mag een school een kind weigeren? (juridisch vraagstuk)

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:51

eerlijk gezegd vind ik het van jullie als ouders zijnde niet handig dat jullie de IEP hebben afgewacht en niet al eerder met de verwijzende leerkracht én ontvangende school zijn gaan praten. Het advies van de leerkracht staat immers op zichzelf en lijkt niet gestoeld op eerdere adviezen, ervaringen en resultaten. Op het moment dat je al eerder in gesprek was gegaan, had je wél juist kunnen inschrijven.

Nu kan je helaas niet veel meer dan plaatsing in de oorspronkelijke klas of uitwijken naar een andere school. Een school mag inderdaad weigeren, een extra leerling erbij houdt immers in dat de klas te vol zit en zij met de personele formatie klem komen bijvoorbeeld.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: mag een school een kind weigeren? (juridisch vraagstuk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:51

denkwijze is overigens niet voor een groot deel aangeleerd, maar vooral genetisch bepaald. Het gaat niet om moreel redeneren (vaak wel aangeleerd), maar om de vermogens tot het doen van bijvoorbeeld onderzoek.

Bismarck

Berichten: 1814
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:54

TS, je zoon heeft dus een I en II score in groep 7 en 8 gehaald en een lagere score in groep 6. Of weet je de exacte score niet? Want dan is het raadzaam om deze na te vragen.
Want wat ik bedoelde te zeggen is dat ook de eerste basisschool scores heeft bijgehouden en deze als het goed is heeft doorgegeven aan de nieuwe basisschool. Deze scores samen vormen het LVS. Als een leerling op basis van het LVS een mavo/havo advies krijgt maar de CITO of IEP test is beter gemaakt passen ze soms het advies aan. Maar dan is het advies aangepast op basis van 1 toets in plaats van het LVS. Als ik je goed begrijp is dit niet het geval en heeft hij in het LVS de laatste twee jaar ook op HAVO en VWO niveau gescoord. Op welke basis heeft de leerkracht dan een mavo/havo advies gegeven? Alleen door het te snel werken?

En met te snel werken, bedoelt de leerkracht dan afraffelen waardoor je slordigheidsfouten maakt of echt snel werken?

Voor verder juridisch advies zou ik bij je rechtsbijstand informeren. Maar ik vraag mij af op wat voor voet je dan komt met de school. En als er te weinig lokalen zijn om een extra klas te vormen weet ik niet hoe de school de extra klas moet realiseren. Als het slechts om een kostenplaatje gaat dan zullen de docenten blij zijn (ze krijgen kleinere klassen) maar de directie niet.

suffie
Berichten: 5712
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 10:58

bridgetF schreef:
graag zou ik nog even een opmerking plaatsen over het leerlingenvolg systeem.

Hartstikke leuk zo´n systeem, echter onze zoon zit pas 2 jaar op deze school. Daarvoor zat hij elders, daar kreeg hij wel extra werk in rekenen, het rekenen vond hij erg leuk en dat ging hem super goed af. Daar was hij erg in gemotiveerd, omdat hij het leuk vond. De andere vakken scoorde hij veel lager.

Misschien heeft dat invloed op deze beoordeling. Maar hij had het voor de rest totaal niet naar zijn zin op school. Hij lag daar niet goed in de groep, als jullie snappen wat ik bedoel. Sommige scholen hebben wel een pest protocool, maar weten deze niet goed in praktijk te brengen.
Op deze school heeft hij het super goed naar zijn zin en vrienden in overvloed. Je ziet dat terug in zijn cijfers. De leraar van de vorige klas van deze school, had ook al aangegeven dat hij havo, en misschien zelfs wel vwo kon. Dus wat zegt zo´n leerlingvolgsysteem in dit geval over ons kind?

In ieder geval gaan wij vandaag even in gesprek met de leerkracht van groep 8 en ga ik nog even bellen met de toekomstige school over het op en afstromen.


Het leerlingvolgsysteem gaat gewoon met het kind mee als het verhuisd of naar een andere school gaat. De gegevens van de voorgaande jaren zijn dus ook bij deze school bekend. Daarnaast schrijft de school altijd een overdracht waar bijzondere dingen in vermeld staan en natuurlijk kan er altijd navraag worden gedaan bij de vorige school.

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:02

wat een lastig probleem. Ik zou zeker in gesprek gaan met de basisschool en de middelbare school, kijken wat de mogelijkheden nog zijn.

Mijn ervaring is dat in de brugklas echt nog een keer goed gekeken wordt of het niveau wel passend is. En dat er vaak leerlingen upgraden, of downgraden, waardoor er dus misschien weer ruimte komt in de havo/vwo klas. Zijn alle klassen vol? misschien raar idee, maar misschien is het mogelijk om hem op gymnasium te laten indelen (die is misschien nog niet vol) en dan af te wachten hoe dat gaat.
Mijn dochter is op tto gymnasium begonnen, in de tweede heeft gymnasium laten vallen (grieks lag haar niet zo) en is ze tto vwo gaan doen, en nu in de 4e heeft ze tto ook laten vallen, dus nu doet ze normaal vwo.. Ik weet niet of dat op de school waar jij je kind op wil ook kan, maar op de school van mijn dochter komt switchen heel vaak voor en is dat normaal, daar wordt niet moeilijk over gedaan.

veel succes ermee! laat niet je zoon's laatste basisschoolweken hierdoor verpesten! dit moet een mooie tijd zijn, afscheid van de basisschool is heel speciaal.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:05

benangelique schreef:
denkwijze is overigens niet voor een groot deel aangeleerd, maar vooral genetisch bepaald. Het gaat niet om moreel redeneren (vaak wel aangeleerd), maar om de vermogens tot het doen van bijvoorbeeld onderzoek.

Heb je daar een bron van?

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: mag een school een kind weigeren? (juridisch vraagstuk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:09

niet nu, ik zit op mijn werk. maar is er zeker wetenschappelijk onderzoek naar gedaan

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:09

bridgetF schreef:
Onze zoon is dan ook totaal niet blij met de situatie. Hij en wij vonden het al zo raar dat mavo/havo advies. Toen hij zich er bij neer had gelegd zei hij al dan wordt het straks de havo. Nu hij weet dat hij mogelijk toch hoger kan, baalt hij enorm van deze situatie.

Het is belangrijk dat een kind zich prettig voelt op een school en bij de kennismakingslessen en de open dag waren hij en wij er heel goed over te spreken. Het niveau moet wel passend zijn bij het kind.
Het advies is niet voor niks bijgesteld, dus min of meer een erkenning van een inschattingsfout van de leerkracht. Op zich kan het gebeuren, heel menselijk, maar wel met een groot probleem tot gevolg die niet op te lossen lijkt. Natuurlijk hopen we dat hij toch een plekje krijgen uit de wachtlijst, maar wat als dat niet gebeurd?


Was je zoon al niet blij met de situatie of is het meer nadat dit alles hardop besproken werd dat hij ineens niet meer blij is met de situatie? Is het geen druk die je zoon voelt?

Je spreekt over een groot probleem wat niet op te lossen is. Maar wordt hier niet een te groot probleem van gemaakt?
Ik snap je ergens wel. Maar ik lees dat het advies meer havo/vwo is. Dat er nu gezegd wordt dat hij mogelijk vwo aan zou kunnen op basis van de uitslag van één toets. Dat havo waarschijnlijk een reëler niveau is.
Wat is er dan mis met mavo/havo en doorstromen naar havo na de brugklas? Mocht hij vwo gewoon kunnen, lijkt het mij dat het mogelijk moet zijn om door te stromen? Of wellicht na de havo nog naar het vwo te gaan als hij dat echt wilt?
Als ik het goed heb scheelt hem dat slechts één jaar dat hij langer over de middelbare school doet?

Nu zit mijn oudste ''pas'' in groep 6 dus is het bij mij nog niet aan de orde. Maar ik hoor van ouders om me heen met kinderen op de middelbare school wel veel dat de overgang erg groot is. Op dat moment gaan ze vaak ook nog eens puberen. Ik hoor om me heen toch dat veel kinderen achteraf gezien toch een erg hoog advies mee hebben gekregen en een aantal daarvan alsnog terugstroomt.

Nu vind ik de reden van de leerkracht wel wat raar. Puur omdat hij snel werkt. Werkt hij ongeconcentreerd, slordig, gokt hij deels? Ik zou toch nog eens met de leerkracht in gesprek gaan.
Maar persoonlijk zou ik in dit geval kiezen voor de school van mijn keuze en kiezen voor mavo/havo. Kans is groot dat het dan havo wordt.
Kies je nu voor een andere school en wel voor havo/vwo, wordt daar misschien meer op vwo niveau les gegeven en stroomt hij na de brugklas misschien ook alsnog in naar de havo. Maar dan niet op de school van zijn keuze.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:11

benangelique schreef:
niet nu, ik zit op mijn werk. maar is er zeker wetenschappelijk onderzoek naar gedaan


even snel:
Raymond Cattel, een student van Charles Spearman, paste diens theorie over General
Intelligence aan en schreef hier in 1987 een boek over: Intelligence: It’s structure, growth and
action. Hij vond dat de algemene intelligentie onder te
verdelen was in twee delen: vloeibare en gekristalliseerde
intelligentie. Vloeibare intelligentie is volgens hem het
natuurlijke inzicht en leervermogen dat hebt, je aanleg.
Gekristalliseerde intelligentie is je kennis. Dit bouw je op
met alles wat je meemaakt in je leven. Onder kennis vallen
strategisch denken en inzicht hebben op basis van ervaring.
Vloeibare intelligentie is vooral bij jongeren tot 25 jaar heel
sterk, terwijl gekristalliseerde intelligentie wordt
opgebouwd tot je vijftigste. Cattel is er sterk van overtuigd
dat deze twee intelligenties met elkaar in verbinding staan,
omdat volgens hem mensen met een hoge vloeibare
intelligentie makkelijker kunnen leren en zo gemakkelijker
gekristalliseerde intelligentie kunnen opbouwen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:44

Bovenstaande is toch iets heel anders dan :
benangelique schreef:
denkwijze is overigens niet voor een groot deel aangeleerd, maar vooral genetisch bepaald. Het gaat niet om moreel redeneren (vaak wel aangeleerd), maar om de vermogens tot het doen van bijvoorbeeld onderzoek.

Als ik die meneer goed begrijp zegt hij dat intelligentie afhangt zowel van de aanleg van een persoon als van zijn ervaring. Lijkt me logisch. En die ervaring op gebied van leren, dat zit voor een deel in de school, de gevolgde richting en de leerkrachten.
Bepaalde richtingen hebben een bepaald manier van werken die de leerlingen automatisch oppikken.
Ik vind het geen goed idee om te snel een oordeel te vellen over wat kinderen aan kunnen of niet. Als je maar vaak genoeg tegen een kind zegt dat iets veel te moeilijk is voor hem dan is er veel kans dat hij dat ook gaat geloven. Het blijft een zoektocht waarin zowel de leerkrachten, de ouders en zeker de kinderen zelf hun rol hebben.

benangelique

Berichten: 15658
Geregistreerd: 06-09-04

Re: mag een school een kind weigeren? (juridisch vraagstuk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 11:52

met dat laatste ben ik het absoluut eens. Kijk maar eens naar de hoeveelheid 'laatbloeiers' in het onderwijs.
Een bepaalde manier van leren past echter niet alleen bij je qua intellect, maar ook qua houding en motivatie. Dit is deels aan te leren, maar vooral genetisch bepaald.

ik merk dat ik het moeilijk vind mij in korte bewoordingen schriftelijk uit te drukken. Ik kom er op terug. Er is veel onderzoek gedaan naar jongeren die met een hoog intellect toch falen op bijvoorbeeld het vwo

upendo

Berichten: 22279
Geregistreerd: 19-02-08

Re: mag een school een kind weigeren? (juridisch vraagstuk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 12:22

Onderpresteerders. Ik heb ook gewerkt met deze jongeren. Doodzonde wat een potentieel er niet gezien of weggegooid wordt omdat ze niet in het "standaardplaatje" passen.

Winged

Berichten: 33037
Geregistreerd: 28-12-05

Re: mag een school een kind weigeren? (juridisch vraagstuk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:09

Een vmbo/havo klas wordt beoordeelt op havo. Blijkt na een jaar dat hij inderdaad vwo/havo aan kan dan is er wellicht een mogelijkheid om hoger in te stromen in de tweede.

Maar: Praktijk is vaak dat velen die op havo/vwo beginnen afstromen naar havo. Kijk het een jaar aan, de wisseling van klas 1 naar klas 2 is vaak gigantisch. Enne, havo is niks minder dan vwo.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:14

Winged schreef:
Maar: Praktijk is vaak dat velen die op havo/vwo beginnen afstromen naar havo. Kijk het een jaar aan, de wisseling van klas 1 naar klas 2 is vaak gigantisch. Enne, havo is niks minder dan vwo.



Inderdaad en met mavo of vmbo ook niet. Voor mij is het als ouder het belangrijkste dat mijn kinderen gelukkig zijn en een leuk sociaal leven hebben (en daar tijd voor hebben). Gewoon lekker meekunnen en niet continue op hun tenen hoeven te lopen.
Ik zou ook lekker gaan voor mavo/havo en eerst eens kijken hoe het eerste jaar gaat. Sowieso is de overgang van basisonderwijs naar middelbare school heel groot.

randalinpony
Berichten: 6935
Geregistreerd: 14-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 13:16

Lastig verhaal, de school van jullie keuze staat voor zover ik weet wel in haar recht: ze hoeft zoon alleen toe te laten tot een hoger schooltype als daar nog plaats is.

Ik denk dat je keuzes hebt:

-zoon op de wachtlijst zitten voor school waar hij is toegelaten, en inschrijven op een andere HAVO-VWO school waar hij gelijk op niveau kan beginnen.

Of

-zoon op school van keuze laten, en gokken dat hij kan opstromen als zijn cijfers voldoende zijn.

In het laatste geval zou ik heel zorgvuldig kijken naar de opstroomnormen van de school van keuze, want wij hebbben bijv met vrij strakke opstroomnormen te maken, maar daarna volgt nog het oordeel van de lererarenvergadering en als dat negatief is, is opstromen alsnog uitgesloten.

Anders dan de mensen in dit topic met onwrikbaar vertrouwen in het schoolsysteem en de mening van leerkrachten en docenten, denk ik dat je dan behoorlijk aan de goden overgeleverd bent.

Ik zou dus kijken of er een redelijk en objectief opstroomprotocol is op de school van keuze.

Verder ligt het aan je zoon. Als hij een kind is dat alleen maar zijn tanden er meer in zet als ie denkt zich te moeten bewijzen, dan zou ik ook eerder voor beginnen in de MAVO-HAVO klas kiezen.

Als hij echter snel verveeld is, ontmoedigd raakt, of sociaal heel beinvloedbaar is, of een kind dat een lange wenperiode nodig heeft op een nieuwe school, dan neem je wel een groot risico met beginnen in de MAVO-HAVOklas.

Sterkte, en hopelijk lukt het nog om een geschikt VWO te vinden, want waarschijnlijk zijn er ook wel wat scholen die jullie nog niet hebben bezocht vanwege het huidige advies? Daar kan natuurlijk ook best een fijne school tussen zitten.

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:01

randalinpony schreef:
Als hij echter snel verveeld is, ontmoedigd raakt, of sociaal heel beinvloedbaar is, of een kind dat een lange wenperiode nodig heeft op een nieuwe school, dan neem je wel een groot risico met beginnen in de MAVO-HAVOklas.


Ik begreep dat TS zoon een pestverleden heeft op de oude school en het op de school waar hij nu zit goed doet en hij het naar de zin heeft. In dat geval zou ik het helemaal wel weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 14:37

benangelique schreef:
niet nu, ik zit op mijn werk. maar is er zeker wetenschappelijk onderzoek naar gedaan

Er is onderzoek naar beide kanten gedaan en er is nooit een eenduidige uitkomst getoond waaruit blijkt dat nature het van nurture wint of andersom. Welke kant van het verhaal je 'gelooft' is zeer afhankelijk van hoe je denkwijze in elkaar steekt en hoe je naar de maatschappij kijkt.

TS, wil je zoon heel graag naar deze middelbare school? Anders zou ik zoals anderen suggereerden naar een andere school kijken waar hij wel zo terecht kan.

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-05-18 14:46

Emmaa_ schreef:
TS, wil je zoon heel graag naar deze middelbare school? Anders zou ik zoals anderen suggereerden naar een andere school kijken waar hij wel zo terecht kan.


ja hij wil heel graag naar deze school. Andere scholen trekken hem totaal niet vanwege de grote. Deze school heeft ong. 800 leerlingen de andere scholen 1400 / over de 2000 !! We zijn ook maar bij één andere grote wezen kijken en mee gedaan met kennismakingslessen, hij vond het daar vreselijk.

Inmiddels heb ik gesproken met de leerkracht en deze gaat bellen en kijken of hij wat voor ons kan doen. Misschien dat een leerkracht meer kan bereiken dan een ouder.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-18 15:05

Goed dat je moeite blijft doen voor de oplossing die jullie het meest aanspreekt.
Wij hebben iets gelijkaardigs meegemaakt. Inschrijven in een nieuwe school en de school raadde de gekozen richting met klem af, zou te moeilijk zijn. Een makkelijkere richting zou veel beter zijn. Uiteindelijk toch kunnen inschrijven in de gekozen richting en achteraf bleek dat er voor die richting 2 kandidaten waren en maar 1 plaats en dat er in de andere richting plaats over was. Hun advies was dus eerder gebaseerd op de organisatie van de school dan in het belang van de kinderen. Achteraf voelde ik me wel wat schuldig, want dat andere kind had dus niet de gewenste richting gekregen.

ilayda
Berichten: 991
Geregistreerd: 18-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:03

Sclimpre schreef:
ilayda schreef:
Op de middelbare geven ze vaak een kind de kans om door te stromen, dus ik zou hem gewoon op mavo/havo houden dan kan hij rustig aan onhoog klimmen. En dat door stromen is van 2x per jaar.

Maar als nu die richting vol is, wat is dan de kans dat er over een half jaar wel plaats is? En beginnen aan een richting met het idee dat het toch maar tijdelijk is, is ook niet erg motiverend.



Omdat het ook vaak gebeurt dat kinderen te hoog zijn ingeschat en dan na een paar maanden terug naar mavo gaan.
Maar het was meer voor ts bedoeld dat als haar kind heel graag op die school wil en niet naar een andere dat het dan op deze manier ook zou kunnen.
Want anders moet er toch een anders school gekozen worden

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 10:51

We hebben inmiddels wat beslissingen genomen.

We gaan niet kijken naar een andere school, dit blijft toch de school van onze (lees ouders en zoon) keuze. We hebben besloten hem op de wachtlijst te zetten voor de havo/vwo klas en in de ingedeelde klas mavo/havo klas te laten op deze school mocht er geen plek komen in de havo/vwo klas van deze school.


De reden is dat we maar bij slechts twee andere scholen zijn wezen kijken. De ene viel gelijk af, de ander was op zich wel leuk, maar gaf niet het fijne gevoel als deze. Onze zoon wil perse een kleine school en die zijn er eigenlijk niet of niet goed bereikbaar in een straal van 20 km.

Het is onze zoon die er jaren moet zitten. Hij gaat liever naar deze kleinere school, een niveau lager waar hij zich prettig bij voelt dan een grote school. Wij staan achter zijn keuze, want prettig voelen is weer bevorderlijk voor een vrolijk en gemotiveerd kind en uiteindelijk zie je dat wel terug in de leerprestatie. Als hij echt vwo niveau heeft en de wil behoudt, dan komt hij er ook wel.

Ik wil iedereen bedanken voor het meedenken, suggesties en ervaringen die gedeeld zijn. Ook wil ik iedereen bedanken voor de positieve sfeer in dit topic.

p.s mee duimen voor een plekje in de havo/vwo klas wordt altijd op prijs gesteld :D :D

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: mag een school een kind weigeren? (juridisch vraagstuk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 10:53

Ik zal voor jullie duimen, en in elk geval goed dat je zoon de keuze zo bewust heeft gemaakt!

bridgetF
Berichten: 2176
Geregistreerd: 12-11-12
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-18 10:59

Shadow0 schreef:
Ik zal voor jullie duimen, en in elk geval goed dat je zoon de keuze zo bewust heeft gemaakt!


Ja, het is een hele slimme, maar ook ontwikkelde jongen. Hij kan echt denken, oorzaak en gevolg overzien. Een beetje richting een volwassen manier van handelen en denken. Maar als je hem ziet, is het echt een kind, erg klein voor zijn leeftijd (12 jaar) met zijn 1.40 meter _/-\o_

Babootje

Berichten: 26270
Geregistreerd: 25-06-05

Re: mag een school een kind weigeren? (juridisch vraagstuk)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-18 15:44

Ik denk dat je een goede beslissing hebt genomen BridgetF. Het is 1 van de belangrijke keuze die je kunt maken in zijn leven en je kunt hem maar 1 x maken. Het kan alleen maar beter worden en niet slechter. Dat lijkt me toch een heel fijn idee.