Km vergoeding woon-werkverkeer

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BMHP
Berichten: 1507
Geregistreerd: 15-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 21:30

lieke2 schreef:
Heel bijzonder maar volgens mij mag je werkgever vanaf het nieuwe (intussen alweer oud ;) ) belastingstelsel max 0,19 cent per kilometer belastingvrij vergoeden voor, jawel, woon-werk verkeer.
https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... n_vervoer/
Je mag geen reiskostenvergoeding voor woon-werk verkeer meer in aftrek brengen bij je aangifte.

Uiteraard staat het je werkgever vrij meer te vergoeden, het meerdere is dan belast tegen normaal tarief.


thx voor het juiste verhaal

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:17

[***] schreef:
Citaat:
Ehm, met name bepaalde detacheerders (en uitzendbureau's) hebben de voor mij opvallende tactiek om mensen ver weg te sturen, zonder daar serieus voor te willen betalen. Als ze het dan normaal vinden dat je 600 euro per maand reiskosten hebt, zonder daar serieus iets tegenover te stellen (ja, een auto van de zaak die je vervolgens feitelijk zelf betaalde omdat je een verplichte, flinke, bijdrage moest betalen voor die auto!) en dan verbaast zijn dat je bedankt voor het aanbod.

Ik ben serieus wel benieuwd naar welke detacheerders je dan verwijst. Want normaal gesproken betaalt de opdrachtgever/inlener de reiskosten en niet de detacheerder/uitzendbureau. In veel gevallen worden de reiskosten gewoon 1 op 1 doorberekend.

Als het daadwerkelijk zo is als jij stelt dan begrijp ik je volledig.

Ik ga geen namen noemen maar ik ben vorig jaar nog benadert voor een opdracht op ruim 100km afstand. En toen vond ie het raar dat ik dat niet wilde doen, zelfs niet als ik een auto van de zaak kreeg (joh, een auto van de zaak is een kostenpost, geen arbeidsvoorwaarde!)

Dit is geen uitzondering, ik heb dit vaker wel dan niet meegemaakt en ook uit gesprekken met ingeleende collega's zie ik hetzelfde gebeuren.

De reiskosten worden wel doorberekend aan de opdrachtgever, maar dat wil niet zeggen dat JIJ (de werknemer) dat geld ook krijgt. Ik heb nog wel een voorbeeldje liggen van een toko die mij 0.19 betaalde maar 0.28 in rekening bracht bij de opdrachtgever! En ja, dat weet ik zeker, ik keurde namelijk mede m'n eigen facturen goed bij die opdrachtgever en het stond er tot in detail gespecificeerd op..

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Km vergoeding woon-werkverkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 22:57

Ikke, waarom is een auto van de zaak per definitie een kostenpost? Ik dacht dat dat alleen zo was als je hem ook privé rijdt?

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 23:19

Yessy schreef:
Ikke, waarom is een auto van de zaak per definitie een kostenpost? Ik dacht dat dat alleen zo was als je hem ook privé rijdt?

Het is niet per definitie een kostenpost maar in hun geval zaten er wat randvoorwaarden aan die het tot een kostenpost maakte.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Km vergoeding woon-werkverkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-18 23:30

Ah oke dan snap ik hem! Ja de meeste bedrijven zien het toch als fantastische secundaire arbeidsvoorwaarde en daardoor lever je op andere dingen in. Dat is het veel mensen waard maar niet allemaal :D

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Km vergoeding woon-werkverkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 08:26

Een auto van de zaak is doorgaans een arbeidsvoorwaarde die voor de meeste mensen echt leidt tot een kostenpost. Hoeveel kilometers wil je nog privé rijden als je daags al 100km heen en 100km terug hebt gereden? Je moet wel heel erg van autorijden houden, wil je dan in het weekend ook nog eens lekker erop uit gaan met je auto :D

Voor die 1 á 2x op vakantie met dat ding is het per saldo echt een hele dure arbeidsvoorwaarde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 08:59

Dees schreef:
Een auto van de zaak is doorgaans een arbeidsvoorwaarde die voor de meeste mensen echt leidt tot een kostenpost. Hoeveel kilometers wil je nog privé rijden als je daags al 100km heen en 100km terug hebt gereden? Je moet wel heel erg van autorijden houden, wil je dan in het weekend ook nog eens lekker erop uit gaan met je auto :D

Voor die 1 á 2x op vakantie met dat ding is het per saldo echt een hele dure arbeidsvoorwaarde.


Dat ligt ook aan je situatie, als je alleen bent kom je heel snel aan die prive kilometers, aangezien je dan meestal niet nog een auto hebt staan.. Immers is een 2e auto erbij dan al gauw duurder dan die leaseauto met bijtelling. Het zijn niet alleen vakanties, maar ook je boodschappen, visites, bezoekjes links en rechts.. 500 km (dat is toch nog steeds de grens?) is niks.. :n

Anoniem

Re: Km vergoeding woon-werkverkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:09

@ikke, dat is niet de gang van zaken die ik gewend ben. Ben jaren gedetacheerd geweest via een uitzendbureau en dat ging altijd prima.

Werk nu zelf in de arbeidsbemiddeling en wat jij omschrijft gebeurt bij ons echt niet.

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Km vergoeding woon-werkverkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 09:42

Misschien off-topic maar bij ons is de lease-auto juist wel lucratief. Wij hebben nu een luxe lease en een koekblik voor als het regent (anders fiets ik veel) voor dezelfde kosten als onze kleine middenklasser vroeger. Maargoed of het werkt hangt inderdaad ontzettend af van je gezinssituatie en bezigheden.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Km vergoeding woon-werkverkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:31

Oh nou ik verdien echt wel op mijn leaseauto en ik mag 12.000 km privee rijden per jaar op kosten van de zaak. En daar ga ik nog ver overheen ook en dan doe ik al voorzichtig. Denk dat ik zomaar 20.000 km privee rijdt. Bijtelling en eigen bijdrage is iets van 250 euro per maand of zo. Netto. En voor 250 euro per maand rijd ik echt geen eigen auto incl onderhoud, dieselkosten, verzekering en wegenbelasting. Zeker geen nieuwe ;).

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Km vergoeding woon-werkverkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:32

De vraag bij lease-auto's is ook: had je zo'n auto wel gereden als je hem zelf had moeten bekostigen?
Doorgaans is het antwoord daarop 'nee'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 10:38

Dees schreef:
De vraag bij lease-auto's is ook: had je zo'n auto wel gereden als je hem zelf had moeten bekostigen?
Doorgaans is het antwoord daarop 'nee'.


Idd en als dat je iets waard is, kan het een leuke arbeidsvoorwaarde zijn :j

Cabelona

Berichten: 1700
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:40

Ik krijg €0.19 per kilometer. Dit wordt berekend aan de hand van de snelste route heen en terug. Daarnaast krijg ik als ik naar de andere Nederlandse vestiging rijdt ook €0.19 per kilometer. Voor vestigingen verder (duitsland etc.) krijg ik een huurauto mee.

Mijn vriend krijgt €0.19 per kilometer en alleen enkele reis. Dit wordt berekend op de kortste route. Als hij voor het werk op pad moet pakt hij de bedrijfsauto/fiets of een huurauto

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 11:42

Cabelona schreef:
Ik krijg €0.19 per kilometer. Dit wordt berekend aan de hand van de snelste route heen en terug. Daarnaast krijg ik als ik naar de andere Nederlandse vestiging rijdt ook €0.19 per kilometer. Voor vestigingen verder (duitsland etc.) krijg ik een huurauto mee.

Mijn vriend krijgt €0.19 per kilometer en alleen enkele reis. Dit wordt berekend op de kortste route. Als hij voor het werk op pad moet pakt hij de bedrijfsauto/fiets of een huurauto


Dit is toch geen antwoord op de vraag van TS :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:54

Inmiddels ben ik een stapje verder. De cao van mijn nieuwe werkgever staat gewoon online en daarin kan ik niks vinden over reiskostenvergoeding. Wat ik echter wel tegen kwam in verschillende vacature's van het bedrijf is het volgende; "Reiskostenvergoeding op basis van de kilometers die je aflegt". Dus ik neem aan dat zij wel een vergoeding hanteren alleen de hoogte daarvan is nog afwachten.
Het uzb is zelf diegene welke een max van 6 euro per dag gebruikt. Dit houdt wel in dat ik mijn proefperiode (2 maanden) zelf de reiskosten aan moet vullen. Mits het bedrijf hierin wat kan betekenen voor mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 13:57

Inxs schreef:
Inmiddels ben ik een stapje verder. De cao van mijn nieuwe werkgever staat gewoon online en daarin kan ik niks vinden over reiskostenvergoeding. Wat ik echter wel tegen kwam in verschillende vacature's van het bedrijf is het volgende; "Reiskostenvergoeding op basis van de kilometers die je aflegt". Dus ik neem aan dat zij wel een vergoeding hanteren alleen de hoogte daarvan is nog afwachten.
Het uzb is zelf diegene welke een max van 6 euro per dag gebruikt. Dit houdt wel in dat ik mijn proefperiode (2 maanden) zelf de reiskosten aan moet vullen. Mits het bedrijf hierin wat kan betekenen voor mij.


Dat is wel vreemd, want normaal gesproken volgt het uzb gewoon de CAO van het bedrijf waar je gaat werken.. Zij kunnen dit namelijk 1 op 1 doorbelasten, dus kost ze niets. Ik zou proberen bij het bedrijf te regelen of dit anders kan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:15

Ik probeer in ieder geval wel om reiskosten vergoed te krijgen van het bedrijf in de 2 maanden. Als het om een paar tientjes zou gaan had ik het zelf wel willen dragen, maar aangezien het toch om een aardig bedrag gaat zie ik dit liever vergoed. Als ze mij echt zo graag willen, dan zijn zij vast wel bereid om hier een oplossing voor te bedenken lijkt mij.
Zo niet, dan gaat het feest gewoon niet door. Mss wat kort door de bocht, maar ik ben niet van plan om er zelf 500 euro bij in te schieten. Dat gaat mij te gortig :-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:28

Relaxed schreef:
Inxs schreef:
Inmiddels ben ik een stapje verder. De cao van mijn nieuwe werkgever staat gewoon online en daarin kan ik niks vinden over reiskostenvergoeding. Wat ik echter wel tegen kwam in verschillende vacature's van het bedrijf is het volgende; "Reiskostenvergoeding op basis van de kilometers die je aflegt". Dus ik neem aan dat zij wel een vergoeding hanteren alleen de hoogte daarvan is nog afwachten.
Het uzb is zelf diegene welke een max van 6 euro per dag gebruikt. Dit houdt wel in dat ik mijn proefperiode (2 maanden) zelf de reiskosten aan moet vullen. Mits het bedrijf hierin wat kan betekenen voor mij.


Dat is wel vreemd, want normaal gesproken volgt het uzb gewoon de CAO van het bedrijf waar je gaat werken.. Zij kunnen dit namelijk 1 op 1 doorbelasten, dus kost ze niets. Ik zou proberen bij het bedrijf te regelen of dit anders kan.

Klopt. Ik heb dit al 3x eerder vermeld......

Het uzb is zelfs verplicht de cao en de vergoedingen te volgen van de opdrachtgever.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:35

Inxs schreef:
Mss wat kort door de bocht, maar ik ben niet van plan om er zelf 500 euro bij in te schieten. Dat gaat mij te gortig :-)


Als dat bedrijf bereid is je 500 euro reiskosten te gaan betalen, zijn ze waarschijnlijk goedkoper uit jou een soort Peugeot 206 te verstrekken zodat jij je kilometers in een auto van de werkgever kunt doen.
Ook nog een overweging.

Ik denk overigens dat je die 500 euro aan onkostenvergoeding wel op je buikje kunt schrijven. Er zijn maar héél weinig bedrijven die daar in meegaan en dan moet het echt wel gaan om een functie die ze écht niet op andere wijze kunnen invullen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 14:56

Goede tip Dees :-)

Ik denk dat het mss wel wat mee valt. De 500 totaal is alleen voor de beide proeftijd maanden en niet eens berekend op 19c p.km. Als zij hun overige personeel een reiskostenvergoeding verstrekken, mag ik aannemen dat zij ook in mijn geval de redelijk berekende reiskosten vergoeden.

ikke

Berichten: 37571
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-18 19:39

Dees schreef:
Inxs schreef:
Mss wat kort door de bocht, maar ik ben niet van plan om er zelf 500 euro bij in te schieten. Dat gaat mij te gortig :-)


Als dat bedrijf bereid is je 500 euro reiskosten te gaan betalen, zijn ze waarschijnlijk goedkoper uit jou een soort Peugeot 206 te verstrekken zodat jij je kilometers in een auto van de werkgever kunt doen.
Ook nog een overweging.

Ik denk overigens dat je die 500 euro aan onkostenvergoeding wel op je buikje kunt schrijven. Er zijn maar héél weinig bedrijven die daar in meegaan en dan moet het echt wel gaan om een functie die ze écht niet op andere wijze kunnen invullen.

Maar zou je zelf ook die 206 rijden?

Ik stel eisen aan auto's en nee, die kan ik nieuw niet betalen maar ik heb er ook geen problemen mee om 15 jaar oude auto's te rijden (en nog veel ouder). Voor mij is "voor dat geld kun je geen nieuwe auto rijden" dus een non-argument. Ik heb er geen behoefte aan om een nieuwe auto te rijden. Ik wens er dus ook niet voor te betalen.

Denk daar dus goed over na. De situatie is voor iedereen anders maar let er wel op dat je de juiste feiten naast elkaar zet.

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:29

Hee, ook een 206 is een vervoermiddel en per saldo een heel stuk luxer dan op de fiets of met de OV-bus.
Ik vind het eigenlijk heel raar als je daar je neus voor ophaalt.

Ik zou zelf nou helemaal niet in een 15 jaar oude benzine-slurper willen rijden, terwijl ik weet dat jij (ikke) dat juist wel graag doet. Dan echt liever een (veel) snellere 206 :D De situatie is voor een ieder verschillend, maar echt helemaal niemand hoeft zich te schamen voor een 206-achtige auto (ook niet al je daar heel bewust juist wel voor gekozen zou hebben!).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 08:34

Dees schreef:
Hee, ook een 206 is een vervoermiddel en per saldo een heel stuk luxer dan op de fiets of met de OV-bus.
Ik vind het eigenlijk heel raar als je daar je neus voor ophaalt.

Ik zou zelf nou helemaal niet in een 15 jaar oude benzine-slurper willen rijden, terwijl ik weet dat jij (ikke) dat juist wel graag doet. Dan echt liever een (veel) snellere 206 :D De situatie is voor een ieder verschillend, maar echt helemaal niemand hoeft zich te schamen voor een 206-achtige auto (ook niet al je daar heel bewust juist wel voor gekozen zou hebben!).


Maar in het hele totaalplaatje van kosten en opbrengsten kan het soort auto wel bepalend zijn.. Ik ben onwijs blij met mijn auto, als ik moest ruilen tegen een lease Peugeot 206 of een of andere lelijke stationbak, zou ik daar heel goed over na moeten denken. Misschien betaal ik dan wel liever 100 euro per maand meer voor mijn eigen auto :j

Dees

Berichten: 18918
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Km vergoeding woon-werkverkeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 09:48

Als je werkgever een auto beschikbaar stelt en jij gratis je woon-werkverkeer kunt afleggen....
Dan maakt het toch totaal niet uit of het nu gaat om een gele Astra of een witte bestelbak of een grijze Golf?

Het probleem van de reiskosten is daarmee gewoon getackeld. Heb je meer eisen, dan moet je niet piepen maar daarvoor echt zelf de beurs trekken.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-18 20:54

Dees schreef:
Hee, ook een 206 is een vervoermiddel en per saldo een heel stuk luxer dan op de fiets of met de OV-bus.
Ik vind het eigenlijk heel raar als je daar je neus voor ophaalt.

Ik zou zelf nou helemaal niet in een 15 jaar oude benzine-slurper willen rijden, terwijl ik weet dat jij (ikke) dat juist wel graag doet. Dan echt liever een (veel) snellere 206 :D De situatie is voor een ieder verschillend, maar echt helemaal niemand hoeft zich te schamen voor een 206-achtige auto (ook niet al je daar heel bewust juist wel voor gekozen zou hebben!).
Lol, zal ik dan maar eerlijk bekennen dat de 206 (sport cabrio, oude type) stiekem een van mijn droomauto's is :')

Sterker nog, ik mag volgende maand een leaseauto uitzoeken, budget ligt vele malen hoger, maar toch ga ik denk ik voor de 206 s/c.