Vervroegd met pensioen

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Booooo
Berichten: 6528
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 13:02

8nnemiek: Hoezo niet durven? Het is gewoon bij de ING bank, alleen dan in Turkije.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-20 13:33

Sowieso omdat ik er niet zo zeker van ben dat de Turkse Lira zijn waarde behoudt, die is al járen aan het zakken. Maar ook omdat ze een rente van 15% niet kunnen volhouden. Momenteel draait de economie prima, maar als er straks een crisis komt dan moet zo'n bank óf de rente weer drastisch omlaag gooien of ze gaan failliet.

Prairy
Berichten: 9180
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 17:26

8nnemiek schreef:
Prairy, lastig hoor. Ik kan me goed voorstellen dat verkopen toch ook voordelen heeft in deze tijd. En als je dichter bij huis iets anders kan vinden.. ook fijn!
Pfoe zo'n voedselbos, dat zal inderdaad niet goedkoop zijn. Maar wel geweldig als het eenmaal af is. Een mooie investering! Gaan jullie een winkeltje beginnen zodra er echt volop geoogst kan worden? Zijn de bomen al wat ouder, of gaan daar nog wat jaren overheen voordat ze echt goed gaan dragen? Het lijkt me in ieder geval een prachtige plek om later oud te worden!


Het zijn ieniemini boompjes voor het allergrootste gedeelte, dat gaat pas, met wat mazzel, over 5-10 jaar vruchten geven en over 10-15 jaar pas echt volle bak in productie komen. En eerlijk gezegd heb ik nog geen flauw idee wat we daarmee gaan doen, dat zie ik dan wel :)

We hebben ons nu aangemeld als aspirant lid van Herenboeren bij ons in de buurt, wie weet kunnen we daar nog iets mee doen. En anders misschien aan de weg, of is er tegen die tijd wel een hele andere beweging om spullen aan te verkopen. Het doel van het aanleggen is om de diversiteit te verhogen, voedsel voor de beestjes (in het wild) en onszelf, een mooie tuin en daarna komt pas ergens opbrengst van oogst. Maar wie weet begin ik wel een (seizoens)winkeltje, geen idee :)

Het is een fantastische plek om oud te worden, dat is een ding dat zeker is :) En we maken het steeds een beetje mooier :D

Ladyson

Berichten: 3234
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 20:47

Hoi allemaal :wave: Ik meld me ook weer eens.

Wij hebben een waardebepaling laten doen op ons huis. We hebben het 5 jaar geleden gekocht en daarna flink opgeknapt, maar het is flink meer waard geworden. Normaal wordt gezegd dat je daar nu niks mee kan ivm dat andere huizen ook duurder zijn geworden, maar we overwegen van de overwaarde een appartement te kopen en dat te gaan verhuren. Wellicht nog interessant voor andere bokkers om ook uit te zoeken..

Beleggingen zijn bij ons ook goed verlopen. Je kan naar mijn idee op elk moment beginnen met beleggen.

En 15 procent op de bank in Turkije, wow! Klinkt als te mooi om waar te zijn, ga ik me even in verdiepen :D

Suzanne F.

Berichten: 49441
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:25

Ladyson schreef:
Hoi allemaal :wave: Ik meld me ook weer eens.

Wij hebben een waardebepaling laten doen op ons huis. We hebben het 5 jaar geleden gekocht en daarna flink opgeknapt, maar het is flink meer waard geworden. Normaal wordt gezegd dat je daar nu niks mee kan ivm dat andere huizen ook duurder zijn geworden, maar we overwegen van de overwaarde een appartement te kopen en dat te gaan verhuren. Wellicht nog interessant voor andere bokkers om ook uit te zoeken..

Beleggingen zijn bij ons ook goed verlopen. Je kan naar mijn idee op elk moment beginnen met beleggen.

En 15 procent op de bank in Turkije, wow! Klinkt als te mooi om waar te zijn, ga ik me even in verdiepen :D


Maar dan moet je een extra hypotheek op je huis nemen? Om het appartement te kunnen kopen?

Prairy
Berichten: 9180
Geregistreerd: 28-12-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-20 21:52

Suzanne F. schreef:
Ladyson schreef:
Hoi allemaal :wave: Ik meld me ook weer eens.

Wij hebben een waardebepaling laten doen op ons huis. We hebben het 5 jaar geleden gekocht en daarna flink opgeknapt, maar het is flink meer waard geworden. Normaal wordt gezegd dat je daar nu niks mee kan ivm dat andere huizen ook duurder zijn geworden, maar we overwegen van de overwaarde een appartement te kopen en dat te gaan verhuren. Wellicht nog interessant voor andere bokkers om ook uit te zoeken..

Beleggingen zijn bij ons ook goed verlopen. Je kan naar mijn idee op elk moment beginnen met beleggen.

En 15 procent op de bank in Turkije, wow! Klinkt als te mooi om waar te zijn, ga ik me even in verdiepen :D


Maar dan moet je een extra hypotheek op je huis nemen? Om het appartement te kunnen kopen?


Ja. Maar dan krijg je, met een rente opslag vaak, wel een betere rente als een verhuur hypotheek. Wij nemen ook een extra hypotheek lening op onze eigen woning voor een verhuur object,plus een verhuur hypotheek.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-20 12:55

Interessant. Ik weet zelf maar weinig over hypotheken, heb me er nooit zo in verdiept, maar vind het leuk om te lezen wat er allemaal mogelijk is.

Is het nog steeds zo dat het gunstiger is om op een woning een klein beetje hypotheek te houden, in plaats van alles afbetalen, omdat een woning dan ineens onder je eigen vermogen valt en je er belasting over moet gaan betalen? Daar heb ik vroeger iets van mee gekregen, maar geen flauw idee of dat nog steeds zo werkt.

Ladyson

Berichten: 3234
Geregistreerd: 03-01-10
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-20 18:30

Even in de Turkse spaarrekeningen verdiept, en denk dat het zo zit:

Je kunt idd gewoon met garantie sparen tot een bepaald bedrag, afhankelijk van de bank. Dat deel is gewoon veilig, ook als ze omvallen net zoals bij Icesave toen.

Het staat er echter wel in Turkse lira's op, dus als je het eraf wil halen, wordt het weer omgerekend naar euro's. In de afgelopen jaren is deze lira al 2/3 minder waard geworden tov de euro. Oftewel, had je voor 900 euro aan lira's op de bank, is dat nu nog 300 euro waard.

Het bedrag op je spaarrekening stijgt in de tussentijd wel door de flinke rente die wordt gehanteerd. Het spannende is alleen dus of de rente dan hoog genoeg is om een waardedaling te compenseren. De lira lijkt nog steeds te zakken.

Voor mij een te spannende gok waar ik me niet aan ga wagen, maar interessant is het wel!

@8nnemiek, durf ik niet te zeggen.. We hebben in principe nog een jaar of 25 te gaan haha.

Booooo
Berichten: 6528
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 10:19

Ladyson: Dat kan ook niet zomaar als je geen Turkse identiteit hebt..
Omrekenen naar euro’s is voor ons ook niet relevant aangezien we het daar gaan besteden. Voor ons zal dus gewoon de lira van toepassing zijn.

Achterom
Berichten: 23064
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 11:17

Booooo schreef:
Ladyson: Dat kan ook niet zomaar als je geen Turkse identiteit hebt..
Omrekenen naar euro’s is voor ons ook niet relevant aangezien we het daar gaan besteden. Voor ons zal dus gewoon de lira van toepassing zijn.

Maar dan nog heb je te maken met enorme inflatie lijkt me?

flooooo
Berichten: 2568
Geregistreerd: 11-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 12:50

Thanks voor de felicitaties. Ik ben mij er van bewust dat investeren nu niet handig is, ook in huizen totaal niet. Het is echt idioot hoe de markt nu is. Dus ik ben een beetje aan het kijken wat dan wel handig is om te doen, op de bank zetten is in ieder geval niet rendabel. :z
Mochten er nog tips zijn, dan hoor ik het graag!
Verder lees ik altijd graag mee, veel inspiratie krijg je hier.

Babootje

Berichten: 26453
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 13:46

Stoppen is voorlopig niet aan de orde. Dit jaar word ik 58 en ben zelfstandige. Mijn man wordt 59 en is ook zelfstandige. Op dit ogenblik is er ook erg veel werk dus we profiteren daar maar van om een buffertje aan te leggen voor mindere tijden die we een aantal jaren geleden zeker ook hebben gekend.
Moet ook zeggen dat ik er (nog) niet aan moet denken om te stoppen. Ik vind werken nog steeds erg leuk.
Omdat de arbeidsmarkt krap is, is stoppen ten gunste van jongere werknemers ook helemaal niet nodig.
Overigens vind ik stoppen op 55 jarige leeftijd echt uit de tijd (met uitzondering van enkele zwaardere beroepen).

Booooo
Berichten: 6528
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 17:29

Achterom schreef:
Booooo schreef:
Ladyson: Dat kan ook niet zomaar als je geen Turkse identiteit hebt..
Omrekenen naar euro’s is voor ons ook niet relevant aangezien we het daar gaan besteden. Voor ons zal dus gewoon de lira van toepassing zijn.

Maar dan nog heb je te maken met enorme inflatie lijkt me?

De lira is nu al 4/5 jaar bijna hetzelfde gebleven. Ben er niet zo bang voor. Ook geld wat we hier niet nodig hebben, en ik vaak vergeet wat we daar hebben :+ Denk dat de rente meer oplevert dan inflatie.

Eef_Bam

Berichten: 4126
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 18:20

Om precies te zijn was de gemiddelde inflatie in turkijke 15,46 % in 2019, dus in feite heeft de rente niet eens geheel gecorrigeerd voor inflatie en is je geld minder waard geworden :Y) , ook in turkije. Vind je wel erg overoptimistich over je turkse spaarrekening Boooo :o .

Maar goed, ieder zijn eigen aanpak.

tamary

Berichten: 29236
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 19:48

Dat de rente hoger is dan de inflatie is redelijk zeldzaam. Gelijk lopend kan, maar meestal lever je er toch op in.

Booooo
Berichten: 6528
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 22:50

Eef_Bam schreef:
Om precies te zijn was de gemiddelde inflatie in turkijke 15,46 % in 2019, dus in feite heeft de rente niet eens geheel gecorrigeerd voor inflatie en is je geld minder waard geworden :Y) , ook in turkije. Vind je wel erg overoptimistich over je turkse spaarrekening Boooo :o .

Maar goed, ieder zijn eigen aanpak.

Hoe kom je daarbij, de lira hangt al heel lang op 6,5 ongeveer.

Eef_Bam

Berichten: 4126
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-20 23:10

Booooo schreef:
Eef_Bam schreef:
Om precies te zijn was de gemiddelde inflatie in turkijke 15,46 % in 2019, dus in feite heeft de rente niet eens geheel gecorrigeerd voor inflatie en is je geld minder waard geworden :Y) , ook in turkije. Vind je wel erg overoptimistich over je turkse spaarrekening Boooo :o .

Maar goed, ieder zijn eigen aanpak.

Hoe kom je daarbij, de lira hangt al heel lang op 6,5 ongeveer.


https://nl.inflation.eu/inflatiecijfers/turkije/historische-inflatie/cpi-inflatie-turkije.aspx
Onderste tabel

Nikass

Berichten: 16733
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 16:10

Mindim schreef:
Knap hoor van iedereen! Wij hebben er zelf ook vaak aan gedacht om te gaan beleggen en dan sparen voor een vroeg pensioen.
Maar we hebben het afgekapt. Mijn zus, met altijd plannen voor later, is op 52 jarige leeftijd aan kanker overleden. Van al die plannen is niets terecht gekomen.
Dat was voor mij een realiteitscheck. Later is er heel vaak niet, dus wij hebben alle plannen overboord gegooid en leven nu.
Dus vergeet ook niet om in het heden alles eruit te halen en niet te veel focussen op later!
In ieder geval veel succes iedereen met jullie beleggingen, verkopen en sparen! :)


Dit is herkenbaar. Mijn collega heeft veel gespaard om eerder met pensioen te kunnen. Haar man was een stuk ouder en ze wilden graag samen van pensioen genieten. Een jaar of vijf voordat ze met haar vervroegde pensioen kon gaan kreeg ze alvleesklierkanker. Binnen een half jaar was ze overleden.

Ik ben een type dat van zekerheid houdt en graag alles goed regelen voor later, en een paar jaar eerder met pensioen lijkt me heerlijk! Maar ik probeer juist meer los te laten en in het nu te leven.
Later is allang begonnen...

Babootje

Berichten: 26453
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-20 18:08

Mee eens, alhoewel een koophuis natuurlijk altijd een goede investering is.
Wij hebben ook een huis gekocht met inmiddels flinke overwaarde; hebben een aantal jaren onze hypotheek overgesloten en wonen nu voor 450,00 in de maand. Onze woning lossen we nu niet helemaal af, maar met de overwaarde kunnen we (na pensionering) best nog iets leuks kopen. Dan zijn we ook niet meer afhankelijk van werk.
Onze hypo loopt nog tot na pensionering. Nu genieten we dus van lage woonkosten (kunnen we nog wat sparen en genoeg financiele armslag om nu ook leuke dingen te doen). En het huis qua onderhoud goed bij te houden.

juval

Berichten: 13303
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:08

begin nu toch wel wat zenuwachtig te worden met de kelderende beurzen op dit moment... jullie?

wel de tijd om te kopen denk ik.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-20 13:18

Hier is alles ook flink gezakt, de winst van afgelopen maand is al verdampt :)) Maar wij maken ons niet echt veel zorgen. Kelderende beurzen betekent inderdaad vooral dat er een mooi moment aan komt om aandelen bij te kopen :Y) Fijn van profiteren!
Wij hadden het plan om elke maand een leuk bedrag in te leggen, maar door de hoge prijzen van de afgelopen paar jaar is daar weinig van gekomen en hebben we dus redelijk wat spaargeld opzij staan. Nu nog even afwachten welke aandelen binnenkort echt gunstig zijn om te kopen.

Zo lang je niks verkoopt, en de bedrijven die je hebt gekocht gaan niet failliet, is er eigenlijk niks aan de hand.

juval

Berichten: 13303
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:26

gewoon kop in het zand en wachten tot het overwaait dus... ik kan beter niet dagelijks kijken hoe het ervoor staat. Helaas geen spaargeld om nu te gaan kopen.

Prairy
Berichten: 9180
Geregistreerd: 28-12-03

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 13:32

Ik ga volgende week weer inleggen :P

opisop_shop

Berichten: 15059
Geregistreerd: 19-11-08
Woonplaats: Oostenrijk:)

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-20 22:25

Vandaag dividend aandelen gekocht om straks wat passief inkomen uit te halen hopelijk. Bedoeling is om steeds wat meer te investeren. We hadden al eerder af en toe wat kleins gekocht, alles verkocht en nu wat groter ingekocht doordat alles mooi is gedaald qua prijs nu.

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-20 22:43

Slim :j
Heb je de andere aandelen op een goed moment kunnen verkopen?

Wij zijn nu ook aan het bekijken wat en wanneer we gaan bijkopen.