universiteit om thuis te blijven wonen en moest alles zelf betalen. Dus veel zuiniger aandoen, zat er echt niet in.

Pantykous

Berichten: 10488
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:40

Ik heb altijd heel veel gewerkt naast mijn studie en ook heel veel verdiend, maar ik heb gewoon nog meer opgemaakt. Dus werken = 0 schuld gaat niet altijd op. Ik ben inderdaad die stereotype student geweest die haar lening gebruikte voor van alles en nog wat, maar niet voor de studie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 09:48

Pantykous schreef:
Ik heb altijd heel veel gewerkt naast mijn studie en ook heel veel verdiend, maar ik heb gewoon nog meer opgemaakt. Dus werken = 0 schuld gaat niet altijd op. Ik ben inderdaad die stereotype student geweest die haar lening gebruikte voor van alles en nog wat, maar niet voor de studie.


Haha hier hetzelfde en geen spijt van. Mooiste jaren van mijn leven.

s1993

Berichten: 2121
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:11

Skippy01 schreef:
Pfoe, schrik wel van de bedragen hier! Ik heb een hbo gedaan (en afgerond in drie jaar, nadat ik eerst een jaar verspeeld had met een andere studie) en daarna een wo (twee jaar, afgerond). In totaal dus zes jaar gestudeerd. De hbo studie hebben mijn ouders betaald De twee jaar daarna (premaster en master) heb ik zelf betaald - nou ja, geleend dus. Helaas stagneerde ergens in de master het reisproduct ook, dus auto en van Breda naar Leiden meerdere keren per week. Ik werkte ca. 30 uur per week náást een voltijd studie én reed nog 3-4 dagen in de week paard. Het kan. Ik zou het niet iedereen aanraden alleen...

Helaas dus wel een studieschuld van een kleine 8000 euro overgehouden aan die studietijd. Die heb ik gewoon vermeld bij mijn hypotheekaanvraag en ondanks een niet heel royaal salaris (universitaire studie = hoog salaris gaat dus écht niet op, in mijn studierichting is gewoon geen werk te vinden helaas, dus ik werk al jaren in de richting van mijn hbo studie) heb ik wel in mijn eentje een huis. Betekent wel dat ik daarnaast niet echt gekke dingen doe.


Ik vraag me serieus af hoe je fulltime kan studeren én 30 uur per week kan werken en nog iets van een leven kan hebben (dus paardrijden etc).
In een week zitten 168 uur
40 uur studeren
30 uur werken
10 uur reistijd naar studie (en dat is het meest gunstige geval want breda-leiden is een uur met de auto dus dit gaat ervanuit dat je nooit enige vertraging hebt)
56 uur slapen (8 uur per nacht)

Dan heb je nog 32 uur over voor huishouden/boodschappen/paardrijden/douchen/koken/eten etc etc en dan heb ik nog geen reistijd naar werk/paarden oid meegerekend


Ikzelf heb geen studieschuld omdat ik erg zuinig leef, een beetje werk en een deel bekostigd wordt door mijn ouders (toen ik tijdens mijn bachelor nog stufi kreeg betaalden ze mijn collegegeld, nu in mijn master val ik binnen het nieuwe leenstelsel en krijg ik 'stufi' van mijn ouders + collegeld). Ik heb gekozen om te gaan voor de goedkoopste kamer die ik kon vinden, ook al is het niet de leukste plek (maar kan er prima mijn ding doen en ben toch weinig thuis). Betaal 230 per maand inclusief aan huur, 100 aan boodschappen en zorgverzekering is goedkoper dan de zorgtoeslag die ik ontvang. Verder heb ik als enige vaste kostenpost mijn doorlopende reisverzekering (ongeveer 5 euro per maand). Hoefde dit jaar geen boeken want alleen thesis & stage (helaas geen stagevergoeding), heb prepaid voor m'n telefoon en hoef nauwelijks op te waarderen en verder ook geen abonnementen oid. Kan dus nog een beetje sparen en heb ook nog wat geld voor sporten/kleding/uitjes etc :)

Vind het bizar hoe hoog de studieschuld van sommige mensen is!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:14

Ik begrijp niet dat men hier überhaupt discussie over heeft om eerlijk te zijn.
In deze markt is een huis in je uppie kopen MET studieschuld gewoon simpelweg geen optie. Tenzij je rijke ouders heb of in het oosten van het land woont waar alles goedkoper is.

Daarnaast heeft men ook nog eens discussie over wel of niet lenen, waarom?
Ik heb een studieschuld van 20.000, heb altijd minimaal 20 uur per week gewerkt naast mijn studie, maar heb altijd alles zelf moeten betalen dus wilde ook nog wat geld hebben voor leuke dingen i.p.v. alles aan mijn studiegeld/zorgverzekering etc. kwijt zijn.

Nu betaal ik rond de 100 euro per maand af, heb net een huis gekocht, heb een paard waar ik echt een godsvermogen aan kwijt ben wat de meeste van jullie ook zullen hebben en heb alsnog over om af en toe wat leuks te doen. Gaat allemaal prima hoor heb absoluut geen spijt van die schuld. Tuurlijk nou maak ik ook keuzes het is niet zo dat ik alles maar kan blijven doen. Maar ik heb liever mijn paard en een fijne woonplek dan een auto of heel veel nieuwe kleding.

Je leeft maar 1x toch waarom zou je in je jonge levensjaren zo zuinig aan lopen doen alleen maar zodat je geen schuld heb, wat je later niet eens merkt uit je portomonnee? En als er wel nood is doordat je je baan kwijt raakt of je paard ziek is dan kan je die afbetaling 5 jaar stop zetten. In die periode kom je er vast weer bovenop.

BigOne
Berichten: 38279
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:17

Studieschuldbedrag telt twee keer mee. Studieschuld van 10 k betekend 20.000 minder hypotheek en het is dus niet zo dat je geen hypotheek kunt krijgen door je studieschuld. Well is het zo dat je bij het verzwijgen van de studieschuld geen aanspraak op de nationale hypotheekgarantie kunt doen voor het geval je leven in het puin loopt en je ook nog eens het rentevoordeel van 0,2% terug kunt betalen. Het is gewoon dom om het niet te vertellen, leen desnoods geld van ouders/familie om je studieschuld af te betalen.

Skippy01
Berichten: 6498
Geregistreerd: 01-11-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:19

s1993 schreef:
Ik vraag me serieus af hoe je fulltime kan studeren én 30 uur per week kan werken en nog iets van een leven kan hebben (dus paardrijden etc).
In een week zitten 168 uur
40 uur studeren
30 uur werken
10 uur reistijd naar studie (en dat is het meest gunstige geval want breda-leiden is een uur met de auto dus dit gaat ervanuit dat je nooit enige vertraging hebt)
56 uur slapen (8 uur per nacht)

Dan heb je nog 32 uur over voor huishouden/boodschappen/paardrijden/douchen/koken/eten etc etc en dan heb ik nog geen reistijd naar werk/paarden oid meegerekend


Voltijd studie betekent dat dat in theorie / op papier 40 uur is. Ik leer heel makkelijk, dus ik deed dat in ongeveer 25 uur per week. Had drie feitelijke collegedagen. Scheelt al aanzienlijk. Werk was 15 minuten van huis, paard 10 minuten van huis. Slapen red je ook bést met 6/7 uur per nacht. Prima te doen hoor :) Maar zoals gezegd: zou het niet iedereen aanraden. Als je écht de gestelde 40 uur nodig hebt, én 8 uur slaap nodig hebt, wordt het al erg krap...

Pantykous

Berichten: 10488
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:23

bigone schreef:
Studieschuldbedrag telt twee keer mee. Studieschuld van 10 k betekend 20.000 minder hypotheek en het is dus niet zo dat je geen hypotheek kunt krijgen door je studieschuld. Well is het zo dat je bij het verzwijgen van de studieschuld geen aanspraak op de nationale hypotheekgarantie kunt doen voor het geval je leven in het puin loopt en je ook nog eens het rentevoordeel van 0,2% terug kunt betalen. Het is gewoon dom om het niet te vertellen, leen desnoods geld van ouders/familie om je studieschuld af te betalen.


Niet iedereen heeft familie die zo even 50K neerleggen. Maar dat zou in mijn geval dus betekenen dat ik ruim 100K minder kan lenen, ik zet de doos voor onder de brug vast klaar dan..

Spenk
Berichten: 21782
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:25

50k is ook wel veel := je moet dat immers ook afbetalen... Daarom dat minder lenen omdat ze rekening houden met je maandbedrag.

Pantykous

Berichten: 10488
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:26

Dat snap ik wel maar wat ik in de maand betaal staat niet in verhouding tot wat een ton minder lenen voor je hypotheek kost.

s1993

Berichten: 2121
Geregistreerd: 07-10-09
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:29

@Skippy, bedankt voor de verduidelijking :) Mijn voltijd studie kost me dus wel minimaal 40 uur (en vaak nog wel wat meer) en ik heb écht minimaal 8 uur slaap nodig en bij voorkeur nog net iets meer. Zo verschilt het idd per persoon en studierichting hoeveel tijd je naast je studie overhoudt en heb ik dus gewoon minder tijd om te werken.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:35

Pantykous schreef:
bigone schreef:
Studieschuldbedrag telt twee keer mee. Studieschuld van 10 k betekend 20.000 minder hypotheek en het is dus niet zo dat je geen hypotheek kunt krijgen door je studieschuld. Well is het zo dat je bij het verzwijgen van de studieschuld geen aanspraak op de nationale hypotheekgarantie kunt doen voor het geval je leven in het puin loopt en je ook nog eens het rentevoordeel van 0,2% terug kunt betalen. Het is gewoon dom om het niet te vertellen, leen desnoods geld van ouders/familie om je studieschuld af te betalen.


Niet iedereen heeft familie die zo even 50K neerleggen. Maar dat zou in mijn geval dus betekenen dat ik ruim 100K minder kan lenen, ik zet de doos voor onder de brug vast klaar dan..


Inderdaad niet iedereen heeft ouders met spaargeld..
Heb je het filmpje gezien @pantykous? Ze hebben het over een jaarsalaris van 40.000 waarmee je 141.000 kan lenen als je een studieschuld van 15.000 heb.. Een salaris van 40.000 ligt echt zwaar boven het gemiddelde salaris in Nederland, laat staan startersalaris en geloof me met 141.000 kan je echt niks kopen (nogmaals, tenzij je in het oosten woont).

Pantykous

Berichten: 10488
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Hoe hoog is jouw studieschuld? Toegegeven bij hypotheek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:38

Ik weet dat je met 141K niks kan kopen, ja een schuur misschien. Vandaar ook dat ik snap dat mensen dat verzwijgen, als ik naar mezelf kijk betekent dat een ton minder lenen. Ik verdien goed maar niet zoveel dat ik makkelijk naar huizen van een ton minder kan kijken.

MarjanB

Berichten: 16458
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:40

Over werken, ik had mooie baantjes :) ik werkte tijdens mijn schoolperiode voor twee verschillende agrarische uitzendbureaus. Dat verdiende erg goed en in de zomer stond ik lekker buiten op het veld. Wel lange dagen maar met andere mede studenten leuke tijd gehad. Heb zelfs nog in de nachten geholpen bij een sloopbedrijf die albertheins leeghaalde voor als ze nieuwe inrichting kregen. Als je een beetje om je heen kijkt zijn dat soort baantjes echt wel te vinden. En tja niet kunnen werken en schulden maken om een paard te hebben snap ik niet. Hoe gek ik altijd ben geweest met de paarden, geen schulden gaat voor.

Sarah_Elise

Berichten: 886
Geregistreerd: 17-10-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-18 10:42

proven02 schreef:
Ik begrijp niet dat men hier überhaupt discussie over heeft om eerlijk te zijn.
In deze markt is een huis in je uppie kopen MET studieschuld gewoon simpelweg geen optie. Tenzij je rijke ouders heb of in het oosten van het land woont waar alles goedkoper is.


Ik quote jou even maar ik hoor er meer. Waarom eerlijk toegeven? Omdat je dat verplicht bent. Het artikel op NOS is er vrij duidelijk in: verzwijgen is fraude plegen. Dat vind ik nogal wat.

Ik ben niet bekend met de gevolgen wanneer zoiets ontdekt wordt, maar ik denk dat je er niet te licht over moet denken. Je pleegt gewoon fraude als je het bewust verzwijgt.