Studies HBO

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Kairos

Studies HBO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 20:38

Hallo,

Momenteel zit ik in 4 Havo en met hoe alles er naar uit ziet ga ik gewoon over naar de 5e. Echter zit ik dan wel met het probleem, studiekeuzes. Al die studiekeuzetests hebben me absoluut niet verder geholpen, het bezoeken van open dagen en proefstuderen een klein beetje. Ik heb als profiel N&G (scheikunde, biologie, wiskunde A, natuurkunde, economie en Frans).
Zelf vind ik bepaalde hoofdstukken economie en natuurkunde erg leuk :D Het is wel zo dat ik echt hele specifieke dingen leuk vind, zoals de momentenwet bij natuurkunde en verzekeringen bij economie. Het rekenwerk bij economie valt nog wat bij te leren, maar ik vind het ook best interessant om na te denken over waarom mensen moral hazard doen etc. Verder vind ik talen over het algemeen wel leuk, zolang het niet teveel met taalverzorging van doen heeft :D Pleonasmen en tautologieën zijn nou niet bepaald mijn favoriete onderdeel van onze taal, bijvoorbeeld.
Verder is mijn oog gevallen op twee studies, toegepaste psychologie en toegepaste wiskunde. Echter is bij toegepaste wiskunde het probleem dat wiskunde B wel ten zeerste wordt aangeraden en aangezien ik in de derde geen wiskunde advies had, werd ik dus verplicht tot wiskunde A en heb ik geen flauw idee of ik wiskunde B echt aan kan.
Als er mensen zijn die toegepaste wiskunde met wiskunde A hebben gedaan, kunnen jullie toevallig vertellen hoe dat is bevallen?

Ik ben er bij de open dag van verpleegkunde achtergekomen dat het absoluut niets voor mij is. Teveel verantwoording kan ik niet echt hebben, want ik hoorde verhalen dat verpleegkundigen artsen moesten corrigeren en aangezien ik op dat gebied vrij weinig zelfvertrouwen heb, durf ik daar niet gauw iets van te zeggen. Ook waren de opleidingen chemie, biotechnologie en BML niet echt iets voor mij, vanwege het vrij chaotisch zijn en in de praktijk niet nauwkeurig kunnen werken. Tot slot weet ik van mezelf al dat ik geen docent wil worden. Ik heb vrij weinig geduld namelijk en ik weet bij de meeste vakken vrij slecht uit te leggen hoe het zit. Vreemde talen gaan bij mij heel erg op gevoel (en daarmee scoor ik gewoon zevens *\o/* ) en ik zou niet goed uit kunnen leggen waarom een bepaald grammatica onderwerp zo is en een vak uitleggen waar je zelf ook wel moeite mee hebt, is het ook niet helemaal.

Ik zou eventueel nog VWO willen doen, maar ik vrees dat mijn school dat niet goed vindt, aangezien ik wel overal net aan voor sta, op talen, economie en biologie na. Dit komt vooral omdat ik het vrij lastig vind, omdat ik van VMBO/HAVO af ben gekomen in de tweede en dat een best pittig verschil is. Wel zou ik de motivatie hebben nog een stapje harder te doen en ik heb ook zoiets van, als VWO écht niet gaat, kan ik altijd nog in februari starten met een studie.

Alvast bedankt,
Kairos

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 20:47

Wat wil je?
Wij kunnen toch niet gaan beslissen wat jij voor studie gaat doen.
Je moet verder kijken dan de vakken. Welke zaken zoek je in een baan? Op kantoor, meer praktisch bezig zijn, problemen oplossen, verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, leiding geven, afwisseling, eenvoud en duidelijkheid, hoog salaris, voldoening, contact met collega's, klanten of patiënten? Dat soort zaken kun je voor jezelf op een rij zetten. En dan een passende studie er bij zoeken.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 20:53

Nou ja, ik weet wel ongeveer wat ik wil, maar ik weet niet echt wat voor studies daarbij horen.

- Liefst niet teveel met mensen
- Normaal of goed salaris. Als ik weinig geld wil verdienen kan ik ook niet gaan studeren.
- Het liefst wel wat afwisseling

Laura_

Re: Studies HBO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:03

Ik heb zelf HBO facility management gedaan. Veel afwisseling en enorm breed. Zit een beetje in de economische richting.

Heeft wel wat met mensen te maken, maar ligt er maar net aan wat voor soort richting je op gaat binnen de opleiding. Ik ben de richting inkoop op gegaan em daar is volgens mij ook wel lekker geld in te verdienen ;)

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 21:19

Laura_ schreef:
Ik heb zelf HBO facility management gedaan. Veel afwisseling en enorm breed. Zit een beetje in de economische richting.

Heeft wel wat met mensen te maken, maar ligt er maar net aan wat voor soort richting je op gaat binnen de opleiding. Ik ben de richting inkoop op gegaan em daar is volgens mij ook wel lekker geld in te verdienen ;)

Oeh, thanks, die zal ik zeker onthouden!

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:31

Lijkt iets in de dierensector je ook wat?
Wat ik zelf momenteel doe is fysio, en dan doorleren naar dierenfysio.

Je oog is ook gevallen op toegepaste psychologie, maar je weet toch nog niet wat je wil doen. Wat is de reden dat je twijfelt aan toegepaste psychologie?

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:32

Je zou misschien ook eens naar HBO rechten kunnen kijken. Ik heb ongeveer dezelfde vakken op de middelbare school gehad en dit sluit verassend goed aan. Je moet er wel een beetje handig met taal voor zijn, maar als je vreemde talen nu op gevoel doet zal dat wel goed komen. Verder is het een hele brede opleiding en eventueel ook een goede basis om nog door te leren aan de universiteit :)

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:36

ik zit nu op de has hogeschool en studeer bedrijfskunde agrifood business. altijd geroepen datk niets met dat hele boeren gedoe van thuis te maken wil hebben, en nu toch op de hogere agrarische school beland (wil wel meer de kant van voedsel op). na een jaar toegepaste psychologie vergald te hebben (overigens wel veel over mezelf geleerd) miste ik het rekenen heel erg. en zo besloot ik op een middag in juni vlak voor mn laatste toetsweek datk naar de has wilde om bedrijfskunde te gaan doen, terwijl ik N&T had met NLT en tekenen (dus geen economie).
ik ben nog nooit zo gelukkig geweest met zo'n impulsief besluit!
als je in die N&G kant zit zou ik zeker gaan kijken bij de agrarische hogescholen, ze zijn over het algemeen iets kleiner en persoonlijker dan gewone hogescholen.

mocht je het echt niet weten kies dan psychologie, je kent je zelf na zo'n jaar heel goed en dan weet je vaak ook wat je wel wil

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:37

Ik heb HBO bedrijfseconomie gedaan dat is best breed en kan je heel veel kanten op.

Ben daarna aan het werk gegaan in de accountancy in de samenstelpraktijk dus niet de controle, dat trekt mij weer niet.

Nu bijna klaar met mijn opleiding accountancy.

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 21:51

Over toegepaste psychologie twijfel ik vooral, omdat mensen heel veel zeggen:'Hahahaha psycholoog dat vind ik nou echt niks voor jou.' Op zich lijkt het me wel interessant, want ik vind vaak de psychologen in series ook al interessant (omdat ik weet dat het politiewerk toch niet zo spannend is als in Amerika :') )

Rechten lijkt me zeker interessant, maar ik zie mezelf in ieder geval geen criminelen verdedigen :') Als je geen criminelen aan zou nemen, ben je dan gelijk de helft van je klanten kwijt? Of valt dat wel mee? Ik zie mezelf niet echt een moordenaar verdedigen die duidelijk schuldig is, zeg maar.

De dierensector lijkt me best leuk ja, maar ik denk dat mijn ouders iets als dierenfysio niet goed vinden. Vroeger had ik de droom om dierenarts te worden en ik had zoiets van nja, kan altijd nog, maar mijn ouders hebben liever dat ik iets kies met meer baangarantie. Ook kan het best zijn dat snel last van gewrichten oid in de familie zit en dan betwijfel ik of het wel handig is om (dieren)fysio te worden, ondanks dat het me op zich wel leuk lijkt (en het niet zo verschrikkelijk slecht verdient lijkt me, want hoeveel mensen ik wel niet hoor van:"Jaa dan moet ik naar de fysio.'')

De agrarische buisness lijkt me ook leuk (ik vind teveel leuk of interessant, oeps), maar ik betwijfel of het op overbrugbare afstand is, even googlen denk :') ik wil niet op kamers, vindt ik vrij zonde van het geld en zie mezelf nog niet op mijn 16e op kamers zitten O:)

Bedrijfseconomie sprak me bij de hoge school die ik bezocht heb niet echt aan. Het lijkt me nog steeds best leuk, maar misschien moet ik het dan verder weg gaan zoeken, want het lag daar vooral aan hoe er gesproken werd en het type docent. Hoe de docent de opleiding bracht gaf me toch het net niet gevoel..
Laatst bijgewerkt door Kairos op 05-04-18 21:53, in het totaal 1 keer bewerkt

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:52

Richting Supply chain of technische bedrijfskunde?

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 21:57

En als andere mensen psycholoog niks voor jou vinden laat jij je daardoor tegenhouden?
Lekker naar open dagen gaan, verdiep je in de opleiding en het beroep en wie weet ben jij over een paar jaar een supergoede psycholoog! Laat je niet tegenhouden door wat andere mensen zeggen hoor, het is jouw leven.

Dat je ouders dierfysio niks zouden vinden kan ik begrijpen, maar aangezien je verplicht een diploma van fysiotherapie moet hebben, heb je eigenlijk wel baangarantie. Er is redelijk vraag naar fysio's.
Hoezo zou je eigenlijk geen fysio worden als gewrichtsklachten in de familie zitten?

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:01

Sociaal juridische dienstverlening is ook een erg leuke studie, communicatie met bijbehorende psychologie en rechtvakken. Je zou even kunnen kijken en als je vragen hebt, mag je ze stellen. HBO-rechten is aanverwant, maar je ziet het verkeerd als je verwacht dat je hiermee criminelen moet gaan verdedigen, met deze studie krijg je geen toga beroep namelijk :)

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 22:05

@ODonoghue je hebt gelijk :') Alleen op dat vlak trek ik me weer veel te veel aan van wat mensen zeggen, terwijl ik er normaal juist vrij weinig van aantrek x) Echt heel apart..

@Gaucho Technische bedrijfskunde klinkt ook wel interessant, maar maakt het het zonder wiskunde B echt stukken moeilijker of valt dat mee?

@_sharonnn Dan leef ik al de hele tijd met die valse illusie, oeps :o Wat voor soorten thema's heb je? (bijvoorbeeld is het echt strafrecht, dan weer iets psychologie enzovoorts) En is het ook te doen als je weleens een thema hebt, wat je vrij weinig boeit, of is het dan erg veel moeite om alles goed te doen/af te krijgen?

ODonoghue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:08

TS, ik wil je iig heel veel succes wensen met je studiekeuze! Blijft lastig..

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 22:10

Bedankt! Yep, inderdaad. Ik wil ooit huisje, boompje, paardje en dan wil ik niet een mega studieschuld hebben zeg maar x)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:14

Misschien even kijken welke hogescholen je heen kan gaan als je niet op kamers wil?

Want misschien is hippische bedrijfskunde iets? International business and languages Of communicatie?

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:22

Ik heb dit jaar binnen 8 maanden mijn studiekeuze moeten maken (ging van VWO 4 naar havo 5) en wat ik ervaren heb is dat open dagen vrij weinig nieuwe informatie verstrekken. Alles wat daar wordt verteld kun je bijna altijd ook gewoon vinden op de site. Het enige nuttige is dat ja het sfeertje op de school een beetje mee krijgt. Wat je beter kunt doen is meeloopdagen. Lees je op de site goed in over een opleiding, dan weet je wel een beetje of je het absoluut niet wilt of er over twijfelt. Plan dan bij twijfel een meeloopdag in. Je krijgt een veel betere indruk van de opleiding, van de mensen die de opleiding doen en van de school, omdat alles veel oprechter is dan op de opendag (wat vooral studentenwerving is, vind ik). Met een meeloopdag zijn de studenten vaak ook eerlijker over de school en de opleiding. Ik hoop dat dit je helpt en wens je alvast een geslaagde studiekeuze toe, ik weet hoe lastig het is!

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 22:29

MarlindeRooz schreef:
Misschien even kijken welke hogescholen je heen kan gaan als je niet op kamers wil?

Want misschien is hippische bedrijfskunde iets? International business and languages Of communicatie?

Ik gooi mijn omgeving liever niet online, maar ik zoek alles gewoon braaf op met 9292 en kijk of de reistijd te overbruggen is :)
Beide klinken wel leuk, bedankt!

@YellowCorn bedankt voor de tip! Hier kwamen laatst ook studenten op school vertellen en ik vond het een verspild uur, waarin er dingen werden verteld die je vrij snel ook kunt vinden op Google.

Anna_98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:36

Kairos schreef:
Rechten lijkt me zeker interessant, maar ik zie mezelf in ieder geval geen criminelen verdedigen :') Als je geen criminelen aan zou nemen, ben je dan gelijk de helft van je klanten kwijt? Of valt dat wel mee? Ik zie mezelf niet echt een moordenaar verdedigen die duidelijk schuldig is, zeg maar.

Even kort uitgelegd, maar je hebt heel veel rechtsgebieden. Wat jij noemt met criminele en moord is allemaal strafrecht. Maar je hebt bijvoorbeeld ook arbeidsrecht, dan kan je dus mensen helpen die bijvoorbeeld veel te weinig loon krijgen.
Met een opleiding op hbo niveau kan je trouwens geen advocaat worden, dan zal je nog even door moeten leren.
Veel studenten van hbo rechten eindigen bij de gemeente. Dan ben je bijvoorbeeld bezig met vergunningen. Een restaurant moet bijvoorbeeld een vergunning hebben om alcohol te mogen schenken, dan moet je controleren of zij aan alle wettelijke eisen voldoen om die vergunning te krijgen.

Lugea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:37

Als ik jou was zou ik vooral veel open dagen en meeloopdagen gaan bezoeken zodat je een goede indruk krijgt van wat de studie inhoudt en of de school je aanspreekt. Daarnaast kun je eens bij de decaan informeren naar beroepskeuzetesten en/of een gesprek met hem/haar aanvragen om samen eens te gaan zitten en te kijken of jullie tot een lijstje komen met dingen die jou aanspreken en daar opleidingen bij zoeken.

En als laatste wil ik je vooral meegegeven dat je moet doen wat jij wil gaan doen. Er zullen altijd mensen zijn die niet achter je studiekeuze staan, maar het enige dat telt is dat jij achter je keuze staat. Natuurlijk is het fijn als je ouders, familie en vrienden meedenken en eventueel hun mening geven, maar uiteindelijk draait het enkel en alleen om wat jij zelf wil. :)

Kairos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-18 22:38

annaburg schreef:
Kairos schreef:

Even kort uitgelegd, maar je hebt heel veel rechtsgebieden. Wat jij noemt met criminele en moord is allemaal strafrecht. Maar je hebt bijvoorbeeld ook arbeidsrecht, dan kan je dus mensen helpen die bijvoorbeeld veel te weinig loon krijgen.
Met een opleiding op hbo niveau kan je trouwens geen advocaat worden, dan zal je nog even door moeten leren.
Veel studenten van hbo rechten eindigen bij de gemeente. Dan ben je bijvoorbeeld bezig met vergunningen. Een restaurant moet bijvoorbeeld een vergunning hebben om alcohol te mogen schenken, dan moet je controleren of zij aan alle wettelijke eisen voldoen om die vergunning te krijgen.

Klinkt ook wel tof, bedankt! Ik denk niet dat ik nog motivatie heb echt door te leren (wil namelijk wel graag werken, maar bijbaantje gecombineerd met school werd te druk), maar ik houd wel van dingen uitzoeken

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 22:40

Ik ga trouwens hoogstwaarschijnlijk, tenzij de meeloopdag volgende week woensdag tegenvalt, communicatie doen. Dus als je dan meer info wilt, kan ik je pb'en wat ik er van vond?

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:17

op een of andere hogeschool in de randstad zit nu ook bedrijfskunde agrifoodbusiness ik weet niet precies waar maar mijn moeder kreeg toen een mail met een enquette van die opleiding en het was niet vanuit dronten of den bosch/venlo

edit: https://www.clusius.nl/ad-hbo/ad-hbo-voltijd oh ik denk dat dat deze is maar das dus geen volledige hbo als ik zo zie :(

Corneeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-18 23:47

Ik heb trouwens ook gekeken naar agrarische opleidingen. Maar dier- en veehouderij werd me eigenlijk gewoon afgeraden. De vrouw waar mee ik sprak zei het niet letterlijk maar het kwam er op neer dat je de opleiding zonder ervaring met een boerderij maar beter niet kunt gaan doen. Vooral op gericht op het overnemen van een bedrijf. Verder ervoer ik ook precies hetzelfde met toegepaste psychologie en bij mij ook met Engels leraren opleiding. Allemaal reacties van 'OH dat past totaal niet bij jou!' En ik trok me dat ook erg aan: 'wat nou als ze gelijk hebben en ik keihard faal als leraar of psycholoog?' Maar bedenk dat dat juist is wat je gaat leren met een opleiding: Hoe je een goede jurist/psycholoog/leraar/enz. wordt.