historische omslagpunt geneeskunde

Moderators: Hanmar, Princesj, Mondy, Mjetterd, Nala, ynskek, Polly, Ladybird

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Gianti

historische omslagpunt geneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-18 11:25

Ik ga toch even een hulplijntje inschakelen -O-

ik moet een verslag schrijven en dan moet ik in 1 van deze 4 'thema's' een onderwerp vinden:
-screening en preventie van een aangeboren afwijking en de ethische consequenties ervan
-Oncologische aandoening, met aandacht voor levenseindebeslissingen en wilsonbekwaamheid
-Infectieziekte, met aandacht voor global health en medische (on)mogelijkheden
-Chronische (hormonale, hematologische of [neuro/cardio]vasculaire) aandoening en de
gevolgen voor (het leven van) de patiënt

en daarbij een historische omslagpunt en dat beschrijven inclusief ethisch-maatschappelijke aspecten ervan en inclusief de geschiedenis van het wetenschappelijk onderzoek over het onderwerp.

Ik heb nu al meerdere onderwerpen proberen uit te werken en elke keer lukt het niet om het te onderbouwen met artikelen.
Ik vraag echt niet om mijn huiswerk te maken (aangezien dat een verslag is van 1250-1750 woorden _O- ) maar ik heb even nieuwe visie nodig op mogelijke onderwerpen.

Nala
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Re: historische omslagpunt geneeskunde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:30

Probeer eens google.nl/scholar , daar vind je alleen maar wetenschappelijke artikelen. Verder kan ik je aanraden om ook in het Engels of Duits te zoeken.

❤ Nala 29/06/2019 ❤
❤ Bayron 06/04/2014 ❤ Titan 06/07/2016 ❤

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:32

Het historische omslagpunt van infectieziekten lijkt mij de productie van antibiotica en het aspect van global health kan je misschien koppelen aan onverantwoord antibioticagebruik in derdewereldlanden (waar je antibiotica zonder recept kunt kopen) of misschien zelfs de invloed van antibioticagebruik in de veehouderij. Medische onmogelijkheden kunnen voortkomen uit antibioticaresistentie. De nieuwe mogelijkheden liggen wellicht in het ontwikkelen van nieuwe middelen met antibiotische werking, bijvoorbeeld lantibiotics.
Je kunt veel artikelen vinden over antibioticagebruik, antibioticaresistentie en nieuwe antibiotica via scholar.google.com bijvoorbeeld.

Genève Garienke P. (Ustinov x Upgrade x Burggraaf) B + 13 | L1 + 10 | L2 + 12 | M1 + 5
Nieuw avontuur: Black Beauty 2.0? (Desperado x Ustinov)

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-18 11:37

Imaginaerum schreef:
Het historische omslagpunt van infectieziekten lijkt mij de productie van antibiotica en het aspect van global health kan je misschien koppelen aan onverantwoord antibioticagebruik in derdewereldlanden (waar je antibiotica zonder recept kunt kopen) of misschien zelfs de invloed van antibioticagebruik in de veehouderij. Medische onmogelijkheden kunnen voortkomen uit antibioticaresistentie. De nieuwe mogelijkheden liggen wellicht in het ontwikkelen van nieuwe middelen met antibiotische werking, bijvoorbeeld lantibiotics.
Je kunt veel artikelen vinden over antibioticagebruik, antibioticaresistentie en nieuwe antibiotica via scholar.google.com bijvoorbeeld.

op die manier had ik AB gebruik nog niet benaderd. wel puur antibioticaresistentie + derdewereld landen. maar dat kon niet onderbouwen met historische artiekelen

Maddoxx schreef:
Probeer eens google.nl/scholar , daar vind je alleen maar wetenschappelijke artikelen. Verder kan ik je aanraden om ook in het Engels of Duits te zoeken.

ik werk inderdaad met Pubmed of scholar.google.com! Heb ook vanuit de uni toegang tot volledige artikelen :D Ik heb alleen ook al mijn hoofd gebroken omdat eerste deel een literatuur research was over een Pico in een van die thema's en dan blijf je toch snel vast in bepaalde hoek denken (ik tenminste dan)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:44

Binnen een halve minuut heb ik deze artikelen gevonden over de geschiedenis:
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 5205006611
https://www.cell.com/current-biology/ab ... 60-9822(09)00918-X
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10. ... 012.664099
https://www.jiac-j.com/article/S1341-321X(02)71209-9/abstract

Heb de artikelen zelf niet doorgelezen, maar er is dus makkelijk veel informatie over te vinden. Succes!

Edit: ik zie dat de URLS een beetje verpest zijn, maar ik heb ingetypt bij scholar.google.com "History antibiotics" en al deze artikelen zo ongeveer op de eerste pagina gevonden.

Genève Garienke P. (Ustinov x Upgrade x Burggraaf) B + 13 | L1 + 10 | L2 + 12 | M1 + 5
Nieuw avontuur: Black Beauty 2.0? (Desperado x Ustinov)

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 11:47

Het one health concept? Dat is echt wel iets van nu kan me voorstellen dat het moeilijk is daar dingen over te vinden. Al krijg ik de laatste tijd flink wat mailtjes over dit onderwerp van de uni over lectures en symposiums hierover. Misschien dat je zoiets kan bijwonen om je opweg te helpen

~It's the darkest before dawn. But don't close your eyes. Because those who turn their eyes away from the darkness won't be able to see the light shining on them tomorrow~

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:23

“-Infectieziekte, met aandacht voor global health en medische (on)mogelijkheden”

Deze mbt Ebola virus uitbraken kan ook erg interessant zijn. Waarom er pas sinds de laatste uitbraak een paar jaar terug (toen het virus ook een enkeling in Europa trof) er extra werk/haast achter een vaccin gezet werd, wat nu tijdens de huidige uitbraak getest wordt.

Erg interessante opdracht trouwens! :j

"And sometimes I think the people to feel saddest for are people who once knew what profoundness was, but who lost or became numb to the sensation of wonder -- people who closed the doors that lead us into the secret world"

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 12:37

“-Chronische (hormonale, hematologische of [neuro/cardio]vasculaire) aandoening en de gevolgen voor (het leven van) de patiënt”

Hierbij denk ik aan bloedverdunners, pacemakers etc. wat een leven met chronische aandoeningen mogelijk maakt?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-18 12:42

MacavityL schreef:
“-Infectieziekte, met aandacht voor global health en medische (on)mogelijkheden”

Deze mbt Ebola virus uitbraken kan ook erg interessant zijn. Waarom er pas sinds de laatste uitbraak een paar jaar terug (toen het virus ook een enkeling in Europa trof) er extra werk/haast achter een vaccin gezet werd, wat nu tijdens de huidige uitbraak getest wordt.

Erg interessante opdracht trouwens! :j

Dit was mijn voorkeur inderdaad! Helaas moet je dus ook belichten hoe er over gedacht wordt voor en na. En hier kan ik niets van onderbouwing in vinden :( want juist die vergelijking met hoe er 'hier' gedacht erover werd en lokale bevolking leek mij echt super interessant

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:28

Bij een chronische ziekte kan je aan diabetes melitus denken. Diabetes heeft een behoorlijke impact op het leven van de patiënt maar ook voor de gehele samenleving. (Als je type II erbij pakt)

Patiënten met type I komen direct op een 4 maal daags insuline schema, moeten koolhydraten tellen, bloedsuiker meten. Ze zijn de hele dag met hun ziekte bezig.

Tot pak hem beet 100 jaar geleden was een patiënt ten dode opgeschreven. Maar sinds dat men insuline heeft weten te produceren is het een chronische ziekte geworden.

Misschien kan je er wat mee.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:39

Gianti schreef:
-screening en preventie van een aangeboren afwijking en de ethische consequenties ervan

Echografie lijkt mij de grootste ontwikkeling hierin?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-18 13:48

Iedereen super bedankt voor het meedenken!

Ben nu bezig in de richting van Syfilis. Syfilis heeft nml ook een belangrijke rol gespeeld in (Niet ethisch) onderzoek naar antibiotica. Nu nog goede vraagstelling _O- maar blijf vooral meedenken voor geval dit weer doodloopt <3 enorm bedankt!!
Laatst bijgewerkt door Gianti op 03-06-18 14:02, in het totaal 1 keer bewerkt

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 13:54

Wat een interessante opdracht. Er zijn heel veel medische doorbraken geweest in de recente jaren. Denk maar eens aan de ontrafeling van het humaan genoom.

-Oncologische aandoening, met aandacht voor levenseindebeslissingen en wilsonbekwaamheid
Geneesmiddelen hebben de levensverwachting van een patient met multipel myeloom drastisch verlengd maar de kosten zijn hoog en MM is nog altijd niet te genezen

-Infectieziekte, met aandacht voor global health en medische (on)mogelijkheden
Hepatitis C is sinds kort met geneesmiddelen te genezen. De beschikbaarheid van deze middelen in ontwikkelingslanden is echter een issue.

-Chronische (hormonale, hematologische of [neuro/cardio]vasculaire) aandoening en de
gevolgen voor (het leven van) de patiënt

Hemofilie leidde vroeger tot ernstige aantasting van de gewrichten en invaliditeit. Er was beperkte behandeling mogelijk met uit bloed geïsoleerde stollingsfactoren. Het beschikbaar komen van recombinant stollingsfactoren heeft optimale behandeling mogelijk gemaakt waardoor de levenskwaliteit van deze patiënten enorm is toegenomen.

Laura en Rolex Z1+2, Laura en Breath L1 + 3
Kristine en Le Sauvage M1+3
ORUN gediplomeerd instructrice niveau 2

Prrrr
Moderatorrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:26

Over syfilis en het ethische vraagstuk bij behandeling: in 'De man die zijn vrouw voor een hoed hield'van Oliver Sacks zit een verhaal over een vrouw die in haar jonge jaren syfilis opliep en waarbij dat pas op hoge leeftijd tot uiting kwam. Ze hebben gekozen voor beperkte behandeling, omdat de inhibitie die onderdeel is van de symptomen haar juist wel goed uitkwam. Sowieso een mooi verhaal om te lezen.

The purpose of life is to live it
Eleanor Roosevelt

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-18 14:37

Ik doe mee aan een experimentele behandeling voor astma. Best intensief. Zoiets kun je ook doen. Want je hebt dan de hele regelgeving omtrent onderzoek met patiënten. Dat bestond natuurlijk vroeger ook nog niet. Ethiek etcetera. Ik zit nu in een best intens traject, maar of het iets gaat doen....
Met zoiets kun je ook vele aspecten belichten. Over de studie waar ik in zit zijn ook al publicaties overigens.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 08:59

Ik las laatst een artikel over bacteriofagen. Dat zou nog weleens de volgende medische doorbraak kunnen worden.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:23

Omslagpunt in de geneeskunde dat ook interessant is: pas sinds het softenon-drama worden geneesmiddelen getest voordat ze op de markt komen.

En even in het algemeen: veel medische doorbraken in het verleden zijn gekoppeld aan grote oorlogen. Algehele anesthesie bv omdat amputaties bij soldaten een nogal pijnlijke geschiedenis is zonder verdoving, kunst-ledematen idem ook vanwege oorlogsletsel, en ook de antibiotica-ontwikkeling is versneld dankzij de tweede wereldoorlog, zodat soldaten op de been gehouden konden worden die anders langdurig of definitief zouden uitvallen.

Sizzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-18 09:34

Sikkelcelanemie.
Door jarenlange genetic counselling van patienten en hun partnerkeus is het aantal drastisch in sommige landen afgenomen.
Echter bleek toen anderzijds malaria weer meer op te komen omdat de sikkelcel patienten minder gevoelig bleken voor malaria (ofwel, de ziekte is wellicht ontstaan door natuurlijke selectie).
Ze hopen nu de mutatie van de sikkelcelpatienten ooit op een positieve manier tegen malaria in te kunnen zetten (toekomst)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie