Andere dingen doen tijdens de werkuren?

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Brainless

Berichten: 29746
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:27

xJitskee schreef:
Je bent dan toch bereikbaar op je werktelefoon? Hier weet iedereen dat ik onder werktijd in geval van nood bereikbaar ben via het werknummer.

Ik check mijn telefoon alleen 5 minuutjes iedere pauze, de rest van de dag ligt hij in mijn kluisje. Kan ook geen privédingen doen aangezien ik in een winkel sta.

Ik niet hoor.
Heb geen werktelefoon; heb wel altijd mijn mobiel bij mij.
Wordt gelukkig gedoogd.
In de pauze check ik wel altijd mijn mobiel.
Dus ik zou hem ook niet in de kluis op kantoor leggen; dan weet je ook niet of een ander hem "per ongeluk" mee neemt.
Er zijn heel veel wisselde diensten (en personeel) op het werk dat je bijna iemand fulltime in dienst zou moeten hebben om mobiels in te nemen en uit te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:36

Brainless schreef:
xJitskee schreef:
Je bent dan toch bereikbaar op je werktelefoon? Hier weet iedereen dat ik onder werktijd in geval van nood bereikbaar ben via het werknummer.

Ik check mijn telefoon alleen 5 minuutjes iedere pauze, de rest van de dag ligt hij in mijn kluisje. Kan ook geen privédingen doen aangezien ik in een winkel sta.

Ik niet hoor.
Heb geen werktelefoon; heb wel altijd mijn mobiel bij mij.
Wordt gelukkig gedoogd.
In de pauze check ik wel altijd mijn mobiel.
Dus ik zou hem ook niet in de kluis op kantoor leggen; dan weet je ook niet of een ander hem "per ongeluk" mee neemt.
Er zijn heel veel wisselde diensten (en personeel) op het werk dat je bijna iemand fulltime in dienst zou moeten hebben om mobiels in te nemen en uit te geven.

Ik doelde ook op Gerdjee die zegt dat zij haar telefoon niet mee mag nemen maar het wel doet. Als het toegestaan is of gedoogd wordt is er ook geen probleem. ;)
Overigens hebben wij gewoon aparte lockers, dus nooit het probleem dat een ander je telefoon 'per ongeluk' mee kan nemen.

maava
Berichten: 1568
Geregistreerd: 14-12-14
Woonplaats: Friesland

Re: Andere dingen doen tijdens de werkuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:43

Bij mij verschilt het per traject hoeveel ik op mijn telefoon zit. Ik zit bij de railcatering en wanneer ik een druk traject heb kijk ik weinig, natuurlijk wel om te zien waar me trein vertrekt, of om mijn verkoop bij te houden. Maar heb ik een rustig traject, heb ik de trein gelopen en heb ik nog 10 minuten? Dan vermaak ik mezelf wel met mijn telefoon tot ik er weer uit moet. :o

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:45

Lestria schreef:
Ik snap best dat het in sommige functies gewoonweg niet mogelijk is maar ik geloof niet dat er zo weinig mensen privé dingen doen tijdens werktijd. Als ik bij alle banen waar ik tot nu toe gewerkt heb om me heen kijk (en naar mezelf kijk) dan is tijdens werktijd privé dingen doen gewoon standaard. Uiteraard moet het werk gedaan worden en wordt je afgerekend als je je werk niet af hebt of niet goed gedaan hebt. Maar hoe je je werk indeelt en wat je ook daarnaast nog doet moet je zelf weten.


Tsja bij mijn werk kan je gewoon geen privé dingen doen. :+ En zo zullen er wel meer banen zijn waarbij je niet achter de computer zit en/of niet je telefoon bij de hand hebt.

Miefje

Berichten: 1547
Geregistreerd: 02-12-16
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:46

Ik werk in de keuken op een hockeyclub, ik doe hier ook regelmatig iets anders, simpelweg omdat het soms gewoon uitgestorven is in de kantine. Ik zit dan te leren of op mijn telefoon te spelen. Wel zit ik dicht bij het apparaatje waar de bonnetjes uitkomen of achter de bar, zodat ik de bestellingen hoor. Gaat uiteraard wel om een bijbaan.

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:50

Eigenlijk nooit bij stil gestaan dat dit dus binnen sommige beroepen niet eens mogelijk is.

Tijdens mijn studie had ik van die baantjes waarbij het echt niet kon/geen tijd voor was en dat was prima. Nu ontkom ik er eigenlijk niet aan, de grens tussen werk en privé is sowieso vrijwel niet aanwezig, maar dat hoort bij het werk. Feitelijk kan ik de hele dag doen wat ik zelf wil, zolang ik mijn targets maar haal zul je mijn werkgever(s) niet horen. Zelfde geldt voor mijn team, behalen ze de targets, dan horen ze mij niet klagen.

Nu werk ik ook vaak vanuit huis en ben veel onderweg, dan komt er ook weleens iets voorbij wat privé zaken betreft. Aan de andere kant ben ik in de avond/het weekend ook vaak genoeg bezig met zaken voor kantoor, zolang de balans er is, is het wat mij betreft prima en ik zou niet alles willen. Nogal gehecht aan mijn vrijheid/zelfstandigheid :)

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Andere dingen doen tijdens de werkuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:56

Ik heb daar ook wel tijd voor even 3 minuten appjes lezen. Maar daarintegen sta ik in de zomer soms 9,5 uur te beunen in 30 graden. :P Dus mijn bazen vinden het prima dat wij even facebook lezen en grappige berichten met elkaar bespreken als het rustig is. Werk in een zeer goed lopend frietzaakje. Werk geregeld samen met mijn baas en die staat er dan naast terwijl ik dat doe. :j
Schrijf dan gewoon 30 of 45 minuten pauze op. (op 9,5 uur dus) Terwijl ik misschien 10-20 minuten echt ZIT te eten.

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 13:58

Tijdens het werk niet, in de pauze wel.
Telefoons liggen bij ons ook gewoon in de tas en niet mee op de werkvloer.
Daarnaast is er ook geen tijd om tijdens het werk even op je telefoon te kijken.
Het is daar gewoon veel te druk voor. :+

Destination
Berichten: 12744
Geregistreerd: 17-10-07
Woonplaats: Duitsland

Re: Andere dingen doen tijdens de werkuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 14:03

Tijdens het werk bijna niet. Ik werk in de winkel en alleen als ik in het magazijn of in de lift sta, kijk ik soms snel even.

maximuss

Berichten: 3224
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Down with the fishes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 14:06

Ik loop rond met 2 gsm's/ mobieltjes, twee zenders en een bieper... Lang leve bereikbaar zijn...
Tijdens interventies natuurlijk alleen maar professionele communicatie maar tussen opdrachten kijk ik regelmatig eens op mijn privé gsm. Dat heeft geen invloed op mijn werk.

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 14:23

Als ik op een kantoordag minder dan twee afleveringen van Temptation Island kan terugkijken, heb ik het druk.

Grapje. Soort van.

Als ik patienten heb dan kijk ik uiteraard niet op m'n telefoon maar tijdens administratietijd zit ik gerust iets te doen wat niet werkgerelateerd is. Nou ben ik eigen baas dus werktijd en privetijd lopen sowieso wat in elkaar over, maar bij medewerkers is het idem. Als ze onder de streep hun werk maar netjes af hebben en aan de declarabele uren komen :).

Frummels

Berichten: 7030
Geregistreerd: 07-02-12
Woonplaats: Den Haag

Re: Andere dingen doen tijdens de werkuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 14:32

Dat hangt een beetje van mijn werkdag af. Als het druk is, ben ik uiteraard met mijn werk bezig. Maar als het erg rustig is en ik even niets te doen heb, is het hier geen probleem als ik op internet ga of eventjes mijn appjes lees.

Ik moet wel zeggen dat ik het persoonlijk prettiger vind om mijn telefoon in mijn tas te hebben, omdat ik toch snel afgeleid ben als mijn scherm oplicht. Zeker als ik een berichtje/telefoontje verwacht. Dan doe ik mijn mobiel liever met het geluid aan in mijn handtas. :)

Keizerinnnn

Berichten: 1218
Geregistreerd: 09-09-15

Re: Andere dingen doen tijdens de werkuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 14:47

Bij mijn bijbaan waar ik 3 a 4 dagen in de week werk sta ik in een winkel bij de kassa en ligt mijn telefoon in mijn tas in de kantine of in mijn vestzak en als ik dan even in magazijn ben kijk ik soms. Verder kunnen ze het nummer bellen die klanten bellen voor vragen als er iets aan de hand is en ze mij dringend nodig hebben.

En soms werk ik bij mijn vereniging vrijwillig. En als ik dan in de keuken sta en het is rustig kijk ik met de wedstrijd mee en beetje op telefoon. Net als parcourhulp kan ik af en toe wel even op telefoon kijken. Maar als ik moet schrijven bij dressuur of in computer zetten bij springen dan kan het niet natuurlijk.

Shenavallie
Berichten: 11582
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 14:58

Ik zie het (soms best overmatige) smartphone-gedrag bij collega's en heb na een tijdje verbazing over hoe verslaafd dat schijnbaar is het maar 'de moderne rookpauze' genoemd. Zelf heb ik en wil ik geen smartphone, maar dat is om andere redenen.

Chubby

Berichten: 14090
Geregistreerd: 17-06-03
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 14:59

O:) ik heb nog nooit een baan gehad waarbij ik nooit tijd had/nam om te bokken. In de tijd dat mobiele telefoons nog amper internet hadden, stond bokt standaard op de office-layout op mijn pc.

Tegenwoordig werk ik minder op een pc, maar ik gebruik mijn werktelefoon ook voor prive en heb deze ook tijdens (saaie) overleggen bij me...
Laatst bijgewerkt door Chubby op 17-04-18 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Qerty
Berichten: 2012
Geregistreerd: 18-09-02
Woonplaats: Naast de windmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 14:59

Ik spiek onder werktijd geregeld op nieuwssites, bokt en beantwoord ook prive appjes en gesprekken als ik daar ruimte voor voel.
Daar staat tegenover dat ik ook geregeld werkdingen doe onder prive tijd, dus dat heft elkaar wel op.

mala26

Berichten: 5005
Geregistreerd: 05-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:05

Bij baan 1 in mijn 10 min pauze doe ik wel even fb en bokt kijken. Bij baan 2 heb ik daar echt geen tijd voor dan ben ik alleen maar aan het rennen en vliegen.

Ik verbaas mij er ook wel eens over hoeveel mensen op hun werk daar tijd voor hebben.

linnnde

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:26

Ik meerdere bijbaantjes, 1 redelijk druk, maar 1tje als receptioniste wanneer er iemand ziek is/vakanthie heeft. Zit ik nu ook. Als van 8-17 werk, en ik het 1 uur druk heb is het veel. :') :') :')
Doe eigenlijk al mn prive en school zaken tijdens werk. :j 8-)

friendly
Berichten: 8398
Geregistreerd: 13-01-06
Woonplaats: Alkmaar

Re: Andere dingen doen tijdens de werkuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:41

Ik red het eigenlijk ook nooit om op mijn mobiel te kijken. Werk of kassa of in de keuken bij een fastfoodbedrijf. Soms moet ik m er wel eens bij pakken als er wat info doorgestuurd moet worden in onze groepsapp maar dan is het werkgerelateerd. In uitzonderlijke gevallen hebben wij onze telefoon bij ons, anders mag je m niet bij je hebben op de werkvloer ook.

Gerdjee

Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-05-13
Woonplaats: Noord Brabant, Nieuwendijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 15:50

purny schreef:
En waarom vertik je dit? Ik heb zo'n hekel aan mensen die de huisregels aan hun laars lappen.
Telefoon hoort niet op de werkvloer. Dus ligt hij bij mij in m'n kluis.



Omdat hij niet op de werkvloer is maar altijd in mijn jas of tas zit. Ik gebruik hem nooit in het zicht van de klanten en ik gebruik hem überhaupt haast nooit zoals ik al aangaf

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:18

Geen tijd voor. Hooguit een minuutje voor een slok water. Verder continue rondhollen om patienten te behandelen.
Zelfs als ik even moet wachten op iemand, doe ik administratief werk (verslagen maken, gegevens ingeven, briefing maken). De werkdruk is dikwijls te hoog om zelfs dat typwerk fatsoenlijk te kunnen doen >;)

Vjestagirl

Berichten: 26652
Geregistreerd: 11-08-06

Re: Andere dingen doen tijdens de werkuren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:41

Ik zit hele werkweken andere dingen te doen. Boeken lezen, borduren, films kijken. Als ik 30% van mijn tijd echt aan het werk ben is het veel. Nou heb ik daar ook wel de baan naar, en doet iedereen het, dat scheelt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:42

Ik werk onderwater dus als ik aan het werk ben, uiteraard niet. Als ik na mijn taak niets te doen heb wel. En met mij al mijn collega's.

@Vjestagirl, hier nog een :+

upendo

Berichten: 22286
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 17:56

Als er geen jongeren in huis zijn zit ik regelmatig opdrachten voor de uni te maken of als het laat is en mijn concentratie is weg: bingewatchen. :Y)

FatCat

Berichten: 1887
Geregistreerd: 02-01-17
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-18 19:28

Ik ben een volwassene die zelf kan bepalen hoe ik mijn werk doe, wanneer ik pauze neem, mijn werk tijden, en of ik tijd heb voor prive zaken tijdens het werk.

Begrijp dat dit niet voor elke soort job kan, echter, als ik sommige mensen hoor vertellen over de vele regeltjes op hun werk krijg ik het spontaan benauwd. In mij optiek is dat gewoon counterproductive. Als jij ze niet vertrouwd dan heb je verkeerde mensen aangenomen. Behandel mensen als kinderen, en ze zullen zich ook zo gedragen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.