NLP

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 12:23

Tieneke schreef:
Ik ben intussen even bezig hiermee en vind het superinteressant. Emilie, bij wie ik het volg, is vertrouwelinge van Anné Linden, wil graag hierna het masterjaar doen, misschien dan nog trainer, wie zal het zeggen.

Ik merk verschil in mijn dagdagelijks leven, plots kan ik toch contact maken met mensen bij wie ik dat voor onmogelijk achtte. Keuze leren genereren in je communicatie... Ik vind het zeker verder gaan dan trucs.


Ben je van plan om gelijk de master te gaan volgen? Zijn er bij jullie ook blokken met tussen pauzes?

Ik was in juni klaar met de practitioner en moet eerlijk zeggen dat het bij mij pas na een aantal weken begon te werken. Ik merk wel dat ik nog steeds wel mijn dagelijkse strubbelingen heb, maar ik herken ze en ik kan ze beter handelen. Ik ben blij met NLP en heb er veel aan gehad.

Ik kan het echt iedereen aanraden, de mensheid zal er een stuk mooier van worden.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 12:51

Ik ben proefkonijn geweest bij een vriendin en vind het een fantastische techniek.
Hoef het niet perse zelf te leren maar kan iedereen aanraden om wat sessies te doen.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 13:29

Is het ook met een online cursus te "leren", of moet je echt praktijk sessies hebben om het toepasbaar te maken?

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Re: NLP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-18 13:38

Persoonlijk zou ik het wel in de praktijk leren, want je kunt dan ook met elkaar 'oefenen'.

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 13:47

Rivano schreef:
Is het ook met een online cursus te "leren", of moet je echt praktijk sessies hebben om het toepasbaar te maken?


Maar ik zie dat je in Brazilie woont, misschien kun je een NLP leraar die je aantrekt benaderen en vragen of hij het misschien als Skype programma aan wil bieden.

Tieneke

Berichten: 21686
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 15:50

Ik denk dat ik mogelijk wel meteen de master ga doen. Wij doen het niet in blokken, maar met één les om de +-2 weken, een heel schooljaar lang. In juni "examen" voor de practioner. Ik kan er nu al redelijk mee aan de slag, maar ik heb vorig jaar ook een coachopleiding gedaan en zat er al een klein beetje in.

Dat laatste wat je zegt is zeker waar.

Theoretisch is het vrij makkelijk te leren, maar toepassen moet je kunnen oefenen, feedback daarin is ook heel belangrijk.

ireika

Berichten: 509
Geregistreerd: 07-06-05
Woonplaats: Asse

Re: NLP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 16:01

Ik heb er, nadat een docent er kort over sprak, een aantal boeken over gelezen. Voor mij heeft het echt veel veranderd, veel inzicht gegeven in hoe we denken, en hoe we ons denken eigelijk ook gewoon zelf in de hand hebben.

Ik heb er ook nog meer van geleerd om situaties en gedragingen van mensen beter/rationeler te begrijpen. En inderdaad, met die zaken kan je dan weer gemakkelijker in communicatie treden met anderen.

Ik vind de opleidingen te duur, maar heb dus wel heel wat zelf kunnen leren door boeken te lezen en op youtube rond te struinen. Nadeel is inderdaad wel dat je op jezelf aangewezen bent om het in de praktijk te oefenen.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:06

Citaat:
Ik was in juni klaar met de practitioner en moet eerlijk zeggen dat het bij mij pas na een aantal weken begon te werken. Ik merk wel dat ik nog steeds wel mijn dagelijkse strubbelingen heb, maar ik herken ze en ik kan ze beter handelen. Ik ben blij met NLP en heb er veel aan gehad.


Ik ben ook blij met wat ik bij nlp heb geleerd, maar mij valt het zinnetje 'het begon pas na een aantal weken te werken' op.
Wat bedoel je dan met 'werken'...?

Nlp gaat over communicatie en gedrag, hartstikke nuttig, maar niet over de oorzaken van nare stemmingen oid. (Al is de 6 staps herkadering hier beslist een nuttig gereedschap.)

A3a1
Berichten: 2761
Geregistreerd: 07-04-16
Woonplaats: Sleewijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 11:37

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik was in juni klaar met de practitioner en moet eerlijk zeggen dat het bij mij pas na een aantal weken begon te werken. Ik merk wel dat ik nog steeds wel mijn dagelijkse strubbelingen heb, maar ik herken ze en ik kan ze beter handelen. Ik ben blij met NLP en heb er veel aan gehad.


Ik ben ook blij met wat ik bij nlp heb geleerd, maar mij valt het zinnetje 'het begon pas na een aantal weken te werken' op.
Wat bedoel je dan met 'werken'...?

Nlp gaat over communicatie en gedrag, hartstikke nuttig, maar niet over de oorzaken van nare stemmingen oid. (Al is de 6 staps herkadering hier beslist een nuttig gereedschap.)


Ligt dat niet eraan?
Ik heb als proefkonijn oefeningen gedaan die niks met communicatie en gedrag te maken hadden....denk ik.
Met situaties en briefjes op de grond.
En ankeren.

Rivano

Berichten: 2285
Geregistreerd: 25-09-03
Woonplaats: Brazilië

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:38

A3a1 schreef:
Rivano schreef:
Is het ook met een online cursus te "leren", of moet je echt praktijk sessies hebben om het toepasbaar te maken?


Maar ik zie dat je in Brazilie woont, misschien kun je een NLP leraar die je aantrekt benaderen en vragen of hij het misschien als Skype programma aan wil bieden.


Bedankt, zal eens rondkijken. Of misschien eerst theoretisch beginnen, en als het me wat lijkt voor skype gaan.

Tieneke

Berichten: 21686
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Re: NLP

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-18 13:58

Er zijn natuurlijk ook wel véél instituten die NLP aanbieden, dus ook verschillende manieren waarop het didactisch gebracht wordt.
Het gaat om onbewuste processen bewust te maken en er keuze in krijgen, dus toepassen lijkt me noodzakelijk vanaf dag 1. Ik ervaar het ook niet als iets dat "begint te werken", maar wel dat je het effect gaat merken.

Maar kwaliteit is soms wel een dingetje. Een medecursist ging aanvankelijk starten bij een ander centrum, maar daar werd het op een héél andere manier gebracht dan waar we nu samen op cursus gaan.

Ik merk dat ik beter verbinding kan maken met mensen waar ik in eerste instantie geen "klik" mee had en dat ik zelf veel rustiger kan blijven in gesprekken die ik moeilijker vind, bijvoorbeeld sollicitaties of feedbackgesprekken.

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 10:56

Janneke2 schreef:
Citaat:
Ik was in juni klaar met de practitioner en moet eerlijk zeggen dat het bij mij pas na een aantal weken begon te werken. Ik merk wel dat ik nog steeds wel mijn dagelijkse strubbelingen heb, maar ik herken ze en ik kan ze beter handelen. Ik ben blij met NLP en heb er veel aan gehad.


Ik ben ook blij met wat ik bij nlp heb geleerd, maar mij valt het zinnetje 'het begon pas na een aantal weken te werken' op.
Wat bedoel je dan met 'werken'...?

Nlp gaat over communicatie en gedrag, hartstikke nuttig, maar niet over de oorzaken van nare stemmingen oid. (Al is de 6 staps herkadering hier beslist een nuttig gereedschap.)


Wat NLP voor jou is, betekend niet automatisch dat NLP dat ook voor mij is. NLP heeft voor mij meer bereikt dan alleen anders communiceren. Uiteraard speel ik daar zelf de grootse rol in, maar de gereedschappen die ik heb meegekregen zijn maar al te makkelijk.

Janneke2

Berichten: 22774
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: NLP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 13:17

@Rien: wat is dit nu dan toch voor opmerking...?

Natuurlijk zijn er individuele verschillen qua beleving, en de stelling 'dat nlp alleen maar gaat over communicatie' neem ik niet voor mijn rekening.

Rienn

Berichten: 10581
Geregistreerd: 09-02-07
Woonplaats: West

Re: NLP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-18 14:09

Wat is er mis met mijn reactie?

Achterom
Berichten: 23040
Geregistreerd: 28-09-04

Re: NLP

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-18 14:29

In het verleden heb ik weleens wat aangestipt van NLP, coaching gehad op basis van NLP en een korte cursus gedaan aan de volksuniversiteit. Heel nuttig :j
Daarna heb ik het gelaten voor wat het is, de opleidingen zijn mij aan de dure kant.

Nu duikt het ineens toch weer op, ik kreeg wat feedback tijdens mijn werk waar ik wat mee wil en ben voor mezelf de opties eens aan het verkennen. Heel misschien kan NLP ook wel weer wat betekenen hierin :j

Tieneke

Berichten: 21686
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-18 21:22

Vandaag ging het bij ons over associëren/dissociëren (beetje herhaling vorige keer) en ook vooral over de submodaliteiten. Héél interessante oefeningen, niet te veel theorie. Vrij ontspannen, meestal is het intensiever en heb ik hoofdpijn op het eind van de dag, vandaag heel rustig in het hoofd :-)