Vervroegd met pensioen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-20 09:22

Ja alles met winst. Hadden niet zoveel hoor dus ging om paar honderd euro winst.
Met wat we nu hebben gekocht krijgen we gemiddeld ongeveer 7 a 8% rendement per jaar. Stuk meer dan bij de bank hahaha.
Gaat nu nog om een klein bedrag per jaar naar we wachten even af wat de markt gaat doen en willen dan nog bijkopen.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 21:26

Nou als er nog mensen twijfelen wanneer ze moeten beginnen met beleggen; open maar vast een rekening :))
Ik ben heel benieuwd wat de komende weken gaan doen.

We staan nog niet in het rood, maar het scheelt niet veel meer :+ Dus nu rustig aan bekijken wat binnenkort interessant is om bij te kopen.
Shell is enorm gezakt nu, staat echt heel gunstig, lager dan in 2008 zelfs, met weinig risico en veel dividend, maar daar heeft m'n vriend er al genoeg van (die nu dus flink in het rood staan haha).

fohadie
Berichten: 4303
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:43

Dank Annemiek! Helaas nu even geen geld.

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:51

Wij hebben nu 70 stuks Shell geloof ik, vandaag inderdaad nog wat bijgekocht maar nu wachten we eerst even af.

Faelynn

Berichten: 3150
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 22:54

Ik snap beleggen niet goed genoeg om er geld in te durven leggen. Wel goede tip 8nnemiek
Snap vooral nooit hoe je de aandelen kan kopen, je ziet wel veel websites of apps die het dan voor je doen, maar dat klinkt mij toch niet heel ideaal en welke kies je dan

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 23:13

8nnemiek schreef:
Nou als er nog mensen twijfelen wanneer ze moeten beginnen met beleggen; open maar vast een rekening :))
Ik ben heel benieuwd wat de komende weken gaan doen.

We staan nog niet in het rood, maar het scheelt niet veel meer :+ Dus nu rustig aan bekijken wat binnenkort interessant is om bij te kopen.
Shell is enorm gezakt nu, staat echt heel gunstig, lager dan in 2008 zelfs, met weinig risico en veel dividend, maar daar heeft m'n vriend er al genoeg van (die nu dus flink in het rood staan haha).


Vind je het vanwege je milieu/ethische overtuigingen niet nogal tegenstrijdig om Shell aandelen te kopen? (puur uit interesse hoor :) )

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-20 23:34

Faelynn schreef:
Ik snap beleggen niet goed genoeg om er geld in te durven leggen. Wel goede tip 8nnemiek
Snap vooral nooit hoe je de aandelen kan kopen, je ziet wel veel websites of apps die het dan voor je doen, maar dat klinkt mij toch niet heel ideaal en welke kies je dan

Wij zitten bij Binck. Die is in ieder geval betrouwbaar en daar kun je je eigen bedrijven kiezen. Ga je bv bij een gewone bank als Rabo of ING beleggen, dan kiezen zij de bedrijven, en dat is vooral handig als je je er zelf niet te veel in wil verdiepen en er niet te veel tijd aan kwijt wil zijn, maar het rendement is vaak wat lager.

Schemerdier, zeker, dat vond ik ook best lastig! We hebben verder behoorlijk veel milieuvriendelijke bedrijven, maar we vonden het toch belangrijk om ook een paar stabiele, grotere bedrijven in ons portfolio te hebben, en wat diverse bedrijven, en Shell is wel een bedrijf dat zich toch ook wat meer duurzaam aan het inzetten is, in tegenstelling tot veel andere oliemaatschappijen.
Shell heeft behoorlijk veel aandeelhouders die willen dat ze een duurzamere koers gaan varen, en die hebben dan ook redelijk veel te vertellen.
Ze zijn bv bezig met laadpalen voor elektrische auto’s, onderzoek naar accu’s, hernieuwbare energie opwekken enz.
Shell heeft flink wat budget voor onderzoek en zal daardoor ook een goede bijdrage leveren aan de energietransitie.

Dus we gaan er vanuit dat Shell steeds meer die richting op gaat en daarmee ook winstgevend blijft als er minder vraag zal zijn naar brandstof.

fohadie
Berichten: 4303
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 00:06

Faelynn schreef:
Ik snap beleggen niet goed genoeg om er geld in te durven leggen. Wel goede tip 8nnemiek
Snap vooral nooit hoe je de aandelen kan kopen, je ziet wel veel websites of apps die het dan voor je doen, maar dat klinkt mij toch niet heel ideaal en welke kies je dan



Ook dat. Ik probeer me er in te verdiepen, maar vind het risico zo eng. :P

Aan wat voor bedrag moet ik denken als ik nu bijvoorbeeld bij 1 iets wil beleggen? Moet je echt minstens honderden euros inleggen of mag het ook al met een paar tientjes?

Voorlopig gaat het hier nog niet door. Heb eerst nog zo,n 600 aan rekeningen die ik aan het betalen ben, en door een fout van uitzendbureau krijg ik 6 weken nu maar de helft uitbetaald. (Lang verhaal.) Gelukkig heeft mijn man een goede baan, anders bouwde ik een schuld op.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 08:31

Volgens mij kun je bij de gewone banken die voor jou beleggen ook prima kleine bedragen inleggen.
Bij beleggingsbanken als binck betaal je voor elke transactie een vast bedrag, volgens mij rond de 10 euro bij binck. Dus wordt dat pas interessant als je in een keer 1000 euro of meer inlegt.

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 08:35

Centraal Beheer is erg prettig om spelenderwijs te beginnen met beleggen.

fohadie
Berichten: 4303
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 10:56

1000 euro of meer gaat em echt niet worden. Zag ook iets als DeGiro langskomen.

Nu mijn spaarrekening helemaal geen rente meer geeft zoek ik toch iets anders, maar wil niet het risico lopen alles kwijt te zijn. Lastig,lastig.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 11:11

Bij beleggen kun je eigenlijk alleen alles kwijt raken als een bedrijf failliet zou gaan en je al je geld in dat ene bedrijf zou hebben zitten, of als je steeds met verlies je aandelen verkoopt.
Voordeel van beleggen bij een gewone bank is dat die al het geld in een grote pot stoppen en daarmee aandelen van veel verschillende bedrijven kopen, dus ook als je er weinig in stopt dan nog heb je aandelen bij meerdere bedrijven waardoor er eigenlijk nauwelijks tot geen risico is dat je alles kwijt raakt. Het kan natuurlijk flink zakken, zoals de afgelopen weken, maar zo lang je je aandelen niet met verlies verkoopt zal dat bedrag ook weer stijgen.
De Giro ken ik niet helaas.

fohadie
Berichten: 4303
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 11:18

Dank je weer voor je antwoord, Annemiek.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-20 11:22


Horsy83
Berichten: 291
Geregistreerd: 22-04-14

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:13

DeGiro is een stuk goedkoper en sneller dan Binck. Ook bij kleinere inleg veel aantrekkelijker. Binck stunt niet voor niks met starters tegoed.

fohadie
Berichten: 4303
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-20 12:13

8nnemiek schreef:
Er zijn ook van die leuke reken-tooltjes te vinden online, waar je kan berekenen hoeveel je elke maand zou moeten inleggen om een leuke spaarcent te hebben over 30 jaar bijvoorbeeld: https://www.berekenhet.nl/modules/beleg ... itaal.html



Die ken ik idd, een advertentie van zo,n rekentool staat regelmatig onder dit topic. ;)

fohadie
Berichten: 4303
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 17:26

Dit topic verdient wel weer een schopje.

Mijn jaarlijkse spaardeposito loopt over een paar dagen weer af. Waar ik vorig jaar nog acht euro rente had (op jaarbasis), is dat nu drie euro geworden op een dubbel zo hoog bedrag. Dat schiet dus niet erg op. Nu opzoek naar iets nieuws wat ik voor een paar jaar vast kan zetten waar nog wel rente op komt. Liefst niet langer dan vijf jaar, omdat de toekomst mij te onzeker is.

Iemand tips? Het gaat dus om een deposito spaarrekening, niet om beleggen oud want dat gaat em bij mij de komende tijd toch niet worden.

Luxorvalkje
Berichten: 1940
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:25

In het Oostblok is de rente hoger.

Zelf zit ik op Mintos. Daar zit ook wel een risico aan, dus meer dan €1000 euro durf ik daar niet in te leggen. Wel ruim 9% rendement het afgelopen jaar.

Prairy
Berichten: 9106
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 22:30

Leaseplan bank heeft deposito's maar ook niet de wereld aan rente... Open bank in Spanje schijnt ook wel ok te zijn. Hebben nu of hadden een actie waarbij je 40 euro kreeg. Heb je in ieder geval al iets aan rente..