Werken bij een supermarkt?!

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 09:16

Felien_Kyra schreef:
Als eerste, denk alsjeblieft een beetje aan jezelf TS! Super knap van je overigens dat je doorzet.

Super fijn lijkt me om te horen dat je complimenten krijgt over je werk, ik kan me tenminste goed voorstellen dat dat je ook energie geeft om door te gaan. Hoe is het verder eigenlijk met contact met collega's als ik vragen mag?
Ik werk zelf ook op de broodafdeling van een supermarkt en merk dat ik het werk een stuk fijner vind als ik iemand heb op werk om mee te praten. Nu werk ik al 6 jaar bij de supermarkt en geloof me ik vond het, het eerste halfjaar zo spannend dat ik met buikpijn er naar toe ging. Dit terwijl er telkens helemaal niks vervelends aan de hand was... Inmiddels is het heel gewoon geworden en nu kijk ik er op terug zo van: jeetje dat ik dat zo eng vond allemaal.. Ik had bijvoorbeeld dat ik me heel naar kon maken over of mijn collega's mij wel mochten en ik was in het begin altijd te laat klaar, dan dacht ik van: wat moeten ze nu wel niet over me denken... Wil hier mee zeggen dat je niet de enige bent die hier last van heeft (zulk soort dingen).

En verder wil ik je zeggen dat ik inmiddels het derde jaar in ga van mijn hbo opleiding en dat ik in het eerste jaar ook de jongste was. Eerst vond ik het heel vervelend maar uiteindelijk was er vrij weinig van te merken ;) Hopen dat dat bij jou ook het geval is.


contact met collega's zit wel goed geloof ik, ik werk altijd alleen op de broodafdeling wat best wel lastig kan zijn, maar aan het eind van de dag zijn er gelukkig allemaal anderen die bij kunnen springen als het nodig is.

met buikpijn er naartoe gaan heb ik ook nog wel, maar dat is niet zo gek als ik me realiseer hoe druk ik me over bepaalde dingen kan maken.

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: Werken bij een supermarkt?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 11:13

Vraagje:
Ik heb een contract van 2 tot 12 uur en ik moet volgende week 17 uur werken, in combinatie met de eerste schoolweek vind ik dat eigenlijk te veel.. dus mijn vraag is, mag dat?

biggirl

Berichten: 1378
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Werken bij een supermarkt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:35

hoe oud ben je ts ? ligt aan je leeftijd

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 11:38

biggirl schreef:
hoe oud ben je ts ? ligt aan je leeftijd


Ik ben 16

Linde99
Berichten: 859
Geregistreerd: 19-06-17

Re: Werken bij een supermarkt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:48

Hoi ts, echt super knap dat je zo doorzet! Laat je niet gek maken hoor!

Ik heb zelf een jaar bij de supermarkt gewerkt, als tussenjaar (had een tussenjaar genomen o.a. door depressie) en begon daar als een stil, onzeker meisje. Ben de eerste maanden echt met buikpijn er heen gegaan, soms zat ik van te voren al te janken van de zenuwen. Bij elke fout die ik maakte kon ik wel door de grond zakken en dacht dat iedereen mij super dom vond blabla. Maar ook doorgezet en heb zoveel geleerd en ben zelf ook meer gegroeid qua persoonlijkheid :j Uiteindelijk heb ik daar een supergezellige tijd gehad en vond het heel erg dat ik daar ben gestopt.

Wat betreft je uren; je kan gewoon aangeven dat je dat eigenlijk te veel vindt, zolang je dat op een nette manier brengt. Je mag best voor jezelf opkomen hoor en als jij het teveel vindt gewoon aangeven

Succes +:)+

biggirl

Berichten: 1378
Geregistreerd: 02-10-13
Woonplaats: zuid-limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 11:50

als 16 jarige heb je arbeidstijd van 45 uur in een week waarbij schooltijd ook als arbeidstijd mee telt .zou je eens even moeten uitrekenen hoeveel uur je op school zit en daarbij je werktijd bij optellen en mocht je over die 45 uur heen komen even aan geven bij afdeling hoofd

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 12:00

biggirl schreef:
als 16 jarige heb je arbeidstijd van 45 uur in een week waarbij schooltijd ook als arbeidstijd mee telt .zou je eens even moeten uitrekenen hoeveel uur je op school zit en daarbij je werktijd bij optellen en mocht je over die 45 uur heen komen even aan geven bij afdeling hoofd


Ik kom op 44 uur uit :+

Werk weet alleen mijn schooltijden niet dus daar kan het niet mee verrekend zijn! Het ging me meer om over wat er in het contract staat

Olympia

Berichten: 55602
Geregistreerd: 17-11-03
Woonplaats: Delluft

Re: Werken bij een supermarkt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:02

Je mag meer werken. Maar als je dat niet wil kan je dat ook aangeven. :)

xSwanHeart

Berichten: 4423
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 12:03

Als je het teveel vindt, kan je dat natuurlijk aangeven! Ik zou gewoon zeggen: Goh, ik zie dat ik 17 uur ingeroosterd sta, maar ik wil helemaal niet zoveel uur werken. Kan daar in het vervolg rekening mee worden gehouden? (En ik zou het dan ook altijd bij het doorgeven van je beschikbaarheid aangeven, dan kunnen ze niet zeggen dat ze het niet wisten.)

En dan kun je nog voor jezelf bepalen of je voor deze keer die 17 uur draait, of vraagt of het rooster aangepast kan worden.

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: Werken bij een supermarkt?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 13:05

Dankjulliewel!
Ineens is mijn schoolrooster compleet aangepast, net nu ik mijn beschikbaarheid heb opgegeven.

Ik geloof dat school en week toch nog lastiger gaat worden dan ik dacht, ik moet nu al 2 hoorcolleges missen door werk...

Es_ther

Berichten: 18717
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 13:17

School gaat voor werk TS!
I heb ooit een keer een les moeten missen door een bijbaantje, miste gelijk best wel belangrijke info.

Is er een mogelijkheid dat je alleen in het weekend werkt?

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Werken bij een supermarkt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 13:21

Hoewel ik als leidinggevende ook nooit gelukkig wordt van studenten die alles op de laatste minuut wijzigen zeg ik wel altijd 'school gaat voor'. Dus gewoon even contact opnemen en de situatie uitleggen.

Probeer je beschikbaarheid op te geven op dagen dat je niet afhankelijk bent van school of zeker weet dat je kunt werken. Bijvoorbeeld het weekend of een avond.

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Werken bij een supermarkt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 13:34

Het is gewoon even wennen ts, als straks alles loopt zul je zien dat het makkelijker gaat. Op je werk gewon duidelijk communiceren dat je met school zit, dan houden ze daar rekening mee.

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: Werken bij een supermarkt?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 13:46

helaas zit ik hier in een gelovig gebied en is alles op zondag dicht, zaterdag stel ik me helemaal beschikbaar en werk ik dus ook van 13:00 tot 20:30.

dat school voor werk gaat snap ik, maar toch voel ik me er slecht bij om nu al af te zeggen. daarnaast is school "maar" 1,5 uur, en heb ik het idee dat ik dat wel kan missen. of zit ik nu mis?

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 13:48

capopjekop schreef:
Het is gewoon even wennen ts, als straks alles loopt zul je zien dat het makkelijker gaat. Op je werk gewon duidelijk communiceren dat je met school zit, dan houden ze daar rekening mee.


ze weten dat ik naar school ga, en school zegt dat ik daar 4 dagen in de week verwacht wordt. voor de komende 2 weken heb ik de 2 vrije dagen door de weeks doorgegeven aan mijn leidinggevende. maar die dagen worden nu ineens gewijzigd terwijl mij gister is verteld dat het rooster vast zou staan.

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 13:49

Als jij ZELF denkt dat je het kunt missen is dat uiteraard prima. Maar dan moet je niet achteraf zeggen 'ik MOEST werken'. Dan moet je het gewoon bespreekbaar maken.

_Barbara_

Berichten: 4524
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Tilburg

Re: Werken bij een supermarkt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 13:52

Je moet werk om school heen plannen, niet andersom. School gaat echt voor!

Het is vervelend dat je nu bent ingepland, maar zou het wel zo snel mogelijk melden. In het vervolg kun je proberen om in de gaten te houden wanneer je vakantie hebt en wanneer je roosterwijzigingen krijgt, zodat je voor de zekerheid je beschikbaarheid tijdig kan wijzigen naar alleen avond/weekend totdat je zekerheid hebt. Het is voor de planners ook lastig om van iedereen te onthouden wie wanneer met school begint!

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 13:53

_Barbara_ schreef:
Je moet werk om school heen plannen, niet andersom. School gaat echt voor!

Het is vervelend dat je nu bent ingepland, maar zou het wel zo snel mogelijk melden. In het vervolg kun je proberen om in de gaten te houden wanneer je vakantie hebt en wanneer je roosterwijzigingen krijgt, zodat je voor de zekerheid je beschikbaarheid tijdig kan wijzigen naar alleen avond/weekend totdat je zekerheid hebt. Het is voor de planners ook lastig om van iedereen te onthouden wie wanneer met school begint!


beschikbaarheid wijzigen gaat helaas niet :?

KimD

Berichten: 20437
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Werken bij een supermarkt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 14:49

Dan moet je het even bespreekbaar maken, of in de groepsapp iemand zoeken die eventueel met je kan ruilen, dan los je het probleem zelf op. Ik waardeer dat altijd enorm. Daar tegenover staat ook dat ik dan naar oplossingen zoek als een van de hulpkrachten in de knel komt met het een of ander.

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Werken bij een supermarkt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 14:57

Wat fijn dat je er nu wat beter op je plek zit! Qua uren zou ik of even met je leidinggevende overleggen of vervanging zoeken. Studie/school moet altijd op 1 staan ;)

_Barbara_

Berichten: 4524
Geregistreerd: 29-07-06
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 15:16

Icelandshet schreef:
_Barbara_ schreef:
Je moet werk om school heen plannen, niet andersom. School gaat echt voor!

Het is vervelend dat je nu bent ingepland, maar zou het wel zo snel mogelijk melden. In het vervolg kun je proberen om in de gaten te houden wanneer je vakantie hebt en wanneer je roosterwijzigingen krijgt, zodat je voor de zekerheid je beschikbaarheid tijdig kan wijzigen naar alleen avond/weekend totdat je zekerheid hebt. Het is voor de planners ook lastig om van iedereen te onthouden wie wanneer met school begint!


beschikbaarheid wijzigen gaat helaas niet :?


Weet je dat zeker? Het is toch een bijbaan? Mij lijkt het voor hen ook prettiger als ze weten wanneer ze mensen kunnen inplannen. Kun jij dus iedere dag van ma tm za ingepland worden de gehele dag?

capopjekop

Berichten: 30661
Geregistreerd: 30-11-03

Re: Werken bij een supermarkt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 15:44

Wij moesten van te voren idd aangeven welke diensten je wanneer kon draaien. Dan werd het rooster daarna voor 3 weken gemaakt. Voor die tijd kon je nog wijzigingen doorgeven, daarna niet meer en moest je proberen zelf vervanging te zoeken. Mocht dat niet lukken dan kon je de chef inschakelen.

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Werken bij een supermarkt?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 15:56

Dat is lekker makkelijk. Bedrijven die bijbaantjes bieden moeten weten dat ze te maken hebben met wisselende roosters. Ik vind dat ze daar niet te moeilijk over moeten doen. Je doet dat werk ten slotte niet tot je pensioen dus school gaat voor hoor. Wat willen ze dan? Dan jij gewoon niet komt opdagen of te laat omdat jij je prioriteiten goed stelt? School eerst, dan werk in mijn optiek. Vind wel dat je zsm als t rooster bekend is je het door moet geven maar hier kan jij niks aan doen.

xRaisin

Berichten: 1758
Geregistreerd: 12-11-07
Woonplaats: Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-18 16:22

Hey TS, ik heb even gauw je topic doorgelezen en ik herken veel van mezelf in jou toen ik begon met werken. Ik vind het super knap van je dat je doorzet en niet meteen gestopt bent. Het heeft gewoon veel tijd nodig om alles te leren en hoe langer je er werkt hoe meer je leert en hoe makkelijker het wordt om vragen van klanten te beantwoorden. Voor je het weet ben je een brood-expert. Dat had ik met gordijnen!

Wat betreft je wisselende rooster, dat is heel vervelend. Maar geef dit zo snel mogelijk aan bij je leidinggevende en laat school er niet onder lijden. Het kan zijn dat ze moeilijk gaan doen, maar onthoud dat school op lange termijn veel belangrijk is. Ik zelf heb altijd veel geluk gehad met mijn werkgever, tot het laatste jaar. Toen kwam er iemand die geen rekening hield met mijn school rooster en mij ondanks meerdere verzoeken toch inroosterde. Ik ben daar toen gewoon weg gegaan.

Want weetje, vooral op jouw leeftijd heb je zo weer een andere bijbaan gevonden. Supermarkten zijn er genoeg en vrijwel alle winkels nemen graag goedkope jongen mensen aan. Studie is daarom veel belangrijker, want later zijn ze wel kieskeuriger.

Hopelijk kun je samen met je werkgever op een goede balans tussen werk en school uitkomen!

Icelandshet
Berichten: 388
Geregistreerd: 17-06-18

Re: Werken bij een supermarkt?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-08-18 16:36

Dankjullie voor de uitgebreide antwoorden!
Hiermoeten we ons rooster doorgeven tot 2 weken erna, dat heb ik gedaan en toen kwam de wijziging in mijn rooster, dat betekend dat dit mijn probleem is..

Het is zo dat het over een ochtend gaat en dus geen vervanging gevonden kan worden doordat de rest op school zit, ik ben het er mee eens dat school voor gaat, maar dit ene hoorcollege (waren er 2, maar het is weer veranderd) zou ik toch echt moeten missen