Je krijgt kritiek als bedrijf (fotograaf)..

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daantjuh88

Berichten: 1735
Geregistreerd: 13-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:49

Het is niet netjes, maar soms krijg je ook reacties waarvan je denk, huh gaat dat over ons?? Dan kan ik voorstellen dat je iets verwijderd.

Ik heb enkele jaren geleden een recensie achter gelaten over een stofzuiger, kreng van een ding en ook netjes de punten benoemd waar het aan schort bij de stofzuiger. Kreeg nog wel een email dat mijn ervaring niet overeen kwam met de rest en de recensie van internet werd gehaald... Jaja, als je dan bedenkt dat ze alle reacties die negatief zijn verwijderen blijven alleen de goede over.

Juut

Berichten: 6904
Geregistreerd: 10-01-04
Woonplaats: Vlakbij het vagevuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 10:58

Ik heb de ervaring andersom: mensen die discussie zochten op onze bedrijfs--facebookpagina van een zorgboerderij. Naast dat deze discussie totaal onnodig was, lezen ook clienten en hun familieleden onze facebook. De discussie-bezoekers creëerden een heel nare sfeer op deze pagina...zoals de slechtste kant van Bokt. Ja, die berichten hebben we dus verwijderd.

Nu waren hun standpunten ronduit bullshit, maar persoonlijk benader ik een bedrijf ook liever via PM. Je hoeft niet overal openbaar je plasje over te doen. ;)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:15

Daantjuh88 schreef:
Het is niet netjes, maar soms krijg je ook reacties waarvan je denk, huh gaat dat over ons?? Dan kan ik voorstellen dat je iets verwijderd.

Ik heb enkele jaren geleden een recensie achter gelaten over een stofzuiger, kreng van een ding en ook netjes de punten benoemd waar het aan schort bij de stofzuiger. Kreeg nog wel een email dat mijn ervaring niet overeen kwam met de rest en de recensie van internet werd gehaald... Jaja, als je dan bedenkt dat ze alle reacties die negatief zijn verwijderen blijven alleen de goede over.


Ik snap je frustratie dan wel, vooral als je dan zo'n antwoord krijgt. Maar wat is het nou voor moeite om gewoon een mail te sturen, ipv overal maar openbaar je beklag te doen?
Prima,mensen hebben nu eenmaal recht op vrije meningsuiting.. Maar als ik te pas en onpas als mij iets niet bevalt bij ieder bedrijf een recensie moet achter laten dan heb ik geen leven meer..

Hutcherson

Berichten: 7379
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:18

Niet iedereen vind het prettig om openbare kritiekuitingen van vreemden te krijgen op naam van bedrijf (of persoonlijk). Ze was niet opzoek naar antwoord op de vraav of haar budget redelijk was, dit was gewoon wat ze te besteden had. Jij kan niet in de portomonee kijken bij n bedrijf.
Als je het te laag vind, moet je dus verder zoeken. Waarom dan je reactie daar toch weer onder zetten.

Ik zou zulke dingen ook verwijderen.

Cynn
Fotograaf

Berichten: 14476
Geregistreerd: 29-06-05
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-18 11:32

Om weer terug te komen op mijn situatie in de openingspost: ik krijg een beetje de indruk dat jullie denken dat ik de fotograaf echt compleet naar beneden heb gehaald ofzo :') Dat het echt aanvallend was. Met dikke capslock, schreeuwerige uitroeptekens, scheldwoorden en boze smileys.. Maar dat was het écht niet. Waarom mag er niet gewoon op een normale manier gevraagd en gediscussieerd worden waarom iemand onder het minimumloon een vergoeding aanbiedt? Het wordt uitgelegd, ik geef er nog een reactie op maar sluit het af dat ik die persoon alsnog veel succes wens met zoeken :) ! Klaar. Maar dat er volgens dus meerdere reacties (dus niet alleen van mij, maar ook van anderen) gewoonweg verwijderd worden en als er dan vervolgens over gelogen wordt.. Vind ik best dat ik erop mag wijzen dat het niet professioneel is dat ze liegt. Wederom, ook niet met schreeuwerig gedrag. Gewoon een opmerking.

Er wordt toch wel vaker gediscussieerd op Social Media op een normale en volwassen manier? Die reacties worden toch ook niet verwijderd? Ik zie het in ieder geval niet.

Vervolgens ben ik dus oprecht nieuwsgierig hoe andere mensen die een bedrijf runnen, (met name bij dit specifieke voorbeeld dus in de fotografie), dan met dit soort kritiek omgaan. Of anderen dit ook maar gewoon verwijderen, of dat het vaker voorkomt.. Dus open ik dit topic. :D Schijnbaar dus wel het geval. En dat wist ik niet en ben ik echt verbaasd over.

BigOne
Berichten: 38346
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:36

Cynn schreef:
Jammer dat dit dus schijnbaar vaker gebeurd, ik had het zelf nog nooit eerder gezien, vandaar ook mijn oprechte vraag of dit een normale gang van zaken is. :) Ik noem ook geen namen of iets hè.

Daarnaast had de fotograaf wat mij betreft niet meer te hoeven reageren hoor, ik heb nog succes gewenst in de zoektocht en klaar. Maar vervolgens wordt er dus nogmaals zo'n reactie gegeven en worden er vanaf dat punt, dus berichten verwijderd. En dat vind ik zo apart. :')

Dan gaat het net zoals hier op bokt, iemand geeft een reactie en daar word op door gepraat en vaak ontaard dat in rellen, dus snap het wel dat ze dit verwijderd. Wanneer je vragen hebt over zoiets is een pb gewoon veel beter. Want op het moment dat zij jouw reactie op de lage vergoeding laat staan krijgt ze helemaal niemand er meer voor. Ook al was je post oprecht bedoeld het lokt toch iets uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 11:43

Bij dat soort oproepjes is de vergoeding vaak niks/ nihil/ naamsverspreiding. Inderdaad zat fotografen die daar genoegen me nemen en op reageren en zo worden die lage tarieven in stand gehouden. Van kritiek zijn ze inderdaad niet gediend, dus ik reageer er niet meer op.

Tijdje terug was er zelfs van particulieren een oproep voor een trouwerij, budget rond de 100 maximaal 300 euro incl reiskosten. Nou ben ik de beroerdste niet en heb ik zelf ook financieel heel krap gezeten dus ik wil best daar aan meewerken als het reëel is. Dus ik contact opgenomen met hun verwachtingen voor dat budget.. Wat verwachten ze er voor? Dat je van 's ochtends 7 uur tot 's avonds 23 uur aanwezig bent, dus 's ochtends al bij de haar en make-up bent, vervolgens de ceremonie, fotoshoot, borrel, eten, en dan na het eten de aankomst met de helicopter(!!!) op de feestboot (!!!) vast zou leggen, het feest uiteraard ook, en rond 23 zou de boot weer naar wal gaan. Nou dan weet je wel waar het gehele budget in is gegaan, en blijkbaar nemen ze dan ook genoegen met mindere foto's, want voor dat budget ken ik geen fotografen die zo'n lange dag incl reiskosten gaan maken..! :Y)

CharmingS

Berichten: 3224
Geregistreerd: 13-02-10
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 12:03

Citaat:
Waarom mag er niet gewoon op een normale manier gevraagd en gediscussieerd worden waarom iemand onder het minimumloon een vergoeding aanbiedt?


Maar er word toch niet om jou mening gevraagd, er word gevraagd om hulp. En als jij dan het nodig vind om daar een discussie over te voeren, dan mail je deze persoon en ga je dat niet openbaar doen..

Er word inderdaad (helaas) veel gediscussierd op social media, tot in den treuren. En iedereen meent ook maar dat ze zomaar hun mening op internet kunnen gooien, zonder na te denken over de gevolgen.

Bespreek deze dingen eens persoonlijk ipv openbaar..

Stel dat jij werk aan zou bieden en ik ben het niet eens met het loon, zou jij het dan prettig vinden als ik naar jou toe kom en daar over ga discussieren terwijl er nog 20 andere personen bij staan? Dan neem je die persoon toch ook even apart en dan kun jij zeggen zoveel als je wil.

Maar vind het altijd zo jammer dat dit in het openbaar moet worden gedaan, want het begint met jou mening, en daar gaat een ander weer op verder en voor je het weet heeft deze persoon het einde van de wereld veroorzaak bij wijze van spreken..

Maak je toch niet zo druk, scoll gewoon verder en laat het voor wat het is.
Iets met verbeter de wereld begin bij jezelf :)

Ohja, en ja mensen liegen bedriegen en lichten elkaar op, als ik dan op iedere leugen moet gaan reageren word ik er niet veel beter op hoor :)

Hutcherson

Berichten: 7379
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 18:37

Cynn schreef:
Om weer terug te komen op mijn situatie in de openingspost: ik krijg een beetje de indruk dat jullie denken dat ik de fotograaf echt compleet naar beneden heb gehaald ofzo :') Dat het echt aanvallend was. Met dikke capslock, schreeuwerige uitroeptekens, scheldwoorden en boze smileys.. Maar dat was het écht niet. Waarom mag er niet gewoon op een normale manier gevraagd en gediscussieerd worden waarom iemand onder het minimumloon een vergoeding aanbiedt? *knip*.


Omdat die persoon in kwestie niet open staat voor jouw discussie. Een discussie komt ook van twee kanten en als 1 kant zich niet geschikbaar stelt voel jij je aangetast in je persoontje.
'want je hebt toch het recht om dit op een volwassen manier te benoemen'.
Mensen zitten niet op je reactie of mening te wachten. Op social media zijn wij als mensheid heel erg makkelijk met het delen van onze mening en zijn gepikkeerd als er eens een bericht wordt verwijderd.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-18 19:38

CharmingS schreef:
Daantjuh88 schreef:
Het is niet netjes, maar soms krijg je ook reacties waarvan je denk, huh gaat dat over ons?? Dan kan ik voorstellen dat je iets verwijderd.

Ik heb enkele jaren geleden een recensie achter gelaten over een stofzuiger, kreng van een ding en ook netjes de punten benoemd waar het aan schort bij de stofzuiger. Kreeg nog wel een email dat mijn ervaring niet overeen kwam met de rest en de recensie van internet werd gehaald... Jaja, als je dan bedenkt dat ze alle reacties die negatief zijn verwijderen blijven alleen de goede over.


Ik snap je frustratie dan wel, vooral als je dan zo'n antwoord krijgt. Maar wat is het nou voor moeite om gewoon een mail te sturen, ipv overal maar openbaar je beklag te doen?
Prima,mensen hebben nu eenmaal recht op vrije meningsuiting.. Maar als ik te pas en onpas als mij iets niet bevalt bij ieder bedrijf een recensie moet achter laten dan heb ik geen leven meer..

Ik begrijp het zowel van de kant van het bedrijf als die van de plaatser. Als iets echt ronduit te erg voor woorden is en een bedrijf doet er via een privémail niets mee, dan willen sommige mensen anderen waarschuwen. In zo'n geval is het goed dat het kan, maar wel raar als bedrijven het dan weghalen.
Aan de andere kant snap ik weer niet waarom een bedrijf recensies weghaalt waardoor het sterrentotaal van de plaatser op 4 in plaats van 5 komt (zoals bij ons voorbeeld het geval is). Dat houdt in dat er toch ook dingen goed waren, lijkt mij, alleen dat er één ding niet helemaal top was en dat maakt dat het geen 5 maar 4 sterren wordt. Ik vind bedrijven waar alleen maar 5 sterren staan dan ook totaal ongeloofwaardig. Maar daar gaat het nu niet om.
Ik kan me wel voorstellen dat de toon en de inhoud van een recensie wel eens zeer te wensen overlaat en dan begrijp ik maar al te goed dat een bedrijf ervoor kiest om het weg te halen.