Begin juni kwam de beste vriend van mijn vader langs, en vertelde mijn vader dat hij zijn auto wilde verkopen. Waarop mijn pa direct vroeg of het niet wat voor mij is, een automaat Jeep commander met grijs kenteken en een diesel. Maar ik heb al een hele leuke oude jeep, waar ik echt dol op ben dus zei ik nee

Tot dat ik 2 weken terug een ongeluk kreeg, waardoor mijn enkelband zwaar gekneusd is en ik een aantal dagen niet kon lopen

Diep van binnen wilde ik graag weer naar het buitenland om met paarden te werken iets wat ik al 2 maal eerder heb gedaan, alleen zou ik dan wel graag mijn eigen paard meenemen... Nu heb ik mijn E en een ruime trailer + paard wat eerder veel en lang gereisd heeft, wat houd je dan tegen?? Juist mijn leuke oude Wrangler genaamd "old blue eyes", het is een leuke auto voor hier in de buurt en voor het EHBZ werk op het strand, maar ik crash waarschijnlijk met die auto na 500 km ergens in de middle of nowhere met de trailer nadat ik al duizenden euro's aan benzine kwijt ben.

En dus nam ik een besluit met mijn hoofd en niet met mijn hart, maar wat was dat lastig (heb er een maand voor nodig gehad

Vorig jaar heb ik in Italië les mogen geven en het jaar daarvoor heb ik 2/3 maanden op een Rocky Mountain stoeterij in Duitsland gewerkt/stage gelopen (met Jack). Dit jaar zou ik graag van november tot maart/april in Europa willen werken samen met Jack op verschillende paardenbedrijven (1/2 maand per bedrijf 3/4 bedrijven totaal).
Wat voor paardenbedrijven maakt mij zelf niet veel uit heb in het verleden op een Dressuurstal, entrainement, handelstal en een fokkerij stage gelopen/gewerkt en sta voor alles open zolang de sfeer goed is en ik mijn maatje mee heb.
Ik heb dit topic geopend zodat men kan volgen of het daadwerkelijk gaat lukken, en natuurlijk vooral voor tips! Ik spreek Nederlands en Engels maar versta Duits ook perfect (terug praten vind ik lastiger), het is dus wel belangrijk dat er een Engels sprekend persoon op het bedrijf aanwezig is.
Ook hoef ik niet de hoofdprijs te verdienen maar moet ik kunnen leven en dat geld ook voor paard + auto. Kost en inwoning heeft voor mij daarom de voorkeur, ik ben namelijk niet het type dat op een vrije dag uitgaat en geld verbrast ik geef liever les op vrije dagen of trek er met mijn paard op uit.
Op dit moment moet ik eerst dit lijstje gaan afwerken voordat ik definitief kan gaan, en wil deze punten ook afronden voor september.
1. goede verzorging voor de paarden die ik thuis achter laat (4 stuks)
- voor mijn Fjordje weer een lief ruitertje zoeken om haar te leasen (zijn er al een aantal die hebben aangegeven dat graag te willen)
- en ik neig naar een opfok te kijken voor de andere 3 ( 2, 2 jarige en een jaarling) maar zoek wel het liefste iets in Noord-Holland zodat mijn mam bij haar twenter langs kan. Ik loop er alleen tegen aan dat bij een hoop opfokken de paarden niet veel buitenkomen of juist iedere dag met een halster om moeten vast staan. Onze jonge paarden zijn al halster mak, lopen braaf mee en zijn bekend bij de hoefsmid ik gun ze gewoon een leuke tijd in een uitgestrekt gebied met voldoende voeding en toezicht (tips/ervaringen zijn welkom

2. Gaan kijken naar een eventuele route en welke landen ik eventueel veilig zou kunnen werken/door kruizen met trailer en paard. De volgende landen roepen mij ivm connectie's of eigen ervaringen:
- Duitsland (connectie's)
- België (connectie's)
- Frankrijk
- Oostenrijk
- Italië (connectie's)
- Ierland (connectie's)
- Groot Britannië
Ik ben zeker benieuwd naar mensen met ervaringen in andere Europese landen (of in de bovenstaande landen) met paardenbedrijven.
3. Gaan zoeken/kijken naar bedrijven waar ik eventueel welkom ben om te werken (mijn grootste voorkeur zijn bedrijven waarbij ik evt na de werkzaamheden de mogelijkheid heb om les te geven). Persoonlijke ervaringen of website's waar bedrijven op staan zijn zeer zeker welkom

Paardenbedrijven waar ik echt heel graag zou willen werken zijn bedrijven die iets doen met tricktraining, trickriding, klassieke dressuur, kinderen, western of toerisme (lastig in die periode) en rassen waar ik persoonlijk het meest mee heb zijn koudbloeden en gangenpaarden maar het belangrijkste is een bedrijf waar ik en mijn paardje welkom zijn dus een familie bedrijfje zou mij ook roepen

Om af te sluiten nog even een toffe foto van onze laatste stage in Duitsland