Wellant of Aeres

Moderators: Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Dani, Polly

RiverHunter

Wellant of Aeres

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-18 15:47

Hey allemaal,

Ik zit in mijn voor examen jaar en ik ben dus een beetje opzoek naar opleidingen.
Ik ben naar het Wellant college geweest en de opleiding paardenhouderij daar vond ik super gaaf!
nou vond ik dat ik toch een keer moest kijken naar het aeres in Barneveld maar dat ziet er allemaal iets professioneler uit en dat trekt mij niet zo wss ben ik ook een beetje bevooroordeeld omdat ik het wellant zo leuk vond! maar welke opleiding vinden jullie nou beter? Aeres of Wellant?
het is volgensmij wel zo dat het je met de opleiding van het Wellant meer kanten opkan en bij het Aeres een specifieke opleiding kiest?

IK vraag trouwens niet of ik een paarden opleiding moet doen maar welke dus ik hoef geen adviezen over dat er in de paarden branche geen werk te vinden is en dat soort gedoe

Don't call it a dream call it a plan

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 15:51

Emma_rebel schreef:
IK vraag trouwens niet of ik een paarden opleiding moet doen maar welke dus ik hoef geen adviezen over dat er in de paarden branche geen werk te vinden is en dat soort gedoe

Dat is geen gedoe dat is de waarheid. Je gaat een hoop geld weggooien om te leren hoe je een gang moet vegen. Kies een opleiding waar je wel wat mee kan, op een stal kun je zonder opleiding altijd nog beginnen als je wel een nuttige opleiding hebt afgerond.

Inhoudelijk maakt het niet echt uit welke school je kiest. Opleiding is in beide gevallen weggegooid geld.

[o]

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-18 16:03

Fortitude schreef:
Emma_rebel schreef:

Dat is geen gedoe dat is de waarheid. Je gaat een hoop geld weggooien om te leren hoe je een gang moet vegen. Kies een opleiding waar je wel wat mee kan, op een stal kun je zonder opleiding altijd nog beginnen als je wel een nuttige opleiding hebt afgerond.

Inhoudelijk maakt het niet echt uit welke school je kiest. Opleiding is in beide gevallen weggegooid geld.

ja ik wil zeg maar uiteindelijk een opleiding hippisch bedrijfskunde gaan doen als ik daadwerkelijk geen baan kan vinden maar daarvoor moet je of havo hebben gedaan of een mbo opleiding dus dan kan ik maar beter een opleiding doen die ik leuk vind en misschien nog wat mee kan

Lous

Re: Wellant of Aeres

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:19

Als je nu al weet dat je graag een HBO studie wilt gaan doen kun je na het VMBO of MAVO ook nog HAVO gaan doen. Ben je eerder klaar en het kost ook nog een heel stuk minder geld.
Ook heb je dan nog even de bedenktijd om te kijken of je eventueel toch niet iets anders wilt.

NIET banketstaaf,MAAR POETSEN!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:21

Mijn ervaring is met leerlingen van het wellant... 80% ongemotiveerde luie meiden met een grote bek, die zich vooral druk maakten of hun make-up nog wel goed zat....

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:22

Lous schreef:
Als je nu al weet dat je graag een HBO studie wilt gaan doen kun je na het VMBO of MAVO ook nog HAVO gaan doen. Ben je eerder klaar en het kost ook nog een heel stuk minder geld.
Ook heb je dan nog even de bedenktijd om te kijken of je eventueel toch niet iets anders wilt.

Dit dus.

Niemand zegt dat je geen paardenopleiding moet doen om je te pesten, maar omdat het de keiharde waarheid is. Je hebt er geen drol aan.

In de paardenbranche is het heel simpel, je komt er tussen of niet.
Ik werk zelf in de paarden op een sportstal, en zelfs daar word gezegd dat je aan een hippische opleiding echt niks hebt en dat het zonde is van de tijd en geld die je er in gaat en moet steken.

Het klinkt allemaal leuk en aardig, maar mijn collega heeft er spijt van. Ze leert oprecht stallen schoon te maken en dit is ook bijna het enige wat ze in de praktijk doet op stages na.

I am because you were

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:24

LadyMadonna schreef:
Mijn ervaring is met leerlingen van het wellant... 80% ongemotiveerde luie meiden met een grote bek, die zich vooral druk maakten of hun make-up nog wel goed zat....

Daar kan je alleen wel iedere school of scholengemeenschap onder scharen, écht niet alleen het Wellant :+

TS, ik heb geen ervaring met het wellant wat betreft paardenhouderij, wel met het wellant voor wat betreft dierverzorging. De opleiding dierverzorging vond ik niet optimaal, als de opleiding paardenhouderij van hetzelfde niveau is, is mijn advies eigenlijk om dat absoluut niet te doen.

Is het niet een idee om de havo te doen en ondertussen een werkplek proberen te vinden als stalhulp op een manege/paardenhouderij/fokkerij ? Je kunt dan ook zelf je ORUN halen et cetera en daarna doorstromen naar hippisch bedrijfskunde als dat je einddoel is.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief en Hoofdmoderator Markt
May the horse be with you!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:41

Ik verplaats dit topic naar School, studie en werk.

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-18 16:42

Lous schreef:

ik wil zeg maar eerst kijken of ik werk kan vinden zonder die hbo studie dus ik wil sowiso geen havo doen want dat gaat gewoon niet op dit moment

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-18 16:42

LadyMadonna schreef:

ow wauw, daar pas ik niet echt tussen XD

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-18 16:44

Anoniem schreef:
LadyMadonna schreef:

Daar kan je alleen wel iedere school of scholengemeenschap onder scharen, écht niet alleen het Wellant :+

TS, ik heb geen ervaring met het wellant wat betreft paardenhouderij, wel met het wellant voor wat betreft dierverzorging. De opleiding dierverzorging vond ik niet optimaal, als de opleiding paardenhouderij van hetzelfde niveau is, is mijn advies eigenlijk om dat absoluut niet te doen.

Is het niet een idee om de havo te doen en ondertussen een werkplek proberen te vinden als stalhulp op een manege/paardenhouderij/fokkerij ? Je kunt dan ook zelf je ORUN halen et cetera en daarna doorstromen naar hippisch bedrijfskunde als dat je einddoel is.

HAVO gaat hem echt niet worden bij mij en ik wil zeg maar als het niets word of hbo doen of een opleiding honden trimster van een jaar en dat verdiend wel prima enz dus er is gwn een plan B maar vroeg me gwn af welke opleiding het leukst was

Iloveiswan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:47

Als je hippische bedrijfskunde wilt gaan doen kan je beter een economische opleiding op het mbo doen. Dan heb je een betere voorbereiding dan paardenhouderij :)

xsensibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:48

Ik heb zelf VMBO op het wellant gedaan en wát een zooitje was dat. Mijn hemel.

Om eventjes een voorbeeldje te noemen; je moest voor je stage verslag een voldoende hebben wilde je examen doen. Ik heb nooit mn stage verslag in geleverd en ben gewoon geslaagd _O-

Nooit van mn leven dat ik daar mn mbo ook zou doen

❥ Esprit

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:52

Ik heb wellant, paardenhouderij 4 jaar gedaan en was money down the drain :+ Ik heb echt helemaal niks aan mijn diploma.

Ik zou zelf dan ook naar een economische opleiding kijken en vanuit daar doorstromen naar hippische bedrijfskunde :)

ik was trouwens nooit op school zelf, ik was aan het werk bij het paardenbedrijf waar ik toen werkte en ze hebben er nooit wat van gezegt van de vier jaar heb ik geloof ik totaal 1 jaar in daadwerkelijk in de klas gezeten _O-
Laatst bijgewerkt door KarmaChansy op 11-04-18 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

You are either an ocean or a puddle, don't be a puddle. People walk through puddles like there nothing. Oceans fiets destroy cities
Karma 30/06/2015 <3 Chansy 17/04/2011 <3 Balto 15/10/2017 <3 Jinx 18/02/2019 <3

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:53

Ik zit op t wellant (doe geen paardenhouderij maar food) en ik vind t wellant (in Rijswijk) 1 ongeorganiseerde bende, bijvoorbeeld veel cijfers uit t eerste en 2e jaar ontbreken of kloppen niet en lesuitval en wijzegingen worden bijna nooit doorgegeven
Laatst bijgewerkt door LiannePuthzy op 11-04-18 16:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Puthzy 1996~07-07-2020
Pinokio 15-05-2015

Strooigoed

_LiliM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:55

xsensibel schreef:
Ik heb zelf VMBO op het wellant gedaan en wát een zooitje was dat. Mijn hemel.

Om eventjes een voorbeeldje te noemen; je moest voor je stage verslag een voldoende hebben wilde je examen doen. Ik heb nooit mn stage verslag in geleverd en ben gewoon geslaagd _O-

Nooit van mn leven dat ik daar mn mbo ook zou doen

Echt gewoon precies dit.. ik heb op het wellant gezeten opleiding dierverzoging. Volgens mij was echt 90% van de klas gedemotiveerd, kiezen deze studie omdat ze niet weten wat ze erna willen doen paarden opleiding precies hetzelfde, weinig praktijk, stageverslag? Wat is dat nog nooit ingeleverd alle proeves behaald. Als ik het opnieuw kon kiezen had ik deze opleiding never nooit gedaan alleen al vanwege de school.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 17:00

ik heb paardenhouderij op het wellant in houten wel geteld één jaar volgehouden. hun idee van paarden huisvesten, harchement (aansnoerneusriem zo strak mogelijk aansnoeren), longeren (lekker strak touwtje eraan, kop in de krul) stond mij echt niet aan. daarbij de mentaliteit die veel paardenhouders hebben t.o.v wellant stagaires zou al genoeg moeten zeggen, de meeste stagebedrijven willen mensen van Van hall, Groenhorst en Helicon.
je word trouwens - FYI niks meer dan een poepschepper met papiertje als je een paardenhouderij opleiding heb gedaan en niet privé of op stage's de kans heb gehad om paarden het Z of hoger in te rijden.

iedereen die een opleiding MOET doen gaat daar maar paardenhouderij of dier en zorg doen (die heb ik na mijn jaar PH gedaan en geslaagd en vaste baan in de dierenbranche)

Floris[o][o]
Shetlandpony_floris_andme @instagram
Guess, & Polly i kerstmuts you
Armani de hemel is weer een ster rijker, rust in vrede :'(

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 17:09

Ik zou gewoon een voorbereidende mbo zoeken op hippische bedrijfskunde (iets met economie of een back-up, iets wat je naast dieren ook nog leuk vind), want als de meeste mensen die zo'n opleiding hebben gedaan er al niet te positief over zijn..

~ The comeback is always stronger than the setback ~

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 17:21

Heb geen ervaring met paardenhouderij, wel met aeres Barneveld. Ziet er inderdaad professioneel uit maar ik mis de begeleiding. Ik ben door omstandigheden zowat twee maand niet op school geweest en pas na twee maand gingen ze zich eens afvragen waar ik bleef. Ook begeleiding qua achterstand (dus dat stukje extra) is er niet.

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-18 18:01

hmm ik vind dit wel jammer te horen want ik verheug me ontzettend op de opleiding en een baan buiten dieren/paarden lijkt me gewoon niet leuk maar ik ben wel blij dat ik het gevraagd heb en nu moet ik ontzettend gaan lopen nadenken wat ik ga doen... Ik ben wel teleurgesteld dat er zoveel negatiefeit over de opleidingen is maar ja dat zegt wel genoeg. Ik wil het misschien toch proberen voor mijzelf en als het niet werkt zoals ik al zei een opleiding hondentrimster doen wat wel redelijk per maand verdiend, opleiding duurt kort en is niet veel geld

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:10

Emma_rebel schreef:
hmm ik vind dit wel jammer te horen want ik verheug me ontzettend op de opleiding en een baan buiten dieren/paarden lijkt me gewoon niet leuk maar ik ben wel blij dat ik het gevraagd heb en nu moet ik ontzettend gaan lopen nadenken wat ik ga doen... Ik ben wel teleurgesteld dat er zoveel negatiefeit over de opleidingen is maar ja dat zegt wel genoeg. Ik wil het misschien toch proberen voor mijzelf en als het niet werkt zoals ik al zei een opleiding hondentrimster doen wat wel redelijk per maand verdiend, opleiding duurt kort en is niet veel geld

Meid, je bent nog jong (ik ook, maar een heeeeel klein beetje ouder :Y) ). Toen ik 14 jaar was kon ik me ook geen leven zonder paarden voorstellen. Ik wist zeker dat ik nooit zou stoppen met de paarden. Een beroep in de paarden? Absoluut! Ik wilde geen normale baan. Weinig werk in te vinden? Nou en, ik ben anders dan iedereen dus ik zal toch zeker wel werk kunnen vinden?! :j

Inmiddels zijn we slechts 5 jaar verder. :+ Ik ben nu 19, ben 3 jaar geleden gestopt met de paarden en vraag me af hoe ik ooit zo naief heb kunnen zijn om te denken dat ik makkelijk werk in de paarden zou vinden :')
Na het vmbo ben ik de opleiding accountmanagement gaan doen, ik werk nu ook als accountmanager. Ik kon aan de slag bij een super leuk bedrijf en krijg regelmatig aanbiedingen van andere bedrijven via LinkedIn. Ik heb nu een tussenjaar en ga volgend jaar weer verder studeren aan het hbo (ruimtelijke ordening en planologie, een hele andere richting maar ik vind het zo interessant!), daarnaast kan ik ook nog als accountmanager blijven werken om werkervaring op de toen, mijn netwerk uit te breiden en mijn studie te bekostigen!

Moraal van dit (iets te lange :+ ) verhaal: kies iets waar je iets aan hebt. Je interesses kunnen veranderen (en nu denk je vast dat je interesse in paarden nooit weg gaat, dat dacht ik ook ;) ), en als je je interesse voor paarden later nog hebt kun je die bekostigen met je goede baan! :)

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:11

Amy schreef:
Heb geen ervaring met paardenhouderij, wel met aeres Barneveld. Ziet er inderdaad professioneel uit maar ik mis de begeleiding. Ik ben door omstandigheden zowat twee maand niet op school geweest en pas na twee maand gingen ze zich eens afvragen waar ik bleef. Ook begeleiding qua achterstand (dus dat stukje extra) is er niet.

Dit herken ik heel erg. Zelf in barneveld opleiding (geen paard) gedaan toen het nog groenhorst heten. Is nu denk 5 jaar geleden. Ik had toen op de afgesproken datum mijn onderneming plan in het post vak van mijn mentor gedaan. Kreeg 3 maanden later een mailtje van wanneer ik hem had ingeleverd.. Hij had dus al 3 maanden niet in zijn post vak gekeken..

Verder stond ik er super voor met cijfers en alles wat we begin van het jaar hadden afgesproken. En toen 2 maanden voor het "einde" van het jaar kwam me mentor met nog veel minder dingen wat ik ineens moest doen.... Gevolg kon het niet meer redden en dag diploma Niveau 4

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-18 21:52

Kimmiee_D schreef:
Amy schreef:

Dit herken ik heel erg. Zelf in barneveld opleiding (geen paard) gedaan toen het nog groenhorst heten. Is nu denk 5 jaar geleden. Ik had toen op de afgesproken datum mijn onderneming plan in het post vak van mijn mentor gedaan. Kreeg 3 maanden later een mailtje van wanneer ik hem had ingeleverd.. Hij had dus al 3 maanden niet in zijn post vak gekeken..

Verder stond ik er super voor met cijfers en alles wat we begin van het jaar hadden afgesproken. En toen 2 maanden voor het "einde" van het jaar kwam me mentor met nog veel minder dingen wat ik ineens moest doen.... Gevolg kon het niet meer redden en dag diploma Niveau 4

Wauw, wat onprofessioneel van ze

RiverHunter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-04-18 21:53

Esmee_98 schreef:
Emma_rebel schreef:

Meid, je bent nog jong (ik ook, maar een heeeeel klein beetje ouder :Y) ). Toen ik 14 jaar was kon ik me ook geen leven zonder paarden voorstellen. Ik wist zeker dat ik nooit zou stoppen met de paarden. Een beroep in de paarden? Absoluut! Ik wilde geen normale baan. Weinig werk in te vinden? Nou en, ik ben anders dan iedereen dus ik zal toch zeker wel werk kunnen vinden?! :j

Inmiddels zijn we slechts 5 jaar verder. :+ Ik ben nu 19, ben 3 jaar geleden gestopt met de paarden en vraag me af hoe ik ooit zo naief heb kunnen zijn om te denken dat ik makkelijk werk in de paarden zou vinden :')
Na het vmbo ben ik de opleiding accountmanagement gaan doen, ik werk nu ook als accountmanager. Ik kon aan de slag bij een super leuk bedrijf en krijg regelmatig aanbiedingen van andere bedrijven via LinkedIn. Ik heb nu een tussenjaar en ga volgend jaar weer verder studeren aan het hbo (ruimtelijke ordening en planologie, een hele andere richting maar ik vind het zo interessant!), daarnaast kan ik ook nog als accountmanager blijven werken om werkervaring op de toen, mijn netwerk uit te breiden en mijn studie te bekostigen!

Moraal van dit (iets te lange :+ ) verhaal: kies iets waar je iets aan hebt. Je interesses kunnen veranderen (en nu denk je vast dat je interesse in paarden nooit weg gaat, dat dacht ik ook ;) ), en als je je interesse voor paarden later nog hebt kun je die bekostigen met je goede baan! :)

Ik ben ten eerste 15 en ik weet dat er geen werk te vinden is, maar ik wil de opleiding denk ik gewoon proberen en als het niets is weet ik dat snel genoeg en kan ik gewoon stoppen. En dan ga ik nu toch maar kijken naar een baan buiten de dieren wereld, maar ik kan me daar gewoon niet hellemaal in verplaatsen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 21:55

"En dan kan ik gewoon stoppen"

*wie zal dat betalen, zoete lieve gerritje :)ddd *