Moderators: Giolli, Hanmar, Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Dani, Polly
Emma_rebel schreef:IK vraag trouwens niet of ik een paarden opleiding moet doen maar welke dus ik hoef geen adviezen over dat er in de paarden branche geen werk te vinden is en dat soort gedoe
Fortitude schreef:Emma_rebel schreef:IK vraag trouwens niet of ik een paarden opleiding moet doen maar welke dus ik hoef geen adviezen over dat er in de paarden branche geen werk te vinden is en dat soort gedoe
Dat is geen gedoe dat is de waarheid. Je gaat een hoop geld weggooien om te leren hoe je een gang moet vegen. Kies een opleiding waar je wel wat mee kan, op een stal kun je zonder opleiding altijd nog beginnen als je wel een nuttige opleiding hebt afgerond.
Inhoudelijk maakt het niet echt uit welke school je kiest. Opleiding is in beide gevallen weggegooid geld.
Lous schreef:Als je nu al weet dat je graag een HBO studie wilt gaan doen kun je na het VMBO of MAVO ook nog HAVO gaan doen. Ben je eerder klaar en het kost ook nog een heel stuk minder geld.
Ook heb je dan nog even de bedenktijd om te kijken of je eventueel toch niet iets anders wilt.
LadyMadonna schreef:Mijn ervaring is met leerlingen van het wellant... 80% ongemotiveerde luie meiden met een grote bek, die zich vooral druk maakten of hun make-up nog wel goed zat....
Lous schreef:Als je nu al weet dat je graag een HBO studie wilt gaan doen kun je na het VMBO of MAVO ook nog HAVO gaan doen. Ben je eerder klaar en het kost ook nog een heel stuk minder geld.
Ook heb je dan nog even de bedenktijd om te kijken of je eventueel toch niet iets anders wilt.
Anoniem schreef:LadyMadonna schreef:Mijn ervaring is met leerlingen van het wellant... 80% ongemotiveerde luie meiden met een grote bek, die zich vooral druk maakten of hun make-up nog wel goed zat....
Daar kan je alleen wel iedere school of scholengemeenschap onder scharen, écht niet alleen het Wellant![]()
TS, ik heb geen ervaring met het wellant wat betreft paardenhouderij, wel met het wellant voor wat betreft dierverzorging. De opleiding dierverzorging vond ik niet optimaal, als de opleiding paardenhouderij van hetzelfde niveau is, is mijn advies eigenlijk om dat absoluut niet te doen.
Is het niet een idee om de havo te doen en ondertussen een werkplek proberen te vinden als stalhulp op een manege/paardenhouderij/fokkerij ? Je kunt dan ook zelf je ORUN halen et cetera en daarna doorstromen naar hippisch bedrijfskunde als dat je einddoel is.
xsensibel schreef:Ik heb zelf VMBO op het wellant gedaan en wát een zooitje was dat. Mijn hemel.
Om eventjes een voorbeeldje te noemen; je moest voor je stage verslag een voldoende hebben wilde je examen doen. Ik heb nooit mn stage verslag in geleverd en ben gewoon geslaagd![]()
Nooit van mn leven dat ik daar mn mbo ook zou doen
Emma_rebel schreef:hmm ik vind dit wel jammer te horen want ik verheug me ontzettend op de opleiding en een baan buiten dieren/paarden lijkt me gewoon niet leuk maar ik ben wel blij dat ik het gevraagd heb en nu moet ik ontzettend gaan lopen nadenken wat ik ga doen... Ik ben wel teleurgesteld dat er zoveel negatiefeit over de opleidingen is maar ja dat zegt wel genoeg. Ik wil het misschien toch proberen voor mijzelf en als het niet werkt zoals ik al zei een opleiding hondentrimster doen wat wel redelijk per maand verdiend, opleiding duurt kort en is niet veel geld
Amy schreef:Heb geen ervaring met paardenhouderij, wel met aeres Barneveld. Ziet er inderdaad professioneel uit maar ik mis de begeleiding. Ik ben door omstandigheden zowat twee maand niet op school geweest en pas na twee maand gingen ze zich eens afvragen waar ik bleef. Ook begeleiding qua achterstand (dus dat stukje extra) is er niet.
Kimmiee_D schreef:Amy schreef:Heb geen ervaring met paardenhouderij, wel met aeres Barneveld. Ziet er inderdaad professioneel uit maar ik mis de begeleiding. Ik ben door omstandigheden zowat twee maand niet op school geweest en pas na twee maand gingen ze zich eens afvragen waar ik bleef. Ook begeleiding qua achterstand (dus dat stukje extra) is er niet.
Dit herken ik heel erg. Zelf in barneveld opleiding (geen paard) gedaan toen het nog groenhorst heten. Is nu denk 5 jaar geleden. Ik had toen op de afgesproken datum mijn onderneming plan in het post vak van mijn mentor gedaan. Kreeg 3 maanden later een mailtje van wanneer ik hem had ingeleverd.. Hij had dus al 3 maanden niet in zijn post vak gekeken..
Verder stond ik er super voor met cijfers en alles wat we begin van het jaar hadden afgesproken. En toen 2 maanden voor het "einde" van het jaar kwam me mentor met nog veel minder dingen wat ik ineens moest doen.... Gevolg kon het niet meer redden en dag diploma Niveau 4
Esmee_98 schreef:Emma_rebel schreef:hmm ik vind dit wel jammer te horen want ik verheug me ontzettend op de opleiding en een baan buiten dieren/paarden lijkt me gewoon niet leuk maar ik ben wel blij dat ik het gevraagd heb en nu moet ik ontzettend gaan lopen nadenken wat ik ga doen... Ik ben wel teleurgesteld dat er zoveel negatiefeit over de opleidingen is maar ja dat zegt wel genoeg. Ik wil het misschien toch proberen voor mijzelf en als het niet werkt zoals ik al zei een opleiding hondentrimster doen wat wel redelijk per maand verdiend, opleiding duurt kort en is niet veel geld
Meid, je bent nog jong (ik ook, maar een heeeeel klein beetje ouder). Toen ik 14 jaar was kon ik me ook geen leven zonder paarden voorstellen. Ik wist zeker dat ik nooit zou stoppen met de paarden. Een beroep in de paarden? Absoluut! Ik wilde geen normale baan. Weinig werk in te vinden? Nou en, ik ben anders dan iedereen dus ik zal toch zeker wel werk kunnen vinden?!
Inmiddels zijn we slechts 5 jaar verder.Ik ben nu 19, ben 3 jaar geleden gestopt met de paarden en vraag me af hoe ik ooit zo naief heb kunnen zijn om te denken dat ik makkelijk werk in de paarden zou vinden
Na het vmbo ben ik de opleiding accountmanagement gaan doen, ik werk nu ook als accountmanager. Ik kon aan de slag bij een super leuk bedrijf en krijg regelmatig aanbiedingen van andere bedrijven via LinkedIn. Ik heb nu een tussenjaar en ga volgend jaar weer verder studeren aan het hbo (ruimtelijke ordening en planologie, een hele andere richting maar ik vind het zo interessant!), daarnaast kan ik ook nog als accountmanager blijven werken om werkervaring op de toen, mijn netwerk uit te breiden en mijn studie te bekostigen!
Moraal van dit (iets te lange) verhaal: kies iets waar je iets aan hebt. Je interesses kunnen veranderen (en nu denk je vast dat je interesse in paarden nooit weg gaat, dat dacht ik ook
), en als je je interesse voor paarden later nog hebt kun je die bekostigen met je goede baan!
Gebruikers op dit forum: YandexBot en 18 bezoekers