Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DewiRox
Berichten: 4586
Geregistreerd: 29-12-08
Woonplaats: Den Haag

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 02:55

Zoiets is ook wel lastig. Warmte is gewoon nergens fijn. Ik werk momenteel in de horeca bij een strandtent en ook dat is met dit weer niet meer fijn. Wij lopen dan wel in een korte broek en shirt/hemd en 'lekker buiten'. Maar wel constant in de volle zon en door de drukte is 10/12 of zelfs meer uurtjes werken geen uitzondering meer. Dan is het juist met dit warme weer ook nog eens extra druk en wordt er ook van ons verwacht dat we doorwerken en dat is ook zeker nodig wil je alles goed laten verlopen. Het enige moment uit de zon en 'pauze' is zo'n 5 tot 10 minuten binnen tijdens het avondeten.

Maar ik ben benieuwd wat uit de meting gaat komen!

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 03:08

Zou wat zijn als iedereen zijn werk neerlegt omdat het te warm is... :')

Sani

Berichten: 27359
Geregistreerd: 20-01-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 03:35

Vealosz schreef:
Zou wat zijn als iedereen zijn werk neerlegt omdat het te warm is... :')

Gelukkig gaat het hier niet om iedereen, maar om een bepaalde groep mensen zoals het verhaal van TS ook schetst. Jeetje zeg, is het nu zo moeilijk?

Als wij geen hitteplan hebben in Nederland, wordt het dan sowieso niet een keer tijd? We gaan steeds hogere temperaturen krijgen jaarlijks heb ik het idee..

Verhaal hierboven over horeca: heb je niet je verplichte pauzes waar je recht op hebt?

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 03:39

Hee, kalm aan. Snap dat het midden in de nacht is maar blijf adem halen.

Voor elk probleem is een oplossing toch? Om nou gelijk werk neer te gaan leggen....?

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 04:02

Vealosz
Voor elk probleem is een oplossing klopt niet altijd :n

Zoals TS de situatie schets zijn de oplossingen die nu gebruikt worden niet meer afdoende,
Als men dan tijdens pauzes ook niet eens kan afkoelen snap ik best dat er gekeken word of er een max temp id waarbij gewerkt mag worden.

Dit heeft niks te maken met werk neer te leggen om neer te leggen, maar voor de veiligheid van de werknemers,

Zo kom ik op een bedrijf waar met deae temp niet alleen gratis water en koffie word aangeboden aan de werknemers, maar ook sportdranken omdar deze een betere hydratatie voorzien in combi met betere aanvulling van nodige stoffen.
Eveneens is er gratis waterijs, zonnecrème en worden de uren aangepast dat men niet op het heetst van de dag moet lossen/laden. Geen 1 chauffeur is ziek geworden:

Een ander bedrijf waar ik kom waat de chauffeurs/arbeiders maar hun plan moeten trekken (onder het mom: je hebt er vooe gekozen zoals hier door sommige dus ook gezegd word): +40/120 arbeiders zitten ziek thuis. En hier ik belgie word dit vastgesteld door een dokter, dus kunnen ze niet besluiten ziek te vieren als ze het niet zijn...

Deze warmte heeft dus wel degelijk een zware impact op arbeiders die (zwaar) fysiek werk leveren. Zeker als er geen werkende maatregelen genomen worden, of geen extra maatregelen meer kunnen genomen worden.

Dus nee, in dit geval zoals Katuna het schets snap ik oprecht dat hierover nagedacht word

Vealosz

Berichten: 4556
Geregistreerd: 16-07-07
Woonplaats: ‘s-Heerenberg

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 04:06

Ow jawel hoor GUSTIxBILL, je moet alleen ook naar de probleem en oplossing willen kijken.

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 04:09

Dan moeten de aangedragen oplossingen ook mogelijk zijn/goedgekeurd worden door de werkgever...

Een werknemer gaat echt niet zomaar denken aan het neerleggen van het werk wegens warmte, als er al voldoende werkende oplossingen zijn...

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 04:40

Temperatuur in de kantine nu 25,5 graden, twee uur geleden nog 27. En die voelt koel aan ten opzichte van de hal. Kortom er zal iets moeten gebeuren. Warmte kan niet meer weg lijkt.

En de horeca, wat jij schetst is wettelijk niet toegestaan. Na vier uur werk is een half uur pauze verplicht. Na twee uur zowiezo plaspauze.

Wat betreft je moet maar doen.heel veel bazen weten donderdersgoed dat ze arbeidstijden wet en omstandigheden overtreden. Maar centjes is belangrijker dan personeel. En ze gokken op te brave werknemers die alles maar accepteren.

Gustxbill zo zie je maatregelen die werken voorkomen zieke medewerkers. In dit geval is de vraagsteller fit en kan goed tegen hitte maar aantal collegas dus niet.

senna21

Berichten: 11862
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 04:52

Werken in de hitte heeft echt wel risico's en heeft invloed op de prestaties.
Kun je zelf met wat voorstellen komen?
Heeft jullie bedrijf een ondernemingsraad?
Uiteindelijk snijdt de werkgever die niet zorgdraagt voor goede arbeidsomstandigheden ook zichzelf in de vingers.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 05:02

Ik werk niet meer maar kreeg de vraag gesteld. Or is er geloof ik wel. Maar is een klein bedrijf met 30 medewerkers of zo. De helft heeft airco op werkplek op kantoor of lab. Max 8 mensen moet dus in die hitte verblijven

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 05:48

Karuna, is er de mogelijkheid tot 2x 15min extra pauze ?
En is er een douche of onbeperkte waterbron aanwezig?
Het zal niet veel schelen, maar met lauw water kunnen ze wel hun eigen temperatuur iets omlaag krijgen zonder te grote verschillen.
En idd; hoe raar het ook klinkt, soep/bouillon heeft ongeveer dezelfde werking als sportdrank, zn door hun inwendige temp licht te verhogen voelt het verschil niet zo hoog met de temp buiten het lichaam. Natuurlijk geen ideale optie, maar kan het ook iets draagbaardzr maken

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 07:08

Soep koffie thee water is altijd beschikbaar. Douches aanwezig want verplicht douchen na het werk. Geen idee of die temperatuur regelbaar is. Pauzes kunnen ze kort nemen tussendoor wel, afhankelijk van de werkzaamheden maar niet zo lang dat er douchetijd is. Ivm de processen moeten ze wel accuut kunnen komen bijspringen als nodig.

Vannavht is de baas een stap hoger gebeld hoofddeksel mag af en t shirt ook, dus overall oprollen. Wat eigenlijk niet echt veilig is ivm de stoffen waarmee gewerkt wordt. Dus nu steeds overall helemaal aan en weer stuk lager. Benieuwd hoe de temperatuur zich vandaag gaat houden. Degene die me belde werkt vannacht weer maar heeft de ochtendploeg opdracht gegeven overal te blijven meten in de fabriek.

Kinke

Berichten: 20541
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:12

Dat klinkt als een behoorlijke extreme werkplek Karuna. En airco op die plek is niet mogelijk? Hoeven die machines niet gekoeld te worden?

Ibbel

Berichten: 49189
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:14

Vealosz schreef:
Zou wat zijn als iedereen zijn werk neerlegt omdat het te warm is... :')


Eén van de redenen waarom landen armer zijn, met een slechtere economie, naarmate het warmer is...
Het is helemaal niet gek dat Zuid-Italië armer is dan het noorden. Het is helemaal niet raar dat Afrika geen bloeiende economie heeft, noch in grote delen van India. Het is niet raar dat in de VS de meeste armoe is de warmere staten te vinden is (plus de grote steden, maar dat is een ander probleem).

Onder warme omstandigheden is het moeilijk lichamelijk (zwaar) werk te doen. En een economie heeft die basis van (zwaar) lichamelijk werk nodig voordat je (deels) kunt switchen naar 'white collar work'.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 17-07-18 07:19, in het totaal 1 keer bewerkt

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:15

Karuna, als er geen douchetijd is dan kunnen ze zich wel even beetje opfrissen met gewoon water dus?
Het doet niet veel, maar alle kleine beetjes helpen.

Is er geen mogelijkheid iets van ventilatie te plaatsen in deze ruimte ?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 07:23

Kinke, de ketels zijn nodig om product te maken door middel van verhitting. Drie ketels die verhitten, drie die zijn bedoeld voor afkoelen na productie. De rest is voor afpompen bij kamertemperatuur. De ruimte is verder opslagtanks op kamertemperatuur, voorraad van grondstoffen en een stoomketelhok. Er zijn koeltorens die moeten bijspringen bij afkoelenboven de 25 graden omdat product bij 25 graden getest moet worden op correcte dikte. Sproeiers op het dak om ruimte wat te koelen maar is niet meer afdoende,

Gusti doen ze ook. Tussendoor drinken ze zich gek en frissen zich op. Ellende is dat de ruimte de warmte niet meer kwijt kan.

Ik had al geadviseerd zet tijdelijke airco neer maar mag mogelijk niet ivm ex zones, vonkvrij dus. Dat wordt bekeken nu. Andere optie is coolvesten gaan aandoen. Daar zou de baas ook naar gaan kijken. Maar dat laatste is een lapmiddel wat je lijf kouder houdt maar de ruimte wordt er daardoor niet koeler van.

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:27

Als ik tegen mijn baas zou zeggen dat ik niet zou werken met het warme weer, kan ik beter ontslag nemen. :+

Ik sta in de bloedhete, brandende zon, mezelf uit te sloven en heen en weer te rennen om deze lieve mensen die van de zon willen genieten te voorzien van een lekker koud drankje. Ik heb zelf voor dit vak gekozen (horeca), dus zal ik ook deze omstandigheden accepteren. Soms 13 uur lang door knallen, keihard zweten. Vanwege het personeelstekort ook nog een tandje harder rennen.. ik weet niet beter dan dit. Het is altijd al zo geweest, de zomermaanden zijn voor ons horeca mensen extra zwaar. Daarom kan ik me niet voorstellen dat mensen de handdoek in de ring gooien als het wat warmer word.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:31

Jeetje, karuna, dat zijn nog eens temperaturen! Ik werkte bij mijn vorige werkgever met paarden buiten, maar tussen de 25 en 30 graden legden wij toch echt het werk neer. Laat staan dat je in zo'n ruimte moet werken, zoals jij beschrijft. Ik denk dat het onverantwoord is om door te gaan, gezien de mogelijke lichamelijke gevolgen. Ik werk sinds een paar jaar op kantoor en ben me er met dagen als dit zeer van bewust hoe snel een mens aan comfort kan wennen: ons kantoor heeft dan wel geen airco, maar wát een verschil met in de volle zon staan - of in een afgesloten ruimte. Misschien dat 35 graden echt de grens moet zijn? Geen idee, maar de temperaturen en de omstandigheden zijn in mijn ogen wel heel erg zwaar om in te moeten werken. Misschien kan een arboarts jullie daar een beter antwoord op geven?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37271
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-18 07:33

Dat is een goede tip. Ik zal dat doorgeven of ze daarmee kunnen overleggen .

Mcjv ook voor jou geld. Dergelijke dagen mogen niet eens gemaakt worden.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:33

mcjv schreef:
Als ik tegen mijn baas zou zeggen dat ik niet zou werken met het warme weer, kan ik beter ontslag nemen. :+

Ik sta in de bloedhete, brandende zon, mezelf uit te sloven en heen en weer te rennen om deze lieve mensen die van de zon willen genieten te voorzien van een lekker koud drankje. Ik heb zelf voor dit vak gekozen (horeca), dus zal ik ook deze omstandigheden accepteren. Soms 13 uur lang door knallen, keihard zweten. Vanwege het personeelstekort ook nog een tandje harder rennen.. ik weet niet beter dan dit. Het is altijd al zo geweest, de zomermaanden zijn voor ons horeca mensen extra zwaar. Daarom kan ik me niet voorstellen dat mensen de handdoek in de ring gooien als het wat warmer word.

Je kunt het je nu misschien niet voorstellen, totdat zelfs een actief persoon als jijzelf onverwacht door de benen zakt. Ik ging ook altijd door tijdens mijn laatste fysieke baan, pijn negeerde ik, tot ik letterlijk door m'n hoeven ging. Vandaar dat ik er nu anders over denk.

Supervixen

Berichten: 12857
Geregistreerd: 28-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:34

Ibbel schreef:
Vealosz schreef:
Zou wat zijn als iedereen zijn werk neerlegt omdat het te warm is... :')


Eén van de redenen waarom landen armer zijn, met een slechtere economie, naarmate het warmer is...
Het is helemaal niet gek dat Zuid-Italië armer is dan het noorden. Het is helemaal niet raar dat Afrika geen bloeiende economie heeft, noch in grote delen van India. Het is niet raar dat in de VS de meeste armoe is de warmere staten te vinden is (plus de grote steden, maar dat is een ander probleem).

Onder warme omstandigheden is het moeilijk lichamelijk (zwaar) werk te doen. En een economie heeft die basis van (zwaar) lichamelijk werk nodig voordat je (deels) kunt switchen naar 'white collar work'.



Wat een onzin. Kijk eens naar die hele zandbak daar bij Abu Dabi, Koeweit en Dubai. Bloedje heet en daar werken de mensen ook midden op de dag in de bouw in overalls. Rijk zat.

In veel landen in Afrika spelen hele andere zaken, zoals corruptie.

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:36

karuna schreef:
Dat is een goede tip. Ik zal dat doorgeven of ze daarmee kunnen overleggen .

Mcjv ook voor jou geld. Dergelijke dagen mogen niet eens gemaakt worden.


Klopt inderdaad, maar helaas gaat in de horeca nagenoeg niets volgens het boekje.

mcjv

Berichten: 2161
Geregistreerd: 10-05-11
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:38

Shenavallie schreef:
mcjv schreef:
Als ik tegen mijn baas zou zeggen dat ik niet zou werken met het warme weer, kan ik beter ontslag nemen. :+

Ik sta in de bloedhete, brandende zon, mezelf uit te sloven en heen en weer te rennen om deze lieve mensen die van de zon willen genieten te voorzien van een lekker koud drankje. Ik heb zelf voor dit vak gekozen (horeca), dus zal ik ook deze omstandigheden accepteren. Soms 13 uur lang door knallen, keihard zweten. Vanwege het personeelstekort ook nog een tandje harder rennen.. ik weet niet beter dan dit. Het is altijd al zo geweest, de zomermaanden zijn voor ons horeca mensen extra zwaar. Daarom kan ik me niet voorstellen dat mensen de handdoek in de ring gooien als het wat warmer word.

Je kunt het je nu misschien niet voorstellen, totdat zelfs een actief persoon als jijzelf onverwacht door de benen zakt. Ik ging ook altijd door tijdens mijn laatste fysieke baan, pijn negeerde ik, tot ik letterlijk door m'n hoeven ging. Vandaar dat ik er nu anders over denk.


Dit heb ik in mijn directe omgeving inderdaad ook ervaren. En ik ben me er ook zeker bewust van dat dit mij ook kan overkomen. Ik weet van mezelf dat ik een keiharde bikkel ben en alleen maar service wil bieden en alles snel snel snel wil doen, maar zoals je zegt pas ik hier voor op. Het kan iedereen gebeuren, maar in dit vak zie je het toch vaak.

trysteffy

Berichten: 3236
Geregistreerd: 31-05-12
Woonplaats: Zwaag

Re: Wat is de maximale temperatuur om te werken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:45

Ik werk dan in een tuincentrum en dan ook nog is op de afdeling waar de minste ramen zijn die( 4 maar)
Mijn baas doet niet zo snel extra maatregelen bij hem op kantoor is het natuurlijk koeler dus merkt hij er niet zo snel. Wij drinken wel meer maar geen extra pauzes of langer pauze gewoon 2 keer op een dag. En dan soms krijgen we een ijsje.

GUSTIxBILL

Berichten: 1998
Geregistreerd: 22-09-12
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-18 07:47

Die landen zijn niet te vergelijken met onze landen
De luchtdruk en vochtigheid ligt daar veel anders als hier in b en nl

Horeca mensen: sorry, maar jullie denken altijd dat jullie situatie het ergste is, is me al zovaak op bokt opgevallen.
Jullie lopen in de frisse lucht, is net iets veel anders dan in een gesloten ruimte waar ook nog eens loeihete ketels staan.
En dat jullie jullie rechten niet willen opeisen wilt niet zeggen dat andere dit niet mogen...

Is er sprake van een werkgever die het zelf niet meer weet imdat die zich aan voorschriften moet houden of is het omdat hij de ernst niet correct inschat?