Al een tijd zit ik in dubio: ik heb een baan in het onderwijs op een erg leuke school waar ik liever niet weg wil. Aan de andere kant merk ik dat ik echt meer wil dan dit, en dan met name dat ik naar het buitenland toe wil. Eerst was dat sowieso geen mogelijkheid omdat ik naast mijn baan nog aan het studeren was, maar nu ik klaar ben zijn de mogelijkheden wellicht iets ruimer. Daarom ben ik nu aan het onderzoeken wat de mogelijkheden zijn om tijdens je werk een periode in het buitenland te verblijven (natuurlijk na goedkeuring van de school).
Om me heen zie ik vaker dat mensen voor hun werk naar het buitenland gaan. Zo heb ik drie vrienden die regelmatig een paar maanden naar een ander land worden overgeplaatst, en heb ik verschillende vrienden binnen de onderzoekswereld die ieder jaar wel een paar conferenties hebben over de hele wereld. Het onderwijs heeft deze voor de hand liggende opties natuurlijk niet, maar wellicht zijn er nog wel andere mogelijkheden. Mijn school stimuleert een brede ontwikkeling, dus wellicht is er na goed overleg en bij een mogelijkheid die ook bijdraagt aan mijn latere periode binnen de school wel een kortdurend verlof mogelijk, waarna ik weer zou kunnen terugkomen. Dit is allemaal nog puur speculatief natuurlijk, wellicht is het helemaal niet mogelijk, maar niet geschoten is altijd mis.
Het eerste waar ik aan dacht is natuurlijk lesgeven in het buitenland, in het kader van een soort uitwisseling. Ik kon me best voorstellen dat er scholen in het buitenland zijn die een paar maanden een docent nodig hebben, en dat ik daarvandaan weer kennis mee kon brengen naar mijn eigen school. Het 'punt' daarbij is dat ik Grieks en Latijn geef. Er is maar een beperkt aantal scholen dat dat aanbiedt, en ik ben alleen maar bevoegd om dat vak in het Nederlands te geven. (ik heb stiekem al even op Sint Maarten en Aruba enzo gekeken, maar daar hebben ze geen gymnasia zo te zien

Natuurlijk ben ik best bereid aanvullende certificaten te halen als dat helpt om ergens in het onderwijs aan de slag te kunnen. Ik ga aankomend voorjaar mijn DALF C1 (Frans) halen.
Zijn er mensen die tips of ervaringen hebben?