mag een school een kind weigeren? (juridisch vraagstuk)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Goof

Berichten: 28840
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:05

ElizeVdS schreef:
Het feit dat de leerkracht alsnog omhoog bijstelt is trouwens heel erg veelzeggend. Dit gebeurt maar zelden!


Helaas niet. Dit gebeurt niet maar zelden. Ouders zetten tegenwoordig steeds meer druk op leerkrachten en hebben steeds hogere eisen, zeker niet altijd terecht.

Ts, het advies is niet enkel afhankelijk van zijn (hoge) cijfers, er tellen (gelukkig) nog veel meer factoren mee. Onderschat de overstap naar vo niet en nogmaals; als hij echt een hoger niveau aan kan komt dat er vanzelf uit en kan hij nog opstromen.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:06

Hier hetzelfde verhaal als Seventeen. Plus uit mijn ervaring als jurist onderwijsrecht heb ik dit heel vaak gezien.

Suffie: ik heb nergens zien staan dat ze akkoord gegaan zijn met het advies. In de praktijk zal en mag een leraar dit advies ook enkel aanpassen als dit aan de hand van toetsen onderbouwd kan worden..

Goof dit is mijn vakgebied. Veel ouders proberen het. Het daadwerkelijk aanpassen gebeurt echt zelden.

Intervarno

Berichten: 1610
Geregistreerd: 13-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:12

ElizeVdS schreef:
Hier hetzelfde verhaal als Seventeen. Plus uit mijn ervaring als jurist onderwijsrecht heb ik dit heel vaak gezien.

Suffie: ik heb nergens zien staan dat ze akkoord gegaan zijn met het advies. In de praktijk zal en mag een leraar dit advies ook enkel aanpassen als dit aan de hand van toetsen onderbouwd kan worden..

Goof dit is mijn vakgebied. Veel ouders proberen het. Het daadwerkelijk aanpassen gebeurt echt zelden.


Zou je kunnen toelichten hoe jij tegen de zaak aankijkt? Lijkt me interessant om te weten. Ik zou mezelf geen huis-tuin-keukenjurist noemen; ik werk zelf in het voortgezet (speciaal) onderwijs en zit met mijn neus bovenop de aanmeldingen, maar weet ook nog niet alle details van wat kan en mag.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:12

Hier een antwoord van een docent die in de aanmeldingscommissie heeft gezeten. Juridisch gezien mag een school niet weigeren mits een leerling niet voldoet aan de toelatingseisen (niet het juiste niveau) of de klassen vol zitten. Zijn gewoon wetten voor hoeveel vierkante meters een leerling nodig heeft en hoeveel vierkante meters een school heeft. In theorie mag de school jouw zoon weigeren omdat 1 hij niet het juiste advies heeft namelijk havo vwo en hij is ingeschreven voor een mavo havo klas. Twee ze vol zitten.

De Cito toets is niet gebaseerd op 1 moment maar op zes leerjaar (groep 3 tot en met 8). Mijn schoonmoeder heeft onderzoek gedaan op haar oude basisschool welke door de onderwijsinspectie beoordeeld is als excellent. Daar zijn de afgelopen drie jaar 5 adviezen bijgesteld naar aanleiding van de uitslag van de Cito op in totaal 88 leerlingen. Dit gebeurd dus niet vaak, maar toch met enige regelmaat. Verder was het gegeven advies in de afgelopen drie jaar vaak door de docent hoger dan de uiteindelijke Cito uitslag. Bij 12 leerlingen was dit het geval, bij 1 leerling was dit de afgelopen drie jaar lager dan de Cito uitslag.

Kortom het gebeurd veel zelfs bij excellente scholen dat Cito scotes afwijken van gegeven adviezen van leerkrachten. Persoonlijk maak ik mij daarover veel zorgen. Is nu niet relevant voor de discussie, maar dat gezegd wordt dat het weinig voorkomt klopt niet. Als vmbo basis/kader school zie ik het veel. Leerlingen die perse vmbo t advies willen en dan na het tweede leerjaar blijven zitten en zeer gedemotiveerd bij ons instromen. Dit instroompercentage is elke jaar steeds meer.

Maar kortom school staat in zijn recht.

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:12

Ik ken jouw zoon niet natuurlijk, maar mogelijk kijkt de leraar ook naar andere dingen. Bijvoorbeeld hoe je zoon is, speels of serieus o.i.d. Kan hij de stof aan met twee vingers in zijn neus, of moet hij er hard voor werken? Dat weegt allemaal mee. Maar ook belangrijk is voldoende tijd om te spelen en leuke dingen te doen met vrienden. Dus ja, ik zou Mavo/Havo advies niet zo erg vinden als hij naar een school kan waar hij ook graag heen wil en zijn vriendjes ook zitten. Als het in hem zit, wordt het Havo en dan stroomt hij waarschijnlijk ook wel makkelijk door naar VWO.

Shadow0

Berichten: 43521
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:13

Goof schreef:
Helaas niet. Dit gebeurt niet maar zelden. Ouders zetten tegenwoordig steeds meer druk op leerkrachten en hebben steeds hogere eisen, zeker niet altijd terecht.


Hmm, dat bleek een beetje een overgewaardeerd niet helemaal representatief onderzoek te zijn. Er is eigenlijk niet echt bekend of er werkelijk meer druk gezet wordt. (En de hogere eisen, die worden voor een heel groot deel expliciet door de maatschappij gesteld, niet zozeer door de ouders.)

Citaat:
Onderschat de overstap naar vo niet en nogmaals; als hij echt een hoger niveau aan kan komt dat er vanzelf uit en kan hij nog opstromen.


Alleen gebeurt dat eigenlijk zelden. En als een leerling uit verveling gaat onderpresteren al helemaal niet.

Intervarno

Berichten: 1610
Geregistreerd: 13-01-05

Re: mag een school een kind weigeren? (juridisch vraagstuk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:15

Opstromen tussendoor gebeurt inderdaad weinig. Ik zie echter wel veel leerlingen die na het behalen van hun diploma alsnog voor een diploma op hoger niveau gaan. Dat betekent wel dat de leerling een jaar langer bezig is (tenzij verkort via de VAVO, maar even uitgaande van een regulier traject).

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:16

Goof schreef:
ElizeVdS schreef:
Het feit dat de leerkracht alsnog omhoog bijstelt is trouwens heel erg veelzeggend. Dit gebeurt maar zelden!


Helaas niet. Dit gebeurt niet maar zelden. Ouders zetten tegenwoordig steeds meer druk op leerkrachten en hebben steeds hogere eisen, zeker niet altijd terecht.

Ts, het advies is niet enkel afhankelijk van zijn (hoge) cijfers, er tellen (gelukkig) nog veel meer factoren mee. Onderschat de overstap naar vo niet en nogmaals; als hij echt een hoger niveau aan kan komt dat er vanzelf uit en kan hij nog opstromen.


Het gebeurd inderdaad niet zelden.
Je moest eens zien hoeveel leerlingen op de havo over twee jaar moeten afstromen naar het vmbo omdat ouders druk hebben gelegd op de leerkracht groep 8 om het advies te verhogen. Lekker motiverend.

En Elisevds over de huis/tuin/keuken juristen: ik denk dat veel van deze bokkers al een behoorlijke tijd in het onderwijs zitten en weten waarover ze praten. Bedankt voor het respect.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-18 21:17

We hebben als ouders er wel met de leerkracht over gesproken, maar net wat vele aangeven, ouders willen maar al te graag horen dat hun kind een toppertje in presteren is. Zo zijn wij niet en hebben het advies dus gewoon aangenomen en er niet tegenin gegaan. De leerkracht had het onderbouwd dat onze zoon te snel werkte.
Hij haalde wel hele goede cijfers, 8, 9 en tienen. Achteraf denk ik, dat het snelle werken misschien komt omdat het zo makkelijk voor hem is, hij hoeft niet na te denken over het antwoord, het ligt al op zijn lippen, voor het zijn tong is gepasseerd.
P.s hij zit ook pas twee jaar op deze school, op de vorige school kreeg hij ook extra werk om hem gemotiveerd/bezig te houden.

haike
Berichten: 13521
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:21

Shadow0 schreef:
Alleen gebeurt dat eigenlijk zelden. En als een leerling uit verveling gaat onderpresteren al helemaal niet.


Ik werk op een brede school (vmbo-basis tot tweetalig vwo) en bij ons is er juist veel opstroom mogelijk. Tijdens elke leerlingenvergadering worden de leerlingen besproken en als er vermoedens zijn vanuit school of de ouders dat een leerling een hoger niveau aan kan/wil, krijgt deze leerling extra stof aangeboden en wordt bv op 2 niveau's getoetst. Bij elk vak wordt de voortgang bijgehouden en na een tijd kan dan besloten worden de leerling te laten opstromen, of toch juist op het huidige niveau te houden (en evt na het behalen van diploma dan alsnog een hoger niveau te laten volgen).

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:21

bridgetF schreef:
We hebben als ouders er wel met de leerkracht over gesproken, maar net wat vele aangeven, ouders willen maar al te graag horen dat hun kind een toppertje in presteren is. Zo zijn wij niet en hebben het advies dus gewoon aangenomen en er niet tegenin gegaan. De leerkracht had het onderbouwd dat onze zoon te snel werkte.
Hij haalde wel hele goede cijfers, 8, 9 en tienen. Achteraf denk ik, dat het snelle werken misschien komt omdat het zo makkelijk voor hem is, hij hoeft niet na te denken over het antwoord, het ligt al op zijn lippen, voor het zijn tong is gepasseerd.
P.s hij zit ook pas twee jaar op deze school, op de vorige school kreeg hij ook extra werk om hem gemotiveerd/bezig te houden.


Ik had inderdaad al gelezen dat jullie geen druk leggen op de leerkracht. Heel fijn, want het gaat er soms heftig aan toe. Hebben jullie bij de middelbare school al geïnformeerd over de eventuele opstroom mogelijkheden?

Mazida
Berichten: 1384
Geregistreerd: 31-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:22

Vraag wat je kind wil. Per se op die school en dan instromen mavo/havo of andere school zoeken zonder instroomstop. Aangezien je kind waarschijnlijk havo gaat doen, zou ik hem persoonlijk laten instromen op mavo/havo-niveau. Onderwijsprogramma's voor mavo/havo en havo/vwo zijn in de eerste klas vaak gelijk en mocht je zoon vwo aankunnen, dan hij daar naar de brugklas waarschijnlijk wel instromen. Zou gesprek eens aangaan op school van je keuze.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:22

Intervarno ik wou het gaan typen maar het is inderdaad zoals Lily_Fee heel goed omschrijft in haar eerste alinea.

Grappig dat Lily_Fee aan de andere kant ervaart dat het wel veel gebeurt (onterecht dus?) terwijl ik vanuit een ander perspectief andere ervaringen heb.

Vervelende is dat zowel onder je niveau werken als te ver boven je niveau mee moeten komen absoluut niet fijn is. Daarom is dit juist zo'n gecompliceerd en vaak veelbesproken punt.

Gimme Spurs.. niet zo aangevallen voelen. Mensen met ervaring uit het onderwijs zou ik dat ook niet willen noemen. Ervaringsdeskundigen weten soms meer ervan dan juristen.
Echter (en dan doel ik niet perse alleen op dit topic) reageren er vaak mensen op dit soort topics die zonder onderbouwing iets vinden.
Het is niet zo rottig bedoeld als het misschien overkomt. Excuses daarvoor.

evelien_89
Berichten: 206
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:24

Ik verbaas mij er een beetje over hoe makkelijk iedereen denkt over opstromen. Mijn eigen ervaring is namelijk dat dit heel erg zelden gebeurd. Mijn cito zei toen tl/ havo. Leerkracht zei vmbo kader. Ik ben dus in een kader klas gezet en dit was te laag, haalde zonder te leren makkelijk 8en en 9 ens. Gevraagd om op te stromen maar antwoorden bleven uit. 2de jaar zelfde verhaal. Werd mij gezegd dat vanaf 3de klas opstromen helemaal niet meer mogelijk was. Gevolg mbo niveau 3. Mocht weer niet naar niveau 4 ondanks goede cijfers en dus ook HBO door mijn neus geboord. Was ik gelijk op tl niveau gezet weet ik vrij zeker dat ik wel een HBO studie had kunnen volgen en afronden. Nu dus een diploma die nog geen Euro waard is.
Afstromen hoef je Niks voor te doen maar opstromen moet je wel echt alleen 10 en halen
Laatst bijgewerkt door evelien_89 op 16-05-18 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Intervarno

Berichten: 1610
Geregistreerd: 13-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:25

@ElizeVdS, dank voor je reactie. Zoals Lily_Fee typte had ik het inderdaad ook gezien.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:25

ElizeVdS schreef:
Intervarno ik wou het gaan typen maar het is inderdaad zoals Lily_Fee heel goed omschrijft in haar eerste alinea.

Grappig dat Lily_Fee aan de andere kant ervaart dat het wel veel gebeurt (onterecht dus?) terwijl ik vanuit een ander perspectief andere ervaringen heb.

Vervelende is dat zowel onder je niveau werken als te ver boven je niveau mee moeten komen absoluut niet fijn is. Daarom is dit juist zo'n gecompliceerd en vaak veelbesproken punt.

Gimme Spurs.. niet zo aangevallen voelen. Mensen met ervaring uit het onderwijs zou ik dat ook niet willen noemen. Ervaringsdeskundigen weten soms meer ervan dan juristen.
Echter (en dan doel ik niet perse alleen op dit topic) reageren er vaak mensen op dit soort topics die zonder onderbouwing iets vinden.
Het is niet zo rottig bedoeld als het misschien overkomt. Excuses daarvoor.


Excuses aanvaard, no hard feelings :) . Ik ben erg geprikkeld over hoe er af en toe wordt gereageerd. Daarbij is dit onderwerp een heet hangijzer en deels de rede dat mijn contract op de vorige school waar ik werkte niet omgezet werd. Te weinig aanmeldingen op het vmbo. Ik heb er de zure vruchten al van geplukt :n

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:26

haike schreef:
Shadow0 schreef:
Alleen gebeurt dat eigenlijk zelden. En als een leerling uit verveling gaat onderpresteren al helemaal niet.


Ik werk op een brede school (vmbo-basis tot tweetalig vwo) en bij ons is er juist veel opstroom mogelijk. Tijdens elke leerlingenvergadering worden de leerlingen besproken en als er vermoedens zijn vanuit school of de ouders dat een leerling een hoger niveau aan kan/wil, krijgt deze leerling extra stof aangeboden en wordt bv op 2 niveau's getoetst. Bij elk vak wordt de voortgang bijgehouden en na een tijd kan dan besloten worden de leerling te laten opstromen, of toch juist op het huidige niveau te houden (en evt na het behalen van diploma dan alsnog een hoger niveau te laten volgen).


Dit is helaas nog de uitzondering in het NL onderwijs. Op de basisschool zie je dit al wel steeds meer (onderwijs op maat). Een supergoed initiatief en ik hoop van harte dat het voor de leerkrachten vol te houden is en meer toegepast gaat worden!

Edit: wat ik vanuit de juridische praktijk zie overigens. Kan natuurlijk zijn dat er al veel meer scholen zo werken dan ik zie. Wat goed gaat kom ik vaak niet tegen ;)

Goof

Berichten: 28840
Geregistreerd: 12-05-05
Woonplaats: Thuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:28

ElizeVdS schreef:
Goof dit is mijn vakgebied. Veel ouders proberen het. Het daadwerkelijk aanpassen gebeurt echt zelden.


Het mijne ook, ik heb 13 jaar in het VO gewerkt, altijd in de onderbouw en voornamelijk ook als mentor van klas 1. Dus ik 'roep niet zomaar wat zonder iets te weten' ;)

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:29

ElizeVdS schreef:
Grappig dat Lily_Fee aan de andere kant ervaart dat het wel veel gebeurt (onterecht dus?) terwijl ik vanuit een ander perspectief andere heb.


Er waren 13 leerlingen een verkeerd advies, 5 zijn er aangepast. Dit betekende uiteindelijk dat maar 1 leerling eerlijk een ander advies kreeg. De andere vier aanpassingen waren een extra lwoo indicatie. Dus het geven van verkeerde adviezen komt relatief veel voor (ongeveer 15%) het aanpassen van het uitstroomadvies met betrekking tot niveau zelden (1 keer).

Let op! Is 1 basisschool.

Ik pleit voor de Cito :o
Laatst bijgewerkt door Lily_Fee op 16-05-18 21:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Intervarno

Berichten: 1610
Geregistreerd: 13-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:30

evelien_89 schreef:
Ik verbaas mij er een beetje over hoe makkelijk iedereen denkt over opstromen. Mijn eigen ervaring is namelijk dat dit heel erg zelden gebeurd. Mijn cito zei toen tl/ havo. Leerkracht zei vmbo kader. Ik ben dus in een kader klas gezet en dit was te laag, haalde zonder te leren makkelijk 8en en 9 ens. Gevraagd om op te stromen maar antwoorden bleven uit. 2de jaar zelfde verhaal. Werd mij gezegd dat vanaf 3de klas opstromen helemaal niet meer mogelijk was. Gevolg mbo niveau 3. Mocht weer niet naar niveau 4 ondanks goede cijfers en dus ook HBO door mijn neus geboord. Was ik gelijk op tl niveau gezet weet ik vrij zeker dat ik wel een HBO studie had kunnen volgen en afronden. Nu dus een diploma die nog geen Euro waard is.
Afstromen hoef je Niks voor te doen maar opstromen moet je wel echt alleen 10 en halen


Het verbaast mij dat je niet na het behalen van je diploma (zowel vmbo-kader als mbo-3) niet zou kunnen opstromen. Ik heb dan voornamelijk ervaring met opstroom van vmbo-t naar havo en van havo naar VWO, maar meestal ben je gewoon toelaatbaar wanneer je een redelijk gemiddelde hebt (meestel 7-7,5 gemiddeld).

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:31

Lily_Fee schreef:
ElizeVdS schreef:
Grappig dat Lily_Fee aan de andere kant ervaart dat het wel veel gebeurt (onterecht dus?) terwijl ik vanuit een ander perspectief andere heb.


Er waren 13 leerlingen een verkeerd advies, 5 zijn er aangepast. Dit betekende uiteindelijk dat maar 1 leerling eerlijk een ander advies kreeg. De andere vier aanpassingen waren een extra lwoo indicatie. Dus het geven van verkeerde adviezen kort relatief veel voor het aanpassen van het uitstroomadvies met betrekking tot niveau zelden (1 keer).


Ik denk dat er sowieso erg veel "verkeerde" adviezen worden gegeven. Op zo'n leeftijd is het ook erg lastig om precies goed te determineren.

Lily_Fee
Berichten: 613
Geregistreerd: 16-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:31

Lily_Fee schreef:
ElizeVdS schreef:
Grappig dat Lily_Fee aan de andere kant ervaart dat het wel veel gebeurt (onterecht dus?) terwijl ik vanuit een ander perspectief andere heb.


Er waren 13 leerlingen een verkeerd advies, 5 zijn er aangepast. Dit betekende uiteindelijk dat maar 1 leerling eerlijk een ander advies kreeg. De andere vier aanpassingen waren een extra lwoo indicatie. Dus het geven van verkeerde adviezen komt relatief veel voor (ongeveer 15%) het aanpassen van het uitstroomadvies met betrekking tot niveau zelden (1 keer).

Let op! Is een praktijkonderzoek op 1 basisschool.

Ik pleit voor de Cito :o

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:36

Lily fee als ik je laatste bericht lees zeggen we juist hetzelfde toch (verkeerd advies komt voor, bijstellen niet zo vaak).

Baseren op de cito lijkt mij ook een goed middel. Of tenminste cito en aanpassing via advies leraar IPV andersom.

Babootje

Berichten: 26342
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:36

evelien_89 schreef:
Ik verbaas mij er een beetje over hoe makkelijk iedereen denkt over opstromen. Mijn eigen ervaring is namelijk dat dit heel erg zelden gebeurd. Mijn cito zei toen tl/ havo. Leerkracht zei vmbo kader. Ik ben dus in een kader klas gezet en dit was te laag, haalde zonder te leren makkelijk 8en en 9 ens. Gevraagd om op te stromen maar antwoorden bleven uit. 2de jaar zelfde verhaal. Werd mij gezegd dat vanaf 3de klas opstromen helemaal niet meer mogelijk was. Gevolg mbo niveau 3. Mocht weer niet naar niveau 4 ondanks goede cijfers en dus ook HBO door mijn neus geboord. Was ik gelijk op tl niveau gezet weet ik vrij zeker dat ik wel een HBO studie had kunnen volgen en afronden. Nu dus een diploma die nog geen Euro waard is.
Afstromen hoef je Niks voor te doen maar opstromen moet je wel echt alleen 10 en halen


Van VMBO kader opstromen ben ik met je eens. Dan is de aansluiting naar Havo niet. Omdat je veel vakken niet krijgt omdat je vroeg een richting moet kiezen. Maar van Mavo/Havo brugklas kom je automatisch in de Havo als je het niveau aankan. Van VMBO TL opstromen kan ook nog makkelijk.

ElizeVdS
Berichten: 6567
Geregistreerd: 04-08-02

Re: mag een school een kind weigeren? (juridisch vraagstuk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-18 21:38

Wat is jullie praktijkervaring met van mavo/havo naar vwo zoals in het geval van TS doorstromen? Van mavo/havo naar havo zou ik geen opstromen noemen namelijk