Ongevraagd ingepland op werk

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Djorf_6

Ongevraagd ingepland op werk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 13:56

Hoi bokkers,

Ik werk nu ongeveer twee jaar bij een supermarkt. In die tijd is het altijd zo geweest dat je een vaste dag had en als ze je op een andere dag nodig hadden werd het met jou overlegd of je op die dag kon werken.

Nu is het zo dat degene die het rooster meestal maakt ziek is en er dus iemand anders is die dit nu regelt. Ik heb de afgelopen maanden alleen op een dag gewerkt, omdat ik niet meer kan werken doordat ik pfeifer heb en ik nu in mijn eindexamen jaar zit. De afspraak was dat ik na mijn examens weer wat extra zou gaan werken, omdat ze te kort hebben aan mensen.

Ongeveer een week geleden is er een groepsapp aangemaakt van onze afdeling. Dit komt doordat er elke keer problemen waren met beschikbaarheid nu de roostermaker langdurig ziek is. Toen deze app aangemaakt werd heb ik duidelijk gezegd dat ik tot 30 mei niet extra wil werken omdat ik tot dan mijn examens heb en het anders niet red met leren en energie. Afgelopen zondag zag ik dat ik opeens op het rooster stond om te werken op donderdag van 17.15 tot 21.15(terwijl ik die dag tot 5 uur een examen heb en die dag erna weer een). Ik heb toen degene die het rooster nu maakt geappt dat ik het ten eerste vreemd vond dat ik zo kort van te voren ingepland wordt (en dus geen vrij meer kan vragen) en dat dit niet eerst met mij overlegd wordt. Gelukkig heb ik (met zeer veel moeite) vervanging kunnen regelen. Op dit moment weer duidelijk gezegd dat ik écht niet extra kan werken tot 30 mei.

In de groepsapp werd door de roostermaker aan een paar mensen gevraagd of die hun beschikbaarheid nog wouden invullen. Hierbij werd mijn naam niet genoemd. Dus ik ging er vanuit dat mijn bericht goed was doorgekomen en dat ik dus mijn beschikbaarheid niet hoefde in te vullen (wat overigens ook nooit eerder van ons gevraagd werd). Achteraf gezien was dit natuurlijk wel een beetje stom van mezelf, maar goed in die twee jaar is het nooit anders geweest.

Toen zag ik gister dat ik dus alsnog wéér ben ingedeeld om te werken voor maandag. Weer zo kort van te voren en weer zonder het te overleggen. Nu kan ik natuurlijk nogsteeds niet werken omdat ik weer een examen heb en daarna simpelweg te moe ben door mijn pfeiffer (waar ze van op de hoogte zijn en we afspraken over hadden gemaakt, waaronder dat ik voor het einde van mijn examens niet extra zou gaan werken).

Nu ben ik benieuwd wat jullie hiervan vinden? Er is namelijk een kans dat ik dit keer geen vervanging kan vinden en dan zit ík met een probleem terwijl ik vind dat ze het zelf moeten regelen.

Mvg,

Saaams

Re: Ongevraagd ingepland op werk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 13:59

Wat dacht je van ontslag? Ik zou er vertrekken. Wat aso.. je hebt toch duidelijk aangegeven dat je niet meer werken kan.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:00

Ik zou de tijdelijke roostermaker even een mailtje/berichtje sturen in de trant van 'beste X, zoals op [datum x] en [datum y] aangegeven kan ik niet extra werken tot 30 mei vanwege mijn eindexamens. Ik zie dat ik weer ben ingepland, graag mij uit het schema halen en vervanging regelen. Met vriendelijke groet, [jouw naam].'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:01

Jij hebt afspraken en meermaals doorgegeven wat wel en niet kan. Dan is het niet aan jou, maar aan de roostermaker om dit op te lossen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:02

het is ook niet jouw taak om vervanging te zoeken. Gewoon kort en duidelijk zijn zoals Yessy hier ook zegt.

xGoldenHero

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:03

Als je de afspraak hebt om maar 1 dag in de week een vaste dag te werken dan moet je de persoon die nu het rooster maakt opbellen en zeggen dat je die afspraak hebt en dus alleen die dag kan werken. De rest heb je nodig voor je examens.

En als je weet wanneer ie weer extra kan werken kan je dat gelijk doorgeven.

Tijdens je telefoon gesprek ook even zeggen dat je het nog op de mail zal zetten wat er in het gesprek is besproken en opnieuw die afspraak benoemen. Zo heb je het telefonisch gedaan en via mail, kan je er altijd op terug vallen.
M

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:03

Gewoon zeggen wat Yessy zegt. En geen vervanging regelen, jij hebt aangegeven dat je niet kan. Dat zij je dan inplannen is niet jouw probleem. Dat zij hun zaakjes niet op orde hebben is ook niet jouw probleem.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 14:04

Yessy, dit heb ik inderdaad gedaan, maar zijn reactie hierop was dat hij niet van al zijn werknemers kan onthouden wie wat gezegd heeft over beschikbaarheid en dus alles via het online rooster geregeld wordt. Dit begrijp ik natuurlijk wel, maar hij heeft nu mij ingeroosterd naar een beschikbaarheid die ik niet eens heb ingevuld. Ook nu ik het gezegd heb tegen hem blijft hij zeggen dat ik het zelf moet oplossen.

Nu ben ik nogal snel gespannen hierover en dat vindt ik vervelend. Ik wel het zo snel mogelijk oplossen zodat ik ook weer rustig kan gaan leren, maar heb niet het idee dat hij mee dnkt om dit samen op te lossen.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:04

School gaat voor.
Examens boven alles.

Laten zij hun hachje zelf maar redden.

Krijg je ontslag? Niet getreurd.
Detailhandel personeel te kort en horeca ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:05

Ik zou gewoon niet komen opdagen, zo simpel is het. :) Jij hebt aangegeven dat je niet kan, mogen zij het oplossen. Je gaat toch niet iemand op deze manier lastigvallen die aan haar examens bezig is?!

Focus je op je examens. :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:06

Resistance schreef:
Ik zou gewoon niet komen opdagen, zo simpel is het. :) Jij hebt aangegeven dat je niet kan, mogen zij het oplossen. Je gaat toch niet iemand op deze manier lastigvallen die aan haar examens bezig is?!

Focus je op je examens. :)

Precies!!!!

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 14:06

Ik sta ook voor volgende week donderdag in het rooster (ook niet gevraagd), maar gelukkig kan ik dan wel. Heb ook aangegeven dat ik vanaf volgende week best wel weer op maandagen wil gaan werken. Dat was namelijk mijn oude vaste dag en daar hebben ze sinds ik dus ziek was al problemen mee om mensen voor te vinden.

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 14:07

Jullie reacties stellen me wel gerust ,bedankt! Dit had ik even nodig :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:08

Duidelijk aangeven dat je hebt gezegd dat je niet kan en het verder bij hem laten. Had hij maar een aantekening moeten maken, geen vervanging zoeken dus want de fout en het probleem liggen bij hem.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:10

Bij ons werk t ook zo. Heb je akkoord op je vrij verzoek of ben je ingeroosterd buiten beschikbaarheid dan geef je dat door en regelt management vervanging. Immers is t in beide gevallen op tijd bekend dat je niet kan. Zou t ook zo doorgeven als Yessy zegt. Dat is netjes, duidelijk en legt de verantwoording bij hun.

Monica72

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:12

Niet jou probleem jij hebt het aangegeven hij/zij heeft verzuimt te noteren tot wanneer jij niet beschikbaar bent, hij/zij is de planner dus kan nu mooi opnieuw gaan plannen zijn werk niet het jouwe.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:16

Caitlin_Me schreef:
Yessy, dit heb ik inderdaad gedaan, maar zijn reactie hierop was dat hij niet van al zijn werknemers kan onthouden wie wat gezegd heeft over beschikbaarheid en dus alles via het online rooster geregeld wordt. Dit begrijp ik natuurlijk wel, maar hij heeft nu mij ingeroosterd naar een beschikbaarheid die ik niet eens heb ingevuld. Ook nu ik het gezegd heb tegen hem blijft hij zeggen dat ik het zelf moet oplossen.

Nu ben ik nogal snel gespannen hierover en dat vindt ik vervelend. Ik wel het zo snel mogelijk oplossen zodat ik ook weer rustig kan gaan leren, maar heb niet het idee dat hij mee dnkt om dit samen op te lossen.

Dan zeg je dat je blijkbaar duidelijk je beschikbaarheid hebt aangegeven, aangezien hij je nooit heeft gevraagd om beschikbaarheid in te vullen. Dus dat je daarom aannam dat het bekend was. Verder heb je het meerdere malen aangegeven en zeg hem maar gewoon dat jij verwacht dat hij dat wel bijhoudt. En nogmaals melden dat je dus dan niet kan werken en ook niet in staat bent om vervanging te zoeken.

Hoe hard heb je dit baantje nodig? Wnat als het je veel stress oplevert zou ik aan je berichtje toevoegen dat je, wanneer het niet anders kan, dan gewoon ontslag neemt, omdat je niet KAN werken.
Stress moet je in deze tijd zoveel mogelijk vermijden!!
Heel veel succes nog met je examens!

Djorf_6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-18 14:45

LoveBodin schreef:
Caitlin_Me schreef:

Dan zeg je dat je blijkbaar duidelijk je beschikbaarheid hebt aangegeven, aangezien hij je nooit heeft gevraagd om beschikbaarheid in te vullen. Dus dat je daarom aannam dat het bekend was. Verder heb je het meerdere malen aangegeven en zeg hem maar gewoon dat jij verwacht dat hij dat wel bijhoudt. En nogmaals melden dat je dus dan niet kan werken en ook niet in staat bent om vervanging te zoeken.

Hoe hard heb je dit baantje nodig? Wnat als het je veel stress oplevert zou ik aan je berichtje toevoegen dat je, wanneer het niet anders kan, dan gewoon ontslag neemt, omdat je niet KAN werken.
Stress moet je in deze tijd zoveel mogelijk vermijden!!
Heel veel succes nog met je examens!

Wat jij hierboven zegt is dus bijna precies wat ik ook tegen hem gezegd heb, maar helaas wil hij dit niet zo zien.

Ik ben nu bijna 2 jaar in dienst daar, dus moet er in augustus toch uit, omdat ze mijn contract niet gaan verlengen en ze hier bijna geen vaste contracten geven. Deze vakantie nog even geld verdienen en dan opzoek naar een ander baantje :).

In ieder geval heel erg bedankt voor jullie reacties!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:46

Is er niemand die boven de roostermaker staat die je even aan zijn/haar jasje kan trekken? Ik zou het er niet zo bij laten zitten.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:49

Ik zou inderdaad ook zijn leidinggevende opzoeken.

En eigenlijk vind ik dat je nog steeds niet goed genoeg op je strepen gaat staan, ze hebben je die donderdag ook ongevraagd ingepland? Zoek het uit.. Jij hebt aangegeven wanneer je kon. Toedeledoki, succes ermee, want jij hebt zwart op wit met zwaarwegende en goede redenen wanneer je wel en wanneer je niet kan werken.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 14:55

Ik zou ook gewoon nogmaals mailen dat dit niet volgens de afspraak is en dat je er maandag dus niet bent. En dit ook bij de leidinggevende aangeven.

Daarna niet meer druk om maken en concentreren op je examens. Dat is zó ontzettend belangrijk!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:01

Caitlin_Me schreef:

Dat dikgedrukte had hij moeten zeggen toen jij je gebrek aan beschikbaarheid stuurde. Daar is 'ie nu wat laat mee en dat geeft hem (en niet jou) een probleem. Je zou hem haast een 'wie is hier nou de snackbar' sturen :+

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:02

Imo hoor je dit soort dingen niet te regelen via whatsapp, maar direct op je werk of via een mailtje. Ik kan me zo voorstellen dat hij niet altijd aan het werk is en dingen vergeet over te nemen als hij weer op het werk is.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 16:12

Destination schreef:
Imo hoor je dit soort dingen niet te regelen via whatsapp, maar direct op je werk of via een mailtje. Ik kan me zo voorstellen dat hij niet altijd aan het werk is en dingen vergeet over te nemen als hij weer op het werk is.

Eens, maar dan had ie dat moeten melden.

Bvb: TS zegt: hoi ik kan niet werken tot 30 mei.
Roostermaker: Dankjewel, stuur dat nog even op de mail/bel mij even/vul even je beschikbaarheid in.

Dat heeft ie niet gedaan. Sterker nog, toen hij een lijst heeft opgesteld met mensen die hun beschikbaarheid moesten invulllen, heeft hij TS haar naam er niet eens bijgezet. Ja, dan is het toch echt zijn schuld hoor..

TS: stuur een idd gewoon dat je er maandag niet bent, dat je vanaf de 30e weer beschikbaar bent (zoals je gemeld hebt) en dat je nu je gaat concentreren op je examens.
Leg dan lekker die telefoon weg en pak 'm pas weer op 30 mei :)

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 12:52

Ik zou doen alsof je van niks af weet over die maandag. Er is namelijk niks gevraagd, overlegd of gemeld, dus weet jij ook niet dat je extra werkt op die dag. Je roostermaker kan ook niet aantonen dat hier overleg over is geweest en je dus verplichten om te komen.

Hij gaat toch zeker niet van zijn probleem, jouw probleem maken? Alleen je eigen uren draaien, of je ontslag indienen. Voor in de zomer zijn er genoeg andere baantjes te vinden hoor!