Moderators: Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Dani, Polly
Askja schreef:Wat vind je precies niet leuk aan je opleiding?
Hoe is je relatie met je collega-studenten?
Voel je je wel thuis op de opleiding?
Hoe is je leven buiten je opleiding om, heb je dan wel energie om leuke dingen te doen?
Ik zou misschien eens gaan praten met een studiebegeleider of psycholoog.
Verder zou je, als je er echt doorheen zit, kunnen overwegen om na het afronden van dit jaar een time out te nemen, mits je daarna de opleiding gewoon kunt vervolgen. Ga werken, evt. een paar maanden naar het buitenland, zodat je afstand kunt nemen en tegelijkertijd aan je eigen ontwikkeling kunt blijven werken.
Kun je in principe wel doorgaan, zij het met tegenzin, probeer je studie eens in een ander perspectief te plaatsen. Zie het gewoon als werk, dat is ook niet altijd even leuk. Zorg voor structuur in je dagindeling. Eerst school/studeren, daarna iets leuks/ontspannends gaan doen. Maak het niet te belangrijk dat je het nu even niet meer ziet als je ideale droomopleiding - iedere student komt op zeker moment wel een keer in een studiedip.
Dus: gaat het om een studiedip, spreek jezelf streng toe, zorg voor structuur en balans tussen studie en ontspanning en ga aan het werk.
Is er echt meer aan de hand, zoek dan begeleiding en neem evt. een studiepauze.
Sterkte!
Ygritte schreef:Heb je aan een vitamine B12 tekort gedacht ?
Toen ik stopte met mijn eerste opleiding had ik ongeveer dezelfde klachten: heel moe, duizelig, de kamer zien "draaien", flauwvallen, trillen, vaak ineens zomaar heel emotioneel, etc. Bleek dat ik een heel laag B12 gehalte in mijn bloed had, waardoor mijn lichaam en hersenen gewoonweg geen energie hadden. Na een behandeling met injecties en een jaar rust ben ik weer gaan studeren, een andere opleiding wel maar met een stuk meer energie en concentratie.
Ik zou proberen om eerst je vermoeidheid en andere klachten op te lossen, en dan pas te beslissen of je wil overstappen of niet. Dat kan een jaar extra duren, maar er zijn regelingen (o.a. extra stufi en een jaar langer reisrecht) voor studenten met een functiebeperking.
NadjaNadja schreef:Persoonlijk denk ik dat switchen van opleiding niet jouw problemen gaat oplossen. Of het nou wel of niet psychisch is, het klinkt alsof er iets niet helemaal in orde is.
Zet jezelf op nummer 1, ga naar de huisarts en geef aan dat je toch echt meer onderzoeken wil, omdat het nog steeds niet goed gaat. Pas als jij weer jezelf bent, kun je een opleiding weer met plezier doen. Of dat dan deze opleiding is of een andere, dat kun je dan altijd nog uitzoeken!
Askja schreef:Klinkt toch alsof er meer aan de hand is. Het lijkt een beetje op een beginnende burn-out. Ook de fysieke klachten. Voel je veel druk vanuit je omgeving? Je noemt je ouders meerdere keren in dit opzicht.
Ga niet op deze manier door, anders loop je echt vast. Zoek hulp, of dat nu bij de huisarts is of via je studie. Zorg dat je serieus genomen wordt. Daarbij mag je ook wel een beroep doen op je omgeving voor wat meer steun.
Martie schreef:Ben je ook getest op de ziekte van Pfeiffer? Gezien je vermoeidheidsklachten, al weet ik niet of dat zo plotseling 'door kan breken'. Ik heb dat ook gehad, werd pas laat gediagnosticeerd en lang last van gehad.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 bezoekers