Last minute tips Nederlands examen

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

iertje93

Last minute tips Nederlands examen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 18:37

Hoi!
Maandag ga ik de herkansing Nederlands vwo maken, omdat ik een 5,0 had en graag hoger wil halen ivm betere selectie kansen.
Met oefenen haal ik meestal een >6,0 (door de docent nagekeken). Dit examen vond ik ook vrij lastig, maar toen ik vanmiddag het correctievoorschrift zag, waren 80% van de antwoorden echt precies hetzelfde als wat ik had opgeschreven naar mijn idee. Ik kwam zelf dan ook uit op een 6,5 en voor mijn gevoel streng berekend. (Inclusief die eventuele -4 voor spellingsfouten, want mijn spelling is niet al te best).
Ik heb mijn nederlands docente al gemailt of we samen het examen kunnen bespreken, maar die heeft niet geantwoordt en aangezien het al bijna weekend is ben ik bang dat daar niks meer van gaat komen.
Ik heb al alle mogelijke spellingsregels geleerd, de drogreden, argumentatie schema's en ik heb zo'n 5 examens gemaakt. Waar het vooral mis gaat is het formuleren van mijn antwoord. Ik heb steeds het gevoel dat ik het zelf onder woorden moet brengen om te laten zien dat ik het begrijp, of ik haal er eigen kennis bij. Je moet veel dichter bij de tekst blijven.
Heeft iemand verder nog tips (naast veel oefenen en goed nakijken)?

EmmaK95

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:42

Hoi!

Ik geef al jaren examentraining Nederlands, dit weekend ga ik met een aantal herkansers aan de slag.
Het belangrijkste is om écht goed te lezen. Dat klinkt misschien een beetje stom, maar ik bedoel dat je echt de tijd ervoor moet nemen. Belangrijk is dat je weet hoe je moet lezen (eerst oriënteren, daarna op zoek naar de plek met informatie en tot slot gedetailleerd woord voor woord lezen wat er écht staat, begrijpen).
De kernzinnen zijn ontzettend belangrijk. Niet meer dan eens baseert Cito hier vele vragen op (met name samenvattings-/indelings-/hoofdgedachtevragen!! Markeer de kernzinnen, schrijf per alinea in de kantlijn een aantal steekwoorden over de inhoud van de alinea.

Er is nog een hoop te zeggen, de training duurt namelijk 2 dagen, maar ik hoop je in een notendop geholpen te hebben, in mijn ogen is dit wel ongeveer de belangrijkste info.

Mocht je nog specifieke vragen hebben over een onderwerp, stuur maar een pb! Veel succes!!

Croo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 18:56

Het belangrijkste blijft inderdaad toch het bespreken van de antwoorden, zodat je echt weet waar het mis gaat, maar vooral, wat je dan juist wel of juist niet moet doen. Je kan ook iemand anders laten nakijken dan je docent, misschien is één van je ouders er handig mee als je docent niet reageert?

Nog wat tips: scan de tekst eerst, hoe is het opgebouwd, vallen er zaken op? Zoals kernzinnen en signaalwoorden.
Als je antwoord geeft, laat je emotie achterwege, haal je antwoord inderdaad echt volledig uit de tekst. Het kan helpen om woorden of stukjes zin over te nemen bij een open antwoord, dan neig je minder snel naar een eigen antwoord.
Je mag ook aan het begin van een open vraag de vraag herhalen en er dan ‘omdat’ achter zetten, deze herhaling telt overigens niet mee in het maximale aantal woorden. Het voordeel hiervan is dat je dan voor jezelf nog eens duidelijk maakt wat de vraag is, waardoor het beantwoorden makkelijker is en je wellicht weer minder geneigd bent maar het geven van persoonlijke antwoorden. Voorbeeld: waarom is Miesje naar haar leraar toegegaan? Antwoord: Miesje is naar haar leraar toegegaan, omdat...

Dit zijn een paar tips die ik nu kan bedenken.

Dewii

Re: Last minute tips Nederlands examen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 19:02

Ik geef dan wel Engels op het mbo, maar wat ik leerlingen regelmatig aanraad als ze te veel eigen invulling geven is om, nadat je het antwoord opgeschreven hebt, nog eens goed in de tekst te kijken waar je het antwoord gevonden hebt en het vergelijken. Mocht je dan toch per ongeluk te veel van het antwoord gebaseerd hebben op eigen kennis, dan kan je er zo misschien nog achter komen. Succes alvast!

Have courage and be kind.

NadjaNadja
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 19:06

Wat ik zelf ook altijd een hele goede vind: kijk of je antwoord daadwerkelijk antwoord geeft op de vraag. Het gebeurt ontzettend vaak dat je denkt 'oh dat weet ik!', je antwoord opschrijft, maar dat het eigenlijk niet goed overeenkomt met wat er gevraagd wordt. De VIA manier werkt hier ook heel goed; Vraag In Antwoord. Begin je antwoord dus met een deel van de vraag, zodat je altijd zeker weet dat je de vraag op de juiste manier beantwoord en er niet een klein beetje van afwijkt.

Volg ons ook op instagram: @fien_en_fuur! <3

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 19:08

Dat klinkt echt raar...
De minst creatieve leerlingen krijgen dus de meeste punten.
Copy, paste.... }>
Ts, heel veel succes gewenst. Het gaat je vast lukken.

We don't see the world as it is;
we see the world as -we think- we are.

Nielojram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 19:29

iertje93 schreef:
Hoi!
(Inclusief die eventuele -4 voor spellingsfouten, want mijn spelling is niet al te best).
Ik heb mijn nederlands docente Nederlands docente al gemailt gemaild of we samen het examen kunnen bespreken, maar die heeft niet geantwoordt geantwoord en aangezien het al bijna weekend is ben ik bang dat daar niks meer van gaat komen.

Misschien een tip? Met een sollicitatiebrief incluis spellingsfouten kom je niet ver.. Als je al deze fouten niet maakt, heb je al zoveel punten gescoord!
Succes!

Je kan alle paddenstoelen eten.
Sommige maar een keer.

iertje93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-18 20:30

Nielojram schreef:
iertje93 schreef:
Hoi!
(Inclusief die eventuele -4 voor spellingsfouten, want mijn spelling is niet al te best).
Ik heb mijn nederlands docente Nederlands docente al gemailt gemaild of we samen het examen kunnen bespreken, maar die heeft niet geantwoordt geantwoord en aangezien het al bijna weekend is ben ik bang dat daar niks meer van gaat komen.

Misschien een tip? Met een sollicitatiebrief incluis spellingsfouten kom je niet ver.. Als je al deze fouten niet maakt, heb je al zoveel punten gescoord!
Succes!

Ja, mijn spelling/grammatica is hopeloos. Ik kan er verder ook niet veel meer aan doen dan ik al gedaan heb. Dus die 4 punten gaan er waarschijnlijk wel af! Ik ben nou eenmaal veel beter in de bèta vakken dan in de alfa vakken haha.
Laatst bijgewerkt door iertje93 op 14-06-18 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-18 20:34

Wat voor mij heel goed hielp: Als er niet staat dat je moet antwoorden in eigen woorden, neem dan zo veel mogelijk letterlijk over uit de tekst. :+ Dan kan je er namelijk niet naast zitten.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 08:56

Hoe is het gegaan?

We don't see the world as it is;
we see the world as -we think- we are.

iertje93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-06-18 21:04

Het voelde iniedergeval beter dan het 1e tijdvak! Bedankt voor de tips allemaal :) Ik laat het cijfer nog wel weten

iertje93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-07-18 15:47

Sorry dat ik het topic weer omhoog schop, maar voor de geïnteresseerden: ik had nu een 6,0 in plaats van een 5,0 :)

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:49

gefeliciteerd!

What does the fox say?

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-18 15:59

Netjes, gefeliciteerd!

Have courage and be kind.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie