Kan ik hier onderuit? Vorige werkplek

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Kan ik hier onderuit? Vorige werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 06:10

Ik zit in een nogal bijzondere situatie.

Afgelopen twee jaar heb ik voor werkgever A gewerkt, ik was verantwoordelijk voor locatie B en C. Helaas ging het financieel niet goed en is locatie B aan bedrijf X verkocht. Ik heb een mooi aanbod gehad van X en ben nu werkzaam op locatie B plus een andere locatie van bedrijf X.

Bij de overname zijn werkgever A en X kennelijk overeengekomen dat ik (en wat andere collega’s) nog een jaar lang 30% van de werktijd ook nog beschikbaar zijn voor locatie C, voor overdracht.

Dit is echter niet met mij overlegd, ik heb gewoon een nieuw contract getekend en dacht op locatie B te werken plus de nieuwe, wat ik enorm leuk vind. In de praktijk ben ik dus nu twee dagdelen op locatie C te vinden (die inmiddels ook is overgenomen door een ander bedrijf), ik ben nu mijn opvolger aan het inwerken en ze verwachten inderdaad dat ik daar nog het gehele haar rondloop.

Ik vind het een maffe situatie, ik snap heus dat er overdracht moet plaatsvinden, maar dit is gewoon niet met mij besproken en ik heb helemaal geen zin om hier nog zo lang te zijn. Ik heb wel specifieke kennis, maar als ik een andere baan had genomen was ik toch ook weg geweest?

Ik wil wel graag bij mijn huidige werkgever blijven, maar kunnen ze mij hier echt aan houden? Mijn leidinggevende baalt ook van de situatie maar ze hebben het toch echt zelf zo afgesproken en kunnen er klaarblijkelijk niet onderuit. Maar kan ik dat wel?

chantalboes

Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Kan ik hier onderuit? Vorige werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 06:29

Staat het in je contract beschreven of niet?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 06:33

Heb je al gevraagd waarom het niet met je is besproken?

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Kan ik hier onderuit? Vorige werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 06:36

Inderdaad wat staat er in je nieuwe contract?

En waarom wil je niet 2 dagdelen op locatie C werken?

Yessy

Berichten: 23025
Geregistreerd: 16-02-03
Woonplaats: Utrecht

Re: Kan ik hier onderuit? Vorige werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 08:08

Is het niet mogelijk om je contract op te zeggen en opnieuw bij X in dienst te gaan? Of zit je dan met een soort concurrentiebeding?

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Re: Kan ik hier onderuit? Vorige werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 09:27

In mijn contract staat er niks over beschreven, dus opzeggen en nieuw contract heeft niet zoveel zin denk ik?
Andere baan zoeken wel, maar dat wil ik liever niet :)

Tja, het was een voorwaarde bij de verkoop, dat heeft mijn vorige werkgever zo bedongen, anders was hij alle cruciale kennis kwijt. Huidige werkgever had gedacht dat het wel los zou lopen qua tijdsbesteding, maar ze verwachten dat ik me volledig aan de afspraken hou. Ze zitten er zelf ook wel mee want ze kunnen mijn tijd ook goed gebruiken, maar ja, afspraak is afspraak...

Ik wil het liever niet omdat ik me op mijn andere werkplek wil kunnen focussen en ik was zonder de overname ook niet bij mijn vorige werkgever gebleven.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Kan ik hier onderuit? Vorige werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 09:32

Als locatie B en C bereisbaar zijn en de functie-inhoud vergelijkbaar en conform je arbeidsovereenkomst, kom jij er zeer waarschijnlijk niet onder uit zonder werkweigering.
Tuurlijk is het waardeloos en tuurlijk baal jij ervan, maar als je de relatie met werkgever X niet op scherp wil zetten, schik je dan gewoon in je lot. Haal je schouders op, lach en maak er het beste van. Je werkgever zal je daar om waarderen en dat kan voor de toekomst helemaal geen kwaad.
En ach... nog 6 maanden, dan is het alweer 2019.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 09:34

Het zou best kunnen dat je er juridisch onderuit kunt, maar dan gok ik zomaar dat de relatie met je werkgever behoorlijk slecht wordt of dat er zelfs een arbeidsconflict ontstaat. Wil je dat?

Prrrr
Moderatorrrr

Berichten: 30230
Geregistreerd: 08-10-05

Re: Kan ik hier onderuit? Vorige werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:00

Als ik het goed lees ben je bij de nieuwe eigenaar in dienst gekomen, die met de vorige eigenaar als onderdeel van de koop heeft afgesproken dat jij nog een jaar in deeltijd beschikbaar bent? Dan is het onderdeel van je huidige arbeidscontract om die werkzaamheden te verrichten - maar dat had dan ook met jou besproken moeten zijn, want het is een extra locatie. Lijkt me lastig om daar met je huidige werkgever op een goede manier onderuit te komen.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Re: Kan ik hier onderuit? Vorige werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:07

Denk dat je er qua contracten niet echt onderuit komt. Maar met een goed gesprek kun je misschien wel op een kortere periode uitkomen. Dat je bv na een overdracht periode 'vrij gesteld' wordt van werk voor deze locatie. Een bedrijf heeft immers ook liever gemotiveerde werknemers ipv werknemers die liever elders aan de slag zijn.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:11

Dees schreef:
Als locatie B en C bereisbaar zijn en de functie-inhoud vergelijkbaar en conform je arbeidsovereenkomst, kom jij er zeer waarschijnlijk niet onder uit zonder werkweigering.
Tuurlijk is het waardeloos en tuurlijk baal jij ervan, maar als je de relatie met werkgever X niet op scherp wil zetten, schik je dan gewoon in je lot. Haal je schouders op, lach en maak er het beste van. Je werkgever zal je daar om waarderen en dat kan voor de toekomst helemaal geen kwaad.
En ach... nog 6 maanden, dan is het alweer 2019.


Ja dat zou ik eerlijk gezegt ook doen.

2 dagdelen in de week en tot het einde van het jaar....dat is te overzien.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 10:13

Ja jullie zien de situatie correct.

Het grappige is dat mn huidige werkgever dus ook liever ziet dat ik daar kan stoppen, ze sturen daar (via mij) zelfs op aan.

Het is op zich ook wel te doen hoor, maar ik word ook vol op de nieuwe extra locatie ingezet waardoor ik behoorlijk overbelast ben ook, maar dat heb ik inmiddels ook al duidelijk gecommuniceerd. Daarom wil ik graag kunnen focussen, want ik heb behoorlijk wat ballen hoog te houden nu.

Dus dan zou jouw optie aan de orde komen Renee, maar daar moeten A en X dan samen uitkomen.

Maar goed, onderdeel van de werkzaamheden dus, en weinig aan te doen dan.

kiki1976

Berichten: 16855
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: Kan ik hier onderuit? Vorige werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:29

Hoelang werk je nu via deze constructie?
Want het doel is dat je de nieuwe gaat inwerken voor je oude werkgever. Is het dan niet de bedoeling dat de nieuwe niet steeds zelf meer gaat doen en jij daar minder? Ik heb nu het idee dat je daar vol de boel draaiende moet houden naast je huidige werk

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:47

WowAmigo schreef:
waardoor ik behoorlijk overbelast ben ook,

Let vooral op jezelf, als je straks met een burn-out thuis zit heeft niemand wat aan. Overleg goed met je huidige baas en leg ook de verantwoording voor een draagbare werklast bij hem/haar.

Gezien je opmerking "ze sturen daar (via mij) zelfs op aan" klinkt het als iemand die graag anderen de hete kastanjes uit het vuur laat halen. Ik hoop dat het je lukt sterk je schoenen te staan en wens je veel kracht maar ook veel plezier in het werk.

Dorus

Berichten: 13209
Geregistreerd: 06-04-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:09

kiki1976 schreef:
Hoelang werk je nu via deze constructie?
Want het doel is dat je de nieuwe gaat inwerken voor je oude werkgever. Is het dan niet de bedoeling dat de nieuwe niet steeds zelf meer gaat doen en jij daar minder? Ik heb nu het idee dat je daar vol de boel draaiende moet houden naast je huidige werk

Die indruk krijg ik ook. Kennisoverdracht was de insteek. Als dat afgerond is zou de overeenkomst moeten eindigen. Maar Jij bent nu een goedkope (gratis?) extra kracht voor je oude werkgever dus ik snap wel dat hij vast wil houden aan de afspraken.

Ik denk dat je nieuwe werkgever dit moet aankaarten bij je oude werkgever. De afspraken zijn immers tussen hun gemaakt.
Kans bestaat dat de randvoorwaarden van de afspraak niet voldoende afgebakend zijn (wat is het doel van de afspraak en wanneer is dit doel behaald). Als dat zo blijkt te zijn dan ben ik bang dat er helaas niets aan te doen is en je de tijd daar gewoon moet uitzitten. Balen voor jou en een dure les voor je nieuwe werkgever.

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Kan ik hier onderuit? Vorige werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:35

Veelal staat er zelfs nog in een contract dat werkzaamheden ook op een andere locatie uitgevoerd kunnen worden. Ben idd bang dat ze het wel gewoon kunnen maken. Als je dat niet had gewild had je je contract niet moeten tekenen, nog even doorbikkelen!!

BigOne
Berichten: 38260
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:43

Lizzyy schreef:
Veelal staat er zelfs nog in een contract dat werkzaamheden ook op een andere locatie uitgevoerd kunnen worden. Ben idd bang dat ze het wel gewoon kunnen maken. Als je dat niet had gewild had je je contract niet moeten tekenen, nog even doorbikkelen!!

Maar niet van twee verschillende bedrijven. Ts, dit is niet gecommuniceerd en dat had wel gemoeten. Het moet zelfs in je nieuwe contract staan, heb je wel een nieuw contract gekregen??

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Kan ik hier onderuit? Vorige werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:06

Ik denk dat je beter informatie kunt opvragen bij een jurist arbeidsrecht. Heb je een rechtsbijstandsverzekering?
Het klinkt alsof ook de nieuwe werkgever niet zo goed voor jou opkomt. Aardig doen is niet hetzelfde als aardig zijn.
Houd je eigen grenzen goed in de gaten.

WowAmigo
Berichten: 4819
Geregistreerd: 22-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 14:11

Mijn huidige werkgever heeft de afspraak opgevat als "indien jullie nog hulp nodig hebben voor doorstart/overdracht mogen jullie nog voor bepaalde tijd een maximaal aantal uren hulp inroepen van onze werknemer". De uren worden ook wel doorbelast. Mijn vorige werkgever maakt hier dus gewoon maximaal gebruik van. Onder overdrachtswerkzaamheden versta ik (en mijn huidige werkgever ook) idd "kennis overdragen aan de nieuwe medewerker". Mijn vorige werkgever stelt echter glashard dat ik nog een jaar lang gewoon verantwoordelijk ben voor alles.

Inmiddels ben ik dus wel iemand aan het inwerken die alles over gaat nemen, maar ook het nieuwe management bij de oude werkgever (bedrijf is overgenomen maar directeur is nog betrokken) wil dus wel dat ik de volle tijd beschikbaar ben. Komt erop neer dat mijn huidige werkgever dit ook niet had zien aankomen en dachten dat het wel los zou lopen (en daar gaat het dus idd nu mis @Senna). In de tussentijd ben ik dus ook op de nieuwe locatie verantwoordelijk gemaakt. Dit loopt al vanaf januari, maar aangezien mijn oude plek nog weer moest opstarten duurde het even voor ik doorkreeg wat exact de verwachting was.

Ik heb al wel vroeg aangegeven dat dit allemaal niet kan en daar wordt nu wel wat mee gedaan hoor, maar ik zit er mooi tussenin en heb de stress er van want ik voel me dus wel voor alles verantwoordelijk. Alhoewel ik er inmiddels wat nuchterder in sta, maar leuk is het niet.

@bigone ik heb wel een nieuw contract gekregen, maar daar staat dus niks in over dit onderwerp. De afspraken zijn echt tussen de bedrijven gemaakt.

Zilfstar

Berichten: 7546
Geregistreerd: 24-10-07
Woonplaats: Bij die Zwarte en die Bonte

Re: Kan ik hier onderuit? Vorige werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 14:25

Miss even juridisch loket bellen? of dat dan zo wel mag? Er zijn afspraken over jou gemaakt terwijl je zelf geen inspraak erin had...

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Kan ik hier onderuit? Vorige werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 15:56

Het lijkt mij sterk dat dit zomaar mag. Je bent niet geïnformeerd, maar er wordt wel een verdubbeling van je verantwoordelijkheid op je schouders geladen.
Ik zou heel goed op mijn strepen gaan staan, anders gaat het ten koste van jezelf.

Exitium

Berichten: 7144
Geregistreerd: 03-04-13
Woonplaats: Zuilichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-18 22:00

WowAmigo schreef:
Onder overdrachtswerkzaamheden versta ik (en mijn huidige werkgever ook) idd "kennis overdragen aan de nieuwe medewerker". Mijn vorige werkgever stelt echter glashard dat ik nog een jaar lang gewoon verantwoordelijk ben voor alles.

Kun je dan niet met je werkgever overleggen dat je het zo ook uit gaat leggen tegen je ex-werkgever, en dat als die bij je werkgever aan gaan kloppen zij dat ook aangeven? En dan vervolgens bij je ex-werkgever aangeven dat je niet de verantwoording voor hun vestiging draagt, maar er bent om een nieuwe medewerker uitleg te geven en in te werken zodat diegene zichzelf kan redden.

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 06:15

TS als jij morgen je baan opzegt omdat je deze situatie niet leuk vind dan is er ook niemand meer om de kennis over te dragen. Nou doe je dat niet maar bij wijze van. Je oude werkgever profiteerd van de situatie en je huidige werkgever probeert een conflict te vermijden. En ondertussen zit jij op een plek waar je niet wil zijn. Mijn voorstel aan beide zou zijn. Los het op of compenseer het ongemak financieel.

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Kan ik hier onderuit? Vorige werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 06:39

Sleutelwoord is hier communiceren.

Je nieuwe bedrijf heeft jou gedetacheerd naar het oude bedrijf als een voorwaaarde bij de overname. Zij betalen jou en de sociale lasten. Als je ziek bent, zijn ook zij verantwoordelijk.
Over jouw taken tijdens de detachering zal niet veel op papier staan, in de overname papieren anders dan dat je een jaar gedetacheerd wordt. Meer een verwachting van de oude werkgever en een verwachting nieuwe werkgever en die komen niet over een.
Jij bent in dienst met je nieuwe werkgever en met hen moet je overleggen hoe dit op te lossen zodat alle partijen hier tevreden mee zijn.
Dus maak afspraken hoe wat waar en hoelang met je nieuwe werkgever en zet het op papier.

Linnie050

Berichten: 11805
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Re: Kan ik hier onderuit? Vorige werkplek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-18 06:44

Heeft je nieuwe werkgever geen jurist?