Verkeerde studiekeuze?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Joy_Mennings

Verkeerde studiekeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 18:11

Hoi allemaal,

Na lang twijfelen open ik toch dit topic. Ik zit momenteel in het tweede jaar van mijn studie, Toegepaste fotografie en beeldcommunicatie (HBO) maar ik twijfel sinds dit jaar heel erg of dit wel de juiste keuze is. Het is over het algemeen een leuke opleiding en ook vrij breed georiënteerd. De meeste vakken liggen me ook wel en heb tot nu toe bijna alles in één keer gehaald. Maar toch twijfel ik.

Ik twijfel namelijk steeds meer of ik wel fotograaf wil worden. Momenteel fotografeer ik eigenlijk alleen voor de schoolopdrachten en eigenlijk niks meer voor mijzelf (behalve tijdens reizen). Eigenlijk is dit sinds het eerste jaar al begonnen en ben ik steeds minder gaan fotograferen. Ook mis ik het 'logisch' nadenken en rekenen wat ik op de middelbare school had toch wel een beetje.

Aan de ene kant vind ik het ook heel zonde om te stoppen, ik ben al bijna op de helft en het is nog maar één jaar lessen en daarna stage en eindopdracht. Maar aan de andere kant denk ik dat ik na deze studie sowieso iets anders wil studeren en dat gaat heel lastig worden omdat dat heel duur gaat worden (en deze studie is al een hele dure). En wat wil ik gaan doen als ik stop? Ik heb echt helemaal geen idee.

Hoe zou ik er achter kunnen komen wat ik wil? Ik heb geen zin om nu te stoppen en dan helemaal niks te doen of nog een keer een verkeerde keuze te maken.

Ik zou met dit topic graag tips willen krijgen over hoe ik er achter kan komen wat ik graag wil. Eventueel mogen mogelijke opleidingen aangedragen worden.

Ik heb trouwens hiervoor de Havo gedaan met N&G (Wiskunde A, biologie, scheikunde, aardrijkskunde & kunst).

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 18:22

Loop je al lang met dit gevoel en voel je je werkelijk heel ongelukkig met je studie? Zo nee dan zou ik het afronden.

Ik ben 8 maanden voordat mijn studie was gestopt omdat ik het ook niet meer interessant vond en er niks meer mee wou gaan doen. Achteraf best wel spijt. Je kunt dan in ieder geval wel zeggen dat je al 1 diploma hebt en hoe meer op je cv kan komen te staan hoe beter.

Als je nu nog 3 volle jaren moest bulken kon je de overweging maken maar nu stoppen lijkt me inderdaad zonde. Tenzij je er echt dood ongelukkig van word!

Edit: qua studiekeuze zou ik naar veel open dagen gaan en vooral gesprekken voeren met STUDENTEN, niet met de docenten. Die kunnen het vaak nog wat mooier brengen dan dat het in werkelijkheid is. Maak meerdere beroep en studiekeuze testen. En neem je vooral (wellicht in nu deze laatste 2 jaar van je studie/stage) heel ruim de tijd over wat je hierna wilt gaan doen. Wie weet heb je nu een idee en denk je over 2 jaar dat je totaal iets anders wilt!

kimmysan

Re: Verkeerde studiekeuze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 19:02

Is het niet zo dat als je een tweede studie start tijdens je eerste studie dat je het normale tarief betaald? Ik weet het fijne er niet van, maar is wel de moeite waard om uit te zoeken. In dat geval kun je het beter afmaken denk ik als je dat trekt.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-18 21:04

Maureen_M schreef:
Loop je al lang met dit gevoel en voel je je werkelijk heel ongelukkig met je studie? Zo nee dan zou ik het afronden.

Ik ben 8 maanden voordat mijn studie was gestopt omdat ik het ook niet meer interessant vond en er niks meer mee wou gaan doen. Achteraf best wel spijt. Je kunt dan in ieder geval wel zeggen dat je al 1 diploma hebt en hoe meer op je cv kan komen te staan hoe beter.

Als je nu nog 3 volle jaren moest bulken kon je de overweging maken maar nu stoppen lijkt me inderdaad zonde. Tenzij je er echt dood ongelukkig van word!

Edit: qua studiekeuze zou ik naar veel open dagen gaan en vooral gesprekken voeren met STUDENTEN, niet met de docenten. Die kunnen het vaak nog wat mooier brengen dan dat het in werkelijkheid is. Maak meerdere beroep en studiekeuze testen. En neem je vooral (wellicht in nu deze laatste 2 jaar van je studie/stage) heel ruim de tijd over wat je hierna wilt gaan doen. Wie weet heb je nu een idee en denk je over 2 jaar dat je totaal iets anders wilt!

Ik loop al minstens een half jaar met dit gevoel. Misschien wel iets langer.

Het klopt inderdaad dat een diploma beter op je cv staat, heb je helemaal gelijk in. Alleen weet ik niet of deze studie heel veel toevoegt.

Bedankt voor de tips!

kimmysan schreef:
Is het niet zo dat als je een tweede studie start tijdens je eerste studie dat je het normale tarief betaald? Ik weet het fijne er niet van, maar is wel de moeite waard om uit te zoeken. In dat geval kun je het beter afmaken denk ik als je dat trekt.

Daar heb ik ooit van gehoord ja, alleen moet je dan 2 jaren tegelijk doen? Ik weet ook niet of dat mogelijk is met particuliere school & normale school. Maar ik neem aan dat ik dan mijn huidige opleiding moet doorbetalen en dat is nog steeds heel veel geld (meer dan €5000 per jaar).

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-18 21:29

Een diploma doet het altijd beter op je CV dan geen diploma. Je hebt laten zien dat je iets tot een goed einde gebracht hebt.
Zeker als je geen idee hebt wat dan wel, maak dan vooral je studie af! HBO afronden laat een zeker werk- en denkniveau zien.

Ik heb in de afgelopen tijd noodgedwongen een andere baan moeten zoeken en het viel me op dat er best wat vacatures tussen stonden die een HBO werk- en denkniveau vroegen zonder verder te specificeren waarin dan wel. Zoek er maar eens op en verbaas je.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 09:16

Ik ben het eens met de reacties boven mij. Proberen nog even de tanden op elkaar te zetten en dit af te ronden. Een HBO diploma is altijd nuttig en je kan hierna altijd weer verder kijken wat wel goed bij je past. Je zou zelfs met dit diploma bij een bank kunnen werken want daar gaat het om HBO denkniveau. Succes!

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 09:24

Ik had precies hetzelfde maar heb het wel afgemaakt en ben daar erg blij mee. Puur omdat ik nu aantoonbaar HBO werk- en denkniveau bezit en dat is voor vele functies een eis.

Mocht je nou echt duidelijk weten wat je wel wilt dan zou ik stoppen en dat gaan doen maar als je het niet weet zou ik dit afmaken.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-18 19:47

Heb je ook veel moeite met de studie? Als het een geval is van ‘met 2 vingers in je neus’ zou ik het echt afmaken!

En inderdaad. Het staat altijd mooi op je cv :) heel veel succes met je keuze!

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 17:38

Bedankt voor alle reacties!

Maureen_M schreef:
Heb je ook veel moeite met de studie? Als het een geval is van ‘met 2 vingers in je neus’ zou ik het echt afmaken!

En inderdaad. Het staat altijd mooi op je cv :) heel veel succes met je keuze!

Veel moeite heb ik niet. Eigenlijk vind ik alleen de marketing/economievakken moeilijk. Het kost wel veel tijd. Ik heb twee lange dagen school (1 dag van 09:00-20:00 en 1 van 09:00-16:00, deze zijn achter elkaar) en de rest moet ik thuis doen.

Wel merk ik de laatste tijd dat mijn nek- en rugklachten na school veel erger worden. Hierdoor heb ik vaak zo'n hoofdpijn na de lange dag dat ik de korte dag niet eens meer naar school kan. En anders heb ik meestal minimaal 1 dag na de korte dag zo'n hoofdpijn.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 17:48

Wat heeft je toentertijd doen besluiten om deze studie te volgen? En waarom is deze motivatie nu weg?

Ik denk dat het belangrijk is om eerst die vragen voor jezelf zo objectief (toepasselijk woord :') ) mogelijk te beantwoorden. Ik heb het idee, en dat ken ik uit ervaring, dat je jezelf nu aanpraat dat eerder stoppen wellicht de enige keuze is, maar misschien moet je gewoon je motivatie weer terugvinden en zit je gewoon in een sleur.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 18:32

ual_95 schreef:
Wat heeft je toentertijd doen besluiten om deze studie te volgen? En waarom is deze motivatie nu weg?

Ik denk dat het belangrijk is om eerst die vragen voor jezelf zo objectief (toepasselijk woord :') ) mogelijk te beantwoorden. Ik heb het idee, en dat ken ik uit ervaring, dat je jezelf nu aanpraat dat eerder stoppen wellicht de enige keuze is, maar misschien moet je gewoon je motivatie weer terugvinden en zit je gewoon in een sleur.

Ik heb voor deze studie gekozen omdat ik fotografie heel erg leuk vond en ik verder geen idee had wat ik nou leuk vond om te doen. En eerlijk gezegd heb ik geen idee waarom de motivatie nu weg is. Is inderdaad wel een goede tip om het uit te gaan zoeken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 18:58

Een vriendin van mij heeft de docentenopleiding Nederlands gedaan. Ze las altijd veel boeken. Na haar studie leest ze nooit meer een boek voor de 'lol'.
Dus ja, dat kan.

Nog 2,5 jaar 'de tanden op elkaar' is best lang.
Fotografie is een mooie bezigheid, maar een HBO-vakopleiding omvat veel meer. Ik neem aan dat je veel meer kunt doen met dit diploma dan alleen fotograferen.
Weet je wat de lesstof voor het aankomende jaar is? Biedt je dat meer uitdaging en invulling?
Ga anders eens met je SLB-er praten.
Het zou jammer zijn als je ongelukkig blijft met je studiekeuze.

Joy_Mennings

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 19:30

senna21 schreef:
Een vriendin van mij heeft de docentenopleiding Nederlands gedaan. Ze las altijd veel boeken. Na haar studie leest ze nooit meer een boek voor de 'lol'.
Dus ja, dat kan.

Nog 2,5 jaar 'de tanden op elkaar' is best lang.
Fotografie is een mooie bezigheid, maar een HBO-vakopleiding omvat veel meer. Ik neem aan dat je veel meer kunt doen met dit diploma dan alleen fotograferen.
Weet je wat de lesstof voor het aankomende jaar is? Biedt je dat meer uitdaging en invulling?
Ga anders eens met je SLB-er praten.
Het zou jammer zijn als je ongelukkig blijft met je studiekeuze.

Je kunt er inderdaad meer mee dan alleen fotograferen. Volgensmij is komend jaar vergelijkbaar met dit jaar. Aan het begin veel fotografie (verschillende disciplines uitwerken) en daarna nog andere vakken zoals video, ondernemen, esthetiek en dat soort dingen. Ik zou het moeten opzoeken als ik het precies wil weten. Nu is het wel zo dat deze theoretische vakken me het minst interesseren om eerlijk te zijn. Verder is er ook een project dat heel het jaar loopt, wat het project voor volgend jaar inhoud weet ik niet.