Pauzes

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Siggislief

Pauzes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 21:10

Goedemorgen/middag/avond,

Ik ben arbeidsbeperkt (wajong) en heb sinds kort een baan van 24 uur per week.
En dat is verspreid over 3 dagen en dan zou je zeggen dat het 8 uur per keer is, maar ik sta er 9uur per keer/dag op mijn benen daar.

Iedereen die daar werkt zonder arbeidsbeperking werken zeker 8uur per dag.

In het begin denk zeker 3 maanden geleden heb ik het bij de Manager aangekaart van hoort dat geen 8uur te zijn inplaats van 9 uur per dag/keer?

Nee, want er ging nog zeker een uur pauze af!

Ik blijf het maar niet snappen, heb het ook al met collega's er over gehad en die snappen het ook niet.
En vandaag het toch maar eens aan mijn Jobcoach neergelegd van ik snap het niet, ik werk 3x 9 uur per week
en dat is echt GEEN 24 uur per week!

We staan de hele dag en de pauze is verspreid over de hele dag heen,
en morgen mag ik een uur later beginnen en uur later eindigen maar het vreet mij al zeker een week dat het ene uur later is.

En heb het dezelfde dag nog gevraagd aan de Manager of het klopte en of het moest? Ja het moest, maar een reden kreeg ik niet...

Morgen moet ik dus om 8:00u beginnen en om 17:00u is mijn dienst over.

Klopt dit eigenlijk wegens pauzes? Je werkt 24uur per week, maar sta wel leuk 9uur op je benen?

Dropneus95

Re: Pauzes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:13

Pauzes hoeven niet doorbetaald te worden. Ik ben 10u op het werk, maar ik krijg voor 8,75u betaald.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 21:14

Ik word nu 50% betaald, dus ik krijg maar 4,60 per uur en de rest word bijgevuld door het UWV.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:15

Als jij iedere dag recht hebt op 1 uur pauzes bij elkaar is het toch een simpel rekensommetje?
8 uur werken + 1 uur pauzetijd erbij= totaal 9 uur per dag op je werkplek aanwezig.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:16

Hoelang en hoe vaak heb je pauze? Vaak is het zo dat pauzes onbetaald zijn. Voorbeeld: iemand werkt op papier 6u per dag. Toch werkt degene van 12.00 tot 18.30. Want hij heeft recht op een hlf u pauze.

Misschien dat jij dus recht hebt op een uur pauze, dat je daarom 9u aanwezig bent?

Edit: dit heeft niets te maken met hoeveel je uitbetaald wordt.

Dropneus95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:18

Ja, maar als jij een uur pauze hebt gaat dat dus van die 9 af. Werk je alsnog 3x 8uur en dan klopt het wel. Ongeacht wat je verdient, de pauze wordt niet betaald. Maar jou werkgever is wel verplicht je deze pauze te geven.

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:18

Maar je hebt wel gewoon in totaal een uur pauze toch (verdeeld over de dag)? Want dan werk je dus wel gewoon 8 uur per dag en die krijg je dan ook betaald, en dat uurtje pauze is gewoon onbetaald. Ik neem aan dat je werkgever niet verwacht dat je tijdens je pauze op je benen staat en werkt.

Dus dat is gewoon heel logisch. Ik krijg ook gewoon 8 uur betaald terwijl ik (minimaal) 9 uur aanwezig ben incl pauzes.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 21:23

De pauzes zijn verspreid over de hele dag heen.

Om +-8:30u 15min (als ik om 7u zou beginnen) en daarna het liefst om 11:30u weer 15min en daarna om 14:00u 30min.

Maar ik sta soms daar letterlijk alleen, en dan beginnen ze al vanaf het begin te eisen dat er in 15min tijd bepaalde dingen zijn gedaan,
en om 11:30u moet alles klaar zijn.

Als je om 11:30u NIET klaar bent, dan kan je die 15min pauze wel vergeten en dan moet je eigenlijk wachten tot 14:00u.

Ik kan hun snelheid niet aan, dat heb ik hun al tig keer verteld en iedere keer is het pushen tot het uiterste!
Sta daar soms letterlijk met de handen in het haar omdat ik gewoon NIET meer weet wat ik moet doen.

Of we staan er met z'n 2'en dan krijg ik de wind van voren dat het allemaal wel sneller kan etc,
en dan beginnen ze al half van wat ga je doen, wat ga je doen!!
Terwijl ik wel aan het bedenken ben wat ik ga doen,
heb ik dat idee al in het hoofd en als zij dan er tegen aan gaan pushen wat ga je doen?!
Dan ben ik het zo vergeten.

Heb in mijn proeftijd (2 maanden) een dag gehad dat ik om 8:30u mijn eerste en laatste pauze
heb gehad van 15min. de overige 45min kon ik wel vergeten!
En werkte die dag tot 13:00u en om 15:15u stond ik er nog!

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:24

Dan zou ik dáárover bij je werkcoach aan de bel trekken, en niet over het verschil in uren. Pauze niet doorbetaald krijgen is normaal, zo werken niet. En zeker niet als al bekend is dat dit problemen voor jou kan geven.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:27

Idd. Eerlijk tegen jobcoach dit uitleggen. En dat Jobcoach dan tegen je leidingevende kan uitleggen dat je niet voor niets wajong krijgt, en eventueel de andere werknemers instrueert.

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:28

Het is heel normaal dat pauzes niet uitbetaald worden. Is bij ons ook zo. Ook vind ik eerlijk gezegd dat je nog vrij veel pauze krijg. Ik heb werkdagen van 8,5 uur, een half uur pauze dus 8 uur (uitbetaald) werk.
Overigens is het bij ons zo dat je altijd moet in- en uitklokken. Overwerken wordt dus wel uitbetaald. En je bent verplicht tot x aantal pauze per dag (ik denk persoonlijk 30min dus) deze zou ik dus ook zeker eisen.

Als je het tempo echt niet aankan is de baan wellicht gewoon iets te hoog gegrepen voor je of past niet bij je.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:29

Ik heb vandaag ook van 7u tot 18.30u gewerkt, en heb een half uur pauze genomen, dat gaat uiteraard van die tijd af. Ik ben dus 11,5 uur aanwezig geweest en krijg 11 uur betaald.

Zo vreemd is dat toch niet?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:30

Als je er met je manager niet uitkomt kun je dit met je jobcoach bespreken. Als het je zoveel stress geeft zou ik het zeker bespreken. Kun je zelf contact opnemen met je jobcoach? Wat anderen dus ook al zeggen. Je jobcoach is er om jou hier mee te helpen. En om samen met jou met je manager in gesprek te gaan.

billionache

Maar dan heb je dus een ander probleem dan wat je in je OP uitlegt. Het is normaal dat je pauzes onbetaald zijn, maar het is wel gewoon de bedoeling dat je je uur pauze in totaal gewoon krijgt en ook op tijd pauze mag nemen (daar zijn ook regels omtrent, je moet om de X aantal uur een pauze krijgen, maar dat weet ik zelf niet vanbuiten). Inderdaad even overleggen met je leidinggevende of desnoods je jobcoach als tussenpersoon.

verootjoo

Siggislief schreef:
De pauzes zijn verspreid over de hele dag heen.

Om +-8:30u 15min (als ik om 7u zou beginnen) en daarna het liefst om 11:30u weer 15min en daarna om 14:00u 30min.

Maar ik sta soms daar letterlijk alleen, en dan beginnen ze al vanaf het begin te eisen dat er in 15min tijd bepaalde dingen zijn gedaan,
en om 11:30u moet alles klaar zijn.

Als je om 11:30u NIET klaar bent, dan kan je die 15min pauze wel vergeten en dan moet je eigenlijk wachten tot 14:00u.

Ik kan hun snelheid niet aan, dat heb ik hun al tig keer verteld en iedere keer is het pushen tot het uiterste!
Sta daar soms letterlijk met de handen in het haar omdat ik gewoon NIET meer weet wat ik moet doen.

Of we staan er met z'n 2'en dan krijg ik de wind van voren dat het allemaal wel sneller kan etc,
en dan beginnen ze al half van wat ga je doen, wat ga je doen!!
Terwijl ik wel aan het bedenken ben wat ik ga doen,
heb ik dat idee al in het hoofd en als zij dan er tegen aan gaan pushen wat ga je doen?!
Dan ben ik het zo vergeten.

Heb in mijn proeftijd (2 maanden) een dag gehad dat ik om 8:30u mijn eerste en laatste pauze
heb gehad van 15min. de overige 45min kon ik wel vergeten!
En werkte die dag tot 13:00u en om 15:15u stond ik er nog!

Dan is dit je eigenlijke probleem.
Als je precies zo uitlegt bij je jobcoach zullen ze vast beter begrijpen wat je bedoelt. Desnoods lees je het gewoon voor want dit lijkt me een duidelijk verhaal :)

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:33

Ik kijk er toch elke keer van op dat het blijkbaar bij iedereen zo normaal is dat je pauzes niet worden doorbetaald. Als ik hier 10 uur werk, krijg ik gewoon 10 uur uitbetaald inclusief 1 uur pauze.

Anyway, Ik zou het gewoon aankaarten, stil zwijgen heeft niemand iets aan. Op deze manier zou je eventueel nog geholpen kunnen worden.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 21:34

Ik heb het vandaag met mijn Jobcoach er over gehad, en die heeft gezegd dat we daar Donderdag er over zullen praten.. (Uren)

Maar als ik zo'n probleem bij hem neerleg qua werk style krijg ik wel eens te horen 'Dat hoort bij de Horeca!'.

De Manager van 't bedrijf wou mij ook eigenlijk niet aannemen wegens mijn werksnelheid, omdat ik hun snelheid niet hebt.

Ze verwachten van mij dat ik dezelfde snelheid zal hebben als een normale werknemer,
en mijn jobcoach zegt dat ie het allemaal wel ziet gebeuren en dat het goedkomt.

Maar de Manager ziet het niet goedkomen, en ik al vanaf dag 1 niet...
(Omdat ik mijn JC al tig keer duidelijk heb gemaakt dat ik NIET met eten en NIET met mensen wil werken, en waar sta ik....? Met beide!)

* Door mijn autisme houd ik niet zo van mensen, en eten wil ik gewoon niets mee te maken hebben.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:49

Heb je ook nog andere begeleiding of eventueel familie die samen met jou en je jobcoach in gesprek kan? Als ik jouw verhaal lees krijg ik het idee dat jullie elkaar niet goed begrijpen je jobcoach en jij. Jullie komen er samen in ieder geval niet uit nu. Dan kan het fijn zijn om iemand anders die jou goed kent erbij te hebben als jullie de volgende keer in gesprek gaan.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 21:53

SusanH schreef:
Heb je ook nog andere begeleiding of eventueel familie die samen met jou en je jobcoach in gesprek kan? Als ik jouw verhaal lees krijg ik het idee dat jullie elkaar niet goed begrijpen je jobcoach en jij. Jullie komen er samen in ieder geval niet uit nu. Dan kan het fijn zijn om iemand anders die jou goed kent erbij te hebben als jullie de volgende keer in gesprek gaan.

Ik heb het wel eens geprobeerd om mijn Vader erbij te nemen tijdens het gesprek...
Maar dat levert tot nu toe helaas niets op, en mijn broer zegt ook wel eens 'Oh ik ga er wel bij zijn' maar dat is tot nu ook niks opgeleverd.

Maar mijn vader zegt wel steeds, ga in die 6 maanden naar een nieuwe baan zoeken!

Renee_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:55

Ik werk zelf ook in de horeca (moet nieuw personeel opleiden) en ik weet hoe enorm frustrerend het voor beide partijen kan zijn wanneer iemand de werkdruk in de horeca niet aan kan. Maar even plat gezegd, iemand kan het of iemand kan het niet. Wanneer de horeca en de werkdruk niet bij je passen gaat dit denk ik ook echt niet beter worden. Ik zou je dus aanraden om in overleg te kijken of je ergens anders ander werk kan vinden, in een samenwerking waarvan beide partijen wel gelukkig worden!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 21:58

Ik ben 9 uur aanwezig (8 tot 5) op mijn werk en krijg 7,5 uur betaald omdat er 3x een pauze van een halfuur bij zit. Dat je 8 uur betaald krijgt en 1 uur pauze hebt op een dag is volgens mij heel normaal.

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 22:02

Renee_S schreef:
Ik werk zelf ook in de horeca (moet nieuw personeel opleiden) en ik weet hoe enorm frustrerend het voor beide partijen kan zijn wanneer iemand de werkdruk in de horeca niet aan kan. Maar even plat gezegd, iemand kan het of iemand kan het niet. Wanneer de horeca en de werkdruk niet bij je passen gaat dit denk ik ook echt niet beter worden. Ik zou je dus aanraden om in overleg te kijken of je ergens anders ander werk kan vinden, in een samenwerking waarvan beide partijen wel gelukkig worden!

Mijn JC ziet het allemaal goedkomen, ik en de Werkgever dus niet.

En ik loop al zeker 1,5-2 maanden of zeg gerust vanaf het begin 3 maanden lang dat het niet gaat worden.

Zo vroeg in het begin een maand geleden de manager wat ik er van vond?
Het eerste wat ik zei was NIET leuk!

Mijn JC vondt dat ik niet moest aanstellen want ik kon zo goed overweg met mijn collega's etc....

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:10

Ik denk dat er ook wel iets mis is met jouw instelling.
Je communicatie is iig niet fraai ipv te zeggen dat je niet leuk vind kun je ook bespreken hoe je het zou willen en wat je wil verbeteren aan jezelf.

Verschuilen achter je autisme en Wajong is slechte raadgever

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-18 22:16

Later, heb ik wel gezegd dat ik het deels leuk vond, wees maar niet bang hoor Tita.

Maar als jij aangeeft aan je JC of wie dan ook wil met bepaalde dingen niet mee te maken hebben,
horen ze daar ook aan te houden en niet een baan gaan zoeken want het hoort bij je opleiding die je hebt gevolgd.

Ik heb ook al tig x aan gegeven ben lichamelijk NIET goed, dan sta je ineens
eventjes lekker 24 uur per week op 2 benen terwijl je kapot gaat van de pijn...Top!!

minouesmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-18 22:20

Bij mijn werk (Albert Heijn) krijgen we alleen onze koffiepauze (15 minuten) doorbetaald. De middagpauze is een onbetaalde pauze van een half uur. Dus als ik om 7:00 begin dan moet ik tot 15:30 werken om aan mijn 8 uur te komen.

Je zou zelf ook in overleg kunnen gaan over hoe je het wel naar je zin kunt krijgen? Als je alleen maar in een negatieve sfeer blijft hangen word het er niet beter op.

Bij ons lopen ook een paar wajongers, maar van hun word ook gewoon verwacht dat ze het normale werktempo aanhouden. Natuurlijk is het niet erg als ze er bijvoorbeeld 10 minuten langer over doen, maar ze krijgen geen voorkeurbehandeling. Dat willen ze ook niet, want ze willen als “normale” werknemers behandeld/gezien worden.