Jongeren geen idee hoe het werkt in het arbeidsleven?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Winged

Berichten: 33061
Geregistreerd: 28-12-05

Re: Jongeren geen idee hoe het werkt in het arbeidsleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:46

Lestria: Mijn ouders hebben mij ook goed voorbereid op de toekomst. Heb dan ook sinds mijn 14de gewoon bijbaantjes gehad en daar is ook wel het 1 en ander aan bijgespijkerd. Neemt niet weg dat ik ook wel het een en ander heb moeten navragen hoe het zat met vrije dagen, ziek zijn etc etc. Houdt ook wel in dat ik ook wel eens naar de verkeerde heb gebeld, die mij zonder drama (en denken dat ik dom ben) doorverwijst naar de juiste persoon. En ja, ik lees heus mijn gidsen wel door.

Elk bedrijf werkt anders, maar je moet wel denken aan het denkniveau van de werknemers. Sommigen zijn nou eenmaal wat trager van begrip. TS heeft het in haar voorbeelden over studenten. Die mag je best zo nu en dan even aan een handje nemen om te vertellen hoe iets gaat. Snap heus wel dat het irritant is voor TS, maar een beetje nadenken in hoe de belevenis is kan natuurlijk ook.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Jongeren geen idee hoe het werkt in het arbeidsleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:47

Ik heb toch al heel veel baantjes gehad maar nog nooit een personeelsgids in mijn handen gehad :o?

butengeweun

Berichten: 3656
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:49

en vergeet niet, elke leidinggevende wil het soms ook weer anders. Denk je te weten hoe ze willen dat je ziekmeld komt er een ander die het totaal anders wil. Hier meld de leidinggevende je ziek bij P&O en niet de persoon zelf.

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:50

Misschien heb ik mij verkeerd uitgedrukt want volgens mij zitten wij aardig op 1 lijn.
Zoals ik al eerder zei vind ik dat fouten gemaakt mogen worden en dat er altijd vragen gesteld mogen worden.

Maar mededelen dat je vrij bent, te laat komen zonder opgaaf van reden/zonder bellen/zonder excuses, dan maar roepen dat je je ziek meldt? Ik hoop dat de meeste dat toch wel te ver vinden gaan?

En het pamperen slaat voor mij puur op het nog eens mondelijk (actief) vertellen wat er al in de gids staat. Uiteraard mag er gerust gevraagd worden hoe de procedure ook al weer is ook al staat het in de gids. Maar verwacht niet standaard dat alles je in 3voud aangereikt/vooraf uitgelegd wordt.

Anoeska

Berichten: 5899
Geregistreerd: 01-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:54

Volgend mij vind echt elke ‘oudere’ generatie dat van de ‘jeugd van tegenwoordig’. Mensen vergeten gewoon graag en snel dat er ooit een tijd was dat zij het ook allemaal nog niet wisten.

Lestria

Berichten: 1068
Geregistreerd: 30-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:55

Ik heb het niet alleen over jongeren hoor, ook over leeftijdsgenoten :')

Ibbel

Berichten: 49187
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:55

Gut, ik leer hier weer een hele nieuwe term... 'onboarding'. Kan dat nu echt niet in het Nederlands? :roll:

Wij geven een rondleiding op de eerste dag dat iemand komt werken, plannen nog los kennismakingsgesprekken is met de mensen waar je als nieuwe werknemer het meest te maken mee krijgt, en hebben ook de hele boel nog op papier staan én op de computer. Als de dan als werknemer niet de basisafspraken over vrij vragen, ziek melden, onkosten declareren en weet-ik-veel weet, dan weet ik het ook niet meer.
Desalniettemin hebben we er hier ook wel eens één gehad die stelselmatig te laat kwam (en dan ook nog te vroeg wegging) en daar geen reden voor gaf/vrij voor vroeg en ook nog een paar mensen die op een gegeven moment gewoon niet meer kwamen opdagen. Maar dan ook definitief niet :+

purny

Berichten: 27514
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:56

Zelf werkzaam in een bedrijf waar over het algemeen veel jongeren werken. En er zijn er bij die zich voor elke scheet ziek melden.
Tijd geleden belde iemand om zich ziek te melden.. hij had hoofdpijn.
Aspirientje d'r in en gaan...
Ik kreeg een paar blaadjes met de huisregels maar anderen lezen die niet door heb ik het idee

Winged

Berichten: 33061
Geregistreerd: 28-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:59

Anoeska schreef:
Volgend mij vind echt elke ‘oudere’ generatie dat van de ‘jeugd van tegenwoordig’. Mensen vergeten gewoon graag en snel dat er ooit een tijd was dat zij het ook allemaal nog niet wisten.

Dit :))


Oh en ja, niet komen opdagen zonder reden gaat inderdaad te ver. Sterker nog, dat zou - ook als 14 jarige - nooit in mij op zijn gekomen. Anders had ik vast ook wel een pa en ma die zich afvroegen waarom ik thuis zou zijn. En daar hoefde ik nou ook wel weer geen discussie mee :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:00

Het probleem met van die schriftelijke instructies is dat men vaak geneigd is ze door te lezen, te denken "ik ken het want ik snapte wat er staat" maar het vervolgens vrij snel weer vergeten zijn. Of je leest iets en het is misschien op een andere manier te interpreteren.
Is het echt zo erg om schriftelijke instructies even mondeling door te nemen zodat je zeker weet dat alles duidelijk is?

Edit: over ouders heb ik ook nog een leuk verhaal - een kennis van me had ooit zijn eerste dronken avond als 15 jarige, kwam om 4u thuis terwijl hij de volgende dag om 8u in de AH moest staan voor zijn baantje. Die is op niet zo vriendelijke wijze door zijn vader uit bed gebonjourd onder het mom van " 's avonds een vent, 's morgens een vent" :+
Niet leuk voor hem, wel leerzaam _O-
Laatst bijgewerkt door Magrathea op 24-07-18 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

estja
Berichten: 1428
Geregistreerd: 14-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:02

Omgekeerd leer ik als werknemer die al lang in het bedrijf rondloopt juist een hoop van nieuwe jonge collega's en stagiaires. Die stellen vaak vragen over zaken waar ik hard over moest nadenken. Waarom doen we dingen eigenlijk op een bepaalde manier?
Soms ben je jezelf helemaal niet meer bewust waarom je dingen op een bepaalde manier doet. Of is de oorzaak om dingen op een bepaalde manier te doen allang weg gevallen maar blijf je dat automatisch doen. Jonge collega's en stagiaires houden me fris en alert.

Overigens is goed inwerken en de tijd nemen voor nieuwe collega's natuurlijk al het halve werk.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:02

Vrij vragen voor een examen? Dat vind ik ook wel weer bijzonder. Je biedt een leer/werk traject aan dus benoemen dat er die dag een examen is moet voldoende zijn. Dit mag mijn inziens geen vrije dagen kosten, er is immers een overeenkomst waar ook examens onder vallen.

Wel vind ik dat bij de voorbeelden van TS er een stukje scholing bij zit. Leer je leerlingen hoe je met dit soort zaken om gaat ipv te verwachten dat ze dit al wel snappen

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:08

Je kunt en mag je hier zeker over verwonderen.

Aan de andere kant is een stage om van te leren. Wat veel interessanter is hoe de stageloper er mee omgaat als je uitlegt dat het zo niet werkt. Dat is leren en daar komen ze voor.

En als het echt vaak voorkomt is dat misschien ook een manco in je introductie naar de stageloper toe.

x_Jeanine_x

Berichten: 9089
Geregistreerd: 09-04-08
Woonplaats: ----

Re: Jongeren geen idee hoe het werkt in het arbeidsleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:14

Waar ik mij bij ons over verbaas is dat er een aantal zijn die stip op tijd of net 5 minuten later aan komen zetten. En vervolgens om 17.15 uur de deur uit lopen op het moment dat ze klaar zijn....

Staat bij ons in de regels, wat ook gecommuniceerd word, dat iedereen minimaal 10 minuten van te voren aanwezig is en als je klaar bent dat je je afmeld bij degene die dag verantwoordelijke is.

Sizzle

Berichten: 35702
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Jongeren geen idee hoe het werkt in het arbeidsleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:17

Ibbel, als je er iets in het Nederlands voor weet mag je het zeggen, ik zit in een Amerikaanse firma en heb geen idee hoe je het in een andere taal zegt :=

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:18

Gillbo schreef:
Vrij vragen voor een examen? Dat vind ik ook wel weer bijzonder. Je biedt een leer/werk traject aan dus benoemen dat er die dag een examen is moet voldoende zijn. Dit mag mijn inziens geen vrije dagen kosten, er is immers een overeenkomst waar ook examens onder vallen.

Wel vind ik dat bij de voorbeelden van TS er een stukje scholing bij zit. Leer je leerlingen hoe je met dit soort zaken om gaat ipv te verwachten dat ze dit al wel snappen


TS heeft toegelicht dat het om een autorij examen gaat. :) Vind dat je daar absoluut vrij voor hoort te vragen.


Magrathea schreef:
Het probleem met van die schriftelijke instructies is dat men vaak geneigd is ze door te lezen, te denken "ik ken het want ik snapte wat er staat" maar het vervolgens vrij snel weer vergeten zijn. Of je leest iets en het is misschien op een andere manier te interpreteren.
Is het echt zo erg om schriftelijke instructies even mondeling door te nemen zodat je zeker weet dat alles duidelijk is?

Edit: over ouders heb ik ook nog een leuk verhaal - een kennis van me had ooit zijn eerste dronken avond als 15 jarige, kwam om 4u thuis terwijl hij de volgende dag om 8u in de AH moest staan voor zijn baantje. Die is op niet zo vriendelijke wijze door zijn vader uit bed gebonjourd onder het mom van " 's avonds een vent, 's morgens een vent" :+
Niet leuk voor hem, wel leerzaam _O-


Ts heeft volgens mij in een reactie geschreven dat dit besproken wordt zodat de stagiairs weten waar ze aan toe zijn. Dus vind dat nog heel duidelijk.. EN schriftelijk EN mondeling besproken bij gesprek.

ARCTN schreef:
[Bij de intake word uitgelegd hoe het hier reilt en zeilt, zodat leerling zelf ook in kan schatten of dat bij hem/haar past. Daarnaast krijgen ze een personeelsgids.

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:20

butengeweun schreef:
en vergeet niet, elke leidinggevende wil het soms ook weer anders. Denk je te weten hoe ze willen dat je ziekmeld komt er een ander die het totaal anders wil. Hier meld de leidinggevende je ziek bij P&O en niet de persoon zelf.


Bij ons moet het bij LG maar ook bij PZ via een ziekmeldnummer. De meesten werken nu echt al >10 jaar voor dit bedrijf en nog gaat het wel eens fout.

@Frummels, waarom niet kort een A4-tje maken met de belangrijkste gegevens erop. Zeker als je veel stagiaires hebt of veel jong personeel. Standaard briefje. Makkelijker dan zo'n hele gids te moeten doorspitten.

Overigens even off topic, mbt die gids. Je mag als werkgever toch helemaal niet vragen wat de reden van ziekmelden Is? Als het langer kam gaan duren, dan verneemt het bedrijf de reden toch via arbo arts ofzo?

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:22

belle_boef schreef:
Ik vind het helemaal niet gek. Je hebt het over leerlingen. Gaan dus nog naar school, waarschijnlijk hun eerste baantje. Zulke dingen moeten ze nog leren. En misschien is die jongen zelfverzekerder om in een groep naar zijn salaris te vragen dan om bij iemand op kantoor te komen als eerste stap.

Hoezo nog leren, beetje gezond verstand en dan is het toch duidelijk of niet. Door dit gedrag vraag ik me echt af hoe het op middelbare scholen er aan toe gaat, daar zouden leerlingen toch voorbereid worden op zelfstandig functioneren??? Maar verder, stukje opvoeding en verstand gebruiken, krijg wel de indruk dat de jeugd van tegenwoordig iets te veel verwacht en gepamperd word.

Furrow

Berichten: 3615
Geregistreerd: 07-01-14

Re: Jongeren geen idee hoe het werkt in het arbeidsleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:26

Maar een student is er toch juist om te leren en geen volwaardige werknemer te zijn. Ik stak altijd enorm veel tijd in studenten, onboarding is inderdaad cruciaal! Krijg je ook veel van terug.

Bij jou krijg ik het gevoel dat het echt werken is om gaten te vullen.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:36

Rocamor schreef:
Overigens even off topic, mbt die gids. Je mag als werkgever toch helemaal niet vragen wat de reden van ziekmelden Is? Als het langer kam gaan duren, dan verneemt het bedrijf de reden toch via arbo arts ofzo?


Klopt. :j Maar als je het over het voorbeeld uit de OP hebt dan geldt dat niet, aangezien er niet ziek gemeld is maar het gaat om korte afwezigheid ivm doktersbezoek. Er wordt ook niet gevraagd waarom diegene naar de dokter gaat, maar er wordt gevraagd waarom er niet gemeld is dat diegene direct is doorverwezen en dus die dag niet meer terugkeert naar de werkplek (zoals waarschijnlijk wel werd verwacht).

Overigens zou een kort A4tje makkelijker zijn inderdaad, maar ik vind dat persoonlijk wel overdreven. Toen ik stage liep kreeg ik zo een gids waar alles in stond en ik heb toen gewoon zelf even plakkertjes gedaan bij de bladzijden die van toepassing waren (vakantie vragen, dokter, ziekmelden, eerste werkdag etc.). Het zijn studenten he, geen baby's :o Verantwoordelijkheidsgevoel hoort ook bij een stage en het leren en studeren en dat leer je niet als iedereen alles op een presenteerblaadje aan je aanbiedt.

Rocamor

Berichten: 10896
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Jongeren geen idee hoe het werkt in het arbeidsleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:40

Klopt mbt OP. Daarom refereerde ik naar die tekst van de gids in een later antwoord van ts.

Het gaat toch vnl over scholieren hier en niet over studenten?

Bij ons krijgen we geen gids meer. Alles staat op intranet. Helaas ontbreekt de opleiding "zoekt en gij zult vinden" bij ons. Groot internationaal bedrijf met onoverzichtelijk intranet

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:45

Rocamor schreef:
Klopt mbt OP. Daarom refereerde ik naar die tekst van de gids in een later antwoord van ts.

Het gaat toch vnl over scholieren hier en niet over studenten?

Bij ons krijgen we geen gids meer. Alles staat op intranet. Helaas ontbreekt de opleiding "zoekt en gij zult vinden" bij ons. Groot internationaal bedrijf met onoverzichtelijk intranet


Vind persoonlijk dat je van een 16 jarige (ga ik even vanuit) wel wat meer actie mag verwachten, maar misschien zit ik daar compleet naast. Je hoeft niet alles voor te kauwen, beetje inlezen en interesse in je stage lijkt me wel op zijn plaats, zeker als het je al is uitgelegd tijdens een mondeling gesprek én in een gids is meegegeven.

Edit;'ik dacht dat je aan het voorbeeld in de OP refereerde, maar nu snap ik je verwijzing :j Je bent inderdaad niet verplicht om aan te geven waarom je ziek bent. Een simpele "ik ben ziek" is voldoende.

Shadow0

Berichten: 43512
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 16:54

@Frummels, maar je leert het ook niet als je het nooit uitgelegd krijgt. Er zijn veel jongeren die dit om allerlei redenen niet meemaken - en dat hoeft ook geen kwade wil van ouders te zijn trouwens, er zijn allerlei omstandigheden waarin dat kan gebeuren. (Misschien een heel onschuldig voorbeeld: als zijn ouders een eigen bedrijf hebben waar de structuur heel informeel is, dan is het wellicht gewoon genoeg om tijdens het eten te zeggen 'dan en dan ben ik er niet' omdat dat precies de manier is waarop alles geregeld wordt, ook in het bedrijf.)

En dan wordt er vaak wel veel verwacht van jongeren, maar er wordt soms weinig concreet duidelijk gemaakt wat die verwachtigen nou eigenlijk zijn. Daar duidelijk over communiceren is niet ze alles uit handen nemen, want het nakomen van die verwachtingen moeten ze toch nog altijd zelf doen.

ARCTN

Berichten: 566
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 18:18

Gillbo schreef:
Vrij vragen voor een examen? Dat vind ik ook wel weer bijzonder. Je biedt een leer/werk traject aan dus benoemen dat er die dag een examen is moet voldoende zijn. Dit mag mijn inziens geen vrije dagen kosten, er is immers een overeenkomst waar ook examens onder vallen.

Wel vind ik dat bij de voorbeelden van TS er een stukje scholing bij zit. Leer je leerlingen hoe je met dit soort zaken om gaat ipv te verwachten dat ze dit al wel snappen


Voor een rijexamen zal je bij ons vrij moeten vragen.

Meliaforever

Berichten: 12038
Geregistreerd: 12-12-05
Woonplaats: Oegstgeest

Re: Jongeren geen idee hoe het werkt in het arbeidsleven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:28

Ik denk dat het ook ligt aan het niveau, dan aan de leeftijd. Niveau 1/2 is meestal al anders dan niveau 4. Ik werk bij een bedrijf en als ik zie wat collega's doen, dan valt dit nog mee. En zij zijn geen 16-20 meer. :=