Vervroegd met pensioen

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43417
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 11:08

Vastgoed is zeker ook een goede investering, al moet je wel in een gunstige periode kopen. Dat geldt natuurlijk ook voor aandelen enzo, maar de huizenmarkt gaat op het moment zo extreem goed, met mensen die ongezien op huizen bieden boven de vraagprijs, dat je kans hebt dat die binnenkort weer inzakt. Maar als je gunstig kan kopen dan kan het rendement inderdaad met gemak hoger liggen dan bij een belegging.
Als ik zie wat mijn ouders voor hun vorige huis hebben betaald, en wat ze er 20 jaar later voor terug kregen, echt een enórm verschil!
Heb je al een idee waar je heen wil, damian?
Veel mensen trekken de laatste tijd richting Frankrijk, maar de taalbarriere zou mij tegenhouden denk ik :=

Ianthe
Berichten: 1542
Geregistreerd: 24-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:12

8nnemiek schreef:
Ibbel schreef:
8nnemiek, wat heb jij een rare ideeën over wat je als je stopt met werken niet meer doet. Niet meer reizen als je 70 bent? My goodness, laat mijn buurman van 81 het niet horen... Heeft net weer een nieuwe (jonge tweedehands) Mercedes E klasse gekocht om z'n caravan van 1500 kg te kunnen meenemen naar Zuid Frankrijk en Spanje.
Geen electronica als je ouder wordt? Wat dacht je van dat je dan juist misschien veel meer robotica gaat gebruiken?

Uitzonderingen bevestigen de regel ;)
Nee, de meeste ouderen die ik ken die genieten lekker thuis van hun pensioen, samen met hun familie en vrienden. Die gaan hooguit eens lekker kamperen of naar een hotelletje in Nederland. Of naar Lourdes, dat dan weer wel :+ Ik ken er maar weinig die echt nog actief reizen na hun 70e.
En de oude mensen van tegenwoordig in mijn omgeving hebben hooguit een smartphone en een laptop. Terwijl wij, de jeugd, om de zoveel tijd een nieuwe, snelle pc nodig hebben, veel mensen hebben elk jaar een nieuwe smartphone, een nieuwe tv, met de nieuwste snufjes.. en natuurlijk moet alle inrichting om de paar jaar worden vernieuwd om modern te blijven.. Ga maar eens op zoek naar een persoon boven de 70 die elk jaar een nieuwe telefoon heeft en de meest moderne tv en een moderne inrichting heeft. Dat zal in de toekomst echt niet anders zijn, ook al gebruiken we dan andere apparaten.

Natuurlijk is het helemaal aan jezelf om te bepalen of je later nog net zo veel inkomen nodig hebt als nu. Maar wij zullen zeker met minder uit kunnen komen als we niet meer werken.

De oude mensen van nu hadden vroeger ook niet de techniek die wij nu hebben, die deden niet alles via het internet. Wij kunnen tegenwoordig eigenlijk niet meer zonder mobiel, internet, computer enz.. en in de toekomst zal je die computer en mobiel alleen maar meer en meer nodig hebben plus waarschijnlijk ook nog meer andere techniek. Dat kan je niet gaan vergelijken met de oude mensen van nu, die kennen dat gewoon niet en hebben het op latere leeftijd moeten leren.

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:18

Toepasselijk plaatje :)

Afbeelding

Hier ook het doel om zsm financiële onafhankelijkheid te bereiken (dmv passief inkomen, eigen bedrijf), wat niet wil zeggen dat ik dan zal stoppen met werken.

josien_m_
Berichten: 2423
Geregistreerd: 23-11-09
Woonplaats: Haule

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:20

Het gaat denk ik niet om vroeg met pensioen gaan, maar veel meer om keuzes van hoe je wilt leven tijdens je hele leven. Mensen zijn natuurlijk verschillend en het is niet makkelijk om zelf na te denken over je gekozen levensstijl als die afwijkt van wat nu als standaard wordt gezien: werken, liefst hard, veel en lang en daarna als het mee zit genieten van je oude dag/ pensioen. Dat is natuurlijk ook een verworvenheid van onze maatschappij die nog niet zo gek lang bestaat. Het geeft mensen een veilig idee. Maar natuurlijk is dat ook fictie: we weten niet of dat straks nog te betalen is en of de politieke keuzes ook zo gemaakt worden, of we dan nog leven enzovoort. Aan de andere kant kun je nog steeds, net als vroeger, zelf sparen en keuzes maken. Als je die weg kiest, zie hier aan de reacties maar eens hoeveel angsten dat oproept. Je wordt gezien als iemand die niet realistisch bezig is, alsof er maar één weg is! En natuurlijk is dat niet zo. Reizen is duur, wordt ergens gezegd. Dat is niet zo, tenminste niet als je zelf reist per boot, fiets of gewoon lopend. Inderdaad heb je dan zo weinig nodig; geen nutsvoorziening, geen verzekering voor je huis, er valt zoveel weg als je simpeler leeft. Hele volksstammen leven natuurlijk ook zo, alleen is dat ook niet altijd een keuze maar meer het gevolg van waar hun wieg stond. Wat is werkelijk van waarde voor jezelf en je lieven? Wat wil je werkelijk de wereld bieden? Toen ik oppas zocht voor onze boerderij en dieren, kwam ik b.v. in contact met mensen zonder huis die van het ene naar het andere oppas huis hoppen door de hele wereld. Of inderdaad WOOFF ers die rondtrekken en leren en meewerken op verschillende bedrijven tegen kost en inwoning en ga zo maar door. Er is meer mogelijk dan mensen denken als ze bewust kiezen voor bepaalde risico's.

8nnemiek

Berichten: 43417
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 11:22

Ianthe schreef:
De oude mensen van nu hadden vroeger ook niet de techniek die wij nu hebben, die deden niet alles via het internet. Wij kunnen tegenwoordig eigenlijk niet meer zonder mobiel, internet, computer enz.. en in de toekomst zal je die computer en mobiel alleen maar meer en meer nodig hebben plus waarschijnlijk ook nog meer andere techniek. Dat kan je niet gaan vergelijken met de oude mensen van nu, die kennen dat gewoon niet en hebben het op latere leeftijd moeten leren.

Die trend zal zich waarschijnlijk gewoon doorzetten; er komen vast nieuwe apparaten waar wij helemaal niks meer van begrijpen over 40/50 jaar.. De ouderen van nu hadden 50 jaar geleden ook nooit kunnen bedenken dat we tegenwoordig met iemand aan de andere kant van de planeet kunnen videobellen. Wie weet waar de techniek ons over 50 jaar brengt, en ik denk niet dat we die computer en mobiel tegen die tijd nog nodig hebben. Dat is dan zwaar verouderde technologie.

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:23

8nnemiek schreef:
Frummels schreef:
Wij zijn hier ook al een tijdje over na aan het denken. Mijn vriend is zelfstandig ondernemer, en ik werk sinds 4 jaar fulltime (40 u) in loondienst. Mijn vriend is 31 en ik ben 28.

We hebben net een nieuw huis gekocht, maar alleen op mijn inkomen. De hypotheek moet tegenwoordig binnen 30 jaar afgelost zijn, maar omdat ik een deel meeneem van mijn huidige hypotheek, is de looptijd nog maar 27 jaar. Ik ben dus ongeveer 55 als de hypotheek is afgelost en dan wil ik met pensioen. Misschien al wat eerder, want we hebben lage maandlasten.
Mijn vriend is van plan om volgend jaar ook een of twee woningen aan te kopen voor verhuur, dus daar komt ook nog wat geld uit en hij spaart zelf voor zijn pensioen.

Nu moet ik wel zeggen dat ik mijn werk niet erg vind. Ik heb een vrij stressloze baan, kan lekker om 16:15 naar huis als ik om 8 uur begin, heb een goed pensioen, een goed salaris en ruim 8 a 9 weken vakantie per jaar. Maar het idee om ergens in mijn 50er jaren met pensioen te kunnen is wel heel aantrekkelijk natuurlijk :)
Doordat we nu lage maandlasten hebben, kunnen we gelukkig heel veel sparen dus er wordt ook een leuke spaarpot opgebouwd. Maar we overdrijven niet en doen ook veel leuke dingen zoals uit eten, vakanties, dagjes/weekendjes weg etc. Ik wil wel in het nu blijven leven en genieten.

Ik hoop dat we net zo fijn oud mogen worden als mijn oma van 80. Zij fietst elke dag lange stukken, rijdt nog paard, tennist, werkt in de tuin en ze ziet er geen dag ouder uit dan 55 <3

Zo te horen hebben jullie er ook al goed over nagedacht. Wat fijn dat je je huis rond je 55e hebt afgelost volgens de planning! Dat is ook een mooie leeftijd om te stoppen, en als dat uiteindelijk nog wat eerder blijkt te kunnen is dat alleen maar mooi meegenomen toch?
En fijn dat jullie de mogelijkheid hebben om een paar huizen aan te kopen voor verhuur. Ik hoop voor jullie dat dat allemaal volgens plan gaat en jullie daarmee een mooi passief inkomen hebben!
Wat goed dat je oma nog zo actief is! Zelfs nog te paard, dat is knap op die leeftijd :D


Ik ben ook heel trots op haar en dat ze zo actief is! Zoals ik al zei, ziet ze er echt geen dag ouder uit dan 55. Geen rimpeltje, niets. Hopelijk zit dat allemaal in de genen :D

En we hebben er inderdaad goed over nagedacht. Ik ben benieuwd of het ook stand kan houden in de toekomst :)

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:24

Ik doe het anders, ik zou nl niet zomaar kunnen "niksen" over 10 jaar.
Ik werk dus nu sinds kort geen 4x9 uur meer, maar 32 uur verdeeld over 3x9 en 1x5 uur.
Ik werk dus 3,5 dag pw en heb ook 3,5 dag pw vrije tijd, om te kunnen genieten van het leven.
Ik hou ook van mijn werk en vind het fijn om dat te kunnen nemen mogen doen en het inkomen maakt me mogelijk om in de andere weergeeft te kunnen doen en laten wat ik wil.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:24

Ik ben benieuwd of zoiets echt haalbaar zal zijn. Maar de ene is de andere niet qua levensstijl. Dus als je nu al met weinig tevreden bent en weinig uitgeeft, heb je wel meer ruimte om te sparen. Allen moet je daar ook een goed evenwicht in houden. Wel in het nu leven en niet in de toekomst, dus niet nu erg veel dingen laten om het later wel te kunnen doen.

Ik weet niet of het ons zou lukken, ondanks dat we 0,0 schulden en leningen hebben en niet van plan zijn die te gaan maken. Mijn pony's staan aan huis en kosten me niets aan stalling, enkel water, hooi, voer(supplementen), bodembedekking, hoefsmid, wormenkuur, entingen en tandarts.

Mijn man is ZZPer dus moet zijn eigen pensioen voorzien. Daar hebben we nu al een aardig spaarcentje voor opgebouwd.
Maar wij zijn het type dat boodschappen doen bij één winkel. Ik kijk wel wat naar aanbiedingen, maar neem wel mee wat ik wil en wat ik nodig heb. Ook hebben we twee kinderen en hoe leuk ze ook zijn :D , daar gaat ook veel geld in zitten :+
Ik ben niet iemand die veel waarde hecht een dure apparatuur e.d., maar als we iets willen dan kopen we het ook gewoon.
Willen we een dagje naar de Efteling, dan doen we dat ook gewoon.
Al met al zouden we nu al best op wat dingen kunnen besparen, maar dat zou ik echt niet willen omdat we het ons kunnen permiteren.

Maar alles wat we kunnen sparen, sparen we natuurlijk. We zien wel hoe het loopt. Om echt helemaal te kunnen stoppen met werken op je 45e heb je een flink spaarbedrag nodig. Stel dat na 10-15 jaar blijkt dat het geld toch harder op gaat dan gedacht. Dan ben je 55 en wordt het al moeilijker om ergens aangenomen te worden, helemaal als je al 10 jaar eruit bent.

damian23
Berichten: 3305
Geregistreerd: 11-02-09
Woonplaats: noord-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:25

Ik zou niet zo snel in woningen investeren maar meer in bedrijfsvastgoed.

Ik weet nog niet waar ik naar toe wil. We willen tegen die tijd eerst hier en daar een woning huren om te kijken of het ons bevalt.
Een vriend van ons is deze maand naar Andalusie verhuisd. Hij is ook met "pensioen".

Echwel

Berichten: 12468
Geregistreerd: 28-06-05
Woonplaats: Raalte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 11:28

Nou hier ondertussen met pensioen, hubs was met 64 de laan uitgestuurd en gelukkig hadden wij een goed pensioen opgebouwd.
Hubs is zzper geworden en heeft een leuke deal gemaakt.
Kledingkast goed gevuld.. ijdel als ik ben vaak naar de kapper/kunstnagels en wimpers.. tja je moet wat
Voor het eerst gaan we cruisen en verder zo vaak mogelijk op vakantie met onze bus en caravan...

Bijkomend voordeel ik kan op mijn kleinzoontje passen heb er alle tijd voor als zijn moeder gaat werken..
Heerlijk om na al die jaren eindelijk lekker te kunnen leven zonder zorgen en te beknibbelen..
En oh ja nieuwe smartphones en laptops zijn voor ons belangrijk..

8nnemiek

Berichten: 43417
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 11:49

Heel toepasselijk plaatje, FCSA :j
En inderdaad, financieel onafhankelijk zijn wil niet zeggen dat je hoeft te stoppen met werken.

josien, mooi verwoord en helemaal mee eens :j
Ik denk dat het inderdaad voor een deel angst is, maar ook een deel opvoeding.. Iedereen om je heen werkt zijn hele leven, je ouders werken meestal hun hele leven.. ik kreeg met de paplepel ingegoten dat beleggen stom is en dat je moet sparen voor leuke dingen, maar dat je altijd tot je pensioen zal moeten werken. En het idee van eerder stoppen roept niet alleen angst maar ook ongeloof op. Dat kán toch niet? Droom lekker verder.. Simpelweg omdat mensen het nooit in de praktijk hebben meegemaakt, en er nooit echt over na hebben gedacht.
De angsten vind ik ook al snel wat overdreven. Stel dat het geld op is.. Stel dat je geen werk meer vindt.. Stel dat je je gaat vervelen.. In plaats van me druk te maken om dat soort zaken probeer ik daar liever gewoon een oplossing voor te bedenken, want die is er áltijd.
En je zal nooit echt het meeste uit je leven kunnen halen zo lang je geen risico's durft te nemen en jezelf constant blijft tegenhouden hierdoor.

Inderdaad, hele volksstammen leven nog steeds zonder luxe, zonder veel geld. Kijk eens naar de Blue zones. Mensen die met weinig geld en luxe toch in goede gezondheid enorm oud worden. Ik vind zo'n leven veel mooier dan een leven vol luxe en spullen en elektronica.
Dat wooffen spreekt me ook aan :j Niet zo zeer voor ons zelf, maar ik vind het een prachtig concept!

FCSA

Berichten: 6379
Geregistreerd: 30-10-01

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:04


Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30239
Geregistreerd: 08-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:06

Misschien heeft het er mee te maken dat ik in mijn praktijk mensen tegenkom die er ook in geloofd hebben dat die oplossing er altijd is, maar die niet vinden. Een gezin met vijf volwassenen en een puber, geen partners, wonend in een woning met drie slaapkamers. Het kan, maar voor de langere termijn is het niet goed houdbaar. En regelmatig slapen bij anderen mag niet, want dan zegt de gemeente dat je niet meer in het huis woont, dan raak je met terugwerkende kracht je uitkering kwijt en heb je een verwijtbare schuld waar je dus nooit meer af komt.

Überhaupt: het vinden van een huis met een laag inkomen, of op dit moment zelfs met een midden-inkomen: prettige wedstrijd. Heb kinderen en ga scheiden: waar ga je heen? Ik heb cliënten in de daklozenopvang gehad die ook nooit gedacht hebben dat ze daar ooit terecht zouden komen. Daar kan je niet alleen je kinderen niet mee naar toe nemen, maar ook geen huisdieren.

Als je jong en gezond bent vind je meestal gemakkelijk wel weer een inkomen, boven de veertig ben je voor veel werkgevers al afgeschreven. Dat is niet mijn gevoel, dat is wat UWV en CBS constateren. Boven de 55 heb je minder dan 10% kans dat je nog werk vindt. Dat is de realiteit.

Dus ja: je kan best nadenken over een eerder pensioen, maar er zitten ook grote risico's aan. Die zijn er. Echt.

Booooo
Berichten: 6509
Geregistreerd: 26-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:23

Leuk topic! :D

Wij zijn er ook hard over aan het nadenken.. Hebben net een huis gekocht en hebben wel als doel die vroegtijdig af te lossen.
Wij willen sowieso over jaaaaaren naar Turkije verhuizen. Maar misschien op kortere termijn daar al iets kopen (appartement/huis). De komende jaren dan voor verhuur, daarna zelf gaan wonen.

Beleggen heb ik geen ervaring mee.

Luxorvalkje
Berichten: 1940
Geregistreerd: 06-03-09
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 12:23

Suzanne F. schreef:
Ik vind het leuk om er uit te zijn en zou zelf niet weten wat ik al die 5 vrije dagen moest doen dan. Ik houd niet van varen en kan ook niet sober leven. Ik leef graag wat luxer. Dus ik zal wel blijven werken tot mijn 70ste denk ik. Maar misschien wel minder vanaf mijn 60e ofzo.


Een vriendin van mij doet dit nu. Ze heeft een eigen bedrijfje waar ze max 2 dagen aan kwijt is (vindt ze echt leuk). Voor pensioen/verzekering/sociale contacten/vaste lasten heeft ze een baan van 24 uur. Eerst werkte ze 3x8, nu 4x6. Dat laatste vindt ze fijner. Net of ze elke middag vrij is.

Collega hier werkt 30+2 uur compensatie. Dit resulteert in ma,di,do,vr 8 uur werken. 3 dagen per week vrij en 9 volle weken vakantie per jaar.

8nnemiek

Berichten: 43417
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 13:09

Boooo, wat een heerlijk plan :j Voordeel van een huis in Turkije is natuurlijk ook dat je het vakantieseizoen iets langer kan rekken, en dus wat meer inkomsten hebt dan hier in Nederland, als je het voor dezelfde prijs kan verhuren.

Luxorvalkje, zo zijn er inderdaad soms leuke regelingen of manieren om je uren slim in te delen :j
Mijn vader heeft altijd 4 dagen gewerkt van 9 uur, en vulde de laatste 4 uur met zijn verlofdagen. Hij zat dan ook aan 40 uur per week, maar had elke woensdag vrij. Dat scheelt ook nog eens een hoop reistijd en kilometers.

Wat erg interessant is voor de mensen die nog werken: bereken eens je échte uurloon, inclusief je reistijd, je reiskosten (niet alleen de benzine maar ook belasting, onderhoud, afschrijving etc), alle belastingen dus ook de vermogensbelasting enz, kantinelunches, werkkleding en andere dingen die je aanschaft voor je werk en zelfs extra werkgerelateerde ziektekosten. Ik denk dat veel mensen er van schrikken als ze zien wat ze uiteindelijk maar over houden. In veel gevallen kom je er daardoor achter dat het juist loont om minder te werken en bepaalde klussen zelf te gaan doen.
Om een heel simpel voorbeeld te geven: stel je werkt drie uur en krijgt 15 euro per uur. Je hebt vervolgens een poetsvrouw die voor 10 euro per uur bij jou komt werken, drie uur lang. Prima, denk je dan, want jij houdt nog steeds 15 euro over. En daar gaat het fout. Want je bent ondertussen wel 30 km aan het rijden naar je werk, waardoor je er 9 euro van je loon af gaat, en je bent een half uur langer onderweg wat je echte uurloon drukt, en je bent al die andere verborgen uitgaves kwijt. Uiteindelijk blijkt jouw échte loon misschien maar 8 euro per uur te zijn, terwijl je de poetsvrouw 10 euro betaalt. In zo'n geval zou het dus lonen om het zelf te doen.
Voor mij geldt dat ik niet helemaal volgeboekt wil zijn in het voorjaar en najaar omdat het voor mij gunstiger is om zo veel mogelijk zelfvoorzienend te zijn en in mijn moestuin te werken.

fransje23

Berichten: 15374
Geregistreerd: 09-07-03
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 13:28

8nnemiek schreef:
Ik zelf ga er juist liever wel vanuit dat ik op mijn 70e niet meer helemaal gezond ben. Dan kan het namelijk alleen nog meevallen :D
Als je nu je hele leven hard blijft werken met het idee dat je op je 70e nog cruises en verre reizen kan maken, en het blijkt toch even anders te lopen dan is dat best vervelend. Ik maak die reizen liever zo vroeg mogelijk, en als ik dan tot mijn 80e door kan blijven reizen is dat alleen maar mooi meegenomen :D
Natuurlijk hoop ik dat we allemaal in goede gezondheid zo oud mogen worden :j Maar je kan het nooit voorspellen.



Nee, je maakt ze niet zo vroeg mogelijk. Je stelt het 10 tot 15 jaar uit.

8nnemiek

Berichten: 43417
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 13:38

Voor ons is dat zo vroeg mogelijk. Zoals ik eerder al zei; vertrekken binnen 10 jaar kan niet vanwege onze dieren en omdat het jaren duurt om een schip op te knappen naar onze wens :)

beemst36
Berichten: 478
Geregistreerd: 18-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 14:43

Hier bijna 2 jaar geleden begonnen met doelsparen. geld staat op een rekening die 20 jaar vast staat. Ik hoop in 20 jaar tussen de 30.000-40.000 te hebben gespaard. het geld komt vrij op het moment dat ik 48 ben. Dan ga ik kijken of ik het kan investeren om iets meer geld er uit te krijgen of misschien zet ik het nog een termijn vast. Ik wil niet heel veel eerder stoppen met werken, maar zie mezelf ook niet tot mijn 70e fulltime werken. (werk nu ivm ouderschapsverlof 32 uur per week verspreidt over 5 dagen en dit bevalt goed of zou tzt nog wel iets minder willen werken) Bewust geen groot doelspaar bedrag, ik leef immers ook nu :)

Anoniem

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 15:07

Fijn topic om mee te lezen, doe dat al vanaf het begin en vind het erg interessant en ook leuk om te lezen wat voor verschillende ideeën er zijn.

Mijn man is van plan om over enkele jaren (jaar of 5) minder te gaan werken.
Hij werkte tot voor een jaar geleden 4 dagen in de week en was dus 3 dagen vrij.
Daarna is hij toch een dag extra gaan werken omdat we een groot spaardoel hebben (verhuizen).
Maar het doel is om na die verhuizing nog een jaar/twee jaar 5 dagen te werken en dan terug te gaan naar 4 dagen per week of misschien zelfs 3.
Ook beleggen we sinds 2 jaar en dat werkt goed voor ons. :)

Ik wil verder geen details openbaar over onze financiele situatie, maar ik lees graag mee over jullie plannen en hoop dat ze allemaal uit mogen komen voor jullie.

Eef_Bam

Berichten: 4108
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 18:56

Interessant topic! Ook ik verbaas me over de weinige kosten die TS heeft en verwacht te hebben, maar vind het juist wel mooi als iemand met zo weinig toe kan. Lijkt me ook fijn om niet te hard te oordelen, wat voor de 1 onmogelijk is, is voor de ander juist perfect.

Ik ben zelf ook veel bezig met het onderwerp financiële onafhankelijkheid. Vind mijn werk te leuk om te stoppen, maar als het mogelijk is minder werken zonder minder leuk te leven, dus met een paard en voor mijn vriend een boot.

Om dit te bereiken hebben we een aantal doelen.
Ons hoofddoel is het huis binnen 10 jaar aflossen, dat wordt krap, maar als het in 12 of 15 jaar lukt zijn we ook tevreden. Dit willen we doen door zuinig te leven en goed te verdienen. Om deze reden hebben we bewust op 1 salaris gekocht. Als onze vaste lasten lager worden wil ik graag minder gaan werken, en mijn vriend mogelijk voor zichzelf beginnen. Daarnaast zouden we het afgeloste huis willen verhuren, en daarvan de hypotheek van een vergelijkbaar huis betalen (en dus oo weer aflossen). Beleggen vind ik zelf te risicovol.

8nnemiek

Berichten: 43417
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 19:11

beemst, ook slim inderdaad, spaargeld vastzetten. Alleen jammer dat zelfs die vaste spaarrekeningen nauwelijks rente geven -O-
Maar als je daarmee tzt gewoon parttime kan gaan werken, ideaal toch?!

Ik kan me nog goed herinneren dat ik vroeger op mijn lopende jeugdrekening gewoon 3% rente kreeg := Die tijden zijn helaas voorbij.. Nu ben ik al blij met de 0,1% die ik nu op mijn lopende rekening krijg!

vhGoedeLeven, leuk dat je mee leest, en jullie hebben ook een mooi doel zo te horen!
Ik heb altijd het idee dat jullie ook, net als wij, meer genieten van de dieren en de natuur en elkaar dan van veel luxe en dure spullen, niet? Dat kan zo enorm veel schelen in je uitgaves.

Eef_Bam, leuk te lezen dat jullie ook al een plan hebben om minder te kunnen werken. Beleggen is inderdaad een risico, dat moet je maar net durven nemen, maar een huurhuis is ook een prima manier om wat passief inkomen te genereren. Niet helemaal risicovrij natuurlijk, hier in de buurt hoor je zo vaak over hennepplantages in huurhuizen :=
Ik hoop dat jullie je gestelde doel van 10 jaar halen. Dat zou mooi zijn!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:27

Ja, dat is zeker waar. :j
Al heb ik bij onze paarden wel dat de spullen die we voor ze hebben echt goed zijn.
Het hoeft niet veel te zijn, maar de kwaliteit moet wel zo zijn dat het lang mee gaat en uiteraard goed ligt.
Maar we hechten weinig waarde aan dure vakanties, uit eten, weekendjes weg etc.
Al snap ik wel dat veel mensen dat juist wel heel fijn vinden.
Ik kan heel erg genieten van in de tuin bij onze paarden zitten.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Vervroegd met pensioen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-18 19:41

Ik ben best een uitgever hoor :) maar over 7 jaar is het huis afbetaald en sparen gaat hard. Er zijn ontzettend veel manieren.

8nnemiek

Berichten: 43417
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-18 19:49

Zeker, vhGoedeLeven! Goede kwaliteit is ook juist vaak een manier van besparen. Ik koop ook liever één keer een zadel dat na 15 jaar nog steeds prima bruikbaar is.. Dat is vaak goedkoper dan wanneer je goedkoper spul na een aantal jaren weer moet vervangen, maar kan ook nog schelen qua dierenartskosten.
Zelfde geldt voor apparatuur thuis; liever een Apple computer die 10 jaar mee gaat of een zware keukenmachine, dan goedkoop spul dat twee/drie jaar mee gaat.

Dat doe je goed, poes! Er zijn inderdaad meer manieren dan simpelweg op een heel strak budget leven.