Werkgever veranderd werktijden/dagen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DonDon

Werkgever veranderd werktijden/dagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 08:50

Hi,

Momenteel ben ik in een situatie beland waarbij ik twijfel, of de werkgever deze actie mag uitvoeren.
Ik heb op internet research gedaan, maar hier staan verschillende antwoorden vermeld.

De situatie:

Ik heb een vast contract en ik werk hier nu drie jaar. In mijn contract staan arbeidstijden met een flexibele begintijd van half 8 t/m 10 uur s'ochtends. De werkdagen zijn van maandag t/m vrijdag.

Nu heb ik gisteren te horen gekregen samen met een andere collega, dat wij werkzaamheden er bij krijgen. Prima vind ik niet erg en daar ben ik flexibel in, wil ik best voor mijn werkgever doen.

Echter waar ik het niet mee eens ben, zijn mijn werktijden welke per 1 mei wijzigen.

De openingstijden gaan naar 365 dagen per jaar. Maandag t/m vrijdag in shifts van: 09:00 t/m 17:30 of 10:30 t/m 19:00 uur. Plus de zaterdag en zondag van 11:00 t/m 16:00 uur.

Dit zou betekenen dat als ik aan mijn 40 uur moet komen, 6 dagen in de week moet werken, als ik in het weekend werk. Ik heb juist voor deze baan gekozen omdat er vaste tijden en werkdagen zijn. Puur ook vanwege mijn gezondheid en mijn privéleven die ik niet wil opgeven.

Mag dit zomaar?

Anoniem

Re: Werkgever veranderd werktijden/dagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 08:55

Normaal moet je dan een adendum of vervangend contract krijgen. Krijg je dit niet mag je gewoon de uren blijven werken die op jou huidig contract staan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 08:59

Jeetje, dat is nogal een ingrijpende verandering TS. Ik hoop dat je eruit komt met je werkgever.

DeMolenhoek schreef:
Normaal moet je dan een adendum of vervangend contract krijgen. Krijg je dit niet mag je gewoon de uren blijven werken die op jou huidig contract staan.

Maar kan dat afgedwongen worden?

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:02

Is een adendum niet als je meer uren gaat doen?
Wat ik opmaak is dat het aantal uren hetzelfde blijven?

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:03

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:04

Ik denk toch dat het wel verschillend is als je eerder nooit in het weekend werkte en nu ineens wel.
Als in het oude contract werkdagen ma t/m vr staan, dan is op zaterdag of zondag toch echt iets heel anders.
Heeft je baas gezegd dat je perse in het weekend moet werken? Kan je niet gewoon op ma-vr je uren draaien (en dan wel in die shifts)?

Boras

GDG

dromertje2 schreef:
Is een adendum niet als je meer uren gaat doen?
Wat ik opmaak is dat het aantal uren hetzelfde blijven?

Volgens mij is een adendum gewoon een middel om een contractuele verandering vast te leggen, dat is niet beperkt tot het aantal contracturen.

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:05

Heb ik ook mee te maken gehad.
Ja dat mag.
50% van je huidige uren mogen ze niet veranderen, de rest dus wel :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:05

GDG: Nee, TS mag dat gewoon weigeren :)

Dromertje2: Nee ook niet. Dat kan zijn voor minder uren/meer uren en dergelijke. Een adendum is vaak van tijdelijke duur. Dus van datum x tot y werkt werkgever x aantal uren op x aantal dagen. Maar ook dat is weer bedrijfafhankelijk. Ik heb al adendums gehad. Maar mijn laatste was dan weer een definitieve aanpassing :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:07

Rivjenn schreef:
Heb ik ook mee te maken gehad.
Ja dat mag.
50% van je huidige uren mogen ze niet veranderen, de rest dus wel :(

Maar toch niet als daar afspraken over zijn gemaakt in het contract? Dat is toch gewoon bindend? Er zullen vast uitzonderingen zijn, maar dan zullen daar toch wel behoorlijke voorwaarden aan vastzitten lijkt me, dus daar ben ik wel benieuwd naar. Maar dat het 'zomaar' mag (voor 50%), dat kan ik niet geloven.

@De molenhoek: dankje.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 09:08

Oh woow wat een reacties, zo snel had ik dit verwacht. Heel erg bedankt dat jullie allemaal met mij meedenken!

@boras Ik woon en werk inderdaad in Nederland.

Ik dacht zelf ook niet dat dit zomaar mag. Vooral omdat ik een contract heb getekend en daar juist die tijden vermeld zijn. Ik wacht nu op een antwoord van HR of dit wel zomaar mag.. Alleen ik ga hier natuurlijk niet mee akkoord.

Ik vind het geen probleem om flexibel ingesteld te zijn maar zaterdag en zondag, daar pas ik voor. Ik zie me al zitten op 1e kerstdag alleen met mijn laptopje..

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:18

Dit zijn dingen die goed thuishoren bij een vakbond, zowel om er vragen over te stellen als om (gezamelijk) actie te ondernemen om het te veranderen. (En als backup, want als een werkgever je ineens richting weekenddiensten probeert te duwen, dan is het nooit verkeerd om een partij met wat kennis achter je te hebben staan.)

Ook vraag ik me af, is er een OR en wat zegt die?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:23

Als je akkoord gaat met de uren zou ik ook extra loon even bespreken. Uiteindelijk ga je dan ook op zondag moeten werken.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:26

DeMolenhoek schreef:
GDG: Nee, TS mag dat gewoon weigeren :)

Dromertje2: Nee ook niet. Dat kan zijn voor minder uren/meer uren en dergelijke. Een adendum is vaak van tijdelijke duur. Dus van datum x tot y werkt werkgever x aantal uren op x aantal dagen. Maar ook dat is weer bedrijfafhankelijk. Ik heb al adendums gehad. Maar mijn laatste was dan weer een definitieve aanpassing :)

Ik ook, vandaar. Bij mij was dat om tijdelijk meer uren te doen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:28

Is er een Cao voor deze bedrijfstak? Zo ja, wat staat daar in? Met welke vakbond is dat afgesproken?

Hebben jullie een Ondernemingsraad? Zo ja, wat staat er in de instemmingsaanvraag en heeft de OR ingestemd? Wijzigingen van arbeidstijden zijn instemming plichtig.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 09:31

Uhhm, nou over de OR.. Die hebben we inderdaad, maar die heeft alsnog geen invloed. Voor verdere details kan je beter een PB doen haha. Cao weet ik niet... Moet ik eens navragen.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:37

De Wor geeft de OR in deze heel veel power. Namelijk als zij niet instemmen, dan moet de werkgever de Rechter op toestemming vragen en zal het instemmingstraject door de Rechter getoetst worden.

Tenzij het bedrijf valt onder een bindend verklaarde CAO en daarin dit is afgesproken met de vakbonden

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 09:53

Kijk ook naar reiskosten, of je nu 5x per week heen en weer rijdt of 6x.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:19

Als de werkgever een goede reden heeft de werktijden te veranderen en de werktijden zijn redelijk voor dat bedrijf, dan mag hij die werktijden aanpassen. Je kan natuurlijk naar PZ gaan/werkgever (ik weet niet of je het over een groot bedrijf hebt) en vertellen dat je eigenlijk niet wil dat je werktijden veranderen. Het is niet botweg zo , dat een werkgever werktijden niet mag aanpassen en je mag altijd een verweer voeren! Als je in gesprek gaat, merk je ook waar je mogelijkheden liggen. Wat ik niet begrijp is meteen die (in mijn ogen) vijandige houding. Juridisch loket. Er is nog helemaal geen geschil en je hebt je mond nog niet open gedaan bij je baas. Je wil het niet. Maak dit kenbaar en dan eventueel binnen het bedrijf en later via een vakbond als je klem komt te zitten. Kans dat dit helemaal niet gebeurd. Dat je het kan oplossen met een gesprek. De werktijden zijn namelijk ongunstiger dan je vorig contract en de werkgever mag uitleggen, waarom. Een aanpassing van een contract hoort gunstiger te zijn, maar nogmaals, misschien heeft je werkgever een goede reden, die door een rechter goedgekeurd kan worden.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-18 12:47

Wettelijk gezien mag je niet verplicht worden tot werken op zondag. (Behalve gezondheidszorg, brandweer, politie, horeca en fabrieksproductiewerk). Werk je wel op zondag heb je wettelijk gezien recht op 13 vrije zondagen.

Bovendien heb je volgens de wet recht op tenminste 36 uur vrij achter elkaar in de week of tenminste 32 uur aaneengesloten in de 2 weken.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... werktijden

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-18 13:47

@Ersina Totaal niet vijandig maar mag natuurlijk wel mijn mening kenbaar maken. Ik ben het er niet mee eens en wil gewoon mijn opties bespreekbaar maken. Voordat ik dit doe weet ik dat hier hele slimme en lieve bokkers zijn die me vast wel advies willen geven. De hele situatie kan ik natuurlijk uitleggen per PB.

@veulen84 neem ik ook meteen mee.

Bedankt dat jullie allemaal zo behulpzaam zijn :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-18 19:58

Ik zou het eerst gewoon bespreken dat je dit eigenlijk niet zit zitten en dat je bewust hebt gekozen om vaste dagen te werken. 40 uur verdelen over 6 dagen lijkt me idd ook niet prettig.

Ik weet niet wat voor werk je doet maar de zondag mag in NL niet verplicht worden om te werken. Tenzij je natuurlijk een baan hebt waarin het noodzakelijk is. (Zoals ziekenhuis, brandweer, politie etc)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-18 21:43

Op dit moment is er op mijn werk ook een verandering in werktijden. Voor mij komt er geen verandering, voor mijn man wel, die gaat in een compleet ander en zwaarder rooster werken. Mag dit zomaar? Ja, als de OR er mee instemt.
Op het bedrijf waar wij werken zijn verschillende roostertypes. Mijn rooster heeft 38,25 uur per week (gemiddeld), voorheen zat ik op 34 uur per week (gemiddeld). Voor beide roosters kreeg ik gewoon betaald als fulltime.