Arbeidscontracten

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Arbeidscontracten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-18 22:03

Hallo,

Na de documuntaire van post nl op zembla vraag ik mij wat af:

Ik werk als seizoenspersoneel.
Contracten zijn op papier.
Ieder jaar moet je dat contract opnieuw per post inleveren. Echter ben ik begin van het seizoen van mijn paard gevallen. Gevolg: Geen loon. Maar mag dit wel? Mag je bij een seizoensbaan je werknemer niet doorbetalen bij ziekte? En mag je contracten ieder jaar opnieuw sturen?

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:44

Ik verplaats dit topic naar school studie en werk :)

Hutcherson

Berichten: 7354
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Arbeidscontracten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-18 23:50

Hoeveel uur heb je op papier? Als je nul uren hebt krijg je simpelweg niks tenzij anders vermeld in de CAO. wat staat daarin?
Je hebt wettelijk recht op uitbetaling van minimaal 70% van je loon mits je uren op papier hebt. Indien je 13 weken hebt gewerkt bij dit bedrijf, moet de werkgever officieel uitgaan van het gemiddelde inkomen van die 13 weken. Daar krijg je dan minimaal 70% van betaald tijdens ziekte. Veel werkgevers doen daarkver alsof hun neus bloed en gaan niet eerlijk uit van die uren die gewerkt zijn inndie 13 weken. Daar moet je zelf achteraan.

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 11:39

RoyceMack schreef:
Hoeveel uur heb je op papier? Als je nul uren hebt krijg je simpelweg niks tenzij anders vermeld in de CAO. wat staat daarin?
Je hebt wettelijk recht op uitbetaling van minimaal 70% van je loon mits je uren op papier hebt. Indien je 13 weken hebt gewerkt bij dit bedrijf, moet de werkgever officieel uitgaan van het gemiddelde inkomen van die 13 weken. Daar krijg je dan minimaal 70% van betaald tijdens ziekte. Veel werkgevers doen daarkver alsof hun neus bloed en gaan niet eerlijk uit van die uren die gewerkt zijn inndie 13 weken. Daar moet je zelf achteraan.


Over het aantal uur staat niks op papier. Ik heb 3 jaar lang zeker wel meer dan 13 weken gewerkt per jaar. Echter heb ik dit jaar 0 weken gewerkt omdat het ongeval plaatsvond voordat ik begon. Ik ben er zelf achteraan gegaan maar de een zegt dit en de ander dat, snap er niks meer van.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 12:53

Mirry96 schreef:
RoyceMack schreef:
Hoeveel uur heb je op papier? Als je nul uren hebt krijg je simpelweg niks tenzij anders vermeld in de CAO. wat staat daarin?
Je hebt wettelijk recht op uitbetaling van minimaal 70% van je loon mits je uren op papier hebt. Indien je 13 weken hebt gewerkt bij dit bedrijf, moet de werkgever officieel uitgaan van het gemiddelde inkomen van die 13 weken. Daar krijg je dan minimaal 70% van betaald tijdens ziekte. Veel werkgevers doen daarkver alsof hun neus bloed en gaan niet eerlijk uit van die uren die gewerkt zijn inndie 13 weken. Daar moet je zelf achteraan.


Over het aantal uur staat niks op papier. Ik heb 3 jaar lang zeker wel meer dan 13 weken gewerkt per jaar. Echter heb ik dit jaar 0 weken gewerkt omdat het ongeval plaatsvond voordat ik begon. Ik ben er zelf achteraan gegaan maar de een zegt dit en de ander dat, snap er niks meer van.

Dat gaat om 13 weken aansluitend, niet verspreid over langere tijd/jaren.

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 13:05

[/quote]

Over het aantal uur staat niks op papier. Ik heb 3 jaar lang zeker wel meer dan 13 weken gewerkt per jaar. Echter heb ik dit jaar 0 weken gewerkt omdat het ongeval plaatsvond voordat ik begon. Ik ben er zelf achteraan gegaan maar de een zegt dit en de ander dat, snap er niks meer van.[/quote]
Dat gaat om 13 weken aansluitend, niet verspreid over langere tijd/jaren.[/quote]

Weet ik zo bedoel ik het ook, ieder jaar (12 maanden dus) heb ik meer dan 13 weken aansluitend gewerkt

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:07

Val je onder een cao?
Van welke tot welke datum liepen je contracten?
Je zegt dat er geen uren op papier stonden, wat staat er wel? Bijv dat je oproepbaar bent?

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:07

Ja maar het gaat om de 13 weken direct voorafgaand aan de ziekmelding.

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-18 13:08

Lieke schreef:
Val je onder een cao?
Van welke tot welke datum liepen je contracten?
Je zegt dat er geen uren op papier stonden, wat staat er wel? Bijv dat je oproepbaar bent?


Er staat inderdaad op oproep en contract loopt elk jaar van april tot oktober.

purny

Berichten: 27490
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:09

Bel het uwv eens en leg je probleem voor.
Ik denk dat je geen recht hebt aangezien je voor het nieuwe contract al ziek bent geworden

Cowboy55
Berichten: 8493
Geregistreerd: 11-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-18 13:43

Tenzij de CAO anders bepaald geldt het volgende: je hebt een contract van een half jaar. Dat heeft gewoon een einddatum.

Daarna ben je werkloos. WW dus. Ziektewet als je ziek bent.

Of er sprake is van opvolgende werkgeverschap hangt van het volgende af:

6 maanden tussen tijdelijke contracten

Heeft u al 3 opvolgende tijdelijke contracten gekregen? Of heeft u al 2 jaar lang tijdelijke contracten bij uw werkgever achter de rug? Als u dan binnen 6 maanden een nieuw contract krijgt, is dat automatisch een vast contract.

Een nieuw tijdelijk contract kan pas volgen nadat u minstens 6 maanden uit dienst bent geweest. Die periode van 6 maanden heet een tussenpoos. De tussenpoos begint te lopen op de dag nadat uw vorige contract afliep. De keten begint opnieuw bij de ingangsdatum van uw nieuwe tijdelijke contract.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... t-contract

Ofwel: tenzij de CAO anders heeft bepaald kan je werkgever je tot het einde der tijden op een halfjaar contract houden. Wordt je gedurende het contract ziek dan moet de werkgever doorbetalen. Wordt je daarbuiten ziek (zoals jou gebeurd is) dan is het een kwestie van 'jammer dan'.

Mag ik je adviseren je stinkende best te doen om een andere werkgever te vinden?

Mirry96

Berichten: 430
Geregistreerd: 20-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-18 13:41

Cowboy55 schreef:
Tenzij de CAO anders bepaald geldt het volgende: je hebt een contract van een half jaar. Dat heeft gewoon een einddatum.

Daarna ben je werkloos. WW dus. Ziektewet als je ziek bent.

Of er sprake is van opvolgende werkgeverschap hangt van het volgende af:

6 maanden tussen tijdelijke contracten

Heeft u al 3 opvolgende tijdelijke contracten gekregen? Of heeft u al 2 jaar lang tijdelijke contracten bij uw werkgever achter de rug? Als u dan binnen 6 maanden een nieuw contract krijgt, is dat automatisch een vast contract.

Een nieuw tijdelijk contract kan pas volgen nadat u minstens 6 maanden uit dienst bent geweest. Die periode van 6 maanden heet een tussenpoos. De tussenpoos begint te lopen op de dag nadat uw vorige contract afliep. De keten begint opnieuw bij de ingangsdatum van uw nieuwe tijdelijke contract.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... t-contract

Ofwel: tenzij de CAO anders heeft bepaald kan je werkgever je tot het einde der tijden op een halfjaar contract houden. Wordt je gedurende het contract ziek dan moet de werkgever doorbetalen. Wordt je daarbuiten ziek (zoals jou gebeurd is) dan is het een kwestie van 'jammer dan'.

Mag ik je adviseren je stinkende best te doen om een andere werkgever te vinden?


Ga ik zeker doen, maar er is alleen een mogelijkheid om in mijn dorp te werken wegens omstandigheden. Veel mogelijkheid is er dus niet.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 13:46

Staan jouw uren al ingepland? Zo ja, heb je in iedergeval recht op die uren.
Verder raad ik je aan dit even te lezen: https://www.cnvvakmensen.nl/nextnow/blo ... encontract

Ofwel, bij een met regelmaat gewerkte uren, gaat de wet ervan uit dat je een arbeidsovereenkomst hebt van x aantal uur (en dus inderdaad doorbetaald moet worden bij ziekte).

Let wel, bij een seizoensbaan is het weer anders. Als je baas niet zo netjes met zijn personeel omgaat, kan hij aantonen dat je net ziek bent in de periode dat hij jou anders ook niet nodig heeft.
Maar, zoals altijd, bel het juridisch loket om misvattingen te voorkomen.