Vertrouwenspersoon geeft bijzonder advies

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76196
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Vertrouwenspersoon geeft bijzonder advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:35

Was het voor jou anders geweest als er bijvoorbeeld had gestaan 'Probeer het op een luchtige manier op te lossen'

Ik snap het wel, je wilt het niet zwaarder maken dan het is, maar je wilt ook herhaling voorkomen.

raket

Berichten: 4095
Geregistreerd: 07-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:36

Lante schreef:
Wat vervelend dat je zo van je stuk gebracht bent! Dat ten eerste. Want jouw gevoel is voor jou gewoon zoals het is en moet serieus genomen worden.
Ik ben benieuwd wat maakt, dat jij deze knuffel zo heftig ervaart. Misschien is het een idee om dat te onderzoeken bij jezelf.

In de zorg kom je waarschijnlijk in de toekomst vaker mensen tegen namelijk die vrij lichamelijk zijn en voor jezelf is het handig te weten wat het met je doet, waarom dat zo is en hoe je hier op een professionele en voor jou goed voelende manier mee om kan gaan.
Succes!



Hier sluit ik me bij aan. Wat mij ook hielp was mijn reactie/ gevoel voor te stellen als het geen oud mannetje maar een oud vrouwtje was geweest.
Ik ben overigens absoluut niet van het fysieke contact. Mijn standaard grapje is: hihi, zusters zijn iet om aan te raken. Dat klinkt zo geschreven best bot, maar je kunt het luchtig houden en zeggen dat je hoopt dat ze je tijdens deze hittegolf nog vaak bij hem in de koelte plannen.

Iedereen ervaart dit op zijn eigen manier en grenzen liggen ook anders.
Voorbeeld: ik zit om de een patiënt te helpen samen met hem op het randje van het bed. Patiënt slaat mij zachtjes op het bovenbeen en zegt: Het is allemaal wat.... Ik sta op en besluit transfer verder te maken. Hij valt tenslotte niet om met 1 hand minder.
Andere collega: precies hetzelfde begin. Kapt situatie niet af. Voelt zich ongemakkelijk en rapporteert seksueel ontremd.

Wat is waar.... Ik denk dat hij het niet seksueel bedoelde. Bij een vrouw had niemand het raar gevonden . Hij bedoelde het gemoedelijk. Mijn collega ervaart het onprettig en nadat ze door mijn bril keek heeft ze het de volgende keer ongeveer zo asngepakt. We hebben ook samen gekeken hoe deze patient in gedrag was naar anderen. Hij uitte zich sowieso vaak net schouderklopjes. Hand op je arm. Maar gaf er nooit een seksuele lading aan.

Jij gaf dhr een compliment. Dat lokte een reactie uit. Dat kan onschuldig zijn, het kan een lading hebben. Omdat jij de professional bent moet jij kijken hoe je er mee omgaat. Vraag anders eens bij een collega die je goed vindt in de omgang hoe zij de zorg ervaart.

En dat jij je onprettig voelde moet je niet aan voorbijgaan. Je hebt advies gevraagd en dat is prima. Je kunt hier wel voor jezelf een leermoment uithalen. Nu overviel het je. Maar er komen er nog meer. Niet alleen seksueel, maar ook schattige dametjes die je een zoen willen geven. Trek grenzen en bedenk hoe je dat vriendelijk aangeeft.

verootjoo
Berichten: 35652
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:40

Als je nadat je er wat van gezegd hebt (al dan niet met een grapje) niet serieus genomen wordt moet je gewoon wat duidelijker worden.
Als hij getrouwd is kan je ook gewoon zeggen: ‘bewaar de knuffels maar voor uw vrouw’ of iets in die trant.

In welk gebied werk je dat het ‘zomaar uit de hand kan lopen?’
Ik kom eigenlijk al jaren bij mensen thuis, maar nog nooit is iets uit de hand gelopen hoor :n Er zitten altijd wel wat dubieuze mensen tussen, of ontremde mensen maar ja, die moeten ook zorg krijgen :) Het is aan jou hoe je daarmee omgaat.
Dat kan ook veel met lichaamstaal. Mensen die te dichtbij komen scherm ik altijd wat af met lichaamstaal. Ik kom nu ook nagenoeg nooit meer in zulke situaties. (Of ik ben ouder en lelijker geworden :'))

kwii
Berichten: 1747
Geregistreerd: 23-04-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:42

iet_patron schreef:
Iemand schreef ook of ik niet overdrijf, nee dat vind ik niet. Ik voelde mij heel erg ongemakkelijk op dat moment. Ik zag het totaal niet aankomen, dus waarom mag ik daar geen probleem van maken? Ik vind het ook spannend om weer naar die cliënt terug te gaan. De een vind een knuffel fijn en de ander ziet het als ongewenste intimiteiten. Zo zie ik dat dus ook, en dan vind ik het naar dat jij al gelijk klaar staat met je oordeel dat ik overdrijf. Dat is mijn gevoel en daar kan jij niks aan veranderen.


Helemaal mee eens, dat is niet aan ons om te bagatelliseren. Iedereen ervaart dat op een andere wijze.
Daarnaast lijkt het advies van de vertrouwenspersoon mij prima :j

Succes met de situatie!

dito

Berichten: 5135
Geregistreerd: 27-09-11
Woonplaats: int noord-westen van ut land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:45

Lastige situaties zijn dat ts. Ik zit ook in de zorg en krijg daarbij ook wel eens een knuffel. Ik kan het beter bij de ene cliënt handelen dan een ander. Ik denk dat het een beetje ligt aan wat voor cliënt.de ene geeft een knuffel en heeft er geen gevoelens bij....een ander kan dat wel hebben. Al met al moet je voor jezelf gaan kijken...waar ligt je grens en wat maakt dat je deze situatie zo lastig vind. Misschien eerste x dat dit gebeurde? Het advies vind ik eigenlijk wel okee. In de zorg kom je met humor een heel eind. Voor jezelf moet je hier een manier in vinden

troi
Berichten: 17014
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 12:57

iet_patron schreef:
Ik zit best in een kwetsbare positie. Ik ben op dat moment namelijk alleen met meneer in zijn huis. Als je dan niet goed op je strepen gaat staan, kan het zomaar uit de hand lopen.
Ik moet het zegmaar niet van mijn fysieke kracht hebben. Het kostte mij al moeite om uit de omhelzing te ontsnappen de vorige keer. En ik kon mij zo voorstellen dat het steeds stapje voor stapje verder kon gaan als je dus niet duidelijk bent.


Ik vind dit wel heftig eigenlijk. Blijkbaar voel jij je enorm onveilig. Al eens overwogen om een verdedigings/ vechtsport te gaan doen? Om dat gevoel te verminderen

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:11

Ik heb jaren een bijbaantje in de zorg gehad en ken je gevoel TS, er zitten echt ransbakken tussen!
Het luchtig houden wil niet zeggen dat je het moet bagatelliseren. Duidelijk je grenzen aangeven is het belangrijkste. Doe vooral wat voor jou goed voelt.

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:13

troi schreef:
iet_patron schreef:
Ik zit best in een kwetsbare positie. Ik ben op dat moment namelijk alleen met meneer in zijn huis. Als je dan niet goed op je strepen gaat staan, kan het zomaar uit de hand lopen.
Ik moet het zegmaar niet van mijn fysieke kracht hebben. Het kostte mij al moeite om uit de omhelzing te ontsnappen de vorige keer. En ik kon mij zo voorstellen dat het steeds stapje voor stapje verder kon gaan als je dus niet duidelijk bent.


Ik vind dit wel heftig eigenlijk. Blijkbaar voel jij je enorm onveilig. Al eens overwogen om een verdedigings/ vechtsport te gaan doen? Om dat gevoel te verminderen

Of kijk eens naar een OMA training. (Omgaan Met Agressie). In zo'n training leer je hoe je de-escalerend kunt werken en je grenzen kunt aangeven. Bij ons werd deze training door de werkgever aangeboden. Is misschien bij jullie ook wel mogelijk?

secricible

Berichten: 25697
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 13:25

Fenrir schreef:
Ik heb jaren een bijbaantje in de zorg gehad en ken je gevoel TS, er zitten echt ransbakken tussen!
Het luchtig houden wil niet zeggen dat je het moet bagatelliseren. Duidelijk je grenzen aangeven is het belangrijkste. Doe vooral wat voor jou goed voelt.



ik vind dit wel heftig om te zeggen in dit topic n.a.v. zo'n casus. Jeetje....

TS, goed dat je het nog een keer omschrijft. Ik denk idd dat je vertrouwenspersoon heeft bedoeld om er op een luchtige manier duidelijkheid in te scheppen. Dus dat het niet nodig is om de volgende keer met dhr. om tafel te gaan en er iets heel groots van te maken, maar zeker wel om je grenzen aan te geven. Volgens mij zijn er al meerdere voorbeelden hier genoemd waarmee je dat op een vriendelijke manier kan doen, zonder over je heen te laten lopen. Hopelijk staat daar ook iets bij wat bij jou past.

Wat vervelend ook dat je je zo kwetsbaar voelt in je werk, ik denk dat dat wel goed is om te bespreken en te kijken hoe je daar voor jezelf een prettige weg in kan vinden.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 14:55

Ik zou me ook storen aan het woord "grapje". Als je iets met een grapje zegt heb je kans dat het niet serieus genomen wordt.
Ik ben het er mee eens dat ts moet uitzoeken hoe zij hiermee het beste professioneel kan omgaan, maar zij zou het wiel niet moeten hoeven uitvinden. De organisatie waar ze voor werkt zou hierin begeleiding moeten bieden, vind ik.

Steppe

Berichten: 2798
Geregistreerd: 15-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:15

Nikaas in de vorm van handje vast houden en alles voorkauwen?

Ik werk met meestal mannen en ook veel avonddiensten met alleen 1 mannelijke collega gelopen, had mijn baas iedere avonddienst in de werkplaats moeten zitten en toezien dat het goed gaat of mij van te voren moeten zeggen wat ik wel niet moet doen zeggen/doen?
Als er iets niet helemaal gaat zoals het hoort heeft TS de juiste weg genomen door het voor te leggen en advies te vragen.

Sorry maar kunnen wij vrouwen dan helemaal niet meer voor onszelf opkomen en zeggen dat iets niet gewenst is?
En met grapje iets zeggen kan heel duidelijk aankomen zonder dat het meteen heel naar klinkt.
Misschien dat de vorige /andere hulp bij deze meneer het wel prima vond en deze meneer er niet verder over heeft nagedacht en ja bij oudere mensen valt de rem wel eens een beetje weg.

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:17

Ik denk dat er wel andere opties zijn dan handje vasthouden en alles voorkauwen.

Is de vraag die gesteld moet worden of wij vrouwen niet meer voor onszelf op kunnen komen, of moet je je afvragen wanneer het eens tot mannen doordringt hun poten thuis te houden?

Palmera

Berichten: 9460
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:19

Wat had je verwacht, TS? Het advies te krijgen om hem een knietje te geven? Of een busje traangas leeg te spuiten in zijn kamer? Of een aanklaging wegens ongepast gedrag?

Ik vind het een meer dan goed advies en ik denk dat je er zelf ook wel op had kunnen komen. :)

Birdie60

Berichten: 8404
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: zeeland (noord-brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:30

Ts ik vind het een goed advies wat je gekregen heb.
Ik zit zelf al 40 jaar in de zorg en een paar jaar geleden had ik een oud manneke gedoucht.
Ik starten daar zorg op. Toen zei hij toen wij klaar waren: ik wil je kussen, ik ben zo blij.
Mijn antwoord was: we gaan niet kussen want ik hou niet van kussen.
Ik heb er ook nooit geen last meer van gehad.
Zulke dingen kan je ook zelf oplossen door te zeggen dat je niet wilt.

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:32

Maar waarom gaan mensen er altijd vanuit dat die man slechte bedoelingen had?
Het gaat hier over een knuffel zeg....
Mss bedoelde die man er echt totaal niets slechts mee.
Als jij daar niet mee gediend bent of moeite mee hebt,alle respect,maar dat kan je toch ook gewoon aangeven bij die man?

IHN
Berichten: 2333
Geregistreerd: 12-02-11
Woonplaats: Geeste

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:37

voel je je vaker onveilig in je werk?

Want mss is dat dan iets om te bespreken met de vertrouwenspersoon...die gaat nu alleen uit van dit incident, maar door het feit dat jij aangeeft bang te zijn dat als je er een grapje van maakt, je niet serieus genomen wordt, lijkt het erop dat je je sowieso behoorlijk kwetsbaar voelt...en dan is het logisch dat zoiets je van je stuk kan brengen.


Misschien kan ze je daarbij helpen...een grapje en grapje zijn verschillende dingen..ik lees het in dit geval meer als: de man op vriendelijke, duidelijke wijze aangeven dat dit over de grenzen heengaat, zonder dat hij hier een ongemakkelijk gevoel bij krijgt….daarvoor ben je ook professional....


blijft hij het doen, ja, dan kun je het ook gewoon rechtstreeks zeggen. Dan maar bot. Maar bij jou lijkt nu de angst ontstaan te zijn dat je zelf de regie kwijt bent ofzo en die alleen nog terug kan pakken door de tussenstap over te slaan…


je hoort je niet onveilig te voelen in je werk….de vertrouwenspersoon heeft dit misschien niet geheel goed begrepen door je verhaal, en het gewoon gezien als vraag: joh, dit gebeurde er, hoe kan ik hier het beste mee omgaan, en is daarbij voorbij gegaan aan het gevoel van onveiligheid wat bij jou ontstaan is...dat kun je toch gewoon aan hem of haar aangeven? En kijken wat ze dan voor advies voor je heeft?

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:38

Ik ga met Palmera mee.
Als je je zo onveilig voelt al in deze situatie is het misschien helemaal zo stom niet om daar zelf wat aan te gaan doen.
Anders durf je dadelijk de deur niet meer uit...
En met humor (grapje) en een rake opmerking kom je stuk verder dan een boos gezicht en klaagzang.
Probeer maar eens!
En ja ik werk met 100% mannen en nee voel me nooit onveilig en geef ook heus duidelijk aan wanneer iets niet gewenst is, maar wel op een manier zodat als je degene nog weer tegen komt er geen ongemakkelijke gevoelens zijn bij beide. Het kan echt.

Vraag het idd je collega's die zullen vast ook goede tips hebben.

Laura82
Berichten: 7465
Geregistreerd: 05-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:40

Veel oudere mensen raken wat ontremd, of misschien zag hij je gewoon als een soort lieve kleindochter. De meeste mensen/mannen hebben daar echt geen kwade bedoelingen bij. Dat betekent niet dat je er dan maar niets van moet zeggen, maar uitspraken als "wanneer het eens tot mannen doordringt hun poten thuis te houden" slaan in mijn ogen echt nergens op. Komop zeg, ze is niet aangerand, ze heeft een knuffel gekregen.

En dat ze zich daar vervelend bij voelt snap ik best hoor, maar veel meer dan het advies geven wat ze al gegeven hebben, kan zo'n vertrouwenspersoon dan ook niet doen. Misschien een idee om eens te achterhalen waarom je je er zo vervelend bij voelt, en voor jezelf een strategie te bedenken om hiermee om te gaan als ik nog eens gebeurt. Want als je in de zorg blijft werken, zal het vast niet bij deze keer blijven...

Cowgirl

Berichten: 23747
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:50

Nikass schreef:
Ik denk dat er wel andere opties zijn dan handje vasthouden en alles voorkauwen.

Is de vraag die gesteld moet worden of wij vrouwen niet meer voor onszelf op kunnen komen, of moet je je afvragen wanneer het eens tot mannen doordringt hun poten thuis te houden?



Allebei. ;)

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:51

secricible schreef:
Fenrir schreef:
Ik heb jaren een bijbaantje in de zorg gehad en ken je gevoel TS, er zitten echt ransbakken tussen!
Het luchtig houden wil niet zeggen dat je het moet bagatelliseren. Duidelijk je grenzen aangeven is het belangrijkste. Doe vooral wat voor jou goed voelt.



ik vind dit wel heftig om te zeggen in dit topic n.a.v. zo'n casus. Jeetje....


Waarom heftig? Ik zeg iets over mijn ervaringen, niet over de casus van TS. Daar was ik niet bij dus kan ik ook niet over oordelen :)
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 02-08-18 15:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilsey

Berichten: 1066
Geregistreerd: 20-09-17
Woonplaats: Kruishoutem, O-VL, BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:53

Ik vind het ook goed advies van de vertrouwenspersoon. Ik denk dat je het anders hebt geïnterpreteerd dan de bedoeling van de persoon. Deze geeft nl zelf ook wel aan om duidelijk te zijn dat dit niet gewenst is, dus niet dat je énkel een grapje moet maken. Ik denk dat dat grapje als doel heeft om de sfeer te breken nadat je een duidelijke boodschap gegeven hebt. Zodat je de melding van het ongewenste gedrag in een positieve sfeer kan eindigen zodat het achteraf niet te akward is als je bij die man gaat werken.

Ik kan mij wel voorstellen dat je je onveilig voelde en er verveeld door was, dat is zeker niet te minimaliseren en dat mag zeker uitgesproken worden naar de man toe. Maar dat geeft de vertrouwenspersoon ook aan, dus het avies vind ik wel passend mits nuance :j

NoGo

Berichten: 1897
Geregistreerd: 30-08-03
Woonplaats: ergens bij de zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 15:59

Jeetje wat zijn sommige bokkers fel in hun reactie richting TS.

Ts vanuit je post denk ik op te maken dat je nog vrij jong ben en onervaren in de werkzaamheden binnen de zorg bent?
Ik denk dat je er goed aan hebt gedaan een vertrouwenspersoon in te schakelen, echter mis ik het stukje waarin je naar je direct leidinggevende/eindverantwoordelijke of collega bent gestapt.
Ik weet natuurlijk niet hoe het binnen jouw organisatie werkt, maar op de meeste plaatsen waar ik kom zijn vertrouwenspersonen, mensen die een andere zorggerelateerde functie binnen het bedrijf hebben.
Die missen soms net de nuance en zeker als je deze niet face tot face spreekt.
In dit geval heeft de vertrouwenspersoon niet gezien, hoe dit jouw geraakt heeft en op basis van jouw verhaal deze inschatting gemaakt en dit advies gegeven.
Soms is het daarom beter om eerst even een collega of leidinggevende te spreken over hetgeen gebeurt is en jouw gevoel erbij.
Deze mensen staan ook op de werkvloer, werken misschien ook met deze meneer en kunnen je direct de handvaten geven om weer zelfverzekerd in je werkzaamheden te staan.
Daarbij kan een leidinggevende zonodig ook direct actie ondernemen (Niet als in meneer op zijn kop geven maar bv bij deze client een collega meesturen zodat jij weer zelfvertrouwen opbouwt enz).

Dat je valt over het 'grapje' is natuurlijk heel vervelend, maar je had ook een uitleg kunnen vragen en kunnen aangeven dat je je hierdoor niet serieus genomen voelt/niet weet hoe je dit moet opvatten, of hoe je dit zou moeten toepassen in de praktijk.

Als je voor het eerst in zo een situatie komt, kan ik mij voorstellen dat je schrikt.
Echter zeker in de ouderenzorg (al zie je het in andere zorggerelateerde beroepen ook veel) zal dit niet de eerste en laatste keer zijn, dat iemand al dan niet bewust (over) je grens gaat.
Ik raad je dan ook aan om dit direct bij een meerdere aan te geven en hierbij aan te geven dat je graag of handvaten van die persoon wenst hoe hiermee (in het algemeen) om te gaan of en misschien wel beter een cursus te volgen die je hier de handvaten voor geeft.
Succes!

anjali
Berichten: 15118
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:05

Ik heb zoiets ook wel eens gehad. Ik heb toen gevraagd of er voortaan iemand anders naar deze man kon gaan.Omdat ik de situatie niet aankon. Ik hoefde er toen niet meer naar toe.

Jolien87

Berichten: 17462
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:13

Als ik even advocaat van de duivel mag spelen: niet alle bejaarde, getrouwde mannen (én vrouwen) zijn lief en onschuldig. Er zitten ook genoeg tussen die wel geilen op het gezelschap van een leuke, jonge blom. Maar gelukkig zit er ook een heleboel onschuld tussen, mensen die op hun oude dag wel wat extra gezelschap kunnen gebruiken.
Dit zijn altijd lastige situaties. Hoe iemand iets bedoelt en hoe jij het opvat kunnen twee heel verschillende dingen zijn. Het feit dat jij je hier niet fijn bij voelt heeft weinig te maken met de intenties van de man. Jij vindt het niet fijn, die man is blijkbaar in je veilige zone terechtgekomen. Maar het kan wel uitmaken hoe je het aanpakt en hoe je de situatie achteraf beschouwt. Het is dan ook goed dat je advies hebt gevraagd aan de vertrouwenspersoon om hier de volgende keer anders mee om te kunnen gaan. En ik zou ook absoluut eerst proberen het luchtig te houden, op deze manier geef jij je grenzen aan en breng je de man niet direct in verlegenheid, mochten zijn intenties onschuldig zijn.
Mocht blijken dat er toch meer achter zit dan kun je altijd nog besluiten om het wat serieuzer te nemen.

tengeltje11
Berichten: 7142
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Vertrouwenspersoon geeft bijzonder advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-18 16:31

Tuurlijk,maar er is toch een groot verschil tussen een knuffel en bv iemand die in je kont of borsten nijpt ofzo.
Dat laatste is zeker niet meer gewoon onschuldig,terwijl een knuffel toch helemaal niet slecht bedoelt hoeft te zijn.