MBO na HBO

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Naamloos1994

MBO na HBO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-18 13:26

Hoi,

Wellicht kunnen wat ervaringsdeskundigen mij wat meer inzicht geven in het volgende:

Ik heb een MBO4 in de retail afgerond en daarna HBO hippisch bedrijfskunde. Ik heb nooit geweten wat ik qua werk wil, maar dat ik gek ben op dieren staat vast. Vandaar deze 'omweg'.

Nu heb ik mijn opleiding in januari afgerond en zit ik tot en met september op een communicatie afdeling. Best leuk voor tijdelijk, maar een echte communicatiemedewerker en- of redacteur ben ik niet. Ik kijk regelmatig rond naar vacatures en zit zoals gewoonlijk weer met mijn handen in het haar. Wat wil ik nou eigenlijk? Wat vind ik leuk?

Het enige waar ik enthousiast van denk te worden is Paraveterinair dierenartsassistent. Ik ben ook zeker voorstander van blijven leren. Maar hoe weet ik of ik hier goed aan doe? Er schijnen weinig banen in te zijn (ik zie overigens wel vaak vacatures) en het schijnt niet veel te verdienen. Ik ben nu 24, moet dan de opleiding betalen en ben dan weer een paar jaar verder. Maar van de andere kant; gelukkig zijn is belangrijker dan veel geld hebben.

Ik vind het zo lastig, ik weet nooit wat ik wil en waar ik goed aan doe.
Lotgenoten? :\

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:38

Je weet wat je leuk vindt, maar je weet ook dat die richting niet super veel werk heeft als je klaar bent.

Als je gaat studeren, is deeltijd niet wat voor jou? Werken en leren te gelijk?
Is wel zwaar(der), maar als je liever ook wil werken dan is dat een oplossing.

En mijn tip, praat met studenten en mensen uit het werkveld. Niet met docenten, mijn ervaring is dat die dingen vaak veel beter aanprijzen, terwijl de (ex)studenten de stof moesten bestuderen.

Ik hoop dat je wat aan mijn adviezen hebt :).

naomi_mickey

Re: MBO na HBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:41

Ik zou inderdaad ook kijken naar een werkend leren traject, vaak zijn deze korter dan de voltijdopleidingen en goedkoper, plus dat je in de praktijk veel meer opsteekt dan vanuit de boeken. Als dit is wat je wilt doen dan moet je daar voor gaan!

Ik zou lekker oriënteren bij mensen die de studie hebben gedaan en eventueel een dag meelopen binnen een praktijk zodat je nog zekerder bent van je keuze!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:49

Ik zou eerst inderdaad eens goed nagaan wat je banenkansen zijn rondom jouw woonplaats als paraveterinair. Ik heb die opleiding jaren geleden gedaan en nooit als paraveterinair gewerkt, omdat er bijna geen werk in te vinden was. Van heel mijn klas (ongeveer 25 personen) zijn er toen slechts 3 aan een fulltime baan als paraveterinair gekomen. Nog wat enkele hadden een parttime baan als paraveterinair, maar het merendeel deed iets anders. Na een reünie jaren later was dit nog zo.

Het zou zonde zijn weer een opleiding te gaan volgen en te betalen en er uiteindelijk niets mee te gaan doen. Maar mij lijkt de opleiding hippische bedrijfskundige best breed?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 14:05

Zelfde verhaal als Delphi. Wij kregen vanuit de opleiding het advies om alsjeblieft door te studeren want er was nauwelijks werk.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 19:26

Ik studeerde HBO Diermanagement aan Van Hall Larenstein maar daar kon je een major kiezen waardoor je in korte tijd opgeleid werd tot paraveterinair. Misschien is dit iets voor je? Dan doe je het op het HBO en snel. ;) En als je alleen een major volgt is daarnaast werken ook nog goed mogelijk.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:36

Delphi schreef:
Ik zou eerst inderdaad eens goed nagaan wat je banenkansen zijn rondom jouw woonplaats als paraveterinair. Ik heb die opleiding jaren geleden gedaan en nooit als paraveterinair gewerkt, omdat er bijna geen werk in te vinden was. Van heel mijn klas (ongeveer 25 personen) zijn er toen slechts 3 aan een fulltime baan als paraveterinair gekomen. Nog wat enkele hadden een parttime baan als paraveterinair, maar het merendeel deed iets anders. Na een reünie jaren later was dit nog zo.

Het zou zonde zijn weer een opleiding te gaan volgen en te betalen en er uiteindelijk niets mee te gaan doen. Maar mij lijkt de opleiding hippische bedrijfskundige best breed?

Dit. Ik heb een bijbaantje gehad in een dierenpension, waar een deel van de mensen die opleiding volgde. Als ik Facebook moet geloven werken ze nu allemaal bij de supermarkt..

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:41

Delphi schreef:

Dit. 2 jaar geleden opleiding paraveterinair gedaan en er zijn er totaal misschien 10 die een baan in de praktijk hebben. Zou het niet doen

Walkure

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:42

Ik studeer nu zelf diergezondheid & management, je kan op mijn school wel een minor veterinair praktijkmanager doen. Geen idee of dat een beetje in trek is

_kmbn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-18 19:57

Ik weet ook niet wat ik wil. Al een commercieel diploma opzak maar toch niet helemaal 100% mijn ding. Heel lang paravetinair bekeken,onderzocht etc. Maar gezien de werkkansen toch maar besloten niet te doen. Nu hoop ik via paardenhouderij en sport naar dier en veehouderij (hbo) kan gaan.

Zijn veel beroepen mogelijk vanuit daar en veel mogelijkheden om evt verder te studeren..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 00:11

Doorleren lijkt me een prima plan; maar ik zou persoonlijk wel kiezen voor iets met iets betere vooruitzichten. :)

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 00:39

Ook hier al een aantal jaartjes geleden als paravet. afgestudeerd, van mijn klas heeft misschien 1 op 4 nu een baan als paraveterinair. Er is bar weinig werk in. Toen al, nu nog steeds. Ik zou echt naar wat anders gaan kijken..

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 01:02

Wat grappig dat merendeel hier aangeeft geen baan te kunnen vinden erin of weinig klasgenoten die dat konden vinden.

Van mijn klas is het grootste gedeelte aan de slag gegaan als paraverinair of door gaan leren/omscholing maar niet zozeer vanwege geen baan vinden.

Daarnaast staat bij de praktijk waar ik werk vrijwel continue 1 of meerdere vacatures open.

Een heerlijk beroep maar ik zou persoonlijk nooit terug willen naar een kleine praktijk, dan wordt de keus ook wel gauw een stuk beperkter!

_Zeppelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 08:32

@Seni: Welke regio zit jij als ik vragen mag?

esje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 08:36

Soms kom je in aanmerking voor het leven lang leren krediet.
Natuurlijk moet he dat terugbetalen maar kan voor nu een verlichting zijn in de lasten

Seni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 21:36

_Zeppelin schreef:
@Seni: Welke regio zit jij als ik vragen mag?

Regio Dordrecht en Haaglanden :)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 22:09

Ik zou het niet doen maar meer omdat de opleiding niet zo moeilijk is als je HBO gewend bent. Ik heb de verkorte gedaan van 2 jaar na mijn havo maar het had ook gemakkelijk binnen 1 jaar gekund. Als je van een beetje uitdaging houdt zou ik een andere studie zoeken. :)