Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar
bridgetF schreef:graag zou ik nog even een opmerking plaatsen over het leerlingenvolg systeem.
Hartstikke leuk zo´n systeem, echter onze zoon zit pas 2 jaar op deze school. Daarvoor zat hij elders, daar kreeg hij wel extra werk in rekenen, het rekenen vond hij erg leuk en dat ging hem super goed af. Daar was hij erg in gemotiveerd, omdat hij het leuk vond. De andere vakken scoorde hij veel lager.
Misschien heeft dat invloed op deze beoordeling. Maar hij had het voor de rest totaal niet naar zijn zin op school. Hij lag daar niet goed in de groep, als jullie snappen wat ik bedoel. Sommige scholen hebben wel een pest protocool, maar weten deze niet goed in praktijk te brengen.
Op deze school heeft hij het super goed naar zijn zin en vrienden in overvloed. Je ziet dat terug in zijn cijfers. De leraar van de vorige klas van deze school, had ook al aangegeven dat hij havo, en misschien zelfs wel vwo kon. Dus wat zegt zo´n leerlingvolgsysteem in dit geval over ons kind?
In ieder geval gaan wij vandaag even in gesprek met de leerkracht van groep 8 en ga ik nog even bellen met de toekomstige school over het op en afstromen.
bridgetF schreef:Onze zoon is dan ook totaal niet blij met de situatie. Hij en wij vonden het al zo raar dat mavo/havo advies. Toen hij zich er bij neer had gelegd zei hij al dan wordt het straks de havo. Nu hij weet dat hij mogelijk toch hoger kan, baalt hij enorm van deze situatie.
Het is belangrijk dat een kind zich prettig voelt op een school en bij de kennismakingslessen en de open dag waren hij en wij er heel goed over te spreken. Het niveau moet wel passend zijn bij het kind.
Het advies is niet voor niks bijgesteld, dus min of meer een erkenning van een inschattingsfout van de leerkracht. Op zich kan het gebeuren, heel menselijk, maar wel met een groot probleem tot gevolg die niet op te lossen lijkt. Natuurlijk hopen we dat hij toch een plekje krijgen uit de wachtlijst, maar wat als dat niet gebeurd?
benangelique schreef:niet nu, ik zit op mijn werk. maar is er zeker wetenschappelijk onderzoek naar gedaan
benangelique schreef:denkwijze is overigens niet voor een groot deel aangeleerd, maar vooral genetisch bepaald. Het gaat niet om moreel redeneren (vaak wel aangeleerd), maar om de vermogens tot het doen van bijvoorbeeld onderzoek.
Winged schreef:Maar: Praktijk is vaak dat velen die op havo/vwo beginnen afstromen naar havo. Kijk het een jaar aan, de wisseling van klas 1 naar klas 2 is vaak gigantisch. Enne, havo is niks minder dan vwo.
randalinpony schreef:Als hij echter snel verveeld is, ontmoedigd raakt, of sociaal heel beinvloedbaar is, of een kind dat een lange wenperiode nodig heeft op een nieuwe school, dan neem je wel een groot risico met beginnen in de MAVO-HAVOklas.
benangelique schreef:niet nu, ik zit op mijn werk. maar is er zeker wetenschappelijk onderzoek naar gedaan
Emmaa_ schreef:TS, wil je zoon heel graag naar deze middelbare school? Anders zou ik zoals anderen suggereerden naar een andere school kijken waar hij wel zo terecht kan.
Sclimpre schreef:ilayda schreef:Op de middelbare geven ze vaak een kind de kans om door te stromen, dus ik zou hem gewoon op mavo/havo houden dan kan hij rustig aan onhoog klimmen. En dat door stromen is van 2x per jaar.
Maar als nu die richting vol is, wat is dan de kans dat er over een half jaar wel plaats is? En beginnen aan een richting met het idee dat het toch maar tijdelijk is, is ook niet erg motiverend.
Shadow0 schreef:Ik zal voor jullie duimen, en in elk geval goed dat je zoon de keuze zo bewust heeft gemaakt!