Hoe zit dit juridisch gezien in elkaar? Exposities

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Hoe zit dit juridisch gezien in elkaar? Exposities

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 17:57

Hey bokkertjes,

gelukkig geen sprake van een probleem maar wel iets waar ik me achteraf over achter de oren krab.

Het is als volgt: Wij hebben bij onze zaak regelmatig exposanten, deze exposanten sturen we voor aanvang een mail met infomatie en de exacte woorden "Eventuele verzekeringen dient u zelf te verzorgen".

Nu kwam een exposant echter met een contractje die naar mijn mening prima was, namelijk dat ze de stukken in hele staat heeft aangeleverd en deze ook als dusdanig terug verwacht. Niks meer niks minder. Was de eerste keer in jaren dat we dit doen dat ik dit zo trof en ik heb het ook getekend, mede ook omdat ik zelf ook regelmatig exposities heb met mijn werken en ook niet altijd alles netjes terug heb gekregen omdat het toch een opslag in was gedonderd terwijl dat niet was afgesproken, dat was dus ook de context waar ik in zat te denken.

Nu vraag ik mij achteraf echter af: Is mijn tekst voldoende om onszelf schadevrij te stellen mocht er toch wat gebeuren met de schilderijen? (Vallen door gasten, brand, ik noem maar op).

Ik acht de kans zeer klein hoor, het enige incident dat wij hebben gehad was een klant die een schilderij op haar hoofd krijg omdat de expostant eerder die dag de schilderijen niet goed had opgehangen |o dit controleren wij nu dus ook maar we hebben nooit beschadigde schilderijen gehad oid of schade veroorzaakt of wat dan ook. Het zit me alleen niet helemaal lekker nu zoals jullie misschien begrijpen. De schilderijen zijn van een hele hoge prijsklasse (1000+ per stuk, wist ik ook niet van tevoren, normaal zitten we maximaal rond de 400, meestal rond de 100 tot 200). Dus ik wil even de ins en outs weten.

Thanks!

nynke55

Re: Hoe zit dit juridisch gezien in elkaar? Exposities

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:15

Hoe het juridisch precies zit weet ik niet, maar als ik zelf ergens exposeer moet ik wel de voorwaarden van de galerie ondertekenen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:19

Ik zou als galerie ook een contract opstellen waarin je dat wat beter omschrijft. Een schilderij met een deukje is potentieel een fikse kostenpost.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-18 18:24

Er is geen sprake van een galerie, enkel een brasserie die haar muren beschikbaar stelt voor vaste gasten. Het was eigenlijk begonnen als, oh je wilt wat ophangen? Je gaat je gang maar.

Alleen hadden we uiteindelijk zoveel mensen die wilden en zo veel mensen die van mening waren dat een abstracte tekening van een albert heijn tas geschikt was als expositie dat we het anders aan zijn gaan pakken, maar meer om de artiesten tot dienst te zijn dan wat anders. (En dus te voorkomen dat de zaak een zooitje werd simpelweg door de expositie). We hadden niet echt voorspeld -> noch waren we voorbereid op het feit dat er schilderijen van dat soort bedragen zouden komen te hangen (na jarenlang exposities te hebben geregeld op deze manier).

Nogmaals, ik verwacht geen problemen, maar in ons simpele zaakje in een lokaal dorpje hangt nu wel een kleine 20.000 euro aan expositiemateriaal :oo en daar word ik een beetje bang van :')

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:29

Dat kan ik mij voorstellen, maar het is hoe dan ook belangrijk om goede afspraken te maken, of je nu een brasserie of een galerie bent. Het hoeft maar 1 keer verkeerd te gaan.

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:34

Zo te lezen is dit ondertussen geen hobby of vrijblijvend verhaal meer. Tijd om het goed te regelen! Ga in ieder geval in overleg met je verzekeringsadviseur en raadpleeg een expert voor een concept contract met de eigenaren van de schilderijen.

Op deze manier loop je een groot risico om voor alle mogelijke schade op te draaien. Dat wil je niet. Beter nu goed regelen dan achteraf spijt. En mij lijkt het normaal dat je de kosten die je hiervoor maakt wel doorbelast aan je exposanten. Die verdienen er immers geld aan. En als ze dat niet willen betalen, zou ik niet meer exposeren als ik jou was. Succes!

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 18:58

Xyris schreef:
Nu kwam een exposant echter met een contractje die naar mijn mening prima was, namelijk dat ze de stukken in hele staat heeft aangeleverd en deze ook als dusdanig terug verwacht. Niks meer niks minder. Was de eerste keer in jaren dat we dit doen dat ik dit zo trof en ik heb het ook getekend, mede ook omdat ik zelf ook regelmatig exposities heb met mijn werken en ook niet altijd alles netjes terug heb gekregen omdat het toch een opslag in was gedonderd terwijl dat niet was afgesproken, dat was dus ook de context waar ik in zat te denken.

Je begrijpt dat je nu bij welke schade dan ook, veroorzaakt door wat of wie dan ook, behoorlijk in de problemen kunt komen? Ik zou dit toch maar heel snel gewoon eens professioneel gaan regelen.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 19:36

GDG schreef:
Xyris schreef:

Je begrijpt dat je nu bij welke schade dan ook, veroorzaakt door wat of wie dan ook, behoorlijk in de problemen kunt komen? Ik zou dit toch maar heel snel gewoon eens professioneel gaan regelen.

Nu je dit zo zegt! Ik denk idd dat je dit beter niet zo kan tekenen. Sterker nog ik zou dit acuut cancellen en onder andere voorwaarden opnieuw door laten gaan. Alle verantwoording ligt nu bij jou.. ook als een kleuter er mayo op smeert ben jij het haasje..

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-18 00:26

GDG schreef:
Xyris schreef:

Is dit ook het geval ondanks het feit dat ik in de mail heb staan dat men zelf voor eventuele verzekeringen dient te zorgen?

De zaak is van mijn ouders, ik heb zelf het initiatief genomen er regelmaat in te brengen en wat beter te selecteren welke exposanten er wel en welke niet komen te hangen, gewoon voor de net, maar inderdaad, het wordt tijd dat we het even serieus aanpakken, just in case. Maar mijn ouders kennende: Die gaan hier waarschijnlijk niks mee doen |o...

Voor ons is het meer: Jullie lekker centjes verdienen (al wordt er bijna nooit wat verkocht) of in ieder geval reclame maken voor jezelf, wij een muurtje met mooie kunst erop. Elkaar helpen. Maar met dit soort praktijken, toch maar even serieus aanpakken. Voel me ook oliedom nu dat ik dat heb getekend, stond duidelijk in de verkeerde schoenen.

Maargoed, ik ga er van uit dat het allemaal wel losloopt omdat het al jaren goed gaat (gelukkig hangt het niet binnen bereik van kinderen en ook niet binnen stoot-bereik van ellebogen of schouders oid) maar er zal maar een bak mayo vallen inderdaad en net de verkeerde kant op schieten.

Ik geef het in ieder geval door, hopen dat er wat mee gedaan wordt...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 01:27

Xyris schreef:
GDG schreef:

Is dit ook het geval ondanks het feit dat ik in de mail heb staan dat men zelf voor eventuele verzekeringen dient te zorgen?

Ja lijkt me wel. Want 'eventuele' of 'benodigde' verzekeringen is nogal/compleet nietszeggend, plus dat dat contract gewoon getekend is. Ik zou het echt niet zo laten hoor, ik zou zorgen dat je zo snel mogelijk een goed contract met voorwaarden hebt liggen en vervolgens met de huidige exposant nieuwe afspraken maken. Is er contractueel vastgelegd hoe lang het werk blijft hangen? Zo nee dan zou ik zeggen: huidige contract beeindigen, nieuwe contract tekenen en anders binnen een week de werken ophalen.

En dan nog iets: aansprakelijkheid die bij jou/jullie ligt kun je níet afwentelen op een ander door te claimen dat zij zich hadden moeten verzekeren, ook niet als je het in een contract zet.
Oh en als laatste: het is heel leuk om te denken dat alles wel los zal lopen (''het is altijd goed gegaan''), maar het gaat om veel geld en een ongeluk (waar jij/je ouders voor aansprakelijk gesteld kunnen worden) zit in een klein hoekje.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 07:36

Dit zou ik toch met je verzekeringsagent bespreken. Je hebt een aanzienlijke extra waarde in de zaak hangen die niet van jullie is.

Stel dat er wordt gestolen ben je misschien niet gedekt. Als er spaghettisaus op belandt kan je het misschien nog uitleggen onder het mom van ‘eigen risico dat je het in een brasserie wilt hangen’.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 11:38

Omdat je vraag over contracten op het werk gaat en niet over het nieuws/een maatschappelijk onderwerp, verplaats ik je topic naar [STW] School, Studie en Werk.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 11:40

Of als er brand uitbreekt, dekt je inboedelverzekering dat?

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 11:43

Lijkt mij dat het contract dat jij hebt getekend de 'voorwaarden' overruled. Lijkt mij dus dat je nu volledige aansprakelijkheid hebt over de schilderijen. Ook bij brand of wat dan ook.

Ik zou toch maar snel eens met je verzekeringsadviseur om tafel om dit beter af te stemmen en het huidige contract zo snel mogelijk cancelen.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:02

dromertje2 schreef:
Of als er brand uitbreekt, dekt je inboedelverzekering dat?

Bij een bedrijfsverzekering staat normaal gezien beschreven wat bij de inboedel hoort incl de waarde. Toen wij laatst een investering hebben gedaan is onze polis ook aangepast en dit er bij beschreven.

Ik snap dat je dit niet doet voor iets van 300 euro maar als je in totale waarde 20 000 euro extra hebt hangen zou ik toch zo snel mogelijk kijken om er misschien een aparte verzekering voor af te sluiten. Ben je zelfstandige of heb je voor de rest niets te maken met het bedrijf van je ouders? Dan zou je de verzekering ook onder je eigen 'bedrijfsnaam' kunnen afsluiten en hoeven je ouders hun polis niet aan te passen.

Zoals hierboven gaat het niet enkel om een verkeerd geplaatste elleboog maar ook om diefstal, brand,...

ista

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 12:20

En als je een contract vanuit jezelf opstelt over het exposeren, dat dit op eigen risico van de kunstenaar is en dat die zelf verantwoordelijk is voor eventuele verzekeringen?

Of denk ik dan te simpel? :o?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:38

ista schreef:
En als je een contract vanuit jezelf opstelt over het exposeren, dat dit op eigen risico van de kunstenaar is en dat die zelf verantwoordelijk is voor eventuele verzekeringen?

Of denk ik dan te simpel? :o?

Ja. Zaken waar jij aansprakelijk voor bent kun je wettelijk niet afwentelen op een ander.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 13:46

Lastig gedoe zeg, heb er gewoon niet goed over nagedacht, ik was ten eerste in de veronderstelling dat onze verzekering dat soort zaken dekt (waar ik nog steeds wel vanuit ga, morgen even overleggen met mijn vader). En dat het aangeven dat er zelf voor verzekeringen gezorgd moet worden wel afdoende was (simpelweg nooit goed over nagedacht omdat we zoiets hadden van, wij helpen jullie, jullie niet ons).

Maar zeg ik het dan correct dat, zolang wij kunst van een ander in onze zaak hebben hangen (of liggen) dat wij ook per definitie aansprakelijk zijn tenzij het contractueel anders vastgelegd is?

Onze oude exposant bijvoorbeeld, die is onverwachts op vakantie gegaan met de mededeling dat we zelf de kunst maar van de muur moeten halen en op moeten slaan. Doen we nooit, heb ik ook nadrukkelijk gezegd bij het ophangen. Ook dat ligt nu in opslag bij ons op de zaak terwijl we een gigantisch ruimtegebrek hebben en het risico lopen dat het beschadigd raakt nu.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:49

Je zou inderdaad echt specifiek een verzekering af moeten sluiten (als een verzekeraar dat risico al wil dekken) voor kunst van derden. Dat valt niet standaard onder je bedrijfsinventaris.

Door een contract te tekenen aanvaard je nu wellicht de aansprakelijkheid voor eventuele schade zonder dat je zelf hiervoor verzekerd bent.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 13:53

Je kunt sowieso wellicht aansprakelijk gesteld worden voor schade, maar opzicht, bewerken, behandelen, schoonmaken, verplaatsen is vaak ook een polisuitsluiting. (Houd daar rekening mee!)

Het is voor de exposant waarschijnlijk veel beter te regelen om zelf een verzekering af te sluiten. Maar daar zitten vaak ook allerlei haken en ogen aan.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-07-18 13:57

>;) fijn weer. We gaat het uitzoeken, als ik kan dan houd ik jullie wel op de hoogte, mocht iemand in een dergelijke situatie terecht komen.

En het idee was inderdaad ook dat ze zelf een verzekering afsluiten, met dat ik die handtekening zette eergisteren had ik ook echt alleen maar in mijn hoofd dat ze redelijkerwijs haar spul netjes terug zou krijgen (dat wij er dus niet mee zouden gaan slepen) maar ik bedacht me later dat dat natuurlijk heel breed gezien kon gaan worden |o.

Ik ga vanaf heden ook gelijk bij aanvang een dag van ophalen afspreken om grapjes als spontane vakanties te voorkomen, even nadenken over hoe ik dat in elkaar ga zetten want 100% controle daarover heb je natuurlijk niet. Weg is weg en tis banketstaaf als de volgende dan helemaal uit het buitenland komt om de kunst op die ene dag op te komen hangen. Die hebben we er namelijk ook bij zitten.

Er is nu natuurlijk nog niks aan de hand maar ik zit er wel aardig mee in mijn maag.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 17:36

Ik wil wel nog even kwijt dat ik een fantastisch creatief en inventief idee vindt. Zo verbindt je je zaak met lokale en niet-lokale kunstenaars en hen j e een extra aantrekkingspunt voor je bedrijf :) echt rop dat als je een dergelijk idee hebt je er ook voor gaat!

Siamsmeesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-18 18:13

Ik zou als ik jullie was, ook even foto's maken van hoe de kunstwerken er nu uitzien. Dan kan je bij eventuele klachten over een kras immers altijd de foto erbij pakken als bewijs van wel/niet gekrast bij aanlevering.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-18 12:41

GDG schreef:
Xyris schreef:

Dit! Was dit trouwens de letterlijke tekst? Want 'in hele staat' is niet echt juridisch taalgebruik.
Maar als ik het zo lees kan het zeker zo uitgelegd worden dat alle schade voor jouw rekening is, omdat jullie met een dergelijk contract van jullie 'standaard' voorwaarden zijn afgeweken.
Dat zou ik in ieder geval stellen als de kunstenaar mijn cliënt was. Maar dan had ik hem sowieso al een beter basiscontract aangeraden :+