Vervroegd met pensioen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 14:30

Overigens zou ik echt niet weten hoe ik met 14000 of 25000 in het jaar moet rond komen. We hebben 4 paarden lopen, 2 honden en een groot erf. We houden van uit eten gaan en gezellige dingen doen (ook een eigen bar in de schuur enzo haha)

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:43

Overigens werk ik wel naar mijn vroeg-pensioen toe, over ongeveer anderhalf jaar. Maar dan ben ik 59, en mijn man 65. Dat zijn imo iets realistischere leeftijden (ook voor ouderdomskwaaltjes trouwens :P )
En dan gaan we ook uit van een iets realistischer inkomen, én niet van beleggingen met een rendement van 5 of 8%. Dat is, zeker met zo'n klein budget, niet haalbaar, want om aan 5 of 8% te komen zal je deels echt in hoog risico aandelen moeten beleggen.

Er van uit gaan dat je met 175.000 euro voldoende kapitaal hebt om van te kunnen leven is echt niet realistisch.

Heel, heel vroeger had je genoeg aan een miljoen ouderwetse guldentjes (vandaar het gevleugelde woord 'miljonair', als je dat had, had je de schaapjes op het droge).

Tegenwoordig vindt men 2 miljoen euro als basiskapitaal is al niet eens echt realistisch meer, er van uit gaand dat je ook iets met je vrije tijd wilt doen. En dat hoeven dan niet eens dure cruises te zijn...

8nnemiek

Berichten: 43417
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 15:54

Juval, wat fijn dat jullie dat zo hebben kunnen regelen. Ik kan me voorstellen dat het ook voor je vriend ideaal is dat jij mee kan helpen en hij daardoor ook minder werk heeft. Echt met pensioen gaan lijkt me lastig met een melkveebedrijf, niet? Niet te vergelijken met een 9-5 baan.

anneve, bedankt, ik ga ze eens doorlezen. Volgens mij zijn een aantal posts die ik voorbij zie komen bijna gekopieerd uit een van de boeken, maar dat maakt het niet minder interessant natuurlijk.

Ipsilonka, ik zou juist niet weten hoe ik 25000 per jaar op moest krijgen :+ Mijn paard kost me rond de 50 euro per maand, de hond ook, en uit eten en uitgaan doen we eigenlijk nooit.

Sinds we zijn begonnen met actief bezuinigen op aankopen vragen we ons bij elk product eerst af; 'hebben we het écht nodig?', en dat scheelt heel veel. Onbewust koop je zo veel zooi, zo veel prullen van de Action en kleding die je vervolgens nauwelijks draagt en luxe artikelen die je eigenlijk niet gelukkig maken.. We zijn nu juist bezig met ontspullen. Gisteren flink wat foto's gemaakt voor marktplaats. We hebben een kamer vol rommel verzameld die weg moet :=

Ibbel, wat het beleggen betreft, dat laat ik aan mijn vriend over :Y) Maar voor 5% heb je geen hoog risico nodig. 8% wel, dan zit je inderdaad in de risicovollere pakketten. En als je op tijd ermee begint en maandelijks voldoende erin stopt dan bouw je echt flink wat op.
Hoe dan ook, we zullen het zien :j En lukt het niet in 10 jaar, dan doen we er 15 jaar over, ook niet erg toch?
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 23-07-18 16:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Raiza

Berichten: 1608
Geregistreerd: 22-07-03
Woonplaats: In het mooie zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 15:57

8nnemiek schreef:
25.000 per jaar? := Dan leef je toch enorm duur!
Ik heb een tijd lang van € 600 per maand moeten rondkomen.. geen probleem, en ja, inclusief mijn deel van de huur/gas/elektra en zonder huurtoeslag, en ik hield nog geld over om te sparen.


Vroeger toen ik op kamers woonde (24 jaar geleden) kon ik idd ook met € 600 euro per maand rondkomen, maar toen betaalden mijn ouders ook nog een deel van de huur, mijn zorgverzekering, kleding en eten etc. Beetje huur zit al gauw boven de 600 per maand. Tuurlijk zijn er altijd opties om zoveel mogelijk overal op te besparen, kraakpand wonen, afdankertjes qua kleding etc dragen, maar echt.. rondkomen van € 600 euro per maand samen is echt NIET realistisch en 25000 per jaar met zijn 2-en is ook echt niet geen luxe. Wij doen ook echt niet gek qua uitgaven, maar wij geven al zeker het dubbele uit per jaar.

Maar ik zeg dit echt niet om je af te kraken of om te zeuren hoor. Als jij het wil proberen om over 10 jaar met pensioen te gaan wens ik echt heel veel succes en ik hoop voor jou dat het lukt :j

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:06

En wat is de lol van al die vrije tijd als je amper geld hebt om leuke dingen te doen? Kan je beter gewoon je leven omgooien, iets vinden wat je passie is, andere uren werken enz.. Ik had ook geen zin om 5 dagen per week op kantoor te zitten, dus ik deel lekker mijn eigen uren in en werk gewoon vanuit huis.. of waar ik dan maar wil! Kan ik ook nog allemaal leuke dingen doen, zou ook zo kunnen reizen als ik daar interesse in zou hebben en ondertussen toch geld verdienen.

Als je nu al last hebt van ouderdomskwaaltjes is dat ook niet best..dat lijkt mij ook niet helemaal gezond;p

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:09

Mijn paarden staan aan huis, onderhoud om alles netjes te houden kost geld. Mijn sportpaard is vorig jaar helaas ziek geworden en kost nu in vergelijk met eerder een fortuin. Maar ze loopt weer (alleen geen sport meer) dus het is me meer dan waard. Dat kun je nagenoeg niet incalculeren.

8nnemiek

Berichten: 43417
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 16:16

Raiza schreef:
Vroeger toen ik op kamers woonde (24 jaar geleden) kon ik idd ook met € 600 euro per maand rondkomen, maar toen betaalden mijn ouders ook nog een deel van de huur, mijn zorgverzekering, kleding en eten etc. Beetje huur zit al gauw boven de 600 per maand. Tuurlijk zijn er altijd opties om zoveel mogelijk overal op te besparen, kraakpand wonen, afdankertjes qua kleding etc dragen, maar echt.. rondkomen van € 600 euro per maand samen is echt NIET realistisch en 25000 per jaar met zijn 2-en is ook echt niet geen luxe. Wij doen ook echt niet gek qua uitgaven, maar wij geven al zeker het dubbele uit per jaar.

Maar ik zeg dit echt niet om je af te kraken of om te zeuren hoor. Als jij het wil proberen om over 10 jaar met pensioen te gaan wens ik echt heel veel succes en ik hoop voor jou dat het lukt :j

Wij wonen nu in een woning op het platteland, met paarden achter het huis, voor €300 per maand. Klein huisje, maar dat maakt niet uit. Vorig jaar zonnepanelen op het dak laten leggen, dus elektra hebben we vanaf dit jaar gratis. We eten uit de tuin, leven redelijk zelfvoorzienend en gaan gratis op vakantie met onze boot.. en we hebben gewoon echt heel weinig uitgaves. Dat wordt alleen maar minder als we uiteindelijk een van de auto's kunnen wegdoen (de BMW want die is het duurst in onderhoud/belasting :Y) ) en geen werkgerelateerde kosten enzo meer hebben.

Ik sta er van te kijken wat mensen hier uitgeven per jaar!
We zijn alles tot op de laatste cent nu aan het bijhouden, en aan het eind van 't jaar kunnen we precies uitrekenen hoeveel we per maand kwijt zijn. Ik denk dat we onder de 1000 euro zitten per maand, met twee personen incl paard en hond.

Ianthe, apart dat mensen alleen maar leuke dingen kunnen doen als die geld kosten _O- Wij hebben de meeste lol als we gewoon samen zijn, gewoon gezellig klussen en in de tuin werken en paardrijden/wandelen/fietsen/zeilen.

En die ouderdomskwaaltjes was natuurlijk meer als grapje bedoeld. Ik bedoel gewoon te zeggen dat ik niet wil werken tot ik oud en versleten ben.

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:28

Nee hoor, niet alles hoeft geld te kosten..maar als je toch eens met al die vrije tijd die je dan hebt, een mooie reis wil maken of misschien wel vaker.. is het toch wel handig als je wat meer geld hebt.

Dingen worden steeds duurder, als er een keer iets misgaat waardoor je kosten hebt van een paar duizend euro is dat ook gelijk zwaar klote. Waarom al als je 40 bent? Je hoeft ook nog niet versleten te zijn als je een eind in de 50 bent hoor, dat ligt er toch echt aan jezelf dan. Mijn ouders zijn nog gewoon super fit;)

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:42

Ik zou het heel graag willen maar hoe geen idee....
Wil nu ook leven want inderdaad wie zegt dat je 70 jaar gaat worden?

Hoeveel moet je wel niet in de maand sparen als je eerder met pensioen wilt?

Ik volg ook voor tips

Anoniem

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:48

Mijn vader is per 1 mei gestopt met werken en is in April 63 geworden. Moet financieel wel allemaal mogelijk zijn maar bij hem kreeg hij ook door het werk steeds meer lichamelijke kwaaltjes en meer last van zijn hart (boezem vibratie) dus zijn mening hierin was ook ik wil nog wel gewoon fatsoenlijk van pensioen kunnen genieten ipv door werken tot ik me kapot gewerkt heb en dan stoppen en achter de geraniums belanden.

Paardenfan25
Berichten: 1274
Geregistreerd: 05-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:53

[code][/code]Net het boek plakband pensioen gelezen van Gerhard Horan. Heel interessant. Ik zou best met 55 een stuk minder willen werken, maar moet wel haalbaar zijn. Heb kinderen en paarden. Wil ook leuke dingen kunnen doen. Ben op zoek naar werk waar ik op termijn 2 of 3 dagen zou kunnen werken. Zie teveel om mij heen mensen die net na hun 60e ernstig ziek worden of overlijden. Hoop wel dat ik straks terug kan kijken en geleefd heb en niet enkel gespaard voor pensioen. Ik blijf dit topic ook ff volgen voor ideeën.

yvje86

Berichten: 2699
Geregistreerd: 18-09-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:54

Ianthe schreef:
Nee hoor, niet alles hoeft geld te kosten..maar als je toch eens met al die vrije tijd die je dan hebt, een mooie reis wil maken of misschien wel vaker.. is het toch wel handig als je wat meer geld hebt.

Dingen worden steeds duurder, als er een keer iets misgaat waardoor je kosten hebt van een paar duizend euro is dat ook gelijk zwaar klote. Waarom al als je 40 bent? Je hoeft ook nog niet versleten te zijn als je een eind in de 50 bent hoor, dat ligt er toch echt aan jezelf dan. Mijn ouders zijn nog gewoon super fit;)


Helaas gaat dat niet voor iedereen op.
Ik ben 32 jaar, heb artrose waardoor ik nog nauwelijks trap kan lopen.
Gelukkig hebben we vorig jaar een huis kunnen kopen waar we tot ons einde in willen en kunnen wonen.
We maken alles (voor mij) rolstoel en rollator proof.
Helaas heb je het niet altijd voor het zeggen.

Ts, ik vind je wijs en denk serieus dat je op de goede weg bent.
Niet iedereen wil de luxe van tegenwoordig, en als je al héél erg blij wordt van samenzijn dan is dat heel mooi (en goedkoop).
Ik haal ook ontzettend veel voldoening uit mijn nieuwe woning en tuin, voor mij voelt dat echt als vakantie als ik lekker in mijn tuin kan zitten.

En om mijzelf met al mijn 'ouderdomskwaaltjes' tot mijn 67e te zien werken gaat mij echt te ver.
Daarom lees ik aandachtig mee in dit topic en hoop ik op veel goede tips.

Mijn eigen investering is de vakantiewoning die nu naast ons huis in aanbouw is.
Hopelijk kunnen we daar straks een leuk zakcentje aan verdienen.

Sunnda

Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 16:58

Zorgen maken over de toekomst vindt ik zinloos. Wie weet is je toekomst een jaar. Ik leef bij de dag en alles in een schriftje opschrijven klinkt als saai, die tijd spendeer ik liever genietend. :+ Plus dat ik niet geloof dat 30 jaar beetje wandelen en fietsen voor mij zou werken.

Wil niet zeggen dat ik geheel zorgeloos leef. Genoeg inkomsten (en hard werken) om leuk van te leven en te sparen. Gezien je nogal wat tijd op je werk doorbrengt zou ik zeggen: zoek iets waar je van geniet. Waar je met plezier heengaan en leuke mensen ontmoet.

Fitzroy

Berichten: 25133
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:02

En dan ben je nu als een gek aan het sparen en haal je de 50 niet eens?
Ik leef liever in het heden. Maar dat is een persoonlijke mening. Wij gaan 3 x per jaar op vakantie waarvan minstens 1 verre reis. Nu kan het gezondheidstechnisch en dat kan tegen de tijd dat je met vroegpensioen bent wel heel anders zijn. Pluk de dag!

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:25

Het meeste pensioen bouw je op naarmate je dichter bij je pensioen leeftijd komt. Naar mijn mening is het dus wel verstandig om zo lang mogelijk door te werken.
Ik ben tevens ook aan het sparen om iets ruimer te kunnen leven na mijn pensioen. En we willen ons huis graag wat eerder vrij hebben rond ons 60e zodat we het geld wat we nu aan hypotheek betalen dan apart kunnen zetten voor ons pensioen.

Goof

Berichten: 28828
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:30

Interessant topic. Enerzijds denk ik inderdaad ook na over hoe ik wil leven als ik straks klaar ben met werken en hoe fijn het zou zijn als ik financieel de mogelijkheid zou hebben om eerder te stoppen met werken. Dat betekent vooral nu veel investeren. Anderzijds wil ik nu eigenlijk niet echt besparen op hoe ik leef (wat overigens niet inhoudt dat ik niet spaar, want dat doe ik goed) omdat mijn man en ik allebei onwijze levensgenieters zijn en daar niet op zouden willen inleveren. Wij genieten teveel van vakanties, weekendjes weg, uit eten, dagjes weg etc. Daarnaast; wie zegt dat wij de pensioenleeftijd halen?
Zou zonde zijn om nu op alles te bezuinigen en dan vroeg dood te gaan...

Snorlex

Berichten: 2535
Geregistreerd: 02-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:49

Het is ook een afweging natuurlijk want inderdaad, wat heb je aan miljoenen op de bank wanneer je morgen dood gaat en altijd zuinig hebt geleefd “voor later”.

Ik ben nu vrij vroeg begonnen met sparen voor mijn eigen pensioenpot en mijn werkgever heeft wat opties aangedragen voor de vormgeving hiervan.

Ik heb nu redelijk een middenweg tussen uitgeven in het heden en sparen voor de toekomst :)

Ik wil niet perse eerder stoppen met werken maar wel de mogelijkheid creëeren om minder te kunnen werken op latere leeftijd zonder dat mijn levensstijl eronder moet lijden ;)

Of dat ik op mijn 60e kan zeggen “ik ben wel klaar met de verantwoordelijkheden van deze baan, ik ga lekker ergens anders werken en dat het de helft minder betaalt boeit niet”.
Laatst bijgewerkt door Snorlex op 23-07-18 18:08, in het totaal 1 keer bewerkt

juval

Berichten: 13221
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:49

een boel geld op de bank sparen of beleggen is leuk, maar zoek wel goed uit wat de fiscale gevolgen zijn als er geen inkomen meer is.. grote kans dat de belastingdienst dan snel om de hoek komt kijken voor vermogensbelasting oid.

happy2014
Berichten: 2714
Geregistreerd: 01-09-05

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 17:59

leuk topic!

ik ben 41 en denk eerlijk gezegd nog helemaal niet na over mijn pensioen. Persoonlijk is werken voor mij van het leven genieten. Ik zou niet weten wat ik zonder zou moeten. En nee, ik heb echt wel een sociaal leven :-) veel vriendinnen, een klein peutertje rondlopen, een paard, mijn honden etc etc.

Ik vind werken alleen echt veel te leuk. Ik heb twee keer thuis gezeten, 1x door WW en 1x zwangerschapsverlof, maar ik vond het helemaal niets!

Misschien is het anders als ik met pensioen ben en ik met mijn man kan reizen of weet ik wat hoor. Maar als ik nu thuis zit, verveel ik mij dood, iedereen om mij heen werkt ook, mijn paard en honden zijn leuk, maar kan ik niet mijn dagen mee vullen.

Nee, pensioen moet ik niet aan denken, al zou ik de 10 miljoen winnen, zou nooit mijn baan opzeggen, maar vind het wel leuk hoe jullie de mogelijkheden onderzoeken!

Percy

Berichten: 12079
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 18:18

Zelf vond ik je opmerking over ouderdomskwaaltjes toch vrij serieus overkomen en voor mij niet zo leuk om te lezen maar soit.

Er over nadenken kan nooi kwaad natuurlijk maar ik vind wel dat je het allemaal erg rooskleurig stelt.

Dat je nu niet veel geld nodig hebt om van te leven zegt niets over de toekomst. Het leven kan opeens een stuk duurder uitvallen wanneer je echt ziek zou worden of om wat voor reden dan ook toch in een duurder c.q. normaal geprijsd huis moet gaan wonen. En voor 50 euro per maand een paard houden is mij nog nooit gelukt, ook niet aan huis.

Daarnaast denk ik dat je je misschien wat verkijkt op plm. 40 jaar vakantie vieren.

Ik ben een stuk ouder dan jij bent. Op jouw leeftijd was ik in de bloei van mijn leven.
Nu kan ik niet meer werken en krijg een gehandicapten uitkering.

Ondanks mijn hobby's slaat toch echt wel de verveling regelmatig toe. Vrienden werken allemaal, lezen is leuk maar niet de hele dag, dat gaat ook op voor puzzelen en internetten.

Nu ben ik lichamelijk beperkt waardoor ik natuurlijk niet meer alles kan maar ik ga wel op jacht naar vrijwilligerswerk als ik weer een eigen auto heb want nu rijgen de dagen zich soms in elkaar waarbij ik me soms best nutteloos voel.

Als je nu werk hebt wat je over tien jaar niet meer zou willen doen zou ik zeggen: ga op zoek naar een nieuwe uitdaging.

Bedoel dit niet negatief maar ik sta er echt van te kijken dat jij al zo jong wilt stoppen

Suzanne F.

Berichten: 49274
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:09

Ik denk ook dat je het veel te rooskleurig schetst en dan vooral het beleggingsgedeelte. Je rekent jezelf rijk hiermee. Je kan ook al je geld verliezen of in het gunstigste geval kan je rendement veel lager uitvallen dan je gehoopt had. Je moet jezelf nooit rijk rekenen met beleggen, daar zijn er al zoveel de mist mee ingegaan.
Sparen, oké. Huis aflossen, oké. Dat scheelt allemaal. Maar jaren niet werken kost zoveel geld, laat staat 40 jaar niet werken. Dan heb je aan miljoen euro cash op de bank niet genoeg. Tenzij je in een hutje op de hei gaat zitten en geen lasten hebt. De belasting komt ook leuk elk jaar aankloppen, het kost je alleen maar geld.

pluisbeer

Berichten: 960
Geregistreerd: 16-09-04
Woonplaats: cuijk

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:32

Ook ik wil eerder stoppen met werken. Ben er wel over aan het denken hoe dat mogelijk te maken, maar weet nog niet hoe. Leuk topic. Wie weet zit er voor mij een goede tip bij.

8nnemiek

Berichten: 43417
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 19:40

Leuk, zo veel reacties al. Wel jammer dat het vooral mensen zijn die juist níet financieel onafhankelijk willen zijn, terwijl ik het topic eigenlijk heb aangemaakt voor de mensen die dat wél willen.

Ianthe en Percy, als je eens een keer méér nodig hebt dan gebruik je dat gewoon. Dan werk je weer een maand langer. Als je ineens door je geld heen bent dan ga je weer parttime of fulltime werken. Er zijn geen regeltjes..
En waarom met 40 en niet met 50? Omdat je dan simpelweg nog meer kans hebt dat je in betere gezondheid bent. Wij willen de wereld zien, rondreizen, en hoe ouder je wordt hoe minder snel je nog zo'n reis gaat plannen en hoe minder kans dat je gezondheid het toelaat. En is het geld daarna op? Geen probleem, dan gaan we toch weer werken? We hebben allebei een baan waarin áltijd werk te vinden is voor jong en oud..

Zoals Paardenfan en Annet_Dottie, dat klinkt herkenbaar. Mijn vader werd dit jaar in het ziekenhuis opgenomen met een TIA. Hij moet nog een jaar of 7 tot aan zijn pensioen. Het komt voornamelijk door de stress op zijn werk dat hij langzaam aftakelt. Die werkstress kost je veel extra jaren van je leven.
En ook bij leuk werk komt stress kijken.
Nogmaals: ik vind mijn werk leuk, maar ik wil er niet van afhankelijk zijn.

linnie050, hoeveel je moet sparen om eerder te kunnen stoppen ligt er natuurlijk helemaal aan hóe veel eerder je wil stoppen ;) Stel, je zet elke maand € 100 op een spaarrekening. Dan heb je na 10 jaar € 12.000. Daar kun je in je eentje een jaar eerder mee stoppen.. of je neemt tussendoor eens een jaar vrij om lekker rond te reizen.. Óf je spaart verder en zet het eventueel op een rekening waar je er rendement uit haalt. Als je dat 20 jaar lang doet, die €100 die je nu misschien nauwelijks mist, met een gunstig rendement, dan heb je na 20 jaar zo'n €50.000 waarvan je een jaar of 4 kan leven als je zuinig aan doet. Na 30 jaar zit je op € 125.000, nog steeds met die inleg van €100 per maand.
Maar als je het echt interessant vindt dan is het belangrijkste te weten wat je huidige kosten zijn. Je vaste lasten, je werkkosten, je eerste levensbehoeften, je luxe aankopen, en vooral ook de uitgaves waar je achteraf spijt van hebt. Dan pas weet je wat je nodig hebt om van te leven.

Paardenfan, het is zeker belangrijk dat je ook nu blijft leven en leuke dingen blijft doen. Voor de een zal dat veel geld kosten, voor de ander (zoals ik en mijn vriend) zijn de gratis dagjes weg net zo leuk of leuker.
Wij gaan graag weekenden weg, we houden van lange vakanties, we houden van natuur en dus kochten we een boot. We zijn zo'n €400 per jaar kwijt aan liggeld. Daarvoor kunnen we onbeperkt zeilen, weekendjes weg in de natuur, op het water overnachten, en alles op 20 min reisafstand. Ons maak je echt niet gelukkiger met een zonvakantie naar Curacao, echt niet := We zijn dit voorjaar ruim 3 weken op vakantie geweest naar de Waddeneilanden, dat kostte ons €430 inclusief alle havenkosten, diesel, al het eten, stroom, water, gas en alle andere kosten. En wederom is dat voor ons meer genieten dan een hotel op een Grieks eiland.
Zelfde geldt voor uiteten. Ik vind dat best eens leuk, een keertje, maar voor ons als vegetariërs is dat meestal geen feestje. Na een aantal keer komt de geitenkaas je de neus uit en eerlijk gezegd vind ik ons eigen eten vaak lekkerder.
Als het sparen en besparen je leven gaat leiden dan zeg ik ook, nee, dat zou ik nooit willen. Maar als je kan sparen voor je pensioen met geld dat je simpelweg 'over' hebt, geld waar je verder gewoon geen nuttig doel voor hebt, dat is toch juist hartstikke mooi?

yvje, wat lijkt me dat naar zeg.. op zo'n leeftijd artrose hebben -O-
Helemaal met je eens, je kan nooit van tevoren er vanuit gaan dat je in goede gezondheid oud gaat worden en je pensioenleeftijd gaat halen, dat ligt zeker niet aan jezelf. En als je al heel vroeg ziek wordt is het alleen maar mooi als je dan al een aantal van je dromen hebt kunnen verwezenlijken.
Wat gaaf dat jullie een huis hebben gevonden dat als vakantiehuis voelt, en ook nog met vakantiewoning er naast. Dat lijkt me inderdaad een erg goede investering. Er zijn genoeg mensen die uiteindelijk, aangevuld met een beetje spaargeld, helemaal rondkomen van het verhuren van een vakantiehuisje.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 23-07-18 19:58, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Berichten: 43417
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-18 19:48

Suzanne F. schreef:
Ik denk ook dat je het veel te rooskleurig schetst en dan vooral het beleggingsgedeelte. Je rekent jezelf rijk hiermee. Je kan ook al je geld verliezen of in het gunstigste geval kan je rendement veel lager uitvallen dan je gehoopt had. Je moet jezelf nooit rijk rekenen met beleggen, daar zijn er al zoveel de mist mee ingegaan.
Sparen, oké. Huis aflossen, oké. Dat scheelt allemaal. Maar jaren niet werken kost zoveel geld, laat staat 40 jaar niet werken. Dan heb je aan miljoen euro cash op de bank niet genoeg. Tenzij je in een hutje op de hei gaat zitten en geen lasten hebt. De belasting komt ook leuk elk jaar aankloppen, het kost je alleen maar geld.

Al je geld verliezen is gelukkig niet mogelijk als je slim belegt. Dat het rendement lager uitvalt is zeker mogelijk. Dan moet je langer werken om je beoogde doel te halen. Maar nog steeds niet tot je 67e.
Het idee van beleggen is dat je dit alleen doet met het geld dat je niet nodig hebt, en het geld dat je niet gaat missen. Verlies je alles, geen probleem, want je had het geld toch niet nodig, en dan werk je gewoon zoals iedereen tot je 67e. Haal je een hoog rendement, dan kun je eerder stoppen.
Hoeveel eerder? Dat is gewoon heel verschillend per persoon. Wij geven weinig geld uit, op het moment zo'n 1000 euro per maand inclusief de twee auto's en de dieren enz. Daar kunnen we uiteindelijk nog best wat op bezuinigen, maar ook wij willen wel íets van luxe behouden.

Dorien66

Berichten: 1654
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-18 19:53

8nnemiek schreef:
Als je ineens door je geld heen bent dan ga je weer parttime of fulltime werken.

Oeps, als het toch eens zo makkelijk was... Ik ken een paar 50+’ers die niet of nauwelijks aan werk kunnen komen. Ze willen wel, maar werkgevers willen geen ‘oude’ werknemers.