[ENQ] Over fysiotherapie, discriminatie en homoseksualiteit

Moderators: Mjetterd, Dani, ynskek, Ladybird, xingridx, Polly, Hanmar

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

[ENQ] Over fysiotherapie, discriminatie en homoseksualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 14:29

Hoi!

Voor mijn studie fysiotherapie moet ik een verslag schrijven over een fysiotherapeutisch gerelateerd etisch dilemma. Hierbij ben ik benieuwd naar meningen van andere mensen die ik in mijn verslag kan verwerken.

Het verslag gaat erover dat er patiënten zijn die niet behandeld willen worden door homoseksuele fysiotherapeuten. Dit zou wettelijk kunnen vallen onder discriminatie, maar de patiënt heeft er wel wettelijk recht op om te kunnen wisselen van therapeut.

De enquete heeft maar 3 vragen!

https://www.survio.com/survey/d/L1C5B4E6N4H3V4R5D

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Re: [ENQ] Over fysiotherapie, discriminatie en homoseksualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:32

Ingevuld!

Wat erg dat zoiets voorkomt...zou niet eens in me opkomen om het te vragen :D

NadjaNadja
Hoofdmoderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 6647
Geregistreerd: 28-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:33

Ik heb hem voor je ingevuld!

Maar pfoe, nog best lastig dit eigenlijk! Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het niet als discriminatie te zien. Dat komt omdat ik vind dat de patiënt er zelf meer hinder (geen hulp) van ondervindt, dan de fysiotherapeut zelf (1 klant minder). Daarnaast denk ik dat beide partijen er meer bij gebaat zijn om te scheiden dan bij elkaar te 'moeten' blijven.

Maar hoe dan ook, best een lastig onderwerp!

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 14:34

Shirley schreef:
Ingevuld!

Wat erg dat zoiets voorkomt...zou niet eens in me opkomen om het te vragen :D


Dankjewel!
Ja, het gebeurd helaas... Niet iedereen vraagt het, er zijn ook situaties waarin het net even ter sprake komt, of de partner van de therapeut komt langs, of de therapeut wordt opgezocht op facebook, noem maar op

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 14:35

NadjaNadja schreef:
Ik heb hem voor je ingevuld!

Maar pfoe, nog best lastig dit eigenlijk! Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het niet als discriminatie te zien. Dat komt omdat ik vind dat de patiënt er zelf meer hinder (geen hulp) van ondervindt, dan de fysiotherapeut zelf (1 klant minder). Daarnaast denk ik dat beide partijen er meer bij gebaat zijn om te scheiden dan bij elkaar te 'moeten' blijven.

Maar hoe dan ook, best een lastig onderwerp!



Bedankt voor het invullen!
Ja, ik heb het mezelf inderdaad niet bepaald makkelijk gemaakt :o

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:38

Ik heb hem ingevuld. En ik vind het niet zo zwart wit als dat jij aangeeft, had dus graag wat meer ruimte gehad om mijn antwoord toe te lichten.

Iemand op basis van geaardheid weigeren vind ik discriminatie, maar als een patient er zelf voor kiest een andere fysiotherapeut te nemen vanwege die geaardheid is dat zijn goed recht.
Fysio therapie kan toch een vrij intieme therapie zijn en dat moet je doen met een therapeut die voor jou fijn aanvoelt.

Een vergelijking: Mijn zus is wijkverpleegkundige, maar die komt ook wel eens cliënten tegen die liever een man hebben, of liever iemand met een bepaalde geloofsovertuiging. Of juist iemand zonder een bepaalde geloofsovertuiging. Dat is je goed recht als mens vind ik :)

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 14:42

Marjoow schreef:
Ik heb hem ingevuld. En ik vind het niet zo zwart wit als dat jij aangeeft, had dus graag wat meer ruimte gehad om mijn antwoord toe te lichten.

Iemand op basis van geaardheid weigeren vind ik discriminatie, maar als een patient er zelf voor kiest een andere fysiotherapeut te nemen vanwege die geaardheid is dat zijn goed recht.
Fysio therapie kan toch een vrij intieme therapie zijn en dat moet je doen met een therapeut die voor jou fijn aanvoelt.

Een vergelijking: Mijn zus is wijkverpleegkundige, maar die komt ook wel eens cliënten tegen die liever een man hebben, of liever iemand met een bepaalde geloofsovertuiging. Of juist iemand zonder een bepaalde geloofsovertuiging. Dat is je goed recht als mens vind ik :)


Klopt, maar ik moet uiteindelijk een statement maken wat wel enorm zwartwit is dus stiekem doe ik dat ook om het mezelf makkelijk te maken :o

Persoonlijk vind ik het een ander verhaal als je iemand afwijst op basis van geloof, dit is namelijk alles behalve discriminatie.

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:43

ODonoghue schreef:
Marjoow schreef:
Ik heb hem ingevuld. En ik vind het niet zo zwart wit als dat jij aangeeft, had dus graag wat meer ruimte gehad om mijn antwoord toe te lichten.

Iemand op basis van geaardheid weigeren vind ik discriminatie, maar als een patient er zelf voor kiest een andere fysiotherapeut te nemen vanwege die geaardheid is dat zijn goed recht.
Fysio therapie kan toch een vrij intieme therapie zijn en dat moet je doen met een therapeut die voor jou fijn aanvoelt.

Een vergelijking: Mijn zus is wijkverpleegkundige, maar die komt ook wel eens cliënten tegen die liever een man hebben, of liever iemand met een bepaalde geloofsovertuiging. Of juist iemand zonder een bepaalde geloofsovertuiging. Dat is je goed recht als mens vind ik :)


Klopt, maar ik moet uiteindelijk een statement maken wat wel enorm zwartwit is dus stiekem doe ik dat ook om het mezelf makkelijk te maken :o

Persoonlijk vind ik het een ander verhaal als je iemand afwijst op basis van geloof, dit is namelijk alles behalve discriminatie.


Waarom? In de essentie is het toch hetzelfde?
Discriminatie is het uitsluiten van mensen op basis van wie zij zijn. Daar valt een geloofsovertuiging ook onder.

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 14:44

Marjoow schreef:
ODonoghue schreef:

Klopt, maar ik moet uiteindelijk een statement maken wat wel enorm zwartwit is dus stiekem doe ik dat ook om het mezelf makkelijk te maken :o

Persoonlijk vind ik het een ander verhaal als je iemand afwijst op basis van geloof, dit is namelijk alles behalve discriminatie.


Waarom? In de essentie is het toch hetzelfde?
Discriminatie is het uitsluiten van mensen op basis van wie zij zijn. Daar valt een geloofsovertuiging ook onder.


-O- goed punt.. :')

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:44

Serieus? Dus je zou wel een katholieke fysiotherapeut mogen afwijzen?

Een goede therapeut heeft geen kleur, geloof of geaardheid maar is gewoon goed in zijn vak

rien10
Berichten: 14681
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:45

Shirley schreef:
Ingevuld!

Wat erg dat zoiets voorkomt...zou niet eens in me opkomen om het te vragen :D

Nou hè, hoe bestaat het in 2018.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:47

Marjoow schreef:
ODonoghue schreef:


Klopt, maar ik moet uiteindelijk een statement maken wat wel enorm zwartwit is dus stiekem doe ik dat ook om het mezelf makkelijk te maken :o

Persoonlijk vind ik het een ander verhaal als je iemand afwijst op basis van geloof, dit is namelijk alles behalve discriminatie.


Waarom? In de essentie is het toch hetzelfde?
Discriminatie is het uitsluiten van mensen op basis van wie zij zijn. Daar valt een geloofsovertuiging ook onder.


Met als kleine toevoeging natuurlijk dat het kenmerk waarop je iemand uitsluit niet relevant is. Voor een fysiotherapeut zou het mij absoluut niet uitmaken wat voor religie iemand aanhangt. Voor een psycholoog of een relatietherapeut zou het me wel uit kunnen maken, als diegene vanuit een religieus standpunt mij probeerde te helpen.

Quanneh

Berichten: 1575
Geregistreerd: 01-03-14

Re: [ENQ] Over fysiotherapie, discriminatie en homoseksualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:55

Lastige kwestie. Discriminatie op basis hiervan vind ik eigenlijk not-done, maar ik kan me wel dan weer voorstellen dat het met fysiotherapie toch wat gevoelig ligt. Het is zoals iemand ook al zei best 'intiem' soms en dan kan het wel relaxed zijn om iemand te hebben die niet op jou zou vallen, even zwart-wit gezegd.

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:55

Ingevuld! Ik zou er ook echt niet bij nadenken.
Pas als behandelaar (man/vrouw/etc) zich ongepast gedraagt zou ik er iets van zeggen of veranderen.
Maar een therapeut is een therapeut, man of vrouw. En ik heb me ergens wel ongemakkelijk gevoeld toen er een beer van een vent boven op mij, als slank meisje, ging liggen om te manipuleren (ok dit klinkt raar, maar in fysioterm bedoel ik dan :') ) maar ik weet dat dit gewoon de behandeling is en dat die meneer gewoon zijn werk doet. Persoonlijk vind ik dat je je als patiënt soms ook over dingen heen kan zetten (natuurlijk niet als er onacceptabel gehandeld wordt!!)

Lumi

Berichten: 4438
Geregistreerd: 18-03-13
Woonplaats: Arendelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 14:59

Wat een ingewikkelde vraag. Ik heb het nu ingevuld dat het mag, een andere therapeut vragen omwille van geaardheid. Dit heb ik voornamelijk ingevuld omdat ikzelf bij bepaalde soorten therapie geen therapie van een heteroman zou willen hebben, dan zou ik ook om een vrouwelijke therapeute vragen. (ongeacht haar geaardheid dan weer). Een homoseksuele man zou ik dan weer veel minder moeite mee hebben. Maar als ik een andere therapeut wil hebben op basis van geslacht, waarom zou iemand anders dat dan niet mogen?
Op basis van geloof een andere therapeut vragen vind ik weer totaal iets anders, maar kan me voorstellen dat dat voor sommige mensen ook belangrijk is.

Uiteindelijk is het vooral belangrijk dat de klik er met een therapeut is, en als je je oncomfortabel voelt bij een therapeut om welke reden dan ook dan is het je goed recht om een andere therapeut te vragen.

Waarbij ik therapie aan een vinger wel anders vindt dan therapie waarvoor ook kleren uit moeten :')

Marjo

Berichten: 37227
Geregistreerd: 04-02-06
Woonplaats: Velaris, City of Starlight

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:01

Macs schreef:
Ingevuld! Ik zou er ook echt niet bij nadenken.
Pas als behandelaar (man/vrouw/etc) zich ongepast gedraagt zou ik er iets van zeggen of veranderen.
Maar een therapeut is een therapeut, man of vrouw. En ik heb me ergens wel ongemakkelijk gevoeld toen er een beer van een vent boven op mij, als slank meisje, ging liggen om te manipuleren (ok dit klinkt raar, maar in fysioterm bedoel ik dan :') ) maar ik weet dat dit gewoon de behandeling is en dat die meneer gewoon zijn werk doet. Persoonlijk vind ik dat je je als patiënt soms ook over dingen heen kan zetten (natuurlijk niet als er onacceptabel gehandeld wordt!!)


Waarom zou je je ergens overheen moeten zetten als je in Nederland een vrije keuze hebt qua therapeuten? :)
Ik zou me echt niet prettig voelen bij een oudere man als fysiotherapeut. Ik heb veel liever een vrouw.
Moet ik mij over dat gevoel heenzetten, terwijl ik net zo gemakkelijk met een man een afspraak kan maken?

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:04

Lastige vraag! Eerst dacht ik ja, discriminatie. :j Je veroordeelt iemand vanwege seksuele voorkeur terwijl die voorkeur in principe geen invloed heeft op de behandeling.

Maar als ik erover nadenk heeft het soms wél invloed. Er zijn vrouwen die liever geen hetero mannelijke fysiotherapeut willen, die willen dan misschien ook geen lesbische therapeut. Inderdaad vanwege het op jou vallen zoals Quanneh zegt. Dan is het niet vanwege de geaardheid zelf, maar vanwege het gevoel wat de patiënt tijdens de behandeling heeft, dat ze zich kwetsbaar of ongemakkelijk of bekeken voelen.

Sowieso vind ik dat wisselen moet mogen. Zoals jij al schrijft mag je als patiënt altijd wisselen van therapeut, of dat nou is omdat 'ie op hetzelfde geslacht valt of omdat z'n adem stinkt. Ik vind het wel verdrietig als dat gebeurt puur vanwege afkeur van homoseksualiteit. Dan vind ik het ook wel discriminatie, als alleen het woord 'homo' al genoeg is om elke behandeling te weigeren. Maar goed, dan nog heeft die persoon het recht op een behandelaar waar zij zich prettig bij voelen.

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:07

Ik vind dat geen discriminatie. Je hebt gewoon vrije keuze van therapeut, dus als je je bij de ene therapeut niet prettig voelt om wat voor reden dan ook, ga je gewoon naar een ander :)

Ik ben zelf fysiotherapeut; het maakt mij echt niet uit. Er komen zo vaak mensen die juist door de ene behandeld willen worden, of juist door de ander. Of liever een vrouw hebben, of liever een man. Who cares? Als je je niet prettig voelt bij iemand gaat de hele behandeling toch niet goed werken :)

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:21

Ja het is discriminatie, en de patient heeft alle recht om te discrimineren bij de keuze voor een peut vind ik.

Want als je met je behandelaar goed kunt praten en je bij die persoon je veilig en op je gemak voelt, gaat je herstel beter. Op welke kenmerken je dan onderscheidt maakt ( = al discriminatie) om een bepaalde behandelaar niet te willen maakt dan niet uit.

Zelf heb ik geen problemen met homo´s of mensen met een geloof, ook niet bij een behandelaar / arts/ peut. Maar ik kan me wel kenmerken van mensen indenken die ik wel vervelend zou vinden.

Macs

Berichten: 7640
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:24

Marjoow schreef:
Macs schreef:
Ingevuld! Ik zou er ook echt niet bij nadenken.
Pas als behandelaar (man/vrouw/etc) zich ongepast gedraagt zou ik er iets van zeggen of veranderen.
Maar een therapeut is een therapeut, man of vrouw. En ik heb me ergens wel ongemakkelijk gevoeld toen er een beer van een vent boven op mij, als slank meisje, ging liggen om te manipuleren (ok dit klinkt raar, maar in fysioterm bedoel ik dan :') ) maar ik weet dat dit gewoon de behandeling is en dat die meneer gewoon zijn werk doet. Persoonlijk vind ik dat je je als patiënt soms ook over dingen heen kan zetten (natuurlijk niet als er onacceptabel gehandeld wordt!!)


Waarom zou je je ergens overheen moeten zetten als je in Nederland een vrije keuze hebt qua therapeuten? :)
Ik zou me echt niet prettig voelen bij een oudere man als fysiotherapeut. Ik heb veel liever een vrouw.
Moet ik mij over dat gevoel heenzetten, terwijl ik net zo gemakkelijk met een man een afspraak kan maken?

Je moet helemaal niks? Ik zeg - persoonlijk vind ik - en daarmee bedoel ik mezelf (misschien niet goed verwoord).
Dus nee. Dat hoef jij niet. Maar ik vind van mezelf dat ik hierom niet een andere therapeut hoef te kiezen. Ik ben niet getraumatiseerd en heb me niet onveilig/betast gevoeld. Had ik dat gevoel wél gehad, dan had ik inderdaad voor iemand anders gekozen. Maar ik zal dat alleen doen na een onprettige ervaring, niet om iemands voorkomen of geaardheid.

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: [ENQ] Over fysiotherapie, discriminatie en homoseksualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 15:26

Wat een reacties! :wow:
ik heb hierdoor het verslag af kunnen maken, bedankt allemaal!

Ailill

Berichten: 11670
Geregistreerd: 27-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 15:32

ODonoghue schreef:
Marjoow schreef:
Ik heb hem ingevuld. En ik vind het niet zo zwart wit als dat jij aangeeft, had dus graag wat meer ruimte gehad om mijn antwoord toe te lichten.

Iemand op basis van geaardheid weigeren vind ik discriminatie, maar als een patient er zelf voor kiest een andere fysiotherapeut te nemen vanwege die geaardheid is dat zijn goed recht.
Fysio therapie kan toch een vrij intieme therapie zijn en dat moet je doen met een therapeut die voor jou fijn aanvoelt.

Een vergelijking: Mijn zus is wijkverpleegkundige, maar die komt ook wel eens cliënten tegen die liever een man hebben, of liever iemand met een bepaalde geloofsovertuiging. Of juist iemand zonder een bepaalde geloofsovertuiging. Dat is je goed recht als mens vind ik :)


Klopt, maar ik moet uiteindelijk een statement maken wat wel enorm zwartwit is dus stiekem doe ik dat ook om het mezelf makkelijk te maken :o

Persoonlijk vind ik het een ander verhaal als je iemand afwijst op basis van geloof, dit is namelijk alles behalve discriminatie.
Interessant topic, zou je op je laatste stelling dieper in willen gaan?

ODonoghue

Berichten: 1516
Geregistreerd: 17-03-14

Re: [ENQ] Over fysiotherapie, discriminatie en homoseksualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-18 15:55

Mijn laatste stelling is gebaseerd op dat ik persoonlijk geloof een heel ander ding vind dan homoseksualiteit.
Ik bedoelde de stelling als dat de therapeut bijvoorbeeld van het ene geloof is, en de patiënt is sterk gelovig van een ander geloof en dat dit zou botsen, dan vind ik het een ander verhaal dan wanneer de patient homo’s ‘vies’ zou vinden oid.

Daarbij moet ik wel vermelden dat ik me niet verdiept heb in verschillende geloven en zelf niet gelovig ben. Wel deels gelovig opgevoed en gelovige grootouders.

Yesterday
Berichten: 2602
Geregistreerd: 16-06-05

Re: [ENQ] Over fysiotherapie, discriminatie en homoseksualiteit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:18

Ik vind dat een patiënt niet eens hoeft te weten wat de geaardheid van therapeut is. Zelfde zou dan zijn als een mannelijke therapeut een dame zou behandelen & andersom, kan dezelfde gevoelens opwekken ;)

verootjoo
Berichten: 35645
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-18 21:28

Yesterday schreef:
Ik vind dat een patiënt niet eens hoeft te weten wat de geaardheid van therapeut is. Zelfde zou dan zijn als een mannelijke therapeut een dame zou behandelen & andersom, kan dezelfde gevoelens opwekken ;)


Dat hoef je i.p ook niet te weten, maar vaak kom je er toch wel achter :+ En als je bv naar een dorpsfysio gaat weet je meestal al alles van diegene nog voor dat je binnen bent.