Het nieuwe fokken

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IlsevG23
Berichten: 29
Geregistreerd: 30-10-17

Het nieuwe fokken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-05-18 10:36

Hoihoi allemaal :)

Stelt u zich eens voor: een app waar u een aanparingsadvies krijgt voor uw merrie aan de hand van een 3D scan, waarbij ook karaktereigenschappen van merrie en hengst worden meegenomen. Lijkt u dit wat?

Onze afstudeeropdracht aan de HAS in Den Bosch is het bedenken van een hippische innovatie. Wij zijn benieuwd naar uw mening over ons idee. Graag vragen wij u 5 minuten van uw tijd om voor ons deze enquête in te vullen.
Bedankt! *\o/*

https://goo.gl/forms/HdKcMiIvyNwTWYU03

Wolkje

Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Thuis.....

Re: Het nieuwe fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:42

Een 3D scan van wat?

Anoniem

Re: Het nieuwe fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:43

De merrie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:46

Wolkje: Ik gok dat ze een 3d scan nemen van de merrie (dus de botopbouw, spieropbouw etc) en daar een matchende hengst bij zoeken.

Edit: Reageer ik blijkbaar op een bericht dat is verwijderd, lekker :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:48

Ik denk van de hengst en merrie zelf, van de buitenkant dus?
Lijkt mij een vreemde manier van paarden selecteren. In de paardenwereld kijk je toch vooral naar de beweging en hoe het paard zijn lichaam gebruikt en minder naar of het plaatje er in stilstand leuk uitziet.
Het lijkt mij ook erg ingewikkeld om een hengst en merrie op basis van een 3d scan te vergelijken, want daarvoor moeten ze exact hetzelfde opgesteld staan, anders krijg je al vertekening qua beenstand, romprichting enz.

SayaJones

Berichten: 11928
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:50

Omdat dit om een enquête gaat, verplaats ik het topic naar [STW]School, Studie en Werk.

Eef_Bam

Berichten: 4101
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:52

Als het lukt: goed idee!
Realiseer je alleen wel dat zo'n scan heel moeilijk te realiseren is. Ik heb ooit met een team het plan opgevat om iets dergelijks voor mensen te doen in een app die laat zien hoe kleding je staat. Maar zie maar eens te onderscheiden wat paard/mens is en wat achtergrond, is een stuk lastiger voor een computerprogramma dan voor een mens helaas. Onze conclusie was uiteindelijk dat het praktisch niet haalbaar was.

Iets haalbaarder idee: linear score formulieren van de merrie naast hengsten leggen om zo de meest wenselijke match te krijgen in de app. Alle paarden die naar de keuring geweest zijn hebben zo'n formulier. Ik heb trouwens best wat machine learning ervaring wbt matching, dus stuur maar een pb als je daar hulp mee wilt.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Re: Het nieuwe fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:53

"Het nieuwe fokken", jullie zijn nogal wat van plan met je appje....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 10:58

Kuggur schreef:
"Het nieuwe fokken", jullie zijn nogal wat van plan met je appje....


Volgens mij is dat ook de opdracht? Als de opdracht is om een innovatie te bedenken dan kun je moeilijk met "het oude fokken" aankomen. 8-)

Roodvos

Berichten: 6664
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:00

xyzutu2 schreef:
Lijkt mij een vreemde manier van paarden selecteren. In de paardenwereld kijk je toch vooral naar de beweging en hoe het paard zijn lichaam gebruikt en minder naar of het plaatje er in stilstand leuk uitziet.
Het lijkt mij ook erg ingewikkeld om een hengst en merrie op basis van een 3d scan te vergelijken, want daarvoor moeten ze exact hetzelfde opgesteld staan, anders krijg je al vertekening qua beenstand, romprichting enz.

Ja, precies dit. Het maakt zoveel uit hoe een paard opgesteld staat/wordt. Net even meer met het front erop, of met de voorbenen op een "heuveltje", is het dier wat schraal of in overconditie, of 10 maanden drachtig, en je hebt al een heel ander paard.

Het idee van Eef_Bam, lineaire scores vergelijken, vind ik wel een goede insteek.
Maar daar moet je dan wel zelf kunnen aangeven wat je zoekt.
Dat je de mogelijkheid hebt een selectie te maken die afwijkt van het fokadvies van het stamboek. Ik wil namelijk graag zelf bepalen welke kenmerken ik wel/niet laat meewegen in mijn keuze.

Wolkje

Berichten: 1369
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Thuis.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:00

DeMolenhoek schreef:
Wolkje: Ik gok dat ze een 3d scan nemen van de merrie (dus de botopbouw, spieropbouw etc) en daar een matchende hengst bij zoeken.

Edit: Reageer ik blijkbaar op een bericht dat is verwijderd, lekker :+


Klopt, ik had me niet gerealiseerd dat er mogelijk informatie in de survey zelf zou staan :+
Excuus!


Maar ik snap het nog steeds niet helemaal.
Je maakt dus zelf een foto, en dat is dus de "3Dscan"?

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:02

xyzutu2 schreef:
Kuggur schreef:
"Het nieuwe fokken", jullie zijn nogal wat van plan met je appje....


Volgens mij is dat ook de opdracht? Als de opdracht is om een innovatie te bedenken dan kun je moeilijk met "het oude fokken" aankomen. 8-)

Zit wat in. Ik vind het alleen een beetje optimistisch klinken, alsof je afstudeerprofect de hele fok gaat revolutioneren.
Wens ze verder alle succes toe ( maar heb geen interesse in zo'n app, ik blijf gewoon oud fokken...).

purny

Berichten: 27493
Geregistreerd: 08-06-06
Woonplaats: Den haag

Re: Het nieuwe fokken

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-18 11:04

Het nieuwe tinder voor merries en hengsten...
geen idee wat ik ervan moet vinden